Az óra elején arra kértem a tanulókat, hogy szabad asszociációval gyűjtsenek össze fogalmakat, amelyek a testmozgás kapcsán eszükbe jutnak. Ezután közösen megtekintettünk egy kisfilmet (https://www.youtube.com/watch?v=u7bZtffveIY ) a mozgás testi, lelki és szellemi egészségre gyakorolt hatásáról, amire utána saját tapasztalatok alapján reflektálni tudtak. Következő feladatként különböző sportágakat mutogattak el, amiket a többieknek ki kellett találniuk. Ehhez kapcsolódva saját sportágukat vagy kedvenc sportjukat kellett megnevezni és elmondani, hogy miért szeretik. Ezután belehelyezkedtem egy olyan személy szerepébe, aki nem szívesen sportol és kifogásokat keres, hogy ne kelljen mozognia. A tanulókat arra kértem, hogy cáfolják meg az általam felhozott sportolás elleni kifogásokat, és mondjanak ötleteket, pozitív érveket a sportolás napirendbe történő iktatása mellett. Az órát játékos, mozgásos levezető feladattal zártuk. A tanulók körbesétáltak a teremben, én pedig mondtam egy színt, erre nekik meg kellett érinteni egy olyan színű dolgot, tárgyat, amelyet éppen megláttak. Majd ennek egy nehezített változatát játszottuk, amikor minden szín egy másik színt jelent: pl. ha kéket mondok, akkor piros színű dolgokat kell megérinteni.
Testmozgás
Május hónap friss tavaszi levegővel és sok gyümölcs- zöldséggel támogatja az egészséges táplálkozást és életvitelt. Kis óvodásainkkal a helyes életvitel szokásairól beszélgettünk, nagyokat sétáltunk a friss levegőn, sok mozgásos gyakorlatot végeztünk és beszereztünk néhány idei gyümölcsöt-zöldséget is megkóstolásra. Az egészséget támogató témában elkészítettük az egészséges táplálkozás gyűjteményt.
A májusi hónap tesmozgással kapcsolatos témáját jártuk körül a TANAK 8.o. tanulóival. Végivettük, hogy mik azok a módszerek-lehetőségek, amelyekkel a mentális, testi és szellemi egészségünket meg tudjuk óvni.
Az alábbi képek a foglalkozáson készültek. A hangulat garatnáltan jó volt 🙂
A májusi hónap fő témája, a testmozgás , az egészséges életmód.
A 8.o. tanulókkal a boldogórán megfigyeltük, számba vettük azokat, a módszereket, cselekedeteket, melyekkel, a mentális, fizikális és szellemi egészségünket fenn tudjuk tartani.
Az óráról készült képek, az alábbiakban tekinthetőek meg.
Ebben a hónapban a testmozgásé a főszerep. A boldogságórás mindennapjainkat igazán nagy mértékben áthatotta a mozgás. Még nagyobb hangsúlyt tettem, terveztem, szántam erre a témára. Kiaknáztam minden lehetőséget. Használtam a boldogságórás könyvet. Hallgattuk a dalt, dalokat, közben jókat táncoltunk. Az órákat úgy állítottam össze, hogy mindig legyen benne változatosan a mozgás, játék, ami a lélekre ugyancsak hat. Az iskolakertünkben hálavirágokat ültettünk, addig is mozogtunk a jó levegőn. Minden nap, egy osztály kezdeményez közös játékot javaslatomra valamelyik szünetben. Egyre többen csatlakoznak. Kistérségi versenyt rendeztünk, ahol együtt mozogtunk, versenyeztünk, örömteli játékokat játszottunk.
Minden eddigi témával ötvöztük a mostanit, felszínen tartva a korábbi, fontos gondolatokat. Erőt merítő gondolatokat gyűjtöttünk, hogy még optimistább szemüvegen keresztül szemléljük a körülöttünk zajló eseményeket. A sportversenyen utolsó lett csapatunk. Egy a lényeg, hogy mindent megtettek a gyerekek. Próbáljuk javunkra fordítani, a fejlődésünket szolgáló eredménynek könyvelni ezt a helyezést.
A társas kapcsolatok gyakorlásának jó példája a versenyen való ismerkedés, az élményjáték, mely összehoz eddig ismeretlen diákokat is. Tanulóim, egyébként az eltelt időszakot figyelembe véve, a sok boldogságórás gyakorlat, módszer, játék alkalmazásával kimondottan jó irányba alakulnak. Boldogító jócselekedeteik száma napról napra egyre több. Jó ezt látni, hogy mennyit jelent, ha a mindennapokat átszövi a szeretet érzése, a boldogságra törekvés. Minden hónapban kitűzzük a céljainkat, bár nem kevés dologgal kell megküzdjünk a mindennapokban. Egyre több ötletet adnak a gyerekek is egymásnak. Gyűjtjük és megünnepeljük az örömöket, fókuszálunk a jobb irányra. Ha úgy adódik hibázunk, megbocsátunk magunknak és másoknak.
Interaktív játékunkat, melyet én találtam ki, javaslom másoknak is. Gyerekek ülnek több asztalnál, melyek egy-egy helyszínt jelentenek. Hálaerdő, optimista rét, társas kapcsolatok szigete, boldogító jó cselekedetek tava, célok hegye, megküzdés tengere, apró örömök forrása, megbocsátás hídja, testmozgás tisztása. Vannak, akik egyik helyszínről a másikra vándorolnak, különböző feladatokkal megbirkózva. Jelen van a mozgás, gondolkodás, képzelet, fantázia, szókincsfejlesztés, közösség, személyiségformálás, gondolkodásmód, szemléletformálás stb.
