A testmozgás gyakorlása
Ebben a hónapban az órák elején a következő ráhangolódó játékokat játszottuk:
„ Add tovább a mozdulatot! Mutass be egy sportot! Az utánad lévő mindig ismételje el és tegyen hozzá ő is egy mozgásformát!”
„Cseréljenek helyet azok, akik…” Valamilyen mozgással, sporttal kapcsolatos állítást kellett mondani. Egy gyereknek nem jutott szék, így ő mondhatta a következő állítást.” Pl: „Cseréljenek helyet azok, akik járnak fociedzésre!”
„Sziámi” Párban összekapaszkodva kellett együtt mozogniuk.
„Találd ki hogy milyen sport vagyok?” Körülírással kellett elmondani a választott sporttevékenységet.
„ Székes játék bennmaradással”
Az első foglalkozáson a téma feldolgozásánál plakátot készítettünk, amely az egészséges életre hívja fel a figyelmet.
Csoportalakítás erősség kártyával, majd az erősség megismerése után az „Építőmesterek” játék következett.” Melyik csoport építi fel a legmagasabb, legstabilabb tornyot?”
„Rajzold le a kedvenc sportod!” Összesítettük a rajzokat és közösen megnéztük, hogy melyik sportot végzik a legtöbben.
Az „Evolúciós játék” ismét nagy sikert aratott.
Az összegző, befejező részben általában elénekeltük a hónap dalát, de légző és relaxációs gyakorlatokat is végeztünk. A „Móka jóga” gyakorlatok is bekerültek az órák befejező részébe.
A hónapot a Kihívás napi „Boldogságfutással” és „Örömtornával” zártuk, melyen valamennyi napközis gyermek részt vett.
Testmozgás
Rendhagyó boldogságórás foglalkozás volt a májusi hónapban a Levendula óvodában. Nagyváradi testvér óvodánk gyermekei és óvodapedagógusai megrendezett gyermeknapunkon meglátogattak bennünket, és külön megtiszteltetés volt, hogy a Képviselő úr is részt vett a megnyitónkon, s szeretettel köszöntötte a testvér óvodánkat, megerősítve azt, hogy milyen jó a kapcsolat ápolása. Szerettük volna megmutatni nekik, hogy milyen csudaklassz programban vagyunk minden hónapban. Ők nem ismerték a Boldogságórát. Így azt találtuk ki a kolléganőkkel, hogy tartunk nekik egy Boldogságórás foglalkozást őket is bevonva, majd egy gyűlés keretén belül PPT-n és egy Reflexión keresztül megmutatva nekik a munkánkat. Én azt a megtisztelő felkérést kaptam, hogy a Boldogságórás foglalkozás gyakorlati részét állítsam össze és a gyakorlatban kivitelezzem. 3 Kolléganőmmel csináljuk az óvodánkban a Boldogságórát, 1 Kolléganőnk pedig most szerezte meg a képesítést. Egy kolléganőnk készítette el a PPT, másik 3 kolléganőim segítségemre siettek a gyakorlati rész összeállításában. A gyakorlati részt is hárman oldottuk meg, hogy az a kolléganőm is tudjon tanulni belőle, aki még csak most szerezte meg a képesítést. Munkánk során teljes volt az összhang, minden mozzanatát élveztük. Így a kilencedik témakört nemcsak a Testmozgás köré építettük fel, hanem belecsempésztük még a Hála gyakorlása, Társas kapcsolatok építése, Jó cselekedet gyakorlása, A megbocsátás gyakorlása és a Fenntartható boldogság témakörét is. Abból a szempontból gondolkodtunk így, hogy minél több ízelítőt kapjanak a Boldogságórás foglalkozásból, bízva abban, hogy kedvet kapnak ahhoz, hogy ők is csatlakozzanak a Boldogságórás Programhoz. Foglalkozásunkat úgy kezdtük meg, hogy Boldog Dóra megérkezett, s szeretettel köszöntötte az újonnan érkezett vendégeket is. A bábnak tudjuk, hogy van feszültségoldó hatása is, ezért teljesen elvarázsolta a gyermekeket, mikor hozzájuk közel érkezett. A Boldogságórás foglalkozásokba mentálhigiénés óvoda révén több mentálhigiénés játékot is bele szoktunk tenni, mert teljesen összeegyeztethető a Boldogságórás témákkal. Ezeknek a mentálhigiénés játékoknak közösség összekovácsoló ereje, kapcsolaterősítő, kapcsolatmegtartó jellege is van. Egy Ismerkedős játékkal kezdtünk, mert szerettük volna megéreztetni a gyermekekkel azt, hogyha vendéget/vendégeket fogadunk hogyan kell szeretettel fogadni és szeretettel fordulni hozzájuk. Szeretetkifejező eszközök: ölelés, puszi küldés, simogatás, szív mutatása fontos momentuma a Boldogságóráknak. Boldog Dóra hozott egy szeretetzsákot, melybe ezek a nagyon fontos momentumok voltak. A szeretetzsákból húzta ki egyesével ezeket, s a vendég gyermekek és felnőttek irányába fordulva mutattuk meg ezeket. Ők is ugyanolyan szeretettel visszamutatták nekünk.
