„Testmozgás”
A foglalkozást relaxációval kezdtük „Égig érő fa vagyok ,megnövök,mint a nagyok”.
-„Tüdőtakarítás”
-Óriásjárás.
Állati erő: „Érezzétek az állatok erejét és azt ,hogy ti is egyre nagyobbak és magabiztosabbak
lesztek.”Krokodil erős harapása.
-Stabil vagyok ,mint egy hegy.
Bagdi Bella:Jól érzem magam boogiera közösen táncoltunk.
A foglalkozást zöld színű ételek színezésével fejeztük be.
Testmozgás
2024. május
Mozgás hónapja
Hétfői napon virágkaput készítettünk a gyerekekkel, amit kitettünk a folyosóra, hogy más csoportok is használhassák. A Dadus nénink Boldogság kapunak nevezte el. Amikor leültünk a szőnyegre, elővettük Dórit, aki rávezette a gyerekeket, hogy mit fogunk ebben a Boldogság hétben csinálni. Elmondtam a gyerekeknek a heti tervezett programokat, és hogy mit kell majd csinálniuk. Nagyon örültek neki, hiszen mozgalmas hetünk lesz. A búcsúztatóra gyakoroltunk dalokat, verseket válogattunk. Természetesen táncoltunk zenére, most a Gyermek volt minden óriás… (Judit és a Zenemanók) dalra táncoltunk. Dóri mozgását kellett utánozni, és gyümölcsevés után a közeli játszótérre mentünk.
Kedden a Pinto Ranch-re mentünk, ami egy magán kézen levő parti pajta. Ahhoz, hogy oda menjünk, 1,8 kilométert kellett emelkedőn felfelé megtennünk. Mirtillt kiskocsival húztuk, mert megsérült a térde, és nyújtott lábbal tud csak sétálni. Állatokat etettünk, törpe lovakat, bocit, szamarat, alpakkákat, köztük egy egyhetest is, nyuszikat, kengurut. Voltak papagájok, mókus, tyúkok, kakas, bárányok, kerti tó tele koi ponttyal, arany hallal. Az etetés után almát ettek, ittak, és sorversenyeztek. Fociztak, táncoltak, kincset kerestek. Nagyon dekoratív, szép környezetben voltunk, minden tökéletesen kiépítve egy nyugalom szigetéhez. Biztos, hogy nem utoljára voltunk itt.
Szerdán a nagycsoportos gyerekek töltögették a ballagó kiskönyvüket, és teljesen maguktól lerajzolták Boldog Dórit, sőt a boldogság lépcsőt, és a Boldogság kastélyt is. Gyakoroltunk kicsit a búcsúztatóra, de előtte mindenkinek húzni kellett a pozitív gondolatok kártyákból, amit fel is olvastam nekik. Raktam az asztalra rengeteg állatokat ábrázoló képet (Mi lennék, ha állat lennék? kártyacsomag) mindenki húzott magának egyet, megmutatta társainak, és el kellet mondani, miért azt választotta. Mirtill azért választotta a pávát, mert az apukája kedvence. Szeretem a balagó versek tanulásánál, hogy ők is érzik, búcsúzunk! Néha sírva fakadok, Ők nagyon figyelnek, és mindig megígérik, hogy majd sokszor meglátogatnak, illetve az is felmerült ötletnek, hogy magukkal visznek. Az aulában a kiscsoportosok műsorát néztük meg, akik nagyon ügyesek voltak, azután udvarra mentünk. Az udvarunkat a Búzavirág csoport évzárója miatt ki kellett ürítenünk, mindenki lelkesen dolgozott.
