Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Közösen meghallgattuk a hónap dalát.
Egész évben nagy figyelmet fordítottunk az egészséges életmódra, ezen belül is mozgásra.
Nagyon igénylik is a gyermekek. Nagyon sok időt töltünk a szabadban, ahol az udvaron a hatalmas fák árnyékában végezhetik a mozgásos tevékenységeket.
Testmozgás
Egész évben fontosnak tartjuk a mindennapos mozgást. Mivel mozgós fiús nagycsoportunk van, különösen fontos, hogy a gyerekek kielégítsék mozgásigényüket télen- nyáron. Szerencsére óvodánk szép udvara, játékai, lehetővé teszik az önfeledt, játékos mozgást, futkározás. Kedvükre focizhatnak, hintázhatnak, futó biciklizhetnek és játszhatnak a szép színes udvari mászókán.
Májusban a testmozgás örömét helyeztük előtérbe. A Csodabogyók mindig, minden pillanatban szeretnek mozogni, játszani, de a testnevelés óra a legjobb alkalom arra, hogy igazi mozgásterápiában részesüljünk. Igazi játékóra volt ez. Hullámvasútba „ültettem” a gyerekeket először. Nagyon vidám kis vonatok alakultak ki, bóják és zsámolyok között kellett hullámozni, mókás testtartással haladva úgy, hogy egymás vállát nem lehet elengedni. Kis versengést is becsemepésztünk, a lányok vonata versengett a fiúk vonatával, majd közös együttműködéssel vegyesen hullámoztunk. Nagyon élvezték! (Én is!), majd a Medve-Mormota játék megismerése következett. Új játék volt ez, kicsit gondolkodni is kellett, de sikerült! Zárásként az osztály kedvenc játékával zártunk, a Kő-papír-olló játékkal. Két csapatban , hullahopp karíkákból kialakított pályán egymással szemben indultak el a csapattagok. Találkozáskor a kő-papír-ollóval döntik el, ki haladhat tovább. Imádjuk ezt a játékot! A feltöltődés, a mozgás örömének élvezete garantált volt az órán.
„Nagyobb gonddal ápold tested épségét is, hogy az méltó lakása legyen lelkednek s könnyebben cselekedhesd a jót…” Széchényi Ferenc
Nagyon izgalmas hónapot tudhatunk magunk mögött most is. Táncoltunk, járt a kezünk, lábunk a hónap dalára. Hetente több alkalommal is. Köszönjük ezt a minden porcikánkat táncra hívó dalt. Ízelítőt kaptak a gyerekek az Erősségközpontú Oktatási Programból. (Tudom, hogy ez nem számít bele a hónap feladatába, de úgy gondoltam megosztom itt is).
Választottunk magunknak idézetet. A gyerekeknek azért ez tetszett, mert fontos számunkra a jót megélni, kerülni akarják a rosszat, kellemetlen érzéseket. Amikor a testmozgás fontosságáról beszélgettünk, a gyerekek kitalálták, hogy hozzuk létre a saját városunkat, ahol a házikójukban mindenki a kedvenc sportját gyakorolhatja. El is neveztük Jól érzem magam városnak. Bemutatták az úszást, focizást, kerékpározást, tornázást, futást, rollerezést, bokszot, közös játékot.
Ezután a csoportom kapott egy kis ízelítőt az Erősségközpontú Oktatási Programból (most végeztem a képzést). A gyerekek nagyon lelkesek voltak. Mindenféleképp szerettem volna az idei csoportommal kipróbálni.
A ráhangolódás során elsőként csukott szemmel kellett nekik a kis magocskából virággá nőni, hogy mindenki a saját elképzelése szerint valósíthassa meg. Ezután nyitott szemmel újra átéltük a növekedés örömeit. Fontos volt, hogy csendben tegyük, csak a szelet, madarak csicsergését, rovarok zümmögését utánozták közben. Eljátszottuk, hogyan nyílik ki egy virág. El kellett képzelni milyen az, amikor a virág még csak magocska, kicsirázik, kibújik a földből, növekszik, leveleket és bimbót hoz, majd kinyílik. Éreztük, hogyan tárul elénk a világ, közben éreztük a szellő susogását miközben hajladoztunk általa, az esőcseppek simogatását éreztük miközben végig folyik a virág szárán, a nap meleget adó sugarainak csiklandozását a virágszirmainkon.
