„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj!”
Ennek a hónapnak az óvodában is ez volt a mottója. A reggeleket a mozgásos mondóka tornával kezdtük, és a mozgás végén elénekeltük a „Ha jó a kedved….” című dalt. Így már jól indulhatott a nap.
Minden hétre terveztünk közös udvari mozgásos játékokat, versenyeket, hogy minél többet lehessünk kint a szabad levegőn egészségünk érdekében. De szerveztünk számukra ügyességi versenyeket is.
Májusban több alkalommal kirándultunk, sétáltunk, hogy az élmény-, és tapasztalatszerzés mellett, az egészséges életre is felhívjuk a figyelmüket. Ezen napok alkalmával egészséges ételeket készítettünk, és vittünk magunkkal, hiszen nemcsak a testmozgás a lényeg, hanem, hogy mellette egészségesen is étkezzünk.
Drámajáték is szerepelt a tarsolyunkba, méghozzá A lusta király című mesét dramatizálták a gyerekek, amit már többször elmeséltem a hónap folyamán. Mindig felhívtam a figyelmüket az egészséges élet előnyeire, a mozgáshiány káros hatásaira.
Testmozgás
A gyermekek mindennapjainak szerves része a mozgás. Életük számos területére gyakorol pozitív hatást. Csökkenti a bennük lévő feszültséget és örömet szerez számukra. Az óvodai élet szerves része a mindennapi mozgás: torna, játék az udvaron. Az intenzív mozgással megőrizzük és fentartjuk egészségüket. A hónapban a világszerte ismert Tour de Hongrie kerékpárversenyen is részt vettünk a szurkoláson felül egy flashmob tánccal. Az országos futókörök napján is szép számban képviselte magát óvodánk. A Kihívás napján az óvodánk fitt ovisai dobogós helyezést értek el a városban rendezett fitt olimpián.
A hónap során elvégzett feladatok:
Májusban az egészséges életmódra és a testmozgásra fókuszáltunk. Megbeszéltük, hogy az egészségünk megőrzéséhez szükségünk van rendszeres mozgásra, zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, tejtermékek, fehérjék és vitaminok arányos fogyasztására, valamint megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésre, alvásra is. A „Stabil vagyok, mint egy hegy” című relaxációval a gyerekek magabiztosságát és stabilitásának megőrzését gyakoroltuk, miközben megszabadultunk a rossz, negatív élményeinktől.
A „Fusson, aki szereti a…” elnevezésű játék nagy sikert aratott és jól megmozgatott minket. Ehhez körben elhelyeztük a székeket a teremben, majd a középen álló tanuló felszólítására új helyet kerestünk. Később már a „Napraforgó” jelszóra történt a helycsere, hogy mindenki felpattanhasson eredeti helyéről és futhasson egyet.
Pihentetésképpen ugyanezen a helyszínen a „Hősök beszéde” című feladatot játszottuk el, ami nagy vidámságot, sok nevetést és jó hangulatot teremtett a következő feladatokhoz.
A „Blob foci”-s színezőt is nagyon élvezték a gyerekek. Csendben gondolkodva először azokat a figurákat kellett egy tetszés szerint választott színnel kiszínezni, amikkel a legjobban tudtak azonosulni, ahogy jelenleg a „most”-ban érezték magukat. Egy másik színnel, amire vágynak, egy harmadik színnel pedig, amit egyáltalán nem szeretnének. A legkedvesebb figurákat aztán egy negyedik színnel összekötötték, ez lett mindenkinek a saját varázsfonala.
Május 8-án a „Fagylalt nap” alkalmából megnéztük (a segédanyagokban található) a fagyiról szóló zenés mesét. Kóstolni ugyan nem volt alkalmunk, de elképzeltük a kedvenc gyümölcsfagyinkat, amit majd a tanév végi osztálykirándulásunkon remélhetőleg el tudunk fogyasztani együtt.
A „Színes ételeink” című plakáthoz sok-sok zöldségfélét színeztünk, majd szív alakban elrendezve egy csomagolópapírra ragasztottuk őket. Közben az egészséges táplálkozás, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságáról beszélgettünk. A tudatos étkezést egyébként nap, mint nap gyakoroljuk, hiszen iskolánk benne van az iskolatej és iskolagyümölcs programban, aminek keretében tanulóink minden nap kapnak valami egészséges finomságot.
Május 10-én, a „Madarak és fák napja” alkalmából beneveztünk az ”Énekelj az erdőben!” című programba, aminek keretében az egész alsó tagozat kivonult a közeli parkba, ahol elénekeltük a „Tavaszi szél vizet áraszt…” című dalt. Több mint 70 gyermek torkából zendült fel az ének, ami által teljes összhangba kerültünk a természet varázslatos világával. Madarakat, mandalákat is színeztünk, nyírtunk, amiből újabb plakát készült a faliújságra.