Boldog Dóra megmutatta a vendégeknek az egyik csoport Boldogságvárát, mely teljesen lenyűgözte őket. Ígéretet tett nekik, hogyha ügyesen részt vesznek a játékokban, akkor ők ragaszthatják fel a kilencedik lépcsőfokra a témakör logóját. Elmagyarázta nekik még azt is, hogy miért fontos a várat elkészíteni a nevelési év elején, mert ha van egy cél ahová egy nevelési év alatt el tudnak jutni a gyerekek, és az elért munkájuk gyümölcsét föl tudják ragasztani, az nagyon motiváló számukra.
Boldogságbirodalmába utaztunk el a gyermekekkel, ahol meg kellet fogniuk egymás kezét, és be kellett csukniuk a szemüket. Bagdi Bella: Repülj velem című dala szólt közben. Amikor megérkeztünk a Boldogság Birodalmába, kinyitottuk a szemünket és elengedtük egymás kezét. A boldogságmondókával mentünk tovább, hogy megmutassuk a vendégeknek, hogy hogyan szoktuk a boldogságot megtartani. A mondóka végén be szoktuk tenni a póló alá a boldogságot, hogy meg ne tudjon tőlünk szökni. Jó volt látni a szemünknek azt, ahogyan utánoztak bennünket. Elmondta Boldog Dóra a mondóka végén még azt is, hogy azért jó, ha ezt a gyermekek megtanulják, mert otthon is meg tudják tanítani a családban, és ha például valaki szomorú lesz, akkor ezt a mondókát mondogatva, jobb kedvre derülhet.
Relaxációs gyakorlattal a pizza sütéssel folytattuk a foglalkozást. Egymás hátán kellett elkészíteni a pizzasütés folyamatát. Testi érintés fontossága a társas kapcsolatok erősítését segítette. A relaxációs gyakorlatok nagyon kedveltek a gyermekek körében, kicsit lecsendesíti őket, megtanítja őket a befelé fordulásra, figyelésre, ebben az esetben mi a társunkra koncentráltunk, hogy neki okozzunk örömet. Amíg vártunk arra, hogy megsüljön a pizza, addig egy mozgásos mondókát tanítottunk a vendégeink számára, együtt csinálta és mondta gyermek-felnőtt egyaránt.
Mondóka: Egy-kettő-három-négy,
nézd, a kezem égig ér!
Forgatom a fejemet,
mozgatom a testemet.
Megnézem a lábamat,
dobbantom a talpamat.
Ugrok hármat: hopp, hopp, hopp,
És boldogan tapsolok.
Gyermekeink nagyon szeretik a mozgással kísért mondókát, melyet tapasztalataink szerint nagyon könnyen sajátítanak el, ennek a mondókának a szövegezése könnyű, témához kapcsolható volt. Memóriájukat, figyelmüket, emlékezetüket fejlesztettük, hiszen meg kellett jegyezniük, hogy melyik szövegrészhez melyik mozgásforma tartozott. A mozgás nemcsak a fizikai állapotukra volt pozitív hatással, hanem segítette az észlelést, tapasztalatszerzést és a beszéd egyik feltétele is volt.
Boldogságréten sétáltak a gyerekek és a felnőttek Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át engem! című dalára, ha már nem hallották a zenét, akkor különböző instrukciókat kaptak, melyet meg kellett csinálniuk, ezek a következők voltak:
1. Öleld át, azt a gyermeket vagy felnőttet, aki melletted van!
2. Simogasd meg az arcát!
3. Állj meg valakivel szemben, fogd meg a kezét, és nézz a szemébe!
