EGYÜTT bátran szembenézünk az élet nehézségeivel!
- Csoport neve: Kiskalozok
- Fazekas József Általános Iskola
- Kategória: Alsósok
- Téma: Megküzdési stratégiák
- (719 megtekintés)
Februári boldogságóránkat beszélgetőkörrel indítottuk, mivel a cím – Megküzdési stratégiák – igényelt némi magyarázatot az osztály számára. Megbeszéltük, hogy a megküzdés szó azt jelenti, hogy hogyan tudjuk kezelni azokat a helyzeteket, amikor valami probléma, fájdalom ér bennünket. Konkrét példákat is említettünk, leginkább a szomorúság és a harag került elő, mint megoldandó dolog. Rávezettem a gyerekeket, hogy nehézséget okozhat még a félelem és a feszültség is, majd megbeszéltük, hogy milyen testi tüneteket okozhatnak ezek az érzelmek. Megoldottuk hozzá a munkafüzeti feladatot, ahol a gyerekek kiszínezhették az emberfigurán azt a testrészt, ahol érzik ezeket a tüneteket.
Ezután megoldást kerestünk, hogy mit tehetünk, ha ezeket a tüneteket érezzük, hogyan javíthatunk a hangulatunkon. Az osztály egyöntetűen két dolgot javasolt: légzéstechnikák (gyakran alkalmazzuk a relaxációt, légzőgyakorlatokat, meditációt az órákon, a gyerekek nagyon ügyesen használják és szeretik ezeket) és zene, ének. Így ezekkel folytattuk az órát.
Először Bagdy Emőke két relaxációs gyakorlatát tanultuk meg és alkalmaztuk: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” és „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga”.
Ezután meghallgattuk, megtanultuk majd közösen énekeltük a hónap dalát: „Ellazulni jaj, de jó!”
Megállapítottuk, hogy ezekkel a technikákkal egyedül is könnyen átsegíthetjük magunkat egy-egy nehéz helyzeten, de még könnyebb, ha valaki segít nekünk ebben. Ennek tudatosítására megoldottuk a keresztrejtvényt, majd összeírtuk, hogy kire számíthatunk a nehéz helyzetekben és mi kinek tudunk segítséget nyújtani.
Ezután elolvastam a gyerekeknek Bálint történetét, megbeszéltük, hogy ki segítette és ki hátráltatta a kisfiút.
Egymás segítésére, a bizalomra, a nehézségekre, az egymásra utaltságra helyeztük a hangsúlyt a „Vak kígyó” játékkal, ahol a gyerekek megérezték, hogy milyen sokat tud adni egy támogató, segítő személy, hogyan tud átsegíteni minket nehéz helyzeteken, milyen az, amikor mi magunk segíthetünk másokat. Nagyon élvezték a gyerekek ezt a játékot is.
Az óra lezárásában a „Hogy is van ez?” című feladatot oldottuk meg. Az összekeveredett bölcsességeket kibogoztuk, megbeszéltük, hogy melyik mit jelent, és – azért, hogy mindig emlékeztessenek minket arra, hogy a nehézségek léteznek, de leküzdhetőek – tablót készítettünk belőle, melyet kitettünk a Boldog Iskola faliújságunkra, később pedig tantermünk falára fog kerülni.