„A méhek világnapja” alkalmából kis méhecskéket alkottunk, amik szintén a faliújságon hirdetik a fontosságukat életünk szempontjából.
Május 15-én az izmainkat mozgattuk meg, hiszen a Bakony 200 SE segítségével kerékpáros programot szerveztünk tanulóink számára az iskola udvarán. Ezen a „bringás napon” mindenki egy kiépített akadálypályán a saját biciklijével próbálhatta ki ügyességét és rátermettségét. Nagyon hasznosan és tevékenyen telt a délelőtt, amit minden tanulónk élvezett. Az „Aktív agy pihentetés” című feladat szintén nagy sikert aratott, többször is ki kellett vetítenem a 2 perces videót. Örömmel és boldogan mozogtak együtt a gyerekek a linken szereplő figurával, sőt a tanítási órák közti szünetekben maguk is mutogattak egymásnak mindenféle tornagyakorlatokat, amiket a többiek utánoztak.
Szorgalmi feladatnak szántam az „Egészség-mondóka” megírását, amit egy 3. osztályos kislány nagy örömmel el is készített. Íme a versike:
„Egészségeset eszem, iszom vizet, 8 órát alszom, mint minden gyerek.
Okos akarok lenni és mindenre figyelek, mozgok rengeteget.
Öröm zöldséget enni, szeretem a pocakomba tömni.
Fára mászni, gyümölcsöt szedni, majd utána megpihenni.
Így szeretnék egészséges lenni!”
Ügyességét, szorgalmát egy irodalom jeles érdemjeggyel jutalmaztam, amivel a többi tanuló is egyet értett.
A hónap másik izgalmas és egyben záró feladata volt:
„A kihívás napja” alkalmából a 3. osztályosaimmal beneveztünk a „Boldogság futás”-ra, aminek keretében május 29-én, szerdán az ötödik tanítási órában a helyi futballpálya melletti játszótérre (Szent Imre pihenő) sétáltunk. A gyerekek a kezüket egymás vállára helyezve, vonatozással megkerülték a játszóteret, közben pedig a „Megy a gőzös, megy a gőzös…” című dalt énekelték és integettek hozzá.
A május hónap is tartalmasan telt, hiszen nagyon jó hangulatban, vidáman és elégedetten tértünk vissza az iskolába.
Ezen a napon egy rendhagyó boldogságórát tartottunk, mert nagyváradi testvéróvodánkból érkeztek hozzánk gyerekek és felnőttek, akikkel együtt játszottunk, bevontuk őket a foglalkozásba. Óvodánkból több óvodapedagógussal közösen vezettük a játékokat. Boldog Dóra köszöntötte őket, bemutatta a nagyváradi gyermekeknek a boldogságvárat, az ahhoz vezető lépcsőfokok témáit, és megbeszéltük, hogy a kilencedik lépcsőfokra együtt fogunk lépni. Első játékunknál egy szeretetzsákot hozott Boldog Dóra, amelyben olyan dolgok voltak, amivel ki tudjuk fejezni a szeretetünket (ölelés, puszidobás, szív mutatása), ezt el is játszottuk. Majd a Boldogság Birodalmába utaztunk el Bagdi Bella: Repülj velem… kezdetű dalával. A relaxációs gyakorlatnak a „pizzasütést” választottuk. Körbeálltunk menetirányba fordulva és mindenki az előtte lévő hátán „sütötte a pizzáját” közben megmasszíroztuk társunk hátát. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Egy mozgásos mondóka következett, amit eljátszottunk közösen: Egy, kettő, három, négy…. Majd sétáltunk egyet a Boldogságréten (ölelőjáték), ha elhalkul a zene, öleld meg, aki melletted van. Zene: Bagdi Bella: Szép nap ölelj át…Ezt követően Boldog Dóra mesére hívta a gyermekeket. Mikor kényelmesen elhelyezkedtek, az óvodapedagógusok előadták a „Barátság” című mesét, amelyben a süni mindenkivel összeveszett, majd az állatok mégis megbocsátottak neki, és befogadták játékukba. A mesét a gyermekek bevonásával közös dalosjátékkal zártuk (Bújj, bújj zöld ág…), ezután szeretetkört alakítottunk ki (a vendégóvoda kis körben középen, a mi óvodánk külső körben). Majd eljátszottuk közösen a Bagdi Bella: Ha boldog vagy… c. játékot, amit szintén nagyon élveztek a gyerekek. Ezt követően „visszarepültünk” az óvodába (Bagdi Bella: Repülj velem c. dalával). A vendég gyermekek ragaszthatták fel a hónap témájának a jelét a boldogságvár kilencedik lépcsőfokára. Ezen a napon tehát nem csak a mozgásé volt a főszerep, hanem több más témát is érintettünk (jó cselekedetek, hála, megbocsátás, fenntartható boldogság, társas kapcsolatok). Ezen a délelőttön nagyon jól érezték magukat a gyermekek. Több napig mesélték még élményeiket a felnőtteknek és a szülőknek is.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Iskolánk három Boldogságóra programban résztvevő csoportja közösen vett részt a Kihívás napja programon. A programot a tornateremben közös bemelegítéssel kezdtük, majd az egész csapat egymás hátába kapaszkodva kerülte meg a műfüves pályánkat, úgy hogy közben nem volt szabad elszakadni. Ezután játékos feladatok következtek: labdaválogatás, kártyaválogatás, majd a programot a gyerekek kedvenc játékával, a kidobóval zártuk.
