A testmozgás hónapjában nemcsak az osztályommal, de mellettük még 4 másik alsós osztállyal táncoltunk együtt Bagdi Bella 15 perces dalválogatására az iskola udvarán. A táncba az osztályfőnökök és néhány szaktanár is bekapcsolódott. A koreográfia relaxációval zárult Bella Szép nap ölelj most át engem dalára.
Testmozgás
A gyermekek életkori sajátosságaiból kiindulva a testmozgás igazán közel áll az óvodás korosztályhoz. A mindennapok során is kiemelt figyelmet fordítunk a gyermekek mozgásigényének kielégítésére, a szabad levegőn való mozgás biztosítására-mindemellett az egészséges életmód szokásainak alakítására, tudatosítására. A téma megközelítése , bevezetése az első pillanattól kezdve nagy érdeklődést mutatott. Boldogságóránk kezdő gyakorlatának a gyermekek kedvencévé vált Szivárvány-légzés mindfulness gyakorlatot választottam, majd Boldog Blanka hívta őket egy közös – gondolatébresztő játékra : „Mi jut eszedbe, ha azt mondom mozgás/testmozgás?” A játék során a gyermekek figyeltek egymásra, türelmesen hallgatták végig társaikat . Beszélgetésünk során arra is kitértünk , miért is okozhat nekünk örömet, boldogságot a testmozgás ( egészségesek leszünk, együtt vagyunk a családunkkal, barátainkkal, együtt focizhatunk a csapattársakkal …)
Ezt követte a „Találd ki” játékunk , mely során ábrákról, szimbólumokról kellett kitalálni , megnevezni sportágakat, mozgásformákat. Ez a játék is nagyon tetszett a gyermekeknek. A közös játékunk után Lukács Elvira : Az erdei tornaverseny című mozgós meséjét választottam élőszavas bemutatással . A kis történet mindamellett, hogy maximálisan kapcsolódott a boldogságóránk témájához, ráerősített a társas kapcsolataink fontosságára, az apró örömök élvezetére és nem utolsó sorban a jó cselekedetek gyakorlására is. A mesehallgatás után mozgással jelenítettük meg az erdei tornaverseny versenyszámait: volt futás, ugrabugrálás és természetesen kapaszkodás Lusta Lajhár módra 🙂
Befejezésként örömtáncot jártunk Bagdi Bella : Jól érzem magam boogie című számára.
Impulzív, vidám , örömteli perceket töltöttünk együtt.
A testmozgás és a sport, jelentős szerepet játszik a gyermekek testi és lelki fejlődésében. Nem csupán az egészség megőrzését szolgálja, hanem fontos hatással van a gyermekek önbizalmára, magabiztosságára és inspirációjára. Hozzájárul a boldogsághoz és a pozitív önértékeléshez. A rendszeres testmozgás javítja a gyermekek hangulatát és csökkenti a stresszt. A csapatjátékok során társas kapcsolatokat építhetnek, barátokat szerezhetnek, és közös célokért küzdhetnek, egy kitűzött cél elérése büszkeséget és elégedettséget éreztet, ami erősíti az önbizalmat.
A tevékenység tervezését megelőzte, hogy megismerkedtem az „Okosító torna” vezetőjével, Ircsi nénivel, aki az Áchim András Utcai Óvodában tart mozgásfejlesztő foglalkozásokat. Vele egyeztetve, beleegyezett a közös projektbe, hogy az integrációs lehetőségeket kihasználjuk.
A megbeszélésünk alatt elmondtam neki, hogy az én csoportom gyerekeit és az ő „Okosító Torná”-ra járó gyerekeit közösen foglalkoztassuk, előbb én bemutatok nekik egy relaxációs gyakorlatot, aztán elmondok egy népmesét és aztán ő vezesse tovább a mozgás tevékenységet. A gyerekeim közül ketten is járnak erre a fejlesztő foglalkozásra, ezért nekik nem okozott semmilyen félelmet vagy riadalmat. Ők könnyen fogadták, hogy mind a ketten jelen vagyunk a foglalkozáson. A többieket pedig még a csoportszobában felkészítettem erre a találkozóra, hogy ne érje őket váratlanul, sőt lelkileg is fel tudjanak készülni erre az eseményre. Először is a csoportom tagjainak bemutattam az „Okosító torna” vezetőjét, és elmondtam nekik, hogy a mozgásos tevékenységet ma Ircsi néni fogja tartani. A gyerekek szépen elfogadták őt és figyeltek rá.
Először egy relaxációs gyakorlattal kezdtem, az „A haragom kifújom…” kezdetűvel, ami a gyerekekben levő félelmet és feszültséget már azonnal oldotta is. Utána a padokra leültettem őket és élőszavas meséléssel elmondtam „A vajaspánkó” mesét. A testmozgáshoz nem volt könnyű 3 – 4 éves korosztálynak mesét találni, de úgy gondolom, hogy a guruló pánkó mozgása is kapcsolható ehhez a témához. Főleg, ha a gyerekek is kipróbálhatták a mesét követően a pánkó guruló mozgását.
