Most mutasd meg! – kitalálni az e havi témát
Einstein idézet megbeszélése
Ki mozog naponta?
Az egészséghez elég-e a testmozgás?
Mit jelent az egészséges táplálkozás?
A Tk. kérdéseire válaszok; azok megbeszélése
„Millió lépés az iskoláért” mozgalom propagálása; megbeszéltük : ki, mit csinál amit fel tud tölteni.
Csoportokban : emberalak készítése egészséges ételek képeiből.
Testmozgás
Az óra elején a kivetitőn látott gyakorlatokat végezték el a gyerekek.Majd arról beszélgettünk,hogy miért fontos a mozgás,ki milyen sportot űz,milyen mozgást szeret.Az óra végén pedig kimentünk az udvarra,ahol tovább mozoghattak kedvükre.
A testmozgás elengedhetetlen a mai digitalizált világunkban. Fontos, már óvodáskorban a mozgás, sport megszerettetése. A gyermekek fizikálisan erősebbek lesznek, energikusabbá válnak, gondolkodási műveleteik is fejlődnek, számtalan pozitív élményhez juthatnak a mozgás által. Az én személyiségemhez ez a téma áll a legközelebb, Az óvodánkban „Mozognak a törpikék”testi-kinesztetikus tehetségműhely vezetője vagyok, már több éven keresztül. Örültem ennek a témának, mert úgy érzem a legfontosabb minden kisgyermek számára, hogy mozogjon, mozgásos cselekvéssel szerezzen tapasztalatokat, ismereteket. A jó időre való tekintettel, ezt a Boldogságórát, az óvoda udvarán tartottuk meg. A másik csoporttal összefogva, közös testmozgást végeztünk. A mi csoportunk az óvodát futotta körbe, ami kihívást jelentett nemcsak a gyermekek, de a felnőttek számára is. Sokszor invitáltam már a kollegáimat mozgásra, több-kevesebb sikerrel. A hosszabb futás lehetősége, eleinte nem volt népszerű a munkatársaim körében, de sikeresen teljesítek. A gyermekek nagyon lelkesek voltak, alig várták már a futást. Lassú tempóban, egymás után haladva futották végig a távot, A balestek elkerülésére nagyobb gondot fordítottam. Kellemesen elfáradva érkeztünk vissza az óvodába, ahol az udvaron folytatódtak az események. A Boldogság dala most sem maradhatott el, melyet a Jól érzem magam boogie” dal követett. A gyermekek felszabadultan táncoltak, örömteli hangulat alakult ki. A csoportszobában Boldog Dóra várta őket. Felfrissültek egy finom kis limonádéval, majd megnyugodva hallgatták: A lusta király történetét. Mesélés után a mesebeli játszótér lehetősége, felkeltette fantáziavilágukat. Meglepő volt számomra is, hogy egymás ötleteiből merítve, egyre több mozgásos dolog jutott az eszükbe: szélmalom, körhinta, kanyargós csúszda, kalandpark. Játszottunk még odabent is egy számukra kedvelt mozgásos játékot: tűz-víz-repülöt. A játék szabályát maguktól elevenítették fel, önfeledten játszották. A várnak már a tetejéhez érkeztünk, kíváncsian várják a végét. Felhelyezték a gyermekek a várunkra a testmozgás jelét: a labdát. Hamarosan a mi óvodánkban sport nap lesz, amely az egész óvodát érinti. A testmozgásé lesz a főszerep. Programok lesznek: zenés torna, óvoda körbe biciklizése, vagy futása, akadálypályákon való áthaladás, ugráló várak. Gyümölcssaláták elkészítése csoportonként, mindez a szülőkkel együtt. A gyermekek már lelkesen várják a közelgő sport napot, reméljük aktívan fognak mozogni, és egy Boldog Nap élményeivel mennek majd haza az oviból.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az óra elején arra kértem a tanulókat, hogy szabad asszociációval gyűjtsenek össze fogalmakat, amelyek a testmozgás kapcsán eszükbe jutnak. Ezután közösen megtekintettünk egy kisfilmet (https://www.youtube.com/watch?v=u7bZtffveIY ) a mozgás testi, lelki és szellemi egészségre gyakorolt hatásáról, amire utána saját tapasztalatok alapján reflektálni tudtak. Következő feladatként különböző sportágakat mutogattak el, amiket a többieknek ki kellett találniuk. Ehhez kapcsolódva saját sportágukat vagy kedvenc sportjukat kellett megnevezni és elmondani, hogy miért szeretik. Ezután belehelyezkedtem egy olyan személy szerepébe, aki nem szívesen sportol és kifogásokat keres, hogy ne kelljen mozognia. A tanulókat arra kértem, hogy cáfolják meg az általam felhozott sportolás elleni kifogásokat, és mondjanak ötleteket, pozitív érveket a sportolás napirendbe történő iktatása mellett. Az órát játékos, mozgásos levezető feladattal zártuk. A tanulók körbesétáltak a teremben, én pedig mondtam egy színt, erre nekik meg kellett érinteni egy olyan színű dolgot, tárgyat, amelyet éppen megláttak. Majd ennek egy nehezített változatát játszottuk, amikor minden szín egy másik színt jelent: pl. ha kéket mondok, akkor piros színű dolgokat kell megérinteni.
