Viccesen, összekapaszkodva futottunk az iskola körül és kergetőztünk az udvaron.
Testmozgás
A „mozgás öröme” anyagot több tanítási órán dolgoztuk fel. Az első órát lazító gyakorlattal kezdtük: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”. Ezután megbeszéltük a témakör elméleti hátterét (a mozgás fontosságát, egészségre, boldogságra való jótékony hatását). Miközben színeztek (különböző sportok, sporteszközök képeit), meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, később táncoltak is rá. Felolvastam nekik A cár és a leánya című mesét, megbeszéltük a tanulságot. Az első óra lezárásaként meghallgattuk újra a dalt, a szöveget kísérve mozogtunk rá.
A gyereknap szervezése az én feladatom volt idén. Úgy gondoltam, hogy ötvözöm a Boldogságóra témájával, több mozgásos programot illesztettem be. A gyerekek kipróbálhatták a zumbát, jógát, és egy izgalmas akadálypályán mérhették le gyorsaságukat, ügyességüket.
A mozgásos feladatok után folytattuk a Boldogságóra témáját. Becsukott szemmel gyümölcsöt, és zöldségeket kóstolgattunk. Volt olyan, aki saját magát is legyőzte, és többször is megkóstolt olyan ételeket, amiket még sosem evett azelőtt. Voltak, akik többször is önként jelentkeztek kóstolásra. Volt lelkes szurkolótábor, és egy zsűri is, ami „szigorúan” pontozta a gyorsaságot és a találatokat. Ezután különböző sportágok rajzait valamint újságokból egészséges ételek, italok képeit vágtunk ki. Közösen elkészítettük a tablót, szívecske formában egyik oldalra felragasztottuk a színes ételek, italok képeit; másik oldalra a sportágak fekete, fehér rajzait. A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak.
Tevékenységi terv
Az óvodapedagógus neve: Szakács Erika
Csoport: Tulipán csoport
Korcsoport: Kiscsoport
Tevékenységi forma: Játékba ágyazott mozgástevékenység, kiegészítő vizuális tevékenység
A tevékenység tartalma:
-Autók díszítése színes krepp-papírral
– Bábjáték, drámajátékba ágyazott utazás a „mozgás szigetére”, ismert mondókák, dalok gyakorlása, mozgásos játékok, relaxációs gyakorlat.
A tevékenység előzménye: Séta alkalmával a szárazföldi közlekedés megfigyelése. Képek, könyvek nézegetése a járművekről. Ismereteik bővítése a közlekedésről IKT eszköz segítségével, valamint mondókák, gyerekdalok által. Beszélgető körön belül ismerkedés az egyszerű közlekedési táblákkal (gyalogátkelő, buszmegálló) valamint a jelzőlámpával, annak színeivel, jelentésükkel. A szőnyegi játékhoz busz festése. Differenciált, egyéni képességfejlesztő játékok a közlekedés témakörében. A Boldogságóra csipeteinek beépítése a mindennapos csoportéletbe:” Ölelés”, „Simogatás”.
Tevékenység célja: A mozgás örömének érzékeltetése a Boldogságóra eszköztárával
Tevékenység feladatai:
Nevelési feladatok: Szociális kompetenciák fejlesztése, társas kapcsolatok, szabályokhoz való viszony, feladattudat, feladattartás, reagálás, kitartás, együttműködési képesség fejlesztése. Közösségfejlesztés az együtt játszás, valamint a közösen átélt élmény által. Csoporthoz tartozás érzésének erősítése. Egymásra való odafigyelés érősítése.
Képességfejlesztés: finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztése, a ragasztás technikájának gyakorlása, anyanyelvi képességek fejlesztése mondókázás által, szókincsbővítés, figyelem, emlékezet, verbális memória, auditív-, vizuális figyelem fejlesztése. Nagymozgások, mozgáskoordináció, testséma, térbeli tájékozódás, reagálás fejlesztése a mozgásos játékokon keresztül. Türelem, beszédfegyelem formálása, kognitív képességfejlesztés a differenciált játékok által.
A tevékenység során alkalmazott módszerek: Motiváció, felfedezés, beszélgetés, emlékezet, magyarázat, játékos cselekedtetés ,gyakorlás, együtt játszás, pozitív megerősítés, dicséret, egyéni segítségadás.
Eszközök: fehér színű kisautók, krepp-papír, ragasztó, rajztáblák, vizesrongy, tálka, kutyabáb, kisbusz, csengő, hurkapálcikára ragasztott nap valamint felhő, zenelejátszó, cd.