A csütörtöki napra azt találtam ki, hogy ma nem alszunk délben, mert egész napos kirándulásra megyünk. Ezért az önkormányzattól elkértem (egy anyuka segítségével) a csömöri Természetismereti parkban levő épület kulcsát, hogy ha esetleg eső lesz, akkor tudjunk hova bebújni, és legyen egy hely, ahova bepakolunk, ha megyünk a közeli Bulgár kertbe a játszótérre. Szóval reggeli, és fogorvosi vizsgálat után, kb. negyed tízkor a kis hátizsákjukkal útra keltünk, elsétáltunk az ÖKO parkba, ahol a fűbe lepokrócoztunk, evés, ivás, pihenés. Utána felfedeztük a szép, patak part köré épült természetet bemutató táblákat, fából készült utat, hidat, kis gémes kutat, amit ki is próbáltunk. A park felfedezése után ebéd (hideg élelmet kértünk az étkeztetőtől), és útra keltünk a játszótérre. Mirtillt a fájós lába miatt kiskocsiba húztuk. Nagyon modern, csupa izgalmas játékkal játszhattak, a patak vizét „megfogtuk”, mert olyan híd van rajta, amin beért a kezük. Kipróbáltuk a szakadékra való fel, és lefutást. Szegény Lili a másodiknál gurult egy picit a végén, de nem történt baj. Visszamentünk a parkba, és jött a meglepi, pizza. Pizza evés után a patak melleti dombot, és erdőt másztuk meg, illetve lovardát, és egyik csoporttársuk házát néztük meg, aki épp beteg volt, így csak messziről kiabáltunk, és integettünk, hogy ”Szia Domi!!” Három óra után pedig szállingóztak értük a szülők, egészen fél ötig. Nagyon jó nap volt!
Péntekre megérkezett az eső, így benn voltunk, egy kis készülődés a búcsúztatóra, utána zenét ígértem. Kapcsolnám be a telefonról a zenét bluetoosos magnóra, és pont akkor láttam, hogy kaptam emailt a Boldogságóra csapattól, Évitől. Fel is olvastam nekik, és megköszöntem, hogy ezt azért kaptam, mert ilyen ügyesek, és szeretik a Boldogságórákat. Pont ott volt a Dadusom is, Neki is megköszöntem, hogy mellettem áll, mikor kitalálok valami ’őrültséget’. A gyerekek cukin átöleltek, és kezdődött a tánc. Bella: Jobb Veled a Világ! zenéjére. Körjátékoztunk, énekeltünk, és szoborjátékoztunk. Délután a hagyományos Óvodai Sport nap kövelkezett, amit az eső miatt az óvodában benn tartottunk meg. Ez is jól sikerült.
A májusi boldogságóránkon a testmozgás fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek elmesélték, milyen mozgásformákat végeznek napi illetve heti szinten. Az óra végén aktivitás-piramist készítettünk.
Az elhízás a 21. század egyik legnagyobb közegészségügyi problémája. Rendkívül fontos, hogy felhívjuk erre a figyelmet. Kevésbé ismert, hogy május 20. Európában az elhízás elleni nap. Ha negyven, ötven éve készült strandfotókat a mai képek mellé tennénk, a különbség szembeötlő lenne az átlagember testalkatát tekintve. Az elhízás nem csupán esztétikai kérdés, megelőzése javíja az egészséget és az életminőséget. A tanulók először két színes táblázatot kaptak. Az elsőn Magyarország helyét kellett leolvasni, ötödikek vagyunk az elhízásban Európában. A lap másik oldalán a saját testsúlyukat ellenőrizhették, hogy megfelelő –e. A megfelelő testsúly elérése nem csupán a rendszeres testmozgás útján érhető el, a kiegyensúlyozott táplálkozás is az alapja, ezért a gyerekek Katus Attila közösségi oldaláról gyűjtötték ki az edző étkezési tanácsait: Étrendünket változatosan, többféle élelmiszerből állítsuk össze így szervezetünk minden szükséges tápanyagot megkap. Együnk kevésbé zsíros ételeket: a főzéshez, sütéshez inkább használjunk olíva olajat. Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, valamint kevés sóval készítsük az ételeket. Hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk édességeket, süteményeket. Ételeinket egyáltalán ne, legfeljebb nagyon csekély mértékben cukrozzuk. Igyunk inkább természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem italokat, szörpöket, leginkább vizet. Naponta fogyasszunk savanyított tejterméket. Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget.