Megnéztük az Erősségek kertje című animációs kisfilmet.
Az előre kinyomtatott, lelaminált 4 részből álló erősségkertet közösen kirakták többször is. Beszélgettünk arról, hogy milyen erősségeket láttunk a kisfilmben, hogyan lehet ezeket táplálni megfelelően.
A gyerekek kiscsoportokba rendeződve megkapták a kinagyított erősségvirág csoportokat, amelyeket kiszíneztek a filmben látottaknak megfelelően. Nagyon ügyesen tudtak összedolgozni közben. Volt, aki a szirmokat, míg a másik gyerek a belsejét színezte. A színezés előtt megkérdeztem, hogy milyen színűek a virágok. Nagyon jól megfigyelték. A csoportok színeit már nem tudták megjegyezni, ezért kivetítettem a kertet. Ezután a kiszínezett erősségvirág csoportokat elhelyezték az erősségkertben. Előtte én odakészítettem az erényeket. Itt szinte meg se kellett kérdeznem, hogy mit gondolnak az erősségkertről, maguktól kezdték el mondani azokat a gondolatokat, amiket színezés közben egymásközt megosztottak.
Lezárásként választhattak maguknak erősségvirágot. A gyerekek nagyon aktívak voltak végig, szeretik ezeket a helyzeteket. Ezzel nagyon tudnak engem is motiválni, számomra ez a legnagyobb élmény mindig. Úgy érzem célt értem abban, hogy a gyerekek érdeklődését fel tudtam kelteni. A gyerekek figyelték egymást, meghallgatták a másikat, ez már jól kialakult a boldogságórákon. A gyerekek reakciója akkor lepett meg, amikor kétszer is meg akarták nézni a kisfilmet, mert már akkor voltak felvetéseik, elindult bennük az érdeklődés, gondolkodás.
A foglalkozás légköre olyan volt, mint a boldogságórán, figyeltünk egymásra, mindenkinek adtunk teret, én tartottam a témának megfelelő keretet, amin belül volt szabad mozgása a gyerekeknek. A gyerekek végig lelkesek voltak, amit nagyon fontosnak tartok. Azt is tudom, hogy a lelkesedésükhöz elsőként kell egy lelkes pedagógus, aki így kezdeményezi a foglalkozásokat. Hiszen ha a gyerekek nem érzik a velük foglalkozó pedagógus lelkes a foglalkozásai iránt, akkor őket se fogja érdekelni. Lelkesedésem jutalma a sok-sok boldogan együtt töltött perc, móka, és a még több a gyerekek által kimondott szó. Ugyan ezt a lelkesedést látta Bagdi Bellán a videókban, ami teljesen feltöltött, ezt adtam, adom tovább.
Köszönöm a lehetőséget, hogy részese voltam a képzésnek, sokat tanultam. Amit tudunk, érzünk, gondolunk, most összeszedve, rendszerezve kaptuk meg.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A testmozgás és a zene különleges kapcsolatban állnak egymással, ennek harmóniáját és hangulatát a gyerekkel közös táncba foglaltuk.
A havi témát mind a nagycsoportosaim, mind pedig a középsősök is megvalósították.
Madarak és Fák Napján túrát szerveztünk nekik, ahol megfigyelhették a fákat, madarakat. Versenyeztünk, ki tud többfajta fát felismerni a leveléről és képekről is. Közben természetes élőhelyükön hallgattuk a madarak csicsergő énekét. Mindkét csoportban otthon egy-egy család jóvoltából madárodú készült, amit az óvoda udvarában helyeztünk el. Egy család madáritatót készített az óvodának.