A mozgásgyakorlatsort Ircsi a meséhez és a 3 – 4 éves korosztályhoz igazította, ahogy összeállította a feladatokat. A csúszást, a gurulást a pánkó is kipróbálta, amikor megszökött az otthonából. Az ugrások a sánta róka és a nyusziugrások a szereplők mozgását utánozták. A célbadobás pedig egy kicsit a rókát is szemléltette, ahogyan elkapta a pánkót.
A gyerekeknek nagyon tetszett a mese és kérték, hogy még egyszer meséljem el. Én megígértem, hogy máskor is el fogom mondani, most próbáljuk ki a mozgást. A szervezés során a játékosságra törekedtünk, a cselekvésbe ágyazott ismeretszerzésre, ami a mese irodalmi élményének és a mese mozgás élményének átélésével is megvalósult. A gyerekek mindegyike nagyon aktív volt a mozgások kivitelezésében. A mozgás során felszabaduló öröm tükröződött az arcukon. Az volt a célom, hogy a gyerekek fedezzék fel a mozgás örömét, ami segítette az érzelmi viszony kialakítását a tanulási folyamatban. Ez a foglalkozás nagy mértékben segítette a közösségünk formálódását, mert semmilyen konfliktus nem alakult ki a gyerekek között, csak a játékra, a feladatokra, a mozgásra figyeltek. A választott eszközök, munkaformák illeszkedtek a foglalkozás menetébe. A két gyerekcsoport viselkedése megfelelő volt a tevékenység alatt, ezért tudott a könnyed, oldott hangulat végig jelen lenni. A tevékenység során is pozitívan értékeltük egyénileg is a gyermekeket és a végén közösen a gyerekcsoportot, hogy azzal egy reális és egészséges énkép kialakulását támogassuk.
A héten minden nap szerettem volna a gyerekeket ösztönözni a testmozgás fontosságára és megszerettetni velük a mozgás örömét. Az időjárás sajnos nem engedte, hogy minél több időt legyünk kint, szabadban viszont a délelőttökre minden napra szerveztem a gyermekek számára egy kis mozgásos játékot, illetve átbeszéltük, hogy miért fontos a mozgás a minden napi életünk során. A torna foglalkozást is egy kicsit szabadabbra, játékosabbra vettem, amibe beleterveztem a matematikát, illetve az olyan feladatokat, amiket láttam, hogy nehezebben megy a gyermekeknek, pl.: indián szökdellés, mély ugrás előkészítése. a foglalkozás végét egy kis láb tornával zártuk. A heti sok mozgás nagyon tetszett a gyermekeknek, és szerencsére jól el is fáradtak.
Az óvodában a Mocorgó mozgásfejlesztő foglalkozást tartom. Bizony nagy szükség van a gyermekeknél a szabad levegőn való mozgásra. Sajnos mozgáskoordinációjuk összerendezetlen, állóképességük gyenge, köszönhető ez a digitális világunknak, a kütyüknek. Nagyon szeretem ezt a témát, széles tárháza van, de nálunk még kiscsoportban korlátozottak a lehetőségek. Nagyon várták már a gyerekek a boldog órát, hiszen kihívás volt nekik, hogy az óvoda épületét megkerültük futóbiciklivel. Mindenki elhozta a saját futóbicaját, volt aki bukósisakot is felvett. Ezt a programot összevontuk egy másik csoporttal, akik szintén Boldog órások. Kollégáimmal nagyon figyeltünk a balesetek elkerülésére, szerencsére nem történt ütközés. Az udvaron folytattuk még közös testmozgással, tánccal a programunkat, majd felragasztottuk várra a pöttyös labdát. Gyereknap alkalmából mindenki kapott egy gumilabdát, amit nagy örömmel fogadtak.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban is örömmel vágtunk bele boldogságóránkba, ahol is megbeszéltük, miért is fontos mozogni, tornázni. Életkori sajátosság, hogy szeretnek, sőt imádnak mozogni, kis gézengúzos ovisaink pedig minden olyan feladatot szeretnek, ami mozgással kapcsolatos. Egész évben úgy alakítjuk a tevékenységek zömét, hogy valamilyen mozgás legyen benne. Nem csak azért mert egészséges, hanem mert ez fejleszti őket a legjobban. Beszélgettünk a sportokról is, ki milyen sportot ismer, és szeret, vagy szeretne kipróbálni és melyikhez milyen eszközök kellenek. Ezzel kapcsolatosan egy nagyon vicces, régi mesét is megnéztünk, az Állatok olimpiáját. Nagyon jókat nevettek rajta, szerették. A lusta király meséjére most a pihenőidő előtt került sor. Az idei májusi boldogságórán nem csak a testmozgásról volt szó, hanem most többet beszélgettünk az egészséges életmódról, az egészséges ételekről is. A gyümölcsös színezőket elkészítették, és felsoroltuk milyen zöldségeket, gyümölcsöket ismernek, melyiknek milyen a színe, formája…Az alma fogó játékot sokat játszottuk, ezt felvettük videóra, és a hét folyamán többször kérték, hogy játsszuk el, még az udvaron is játszottuk. A hónap dala, a Jól érzem magam boogie hamar elnyerte tetszésüket, de nem is volt ismeretlen a dal számukra, volt olyan alkalom, amikor nem csak csoportunk, hanem az egész óvodánk énekelte és mozgott rá egy jót! Természetesen a heti nagy tornánk sem maradt el, itt főleg az egyensúly gyakorlatok és a páros lábbal történő ugrások kerültek előtérbe aztán következhetett a jól megérdemelt játék! 🙂 Szeretem, hogy a tevékenységeket minden nap egy kis „bemelegítéssel” (nyújtással, jógával…) kezdjük, mert egyrészt egészséges, másrészt pedig nem csak a testünket, de az elménket is bemelegítjük vele, utána pedig könnyebb lesz a gyerekeknek is koncentrálni, odafigyelni. Nem utolsó sorban pedig boldoggá tesz 🙂 Jövő hónapban pedig lezárjuk az idei nevelési év boldogságóráit. Ismét eltelt egy év.
