Boldogságóra: Életkészségek a kihívásokkal való megküzdéshez és a boldogsághoz vezető utak felfedezéséhez
Boldogságóra Integrált Program
A Boldogságóra Integrált Program az elmúlt 10 évben Magyarország legnagyobb óvodai és iskolai, a jóllétstratégiák oktatását támogató szakmai közösségévé nőtte ki magát: a 2024/25-ös tanévre több, mint 1500 intézmény tagja a szakmai hálózatunknak, programjaink hatékonyságát pedig az ELTE PPK empirikus kutatásokkal igazolta.
Letölthető oktatási segédanyagaink is életkor-specifikus bontásban készülnek, amelyet még kiegészítettünk a tanulásban akadályozott csoportoknak szóló segédanyagokkal. Ezeket minden hónap elején az aktuális hónap témáira szabva, ingyenesen érhetik el a Boldogságóra hálózathoz csatlakozott intézmények pedagógusai a felületünkre való belépés után (boldogsagora.hu).
A Boldogságóra Integrált Program a pozitív pszichológia legújabb kutatási eredményeit dolgozza fel korosztály specifikusan azzal a céllal, hogy elősegítse a gyerekek és fiatalok mentális egészségének és jóllétének fejlesztését, támogatva őket abban, hogy boldogabb és kiegyensúlyozottabb életet élhessenek, ugyanakkor egészséges megküzdési stratégiákkal reagálhassanak az élet elkerülhetetlen kihívásaira.
A program alapítója és vezetője:
Bagdi Bella
Pszichológus
Mindfulness tanár (MBSR, MBCT)
Tudatos Önegyüttérzés tanár (MSC)
A program fővédnőke:
prof. Dr. Bagdy Emőke
Arra törekszünk, hogy a boldogságórák kibontakoztassák az életszeretetet, hogy a gyermekeink a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat és boldogságra képes emberré válhassanak.
Tudományos szaktanácsadónk:
prof. Oláh Attila
A boldogságórákon részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak és kitartóbbak, mint a korosztálybeli társaik, javulnak a tanulmányi eredményeik és a szociális érzékenységük.
Boldogságórák óvodákban és iskolákban
Kinek szól?
Négy különböző korcsoportra igazítva (plusz a tanulásban akadályozott gyermekek részére is) biztosítjuk a módszertani segédeszközöket:
3-6
évesek
6-10
évesek
10-14
évesek
14-18
évesek
TÉMAKÖRÖK
A Boldogságóra Integrált Programban négy útvonalat kínálunk a jóllét fejlesztéséhez:
1. Boldogságnövelő stratégiák – Boldogságóra Alapprogram
Boldogságóra Alapprogram (2014-től): Boldogságfokozó stratégiák, technikák és gyakorlatok játékos formában Sonja Lyubomirsky és Barbara Fredrickson kutatási eredményei alapján. A programban a témákhoz tartozó elméleti háttér, mesék, történetek, feladatlapok, csapajátékok, gyerekdalok, Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai találhatóak. Témái a tanév 10 hónapja során, sorrendben: A hála gyakorlása, Az optimizmus gyakorlása, Társas kapcsolatok ápolása, Boldogító jó cselekedetek, Célok kitűzése és elérés, A megküzdés gyakorlása, Az apró örömök gyakorlása, A megbocsátás gyakorlása, Testmozgás, Fenntartható boldogság.
10 témakör tudományos megalapozottsággal
1. A hála gyakorlása
Milyen elemekből épül fel az alapprogram?
2. Megküzdés a nehézségekkel: Boldogságóra Önbizalom Program
Boldogságóra Önbizalom Program (2023-tól): A Boldogságórát tartó pedagógusok igényeit, szükségleteit mértük fel a koronavírus járványt követő időszakban, és eszerint fejlesztettünk egy kortárs pszichológiai kutatásokra építő új programot, amely a gyerekek és fiatalok önbizalmának fejlesztését segíti a tanév 10 hónapja során, az alábbi témák segítségével: Motiváló jövőkép, Pozitív énkép, Egészséges önbecsülés, Kiteljesítő erősségek, Feltétel nélküli önszeretet, Önmagunkkal való együttérzés, Fejlődési szemléletmód, Pozitív kapcsolatok, Inspiráló magabiztosság, Életre szóló önbizalom. A programban interaktív mesék és történetek, a rutinok kiépítését segítő gyakorlatok, sikerélményhez vezető játékok, a nehézségekkel való megküzdést segítő relaxációk és meditációs hanganyagok is kifejlesztésre kerültek.
10 egymásra épülő témakör
1. Motiváló jövőkép
2. Pozitív énkép
3. Egészséges önbecsülés
4. Kiteljesítő erősségek
5. Feltétel nélküli önszeretet
6. Önmagunkkal való együttérzés
7. Fejlődési szemléletmód
8. Pozitív kapcsolatok
9. Inspiráló magabiztosság
10. Életre szóló önbizalom
3. Önismeret és kiteljesedés: Boldogságóra Erősség Program
Boldogságóra Erősség Program (2020-tól): A Martin Seligman és Christopher Peterson kutatásain alapuló karaktererősségek rendszere 24 személyes erősséget azonosít, amelyeket megtanulhatunk felfedezni magunkban és másokban. A programban az erősségfókuszú gondolkodással ismerkedhetnek meg a gyerekek és diákok, és a játékos feladatokon keresztül megtanulhatják hogyan hozzák ki magukból a legjobbat.
A program során az alábbi erősségek megismerésére és fejlesztésére koncentrálunk különböző játékok, gyakorlatok, foglalkozástervek egyéni és csoportos projektmunkák és feladatok segítségével.