Megszerveztük a boldogság futást, ahol együtt futott óvó néni a gyerekekkel, kerülgetve az óvodában található udvari játékokat, fákat és bokrokat.
Színes gyümölcsöket ettünk aktuálisan: cseresznye, eper az otthoni kiskertből, alma, kivi a szomszédos zöldségboltból.
A Testmozgás témakör közel áll a gyerekekhez. Osztályomból sokan járnak focizni, tornázni, teniszezni. Több tanuló pedig egy városi program keretein belül a Mozdulj, Debrecen! foglalkozásaira járnak. Így volt miről mesélniük.
A hónap témája a testmozgás gyakorlására minden egyes nap sort kerítettünk a hónapban és az egész tanévben is. Alapvetően mindennapos testnevelés órák vannak a tantervben, így minden gyereknek napi 1 testnevelés órán lehetősége van különböző mozgással kapcsolatos játékokra. Mindemellett sok gyerek vesz részt különféle sportfoglakozásokon az iskola keretein belül. Lehetőségük van röplabdázni, focizni, túrázni, táncolni. Van néhány tanuló az osztályban akiket szülei hordanak egy közeli városba korcsolyázni, úszni, taekwondora, ritmikus táncgimnasztikára stb.
A hónap témájaként a tanórákba is beépítettük a sportot. Meghallgattuk és nagy élvezettel mozogtak a gyerekek a hónap dalára.
Rajzórán különféle sporttal kapcsolatos színezőt kaptak a gyerekek, amit szabadon választott technikával készíthettek el.
Az udvaron egy új sporteszközt is kipróbálhattak, a fitness trambulint.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
A testmozgás témakörét a két csoporttal közösen jártuk végig. Nagyon szeretik, amikor összegyűlünk az aulában és az egész óvoda együtt mozog, táncol, jól érzi magát. Nagyon sokat táncoltunk Bagdi Bella dalaira, játékos, jelképes bemelegítést tartottunk és különféle mozgásos játékokat játszottunk.
Felelevenítettük az Egy-kettő-három-négy… mondókát, majd zenére jártunk táncot körbe-körbe mozgáskép kártyákkal ellátott székek körül, hogy amikor a zene megáll leutánozhassuk azt, ahol éppen állunk.
Legközelebb eljátszottuk egy idézet mozgásos elemeit (ezek adták a bejegyzés címét) és a magyar sport napja alkalmából mindenféle sportok felsorolását kértem a gyerekektől, amelyeket utánoztunk a mozgásunkkal. Majd egy egész napos játékban is részt vettünk: amikor elhangzott, hogy Hopp!, annyiszor kellett felugrani, ahányszor hallották. Annyira tetszett nekik, hogy még másnap is jelezték, hogy „Már régen mondtad, hogy Hopp!”
Ezen a napon a Süni csoport kirándulni is elment a helyi tópartra és egész nap a szabad levegőn szaladgálhattak.
Harmadik alkalommal a karjainkra volt szükség, ezért a Jár a malom… mondókával melegítettünk be, majd kis csoportokat alkottunk: Süni lányok, Süni fiúk, Katica lányok, Katica fiúk. Így a létszám változó volt, ami érdekes megfigyelésre is alkalmat adott. A játék Lufi a magasban volt, vagyis a csoportoknak egy-egy lufit fenn kellett tartaniuk a levegőben. A végén megbeszéltük, hogy ahol sokan voltak, ott nehezebb volt jól célozni és jobban szétesett a csoport, ami miatt könnyebben leesett a lufi, a kisebb csoportnak viszont kevesebb felé kellett figyelnie, ezért könnyebb dolguk volt. Jó alkalom volt a csapatjátékosság éreztetésére is.
Végül kitomboltuk magunkat a lufikkal és átbújtunk a kapunkon újra, most már utoljára, hiszen megérkeztünk a Boldogság Várába 🙂
Örülve a tavasz megérkezésének, kihasználtuk a jó időt és tornáztunk egyet a szabadban. Így vigyázva testi, lelki egészségünkre.