Május hónap friss tavaszi levegővel és sok gyümölcs- zöldséggel támogatja az egészséges táplálkozást és életvitelt. Kis óvodásainkkal a helyes életvitel szokásairól beszélgettünk, nagyokat sétáltunk a friss levegőn, sok mozgásos gyakorlatot végeztünk és beszereztünk néhány idei gyümölcsöt-zöldséget is megkóstolásra. Az egészséget támogató témában elkészítettük az egészséges táplálkozás gyűjteményt.
A májusi hónap tesmozgással kapcsolatos témáját jártuk körül a TANAK 8.o. tanulóival. Végivettük, hogy mik azok a módszerek-lehetőségek, amelyekkel a mentális, testi és szellemi egészségünket meg tudjuk óvni.
Az alábbi képek a foglalkozáson készültek. A hangulat garatnáltan jó volt 🙂
A májusi hónap fő témája, a testmozgás , az egészséges életmód.
A 8.o. tanulókkal a boldogórán megfigyeltük, számba vettük azokat, a módszereket, cselekedeteket, melyekkel, a mentális, fizikális és szellemi egészségünket fenn tudjuk tartani.
Az óráról készült képek, az alábbiakban tekinthetőek meg.
Ebben a hónapban a testmozgásé a főszerep. A boldogságórás mindennapjainkat igazán nagy mértékben áthatotta a mozgás. Még nagyobb hangsúlyt tettem, terveztem, szántam erre a témára. Kiaknáztam minden lehetőséget. Használtam a boldogságórás könyvet. Hallgattuk a dalt, dalokat, közben jókat táncoltunk. Az órákat úgy állítottam össze, hogy mindig legyen benne változatosan a mozgás, játék, ami a lélekre ugyancsak hat. Az iskolakertünkben hálavirágokat ültettünk, addig is mozogtunk a jó levegőn. Minden nap, egy osztály kezdeményez közös játékot javaslatomra valamelyik szünetben. Egyre többen csatlakoznak. Kistérségi versenyt rendeztünk, ahol együtt mozogtunk, versenyeztünk, örömteli játékokat játszottunk.
Minden eddigi témával ötvöztük a mostanit, felszínen tartva a korábbi, fontos gondolatokat. Erőt merítő gondolatokat gyűjtöttünk, hogy még optimistább szemüvegen keresztül szemléljük a körülöttünk zajló eseményeket. A sportversenyen utolsó lett csapatunk. Egy a lényeg, hogy mindent megtettek a gyerekek. Próbáljuk javunkra fordítani, a fejlődésünket szolgáló eredménynek könyvelni ezt a helyezést.
A társas kapcsolatok gyakorlásának jó példája a versenyen való ismerkedés, az élményjáték, mely összehoz eddig ismeretlen diákokat is. Tanulóim, egyébként az eltelt időszakot figyelembe véve, a sok boldogságórás gyakorlat, módszer, játék alkalmazásával kimondottan jó irányba alakulnak. Boldogító jócselekedeteik száma napról napra egyre több. Jó ezt látni, hogy mennyit jelent, ha a mindennapokat átszövi a szeretet érzése, a boldogságra törekvés. Minden hónapban kitűzzük a céljainkat, bár nem kevés dologgal kell megküzdjünk a mindennapokban. Egyre több ötletet adnak a gyerekek is egymásnak. Gyűjtjük és megünnepeljük az örömöket, fókuszálunk a jobb irányra. Ha úgy adódik hibázunk, megbocsátunk magunknak és másoknak.
Interaktív játékunkat, melyet én találtam ki, javaslom másoknak is. Gyerekek ülnek több asztalnál, melyek egy-egy helyszínt jelentenek. Hálaerdő, optimista rét, társas kapcsolatok szigete, boldogító jó cselekedetek tava, célok hegye, megküzdés tengere, apró örömök forrása, megbocsátás hídja, testmozgás tisztása. Vannak, akik egyik helyszínről a másikra vándorolnak, különböző feladatokkal megbirkózva. Jelen van a mozgás, gondolkodás, képzelet, fantázia, szókincsfejlesztés, közösség, személyiségformálás, gondolkodásmód, szemléletformálás stb.
Mesét szövünk, próbákat teljesítünk az adott helyszínen, adott témában a gyerekek javaslatára, az én iránymutatásommal.
Jó, hogy megismertem ezt a programot! Nemcsak nekem segít, hanem tanítványaimnak is! Köszönöm! Köszönjük!
9. Testmozgás – május
– Téma bevezetése, relaxáció: „Malomkörzés”, mozgásos mondóka: “1,2,3,4..”
– Gyerekdal: „Jól érzem magam boogie”
– Téma feldolgozása: A lusta király mesefeldolgozás, beszélgető kör, Tűz-víz-repülő
– Téma lezárása: feladatlap biztosítása a mf-ből
– Téma továbbadása: Sportnap az óvodában a családok bevonásával
Reflexió: A gyermekek szeretnek mozogni, így számukra könnyen feldolgozható ès élvezetes téma volt az e havi Boldogságórák anyaga. A közös játék, mozgás öröme kooperációra adott lehetőséget. Tovább erősödtek a kapcsolatok, a gyermekek gyakorolhatták a kivárás, türelem, együttműködés, segítés képességét. Megélhették saját sikereiket.