Milyen témakörökkel foglalkozik a program?
Könnyen megvalósítható gyakorlatok az alábbi területeken:
Karaktererősség alapú nyelvezet és gondolkodásmód kialakítása
Mások erősségeinek a felismerése és az azokról való gondolkodás
Saját erősségek azonosítása és az erről való gondolkodás fejlesztése
Az erősségek alkalmazása és gyakorlása
Közösség (csoport, osztály, intézmény) erősségeinek azonosítása, fejlesztése
4. Figyelem és érzelemszabályozás: Boldogságóra Mindfulness Program
Mindfulness Program: A 2024/25-ös tanévben induló új programunk, amelyhez a pedagógusok számára egy alapozó továbbképzés már elérhető és akkreditált. Gyerekeknek és fiataloknak szóló programjaink hamarosan elérhetők lesznek.
Mindfulness meditációkat teszünk elérhetővé hanganyag formájában minden korosztály számára.
Akkreditált tanári továbbképzéseink
Boldogságóra Alapprogram: „A boldogságórák elmélete és módszertana, a pedagógusok és a gyermekek érzelmi intelligenciájának, valamint pozitív gondolkodásának fejlesztése”
(Alapítási engedély száma: 504/10/2020)
Boldogságóra Erősség Program: „Fedezd fel az erősségeid pedagógusként – Az erősségközpontú szemlélet alapjai és pedagógiai alkalmazása a köznevelési intézményekben”
(Alapítási engedély száma: A/13029/2023)
Boldogságóra Önbizalom Program: „A Boldogságóra Önbizalom Program elmélete és módszertana – A pedagógusok, a gyermekek és a fiatalok önértékelésének, szociális készségeinek és stresszkezelésének fejlesztése”
(Alapítási engedély száma: A/13003/2023)
Mindfulness Program: „Mindfulness tanfolyam pedagógusoknak”
(Alapítási engedély száma: A/13020/2023)
Képzéseink bármely pedagógus szakképzettséggel és felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak számára elérhető (pl.: dajka, pedagógiai felügyelő, gyermek és ifjúságvédelmi felügyelő, pedagógiai asszisztens).
Elért eredményeink
1500+
7500+
Boldogságóra Program
csoport az országban
100 000+
A program szakmai háttere
Arra törekszünk, hogy a boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.
Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Jobb Veled a Világ Boldogságóra program fővédnöke, a Boldogságóra könyvek társszerzője, klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Személyiség- és Klinikai Pszichológiai Tanszék professor emeritusa
A program pozitív hatása
Célunk olyan optimista, magabiztos és kitartó óvodások és iskolások nevelése, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező iskolássá, majd felnőtté válnak.
A programunkban alkalmazott, pozitív pedagógiai szemlélet terveink szerint nem csak a boldogságórákra lesz hatással. Célunk, hogy a már bevált módszertant a kötelező tantárgyak tanítása során is eredményesen alkalmazhassák a pedagógusok.
Tudományosan bizonyított program
A boldogságórákon részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak és kitartóbbak, mint a korosztálybeli társaik, javulnak a tanulmányi eredményeik és a szociális érzékenységük.
Prof. Oláh Attila, az ELTE Pozitív Pszichológia Kutatócsoportjának vezetője
Hogyan csatlakozhatsz a Boldogságóra Integrált Programhoz?
Bármelyik Boldogságóra képzésünk elvégzésével
A Boldog Óvoda és Iskola pályázat beadásával
Ha intézményileg csatlakoztok a Boldogságóra Integrált Programhoz, különleges lehetőségek és programok részesei lehettek. A Boldog Óvodák és Iskolák hálózatához egy pályázat beadásával tudtok csatlakozni.
A Boldogságóra program szakmai eszközei
Mit mondanak azok, akik már tartottak boldogságórát?
A tanév végén az igazgatónő bejött egy boldogságórára és azt tapasztalta, milyen látványos változás történt az osztályban.
Tabajdi Éva, a debreceni Árpád Vezér Ált. Iskola iskolapszichológusa
Eredményeink például: a tanulmányi eredmény növekedett, a bukások száma csökkent 15 főről 2-re a boldogságóráknak köszönhetően
Strasszerné Farkas Márta, Székesfehérvári Kossuth Lajos Ált. Iskola intézményvezetője
Mindenképpen a tanulóink személyiségfejlesztésében egy kiváló eszköz a kezünkben. Önismeretüket segíti, illetve egymás jobb megismerését is segíti, és ez tulajdonképpen a társadalomba való beilleszkedést nagymértékben elősegíti, és az elégedett boldog életre tud irányítani minden szempontból.
Udvardyné dr. Mühlenkampf Erika, Komáromi Jókai Mór Gimnázium intézményvezetője
Mit mondanak a gyerekek a boldogságórákról?
Azt szeretem a boldogságórában, hogy olyan sok mindent megtanulhatok a szeretetről. Szeretem, hogy megnyílunk mindannyian egymás felé, utána sokkal könnyebb minden, reményt ad nehézségen és minden szomorúságom után is. Olykor minden nehéz és alig várom, hogy boldogságórán megkönnyebbüljek.
Szabó Sára, tanuló
A boldogságóra azért jó, mert megtanulunk egymáshoz szeretettel és tisztelettel fordulni. A segítséget, a megbocsátást egymásban erősítjük, és ez az egyik kedvencem.
Horváth Beáta, tanuló
Az tetszik a boldogságórákban, hogy megmondhatom a rossz érzéseimet. Azért jó, mert az osztályban nem lesz annyi veszekedés, bántás, és én is fejlődök.
Nagy Péter, tanuló