A tevékenység menete:
Játéktevékenységek:
-Szabadjáték a szőnyegen ( buszos játék), galérián, homok-víz asztalnál
– Differenciált, egyéni képességfejlesztő játékok az asztaloknál
– Mátrix- a földön kialakított mátrixban memóriajáték
– Szenzomotoros játék az SNI-s gyermek részére
Kiegészítő vizuális tevékenység: Autók díszítése színes krepp-papírral. A ragasztás közben mondókázás. A kész autók felragasztása az általunk készített úttestre, parkolóba.
Szervezés: A csoportszoba, eszközök előkészítése.
A tevékenység rövid leírása
Motiváció: Kutyabáb elővétele.
Vau-vau. Sziasztok gyerekek! Engem Bodrinak hívnak, és azért jöttem el hozzátok, hogy meséljek nektek egy kicsit a kedvenc játékomról. Ahhoz, hogy megtudjatok engem hallgatni, foglaljatok helyet a szőnyegen, velem szemben.
Rövid ismeretbővítő bábjáték. A bábjátékon belül a boldog mozgás mondókájának ismétlése mutogatással. Az érdeklődés folyamatos fenntartása érdekében csengő és mondóka segítségével átvezetés a játékos mozgástevékenységbe.
Megérkezve a „mozgás szigetére” mozgásos játékok játszása.
– A gyerekeket autókká változatom. Vezényszóra haladnak lassan, illetve gyorsan.
– „Nappal, éjszaka” c. mozgásos játék.
– Biciklitekerés. Közben a „Biciklire szálltam” mondóka mondogatása. (Hanyatt fekvésben lábainkat magasra emeljük, és tekerjük a pedált)
– Mozdulatok utánzása. (A gyermekek zenei aláfestés alatt ( Bagdi Bella: Okos vagyok, ügyes vagyok…c.dal) menetirányban futnak körbe. Amikor a zene elhallgat, le kell utánozniuk az általam mutatott mozdulatot.)
– Relaxációs gyakorlat ( belégzés-kilégzés)
– Ha jó a kedved tapsolj nagyokat c. dal éneklése, mutogatása közben a boldogságóra eszközeinek gyakorlása: ölelés, simogatás.
Visszavezetés a játéktevékenységbe: „Felszállunk a színes vonatra” c. dal éneklése alatt vonatot alkotunk a gyerekekkel, és vissza utazunk az óvodába. Ezt követően papírtekercsen való járművek színezése zsírkrétával.
„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj!”
Ennek a hónapnak az óvodában is ez volt a mottója. A reggeleket a mozgásos mondóka tornával kezdtük, és a mozgás végén elénekeltük a „Ha jó a kedved….” című dalt. Így már jól indulhatott a nap.
Minden hétre terveztünk közös udvari mozgásos játékokat, versenyeket, hogy minél többet lehessünk kint a szabad levegőn egészségünk érdekében. De szerveztünk számukra ügyességi versenyeket is.
Májusban több alkalommal kirándultunk, sétáltunk, hogy az élmény-, és tapasztalatszerzés mellett, az egészséges életre is felhívjuk a figyelmüket. Ezen napok alkalmával egészséges ételeket készítettünk, és vittünk magunkkal, hiszen nemcsak a testmozgás a lényeg, hanem, hogy mellette egészségesen is étkezzünk.
Drámajáték is szerepelt a tarsolyunkba, méghozzá A lusta király című mesét dramatizálták a gyerekek, amit már többször elmeséltem a hónap folyamán. Mindig felhívtam a figyelmüket az egészséges élet előnyeire, a mozgáshiány káros hatásaira.
A gyermekek mindennapjainak szerves része a mozgás. Életük számos területére gyakorol pozitív hatást. Csökkenti a bennük lévő feszültséget és örömet szerez számukra. Az óvodai élet szerves része a mindennapi mozgás: torna, játék az udvaron. Az intenzív mozgással megőrizzük és fentartjuk egészségüket. A hónapban a világszerte ismert Tour de Hongrie kerékpárversenyen is részt vettünk a szurkoláson felül egy flashmob tánccal. Az országos futókörök napján is szép számban képviselte magát óvodánk. A Kihívás napján az óvodánk fitt ovisai dobogós helyezést értek el a városban rendezett fitt olimpián.
A hónap során elvégzett feladatok:
Májusban az egészséges életmódra és a testmozgásra fókuszáltunk. Megbeszéltük, hogy az egészségünk megőrzéséhez szükségünk van rendszeres mozgásra, zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, tejtermékek, fehérjék és vitaminok arányos fogyasztására, valamint megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésre, alvásra is. A „Stabil vagyok, mint egy hegy” című relaxációval a gyerekek magabiztosságát és stabilitásának megőrzését gyakoroltuk, miközben megszabadultunk a rossz, negatív élményeinktől.