4. Állj meg egy pillanatra, s nézd meg, hogy milyen színű virágok vannak a réten!
5. Jöjjön ide mindenki hozzám a rét szélébe!
Közösség összekovácsoló ereje volt ennek a játéknak. Ebben a foglalkozási részben az utolsó utasítást a szervezési feladat miatt kapták a gyermekek, mert a kolléganőim addig előkészítették a mese dramatizálásához szükséges eszközöket.
Boldog Dóra mesébe hívó mondókájával mese élményre hívta a gyerekeket, felnőtteket egyaránt!
Mi a megbocsátás gyakorlása témaköréből választottuk ki a mesét dramatizálásra, melynek A Barátság címet adtuk. Mi hárman boldogságórás pedagógusok, ill. egy pedagógus kolléganőnk segítségével dramatizáltuk el a mesét. A szerepeket személyiségünknek megfelelően választottuk ki, én a süni szerepébe bújtam. A mese tanító jellegű volt, hogy hogyan ne viselkedjenek egymással a barátok, és hogy hogyan lehet megbocsájtani egy barátnak. Társas kapcsolatok erősítését is szem előtt tartotta a mese mondanivalója. Fontosnak tartottuk azt is, hogy a gyermekeket is bevonjuk a dramatizálásba. A dramatizálás után a süni kedvenc játékát játszottuk el a Bújj, bújj zöld ág! című dalt énekelve bújtunk át a kapun.
Szeretett kör játékunk következett. A mi óvodánk gyermekei a Csiga Duó gyermekzenekar Barátság dalára alakították ki a külső kört, a vendég gyermekek és felnőttek pedig a kör belsejében alakítottak ki egy kis kört. Ezzel a játékkal is szerettük volna érzékeltetni a két óvoda közt létrejött kapcsolatot.
A kis kör (vendégeink) kifelé fordultak felénk, mi úgy maradtunk feléjük fordulva, s együtt elénekeltük és elmutogattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. Szerettük volna megmutatni nekik, hogy milyen boldogok vagyunk, hogy eljöttek hozzánk és részt vettek egy ilyen Boldogságórás foglalkozáson.
Boldog Dóra megköszönte a gyermekeknek, felnőtteknek az aktív részvételt. Elköszönt tőlük.
Bagdi Bella: Repülj velem című dalára visszarepültünk az óvodába.
A vendég gyermekek felragaszthatták a kilencedik lépcsőfokra a logókat, hiszen kiválóan és boldogan teljesítették a játékokat.
Összességében elmondhatjuk, hogy egy nagyon jóra sikerült boldog napot tudhatunk magunk mögött, melynek nagyon fontos része volt a két közösség összekovácsolása, a tapasztalatszerzés, egymásra figyelés, és az alkalmazkodás.
A Reflexiómat elmondván tapssal jutalmazták meg a munkámat, ekkor éreztem szívemben az igazi boldogságot!
Május havi Boldogságóránk több napon át tartóan és eseménydúsan telt. Nagyváradról, a testvéróvodánkból érkezett hozzánk 10 gyermek és 12 fő óvodapedagógus, akik nagyon kíváncsiak voltak a Boldogságórák milyenségére. Az óvodánk összes gyermeke részvételével fogadtuk a vendégeket, Boldog Dóra bemutatkozott, köszöntötte őket. Több közös játékban is részük lehetett, mivel célunk volt, hogy kedvet kapjanak ők is ehhez a nemes programhoz való csatlakozáshoz. Bagdi Bella dalaira folyamatosan mozogtunk, táncoltunk, kifejeztük a szeretet, a megbocsájtás jeleit, majd bábelőadásra is sor került. A gyermekekkel való közös program után a nagyváradi kollégáknak egy rövid reflexiót, és egy elméleti előadást is tartottunk, hogy minél jobban rálássanak ennek a programnak a küldetésére.
A kihívás napján szintén együtt mozgott az óvoda összes gyermeke, kicsik-nagyok egyaránt. Körbefutottuk az óvoda területét, majd közös zenés tornára invitáltuk a gyermekeket, aminek nagy sikere volt, az intézmény dolgozói is szívesen kapcsolódtak hozzá.