A halálos elhízás című rövidfilmet tekintettük meg három főszereplővel, akik számára az étkezés élet-halál kérdésévé vált. Az osztályt három részre osztottam és mindenki kapott egy szereplőt, akinél meg kellett figyelni a következő szempontokat: Milyen nehézséget okoz számára a túlsúly? Miben tér el egy átlagember szokásaitól az elhízás által rákényszerített életmód? Ha a te ismerősöd lenne, hogyan tudnál rajta segíteni? Darren hatalmas súlya miatt az életmentő műtétbe halhat bele, mert az orvosok félnek, hogy nem bírná ki a beavatkozást. A kétgyermekes anyuka, Alice félelme, hogy nem éri meg, hogy gyermekei felnőjenek, mégis képtelen változtatni a szokásain. Alex visszavonultan él, és minden nap gyógyszerek tucatjaira van szüksége ahhoz, hogy életben maradjon. A három kérdésből az utolsó volt a legérdekesebb, tudnak –e megoldásokat a kialakult helyzetre? Általában szolidaritásból közös sportolást vagy olyan tevékenységet említettek, amelyet együtt is tudnának végezni. Séta, túrázás. Legnehezebb a kalóriacsökkentés. Ide szakamberek segítségét látják szükségesnek, orvosokkal és dietetikusokkal való együttműködés szükséges. A figyelemelterelésben is tudnának segíteni. Amikor gyorsétterembe mennének, elvinnék elhízott ismerősüket valamilyen szabadidős programra, leginkább könnyű edzésre vagy természetjárásra. A gyerekekkel összegyűjtöttük azokat a mozgásos tevékenységeket, amelyeket iskolán kívül is gyakorolnak: Hárman egy testépítő klub tagjai, egy lány modern tánc csapat tagja és rendszeresen fellépnek. Legtöbben bicikliznek és fociznak, néhányan gördeszkáznak. A föld napi futóversenyen mindenki részt vett.
A foglalkozás végén rajzos formában egészségtálakat terveztünk gyermekek számára, az egészséges életmód népszerűsítésére és az osztálycsoportban felhívást intéztünk a szülők felé is, segítsenek a megvalósításban. Az egészségért minden nap tenni kell, nincs kifogás!
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
(Albert Einstein)
1. Válaszolj a kérdésekre!
Miért fontos a mentális (lelki: érzelmi – értelmi) egészség?
Mennyi testmozgásra van szükségünk?
Miért tesz boldogabbá a testmozgás?
A testmozgás lehet az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb?
2. Mi jut eszedbe róla?
Ép testben ép lélek.
A mozgás életszükséglet.
A testedzés természetes mentális (lelki) örömforrás.
„Van egy csomó egészségőrült, aki csak természetes táplálékon él, de nem mozog, és borzalmasan néz ki. Aztán vannak mások, akik mennek, mint a golyó, de csupa szemetet esznek … A mozgás a király, a táplálkozás a királyné. Együtt övék a királyság.”
(Jack Lalanne)
3.Milyen előnnyel jár a rendszeres testmozgás?
Mindennapos testmozgás: edzésterv készítése.
4. Válaszolj a kérdésekre!
Egészségesen élek?
0 = soha 1 = esetenként 2 = gyakran 3 =rendszeresen
Ssz. Megállapítások Pontszám
1. Sok édességet eszem.
2. Van súlyfeleslegem.
3. Elalvás előtt esténként tévét nézek.
4. Naponta egy óránál többet „gépezem”.
5. Későn fekszem le.
6. Éjjelente felébredek.
7. Hétvégén délig alszom.
8. Gyorsétteremben eszem.
9. Szeretem a szénsavas üdítőket.
10. Keveset mozgok.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanév során számtalan programot szerveztünk, melyben a mozgásé volt a főszerep. A feltöltött fotók ezeket mutatják. Kerékpározás, labdajátékok, cyberjumpi ugrálás stb.
Május hónapunk bővelkedett a testmozgást igénylő programokban.
1. Esélyegyenlőségi világnap alkalmából érzékenyítő program volt az iskolában. Négy állomáson volt módunk megélni más akadályozott ember életét, mozgását. A látássérült emberek világába tekintettünk be a letakart szemmel történő „százlábú” (egymás vállát fogó) mozgásával. Csörgőlabda játék került megrendezésre a tornaterembe, ahol a fül segítette a csapat játékát. Kerekesszékben tettük meg az akadálypályát, dobtunk kosárra, játszottunk a karikadobálóval. Értelmi akadályozott gyermekeink együtt futballoztak ép társaikkal, melyet megelőzött egy edzés bemutatója.