A „Fusson, aki szereti a…” elnevezésű játék nagy sikert aratott és jól megmozgatott minket. Ehhez körben elhelyeztük a székeket a teremben, majd a középen álló tanuló felszólítására új helyet kerestünk. Később már a „Napraforgó” jelszóra történt a helycsere, hogy mindenki felpattanhasson eredeti helyéről és futhasson egyet.
Pihentetésképpen ugyanezen a helyszínen a „Hősök beszéde” című feladatot játszottuk el, ami nagy vidámságot, sok nevetést és jó hangulatot teremtett a következő feladatokhoz.
A „Blob foci”-s színezőt is nagyon élvezték a gyerekek. Csendben gondolkodva először azokat a figurákat kellett egy tetszés szerint választott színnel kiszínezni, amikkel a legjobban tudtak azonosulni, ahogy jelenleg a „most”-ban érezték magukat. Egy másik színnel, amire vágynak, egy harmadik színnel pedig, amit egyáltalán nem szeretnének. A legkedvesebb figurákat aztán egy negyedik színnel összekötötték, ez lett mindenkinek a saját varázsfonala.
Május 8-án a „Fagylalt nap” alkalmából megnéztük (a segédanyagokban található) a fagyiról szóló zenés mesét. Kóstolni ugyan nem volt alkalmunk, de elképzeltük a kedvenc gyümölcsfagyinkat, amit majd a tanév végi osztálykirándulásunkon remélhetőleg el tudunk fogyasztani együtt.
A „Színes ételeink” című plakáthoz sok-sok zöldségfélét színeztünk, majd szív alakban elrendezve egy csomagolópapírra ragasztottuk őket. Közben az egészséges táplálkozás, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságáról beszélgettünk. A tudatos étkezést egyébként nap, mint nap gyakoroljuk, hiszen iskolánk benne van az iskolatej és iskolagyümölcs programban, aminek keretében tanulóink minden nap kapnak valami egészséges finomságot.
Május 10-én, a „Madarak és fák napja” alkalmából beneveztünk az ”Énekelj az erdőben!” című programba, aminek keretében az egész alsó tagozat kivonult a közeli parkba, ahol elénekeltük a „Tavaszi szél vizet áraszt…” című dalt. Több mint 70 gyermek torkából zendült fel az ének, ami által teljes összhangba kerültünk a természet varázslatos világával. Madarakat, mandalákat is színeztünk, nyírtunk, amiből újabb plakát készült a faliújságra.
„A méhek világnapja” alkalmából kis méhecskéket alkottunk, amik szintén a faliújságon hirdetik a fontosságukat életünk szempontjából.
Május 15-én az izmainkat mozgattuk meg, hiszen a Bakony 200 SE segítségével kerékpáros programot szerveztünk tanulóink számára az iskola udvarán. Ezen a „bringás napon” mindenki egy kiépített akadálypályán a saját biciklijével próbálhatta ki ügyességét és rátermettségét. Nagyon hasznosan és tevékenyen telt a délelőtt, amit minden tanulónk élvezett. Az „Aktív agy pihentetés” című feladat szintén nagy sikert aratott, többször is ki kellett vetítenem a 2 perces videót. Örömmel és boldogan mozogtak együtt a gyerekek a linken szereplő figurával, sőt a tanítási órák közti szünetekben maguk is mutogattak egymásnak mindenféle tornagyakorlatokat, amiket a többiek utánoztak.
Szorgalmi feladatnak szántam az „Egészség-mondóka” megírását, amit egy 3. osztályos kislány nagy örömmel el is készített. Íme a versike:
„Egészségeset eszem, iszom vizet, 8 órát alszom, mint minden gyerek.
Okos akarok lenni és mindenre figyelek, mozgok rengeteget.
Öröm zöldséget enni, szeretem a pocakomba tömni.
Fára mászni, gyümölcsöt szedni, majd utána megpihenni.
Így szeretnék egészséges lenni!”
Ügyességét, szorgalmát egy irodalom jeles érdemjeggyel jutalmaztam, amivel a többi tanuló is egyet értett.
A hónap másik izgalmas és egyben záró feladata volt:
„A kihívás napja” alkalmából a 3. osztályosaimmal beneveztünk a „Boldogság futás”-ra, aminek keretében május 29-én, szerdán az ötödik tanítási órában a helyi futballpálya melletti játszótérre (Szent Imre pihenő) sétáltunk. A gyerekek a kezüket egymás vállára helyezve, vonatozással megkerülték a játszóteret, közben pedig a „Megy a gőzös, megy a gőzös…” című dalt énekelték és integettek hozzá.
A május hónap is tartalmasan telt, hiszen nagyon jó hangulatban, vidáman és elégedetten tértünk vissza az iskolába.