Május 29-ére, a Kihívás napjára terveztük az utolsó nagycsoportos kirándulásunkat. A Méhecske csoport 4 gyermek kivételével szeptemberben megkezdi iskolás éveit. Olyan élménydús, óvodán kívüli kirándulást szerettünk volna tervezni, amely „nyomot hagy” a gyermekek emlékezetében. Ez az élménydús kirándulás településünk külső szegletén egy farmon, tanyán valósult meg, ami belvárosi, bérházban élő gyermekek számára nagyon sok élményt, ismeretet, és mozgásos lehetőséget biztosított. Ennek a napnak minden perce élmény volt nemcsak a gyermekeknek, de a felnőtteknek is. De beszéljenek helyettünk a fotók!
A boldogságóra hetében megtanultuk az Egy-kettő-három-négy, nézd a kezem égig ér! mondókát. A kicsik örömmel mondogatták és mutogatva kísérték. A kiscsoportban különösen sokat foglalkoztunk ebben az évben a testséma fejlesztéssel. Ehhez tanultunk több mondókát, dalt is. PL.: A fejem, a vállam, a térdem, a bokám…
Óvodánkban kiemelt szerepet kap a mozgás. Mottónk is: Testi- lelki egészség egészséges környezetben.
Az idén is beneveztünk a Kihívás napja programra. Reggel közös zenéstornával melegítettünk be az udvaron, majd körbe futottuk azt. Hét területen különböző feladatokban próbálhatták ki magukat a gyerekek: ejtőernyőzés, kosárra dobás, akadálypályák, egyensúlyozás, célbadobós, kapura rúgás, biciklis ügyességi pálya. A végén együtt szurkoltunk a nagy -és középső csoportosok sorversenyén., s a kicsik is kipróbálhatták a nagyobbak pályáját.
A gyerekek örömmel, lelkesen végezték a feladatokat.
A Lusta király c. mesét másnap meséltem el. Majd beszélgettünk arról, ki mit szeret sportolni.
A 9.lépcsőfok teljesítése a testmozgás „mozgás öröme” és az inspiráló magabiztosság minden egyes mozdulatainkban jelen volt. A kirándulásaink alkalmával bátorságot gyűjthettek a gyerekek az állatok megsimogatásához, a lovagláshoz, a falmászáshoz, a lovaskocsizáshoz, így küzdve le minden előttük lévő akadályt. A gyerekek az anyák napi műsorban a szereplési vágyukkal és kifinomult, ritmikus mozgásukkal kápráztathatták el a vendégeket. A már jól ismert boldogság dalok (a „Pozitív mondóka” és a „Ha boldog vagy”…c. ) is felcsendültek. A napi tevékenységeinkbe beépített túrázást, a szabad mozgást és a versenyszerű megmérettetéseket (Kihívás napja) pozitív élményként éltük meg. Az innovatív ballagási műsorunk szintén a gyermekek jólétét segítette, mely megkönnyítette a felkészülést a nagy napra.
I. BEV.: Lazító gyakorlat: „Dagasztás”
Ráhangolódás: Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalával
II. FŐRÉSZ: Beszélgetés a témáról: – Miért fontos a testmozgás?
– Milyen hatást gyakorol ránk?
Gyakorlat: „Én és a mozgás” Önismereti gyakorlat.
Gyakorlat: „Egészséges életem” feladat, majd beszélgetés a megvalósíthatóságáról.
III. BEF.: „Nyúl-sün futóverseny-mozdulj ki.” Tornateremben és udvaron.
Élmények megbeszélése.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Tisztaforrás csoport
A kihívásra nem regisztráltunk ugyan, de kolléganőm az Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája Boldogságórás csoportjával a Széchenyi Istvánról elnevezett utcában ( Eger főutcája ) tartott foglalkozást. a Széchényi család által meghonosított sportok közül a vívást választották, – majd dobogó szívet formázva tornáztak a Széchenyi út sarkán. A kollégám vívóedző is volt, így csak Neki nem volt kihívás a feladat, a megvalósítás ötletében, a gyerekek utánzó mozgásaiban látszik a jártassága. Egy kevésbé forgalmas sarkot választottak, ahol a gyerekek is oldottabban játszhattak. Számukra a konfortzónájukból való kimozdulás is kihívást jelentett, de a készített felvételeiken jól látszik, hogy nagyon jól érezték magukat.
Gyermekeink igen mozgékonyak, és ezáltal szívesen vesznek részt mozgásos kezdeményezéseken. Az ilyen foglalkozások során igyekszünk minél sokrétűbben, játékosabban fejleszteni őket.
A kezdeményezés során használt játékok mozgásformák, sokszor utána megjelennek a gyerekek szabad játékában is.