2. Gróti kupa atlétika versenyt rendeztünk hazai és megyei versenyző tanulók részére. Iskolánk valamennyi tanulója részt vett a versenyen. Mindennapos testnevelés órán rendszeresen gyakoroltunk. Osztályunk minden tanulója részt vett futószámban, 3-an kislabdahajításban, 1 tanuló helyből távolugrásban. Váltóversenyben 4 tanuló képviselte az iskolát.
Többször túrázunk a gyönyörű zalai tájakat figyelve ezekben a szép májusi napokban. Zala folyó mentén sétáltunk végig, elmentünk a halastóhoz.
Az egészségünk megőrzése végett nagyszünetben közös séták vannak az iskola parkjában.
Gyakorlati órák is sok mozgásra adnak lehetőséget, hisz gondozzuk a veteményeskertet, a virágoskertet, a kecskerágó bokrot (ami a mi osztályunk feladata).
A boldogságórát a hónap zenéjének, a „Jól érzem magam” hallgatással és a zenére mozgással kezdtük el. Következett a képnézegetés, a kollázs összeállítása az átélt élményekből.
Műanyag ásványvizes palack újrahasznosításával készítettünk házilag labdaelkapó játékot. Közben beszélgettünk róla, hogy miért fontos a testmozgás, ki mit szeret a testnevelés órán, milyen mozgással tölti a szabadidejét. Ezt követően ki is próbáltuk a játékot, nagyokat nevetve, hisz nem volt könnyű megtanulni a technikát.
Óra végén nem maradhatott el a közös társasjátékunk, jókat derültünk egyes válaszon, és –mint oly gyakran – új dolgokat is megismertünk egymásról.
A gyerekekkel eljátszottuk a Jókai Mór Ültess fát című versének megzenésített változatát. Mozogtunk közben és a természetvédelemre is gondoltunk közben. Gyermekeink mozgásigénye igen nagy, így a legtöbb tevékenységet is mozgással kombináljuk. Nagy kedvenc a tactile disc lépegető harangok, amik a talpat stimulálják, és az ún. ejtőernyős játék ami az egyensúlyérzéket, szem – kéz koordinációt , figyelemkoncentrációt fejleszt. Ezenkívül színességet, vidámságot hoznak a mindennapokba, a vitális érzeteket is javítják.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Témánk a mentális egészség és a testmozgás volt. A foglalkozást Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlatokkal kezdtük: Égig érő fa vagyok, megnövöm , mint a nagyok…, nyújtózás magasra, majd karlengetés, mint az inga jobbra – balra. Bagdi Bella Jól érzem magam dalára énekeltünk, táncoltunk és zenét hallgattunk. Egy – kettő – három – négy nézd, a kezem égig ér című mondókára mozogtunk. Elmeséltem nekik a Lusta király című mesét majd a meséhez tartozó színezőt kiszíneztük. Vigyázz a várra című játékot játszottuk ami abból állt hogy építettünk egy várat kockából és kijelöltünk egy örzőt akinek védenie kellett a várat a többi gyereknek pedig kislabdával meg kellett próbálni eltalálni a várat. Akinek ez sikerült az lett az örző.
Aktuális hónapunk témája a testmozgás volt. A gyerekek általában nagyon szeretik a mozgásos játékokat, s ez az én csoportomra is igaz. A foglalkozás elején a könyvben található mondókát mondogattuk, a hozzá kapcsolódó utánzó mozdulatokkal. Ezt követően a szőnyegen körbe ülve hallgatták meg A lusta király című mesét. Közösen megbeszéltük a mese tartalmát, lényegét, mondanivalóját. Kérdéseket tettem fel az egészségről, egészséges életmódról, sportról, testmozgásról, s-e témán belül beszélgettünk. Játszottunk Tükörjátékot, ami egy kicsit nehéz volt számukra, nehezen ismerték fel a különböző sportokat. A Tűz, víz, repülő játék nagyon tetszett nekik, többszöri gyakorlás után már megjegyezték a játékszabályt. Végül a gyerekeket kisebb csoportokra osztottam, kaptak egy – egy lufit, s az volt a feladat, hogy a saját lufijukat minél tovább a levegőben tartsák.