Ezen a napon egy rendhagyó boldogságórát tartottunk, mert nagyváradi testvéróvodánkból érkeztek hozzánk gyerekek és felnőttek, akikkel együtt játszottunk, bevontuk őket a foglalkozásba. Óvodánkból több óvodapedagógussal közösen vezettük a játékokat. Boldog Dóra köszöntötte őket, bemutatta a nagyváradi gyermekeknek a boldogságvárat, az ahhoz vezető lépcsőfokok témáit, és megbeszéltük, hogy a kilencedik lépcsőfokra együtt fogunk lépni. Első játékunknál egy szeretetzsákot hozott Boldog Dóra, amelyben olyan dolgok voltak, amivel ki tudjuk fejezni a szeretetünket (ölelés, puszidobás, szív mutatása), ezt el is játszottuk. Majd a Boldogság Birodalmába utaztunk el Bagdi Bella: Repülj velem… kezdetű dalával. A relaxációs gyakorlatnak a „pizzasütést” választottuk. Körbeálltunk menetirányba fordulva és mindenki az előtte lévő hátán „sütötte a pizzáját” közben megmasszíroztuk társunk hátát. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Egy mozgásos mondóka következett, amit eljátszottunk közösen: Egy, kettő, három, négy…. Majd sétáltunk egyet a Boldogságréten (ölelőjáték), ha elhalkul a zene, öleld meg, aki melletted van. Zene: Bagdi Bella: Szép nap ölelj át…Ezt követően Boldog Dóra mesére hívta a gyermekeket. Mikor kényelmesen elhelyezkedtek, az óvodapedagógusok előadták a „Barátság” című mesét, amelyben a süni mindenkivel összeveszett, majd az állatok mégis megbocsátottak neki, és befogadták játékukba. A mesét a gyermekek bevonásával közös dalosjátékkal zártuk (Bújj, bújj zöld ág…), ezután szeretetkört alakítottunk ki (a vendégóvoda kis körben középen, a mi óvodánk külső körben). Majd eljátszottuk közösen a Bagdi Bella: Ha boldog vagy… c. játékot, amit szintén nagyon élveztek a gyerekek. Ezt követően „visszarepültünk” az óvodába (Bagdi Bella: Repülj velem c. dalával). A vendég gyermekek ragaszthatták fel a hónap témájának a jelét a boldogságvár kilencedik lépcsőfokára. Ezen a napon tehát nem csak a mozgásé volt a főszerep, hanem több más témát is érintettünk (jó cselekedetek, hála, megbocsátás, fenntartható boldogság, társas kapcsolatok). Ezen a délelőttön nagyon jól érezték magukat a gyermekek. Több napig mesélték még élményeiket a felnőtteknek és a szülőknek is.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Iskolánk három Boldogságóra programban résztvevő csoportja közösen vett részt a Kihívás napja programon. A programot a tornateremben közös bemelegítéssel kezdtük, majd az egész csapat egymás hátába kapaszkodva kerülte meg a műfüves pályánkat, úgy hogy közben nem volt szabad elszakadni. Ezután játékos feladatok következtek: labdaválogatás, kártyaválogatás, majd a programot a gyerekek kedvenc játékával, a kidobóval zártuk.
Nagyon jó volt nézni, hogy a különböző korosztályú gyerekek milyen örömmel vettek részt a közös mozgásban.
Május hónapunk témakörének alapköve a testmozgás gyakorlása,mely tevékenységközpontú nevelési programunkhoz is szorosan kapcsolódik. Igyekeztünk változatos programokkal készülni a gyermekek számára, hogy mozgásigényüket kielégítsük, örömhormon-termelésre minél sokszínűbb lehetőségeket biztosítsunk.
Madarak és fák napja, valamint Gyermeknap kapcsán bekapcsolódhattak szabadtéri népi játékokba, futóbiciklizésbe, frizbi röptetésbe, illetve az ugráló vár is nyújtott felhőtlen örömet a gyermekek számára.
Csatlakoztunk a Kihívás Napjához, melyben az egész óvodánk részt vett. Összegyűjtöttük a próbák karszalagjait, legyőztük félelmeink az akadályok során, kitartottunk az utolsó feladatok alatt is, boldogan ugrándoztunk-, mint csivitelő kisverebek, járművekkel száguldoztunk, másztunk, kúsztunk örömmel és fáradhatatlanul.
Bízunk benne, hogy nemcsak csoportunk, de az egész óvodánk hozzájárult a társas és társadalmi jóllét pozitív változásához, hiszen a gyermekeken keresztül érhetünk el leghamarabb egy új, boldogabb jövő felé. A gyermeki kacaj pedig mindennek alapköve!
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A kihívás napja-15 perc boldog mozgás