Mesét szövünk, próbákat teljesítünk az adott helyszínen, adott témában a gyerekek javaslatára, az én iránymutatásommal.
Jó, hogy megismertem ezt a programot! Nemcsak nekem segít, hanem tanítványaimnak is! Köszönöm! Köszönjük!
9. Testmozgás – május
– Téma bevezetése, relaxáció: „Malomkörzés”, mozgásos mondóka: “1,2,3,4..”
– Gyerekdal: „Jól érzem magam boogie”
– Téma feldolgozása: A lusta király mesefeldolgozás, beszélgető kör, Tűz-víz-repülő
– Téma lezárása: feladatlap biztosítása a mf-ből
– Téma továbbadása: Sportnap az óvodában a családok bevonásával
Reflexió: A gyermekek szeretnek mozogni, így számukra könnyen feldolgozható ès élvezetes téma volt az e havi Boldogságórák anyaga. A közös játék, mozgás öröme kooperációra adott lehetőséget. Tovább erősödtek a kapcsolatok, a gyermekek gyakorolhatták a kivárás, türelem, együttműködés, segítés képességét. Megélhették saját sikereiket.
A testmozgás hónapjában vagyunk, a 9. lépcsőfokra érkeztünk.
A foglalkozásunk elején Boldog Dórát ölelgettük meg, és kértük legyen velünk végig a boldogságórán.
A relaxációnk a „Hervad a virágom…éled a virágom volt…
Majd a legvidámabb rész következett, a hónap dalára: a Jól ézem magam dalra táncoltunk, mozogtunk nagyon vidáman, és éreztük magunkat nagyon jól.
A hónap meséjét lusta király meséjét már hamarabb megismertük, és beszélgettünk egy kicsit erről. Megtudtuk, hogy a testmozgás boldoggá tesz. A ritmikus, egyenletes mozgás, a rendszeres futás , a sport a szervezetünket örömhormon termelésre ingerli. Ez tovább segít bennünket, hogy erősebbek, terhelhetőbbek legyünk. A mozgás életszükséglet, a testedzés természetes örömforrás. A gyerekek életének elengedhetetlen eleme a MOZGÁS.
Majd megtanultunk egy magabiztosságot-önbizalmat növelő gyakorlatot, ami segít nekünk a mindennapokban.-Stabil vagyok, mint a hegy c. gyakorlat-
Ezekután elmentünk Szóperenciás tengeren túlra. Szóperenciás tenger egy nagy türkizkék tenger, és azért hívják szóperenciás tengernek, mert beszélni tud.
Elképzeltük hogy mit is mondhat a mindennapokban ez a tenger.
Elérkeztünk Szív szigetre, mely a tenger közepén van, és megtudtuk, hogy itt élnek a meseszövő manók.
Ezek a manók tudnak tornázni, jógázni. Hipp és hopp, gyorsan mi is meseszövő manókká változtunk és tornáztunk- jógáztunk.
A Szív szigeten még élnek mindenfajta állatok, lények is. Megpróbáltuk a mozgásukat utánozni. Változtunk: kishangyává, kispókká, kisrákká,kisegérré, manóvá,tündérré, sellővé, varázslóvá, boszorkánnyá, robottá. Jó kis mozgás volt. Ezekután az elvarászolt szoborparkba is elmentünk, ahol a meseszövő manók bűbájt szórtak ránk, de kiálltuk a próbát.
A foglalkozás végén segítettünk Szikra Száva manónak, hogy a lustaságából keljen fel, mozogjon sokat, és legyen egészséges!
Ebben a hónapban rengeteget mozogtunk, de a tanév közeledtével több szabadtéri mozgásos programot is tervezünk. Kedvencünk az autógumiból épített akadálypálya volt, amit kifulladásig játszottak a gyerekek. Ebben a témában nem tudtam elméleti beszélgetést, feladatot adni, hiszen a gyerekeknek mindenük a mozgás. Éppen ezért május 31-én egy egész napos mozgásos, játékos napot tartunk majd, változatos, kitartást igénylő feladatokkal.
A Tanulószoba májusi “Boldogság” projektje mozgékonnyá tette délutáni foglalkozásainkat.
Havi tevékenységeink során nemcsak a mozgás fontosságára és az egészséges életmód gyakorlására igyekeztünk felhívni a figyelmet, de aktívan sportoltunk is. A testmozgás nemcsak segít a kudarc elkerülésében, de az önbizalom kialakulásában is fontos szerepet játszik.
A szociális beilleszkedésben, az egészség megőrzésben és az önbizalom kialakulásában is rendkívül fontos szerepe van.
Fejleszti a beszéd és a gondolkodási funkciókat, miközben közösségépítő hatással is bír.
Májusban a sporttal, testedzéssel, egészséges életmóddal foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy a mozgás a gyerekek számára nélkülözhetetlen. Hatással van az egész életünkre, nem helyettesíthető mással, fontos a testi-lelki fejlődéshez. Májusban is rengeteget mozogtunk, sportoltunk, különböző mozgásos játékokat játszottunk, új mozgásformákat próbáltunk ki, mint pl. a jóga, zumba. Közösen megállapítottuk, hogy a mozgás pozitívan hat az életünkre és mindenki ígéretett tett, hogy a napi teendői közé beépíti a mozgást is.