Nagyon jó volt nézni, hogy a különböző korosztályú gyerekek milyen örömmel vettek részt a közös mozgásban.
Május hónapunk témakörének alapköve a testmozgás gyakorlása,mely tevékenységközpontú nevelési programunkhoz is szorosan kapcsolódik. Igyekeztünk változatos programokkal készülni a gyermekek számára, hogy mozgásigényüket kielégítsük, örömhormon-termelésre minél sokszínűbb lehetőségeket biztosítsunk.
Madarak és fák napja, valamint Gyermeknap kapcsán bekapcsolódhattak szabadtéri népi játékokba, futóbiciklizésbe, frizbi röptetésbe, illetve az ugráló vár is nyújtott felhőtlen örömet a gyermekek számára.
Csatlakoztunk a Kihívás Napjához, melyben az egész óvodánk részt vett. Összegyűjtöttük a próbák karszalagjait, legyőztük félelmeink az akadályok során, kitartottunk az utolsó feladatok alatt is, boldogan ugrándoztunk-, mint csivitelő kisverebek, járművekkel száguldoztunk, másztunk, kúsztunk örömmel és fáradhatatlanul.
Bízunk benne, hogy nemcsak csoportunk, de az egész óvodánk hozzájárult a társas és társadalmi jóllét pozitív változásához, hiszen a gyermekeken keresztül érhetünk el leghamarabb egy új, boldogabb jövő felé. A gyermeki kacaj pedig mindennek alapköve!
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A kihívás napja-15 perc boldog mozgás
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Kihívás Napja-Mozogjunk együtt
2024. május 29-én szerdán a 8.a osztály kiegészülve négy 8.b-s lány tanulóval Aigner Tímea spinracing oktató vezetése alatt spinning órán vett részt. Amíg a lányok tekerték a kerékpárt, a fiúk csapatokban versenyezek a tekepályán Kerekes Dániel irányításával.
A fiúk kétfős csapatokban játszottak egymás ellen. Szoros verseny alakult ki a párosok között, melyben a gyerekek a legjobb tudásuk szerint, a szabályokat betartva játszottak. Többször is előfordult, hogy az összes bábut eldöntötte a golyó, és ilyenkor hatalmas üdvrivalgás tört ki. Ez okozta számukra a legnagyobb boldogságot. A sportszerű versenyben mindenki jól érezte magát. Több tanulónak megfordult a fejében, hogy elkezdi versenyszerűen ezt a sportágat.
A lányoknak a zenére való mozgás, mint örömforrás teljes kikapcsolódást tudott nyújtani. Az órán a különböző kar- illetve lábgyakorlatokat végeztünk váltakozó erősségben. Modellezni tudtuk a hegy-, a sík- és lejtőmenetben való tekerést. A spinracing élettani hatásai: az egész testet megmozgatja, edzettebbé válik a szív, rugalmasabbá az érrendszer, tartásjavító, a légzőrendszer teljesítménye fokozódik, zsírégető, és nem utolsó sorban az állóképességen is nagymértékben segít. A testre gyakorolt pozitív hatásokon kívül a lélekre is erősen hatott. A gyermekekben boldogsághormonok szabadultak fel, kellemesen elfáradva és leizzadva végig dolgozták a 60 perces órát. Ez a mai óra is megerősített azon mondás igazságában, hogy „Ép testben ép lélek!”
A lányok közül is sokan nagyon pozitívan nyilatkoztak a spinningről, amit most próbáltak ki először, sokan említették, hogy szeretnének majd a Timi néni óráira eljárni.
Timi is mindenkit arra buzdít: Mozogj, fő az egészség!
Köszönjük neki a lehetőséget, hogy megismerkedhettünk ezzel a szuper mindenre ható sportággal.
A mindennapi torna, a séták mellett, nemcsak a focipályán végzünk különböző gyakorlatokat, hanem egy meghívott gyógytornász elkalauzolt bennünket a jóga világába is, melyet a gyerekek nagy örömmel és kellő odafigyeléssel sajátítottak el.
Fontosnak tartom, hogy ne csak a mozgásba leljék örömüket, hanem képesek legyenek az elcsendesedésre is.