Színes èteleink tudatos fogyasztása
Az egèszsèges èletmód jegyèben nagy gondot fordítunk a rendszeres testmozgásra. Nemcsak a mindennapos kis mozgásra vagy èppen tornára gondolunk, hanem minden lehetősèget megragadva minèl több időt töltünk az udvaron. Itt adott a friss levegő, valamint sokfèle mozgáslehetősèg kipróbálására nyílik lehetősège óvodásainknak.
Ezen kívül odafigyelünk a táplálkozásra, a gyermekeket is próbáljuk ez irányba terelgetni. Ezt a fajta törekvèsünket támogatja a saját vetemènyesünk, amely egy pályázat kapcsán lètesült, a gyerekek aktív közreműködèsèvel. Szezonálisan van eprünk, sárgarèpa, retek, sóska, újhagyma, saláta. A növènyek gondozásában (növènyek fejlődèsènek figyelemmel kísèrèse, kapálás, öntözès, gazolás, a már fogyasztható növènyek leszedèse) a gyerekek szívesen vesznek rèszt ès büszkèk is a munkájukra. Sokat beszèlgetünk az otthon megtalálható zöldsègekről, gyümölcsökről is (színe, illata, formája, íze, milyen formában fogyasztjuk, kinek melyik a kedvence, vitaminforrás, otthoni feladatok a kertben, ki mit tud segíteni, stb.) Egyszer egy kisgyerek azt mondta, a sok szín boldoggá teszi. Tartsuk szem előtt: együnk minèl több színeset, tegyünk a boldogságunkèrt! Egèszsègünkre!🥰
Kis Mazsoláim nagy szeretettel vettek részt a májusi foglalkozásunkon, ahol testmozgással próbáltuk növelni a bátorságukat, a versenyszellemüket és az együttműködésüket. A hónap dalával melegítettünk be, jártak a kezek és a lábak és megfelelően vidám hangulatba kerültünk az azt követő próbákhoz. A bátorságunkat a tornapadon való felsétálással, majd a bordásfalon való mászással és leugrással teszteltük, ahol mindig egy fokkal nőtt a tét! Majd páros versengésekben mértük fel az erejüket, hogy ki tudja a másikat a karikába behúzni. Végül össze kellett fogniuk, hogy a labda a körben maradjon. A foglalkozás sikerét mutatja, hogy többen is azt kérték, hogy legyen ilyen máskor is és mikor lesz a következő Boldogságóra! Nemsokára folytatása következik kis Mazsoláim! 🙂
A testmozgás téma feldolgozását meditációval kezdtük. A ráhangolódás után felolvastam a mezei nyúl és a sündisznó történetét. Megbeszéltük a mese lényegét, a mozgás megfelelő mennyiségét. Majd mindenki elmondta milyen testmozgást szeret csinálni, és azt is megbeszéltük milyen érzésük van ezután a tevékenység után. A tornateremben játékos feladatokat játszottunk. Kellemesen elfáradtak, ezután a teremben, a pihenő sarokban elmesélték hogy éppen most ki mit érez. Ezután meghallgattuk a Jól érzem magam című dalt, közben a mese szereplőit rajzolták le a gyerekek. A következő alkalommal beszélgettünk róla hogy a testmozgás mellett mit tehetünk az egészséges életmód érdekében. A gyerekek kóstoltak különböző zöldségeket és gyümölcsöket, ami egy kedves szülő felajánlása volt. Boldogvárunk következő lépcsőjére feltettük a testmozgás jelét.