A Testmozgás témakör közel áll a gyerekekhez. Osztályomból sokan járnak focizni, tornázni, teniszezni. Több tanuló pedig egy városi program keretein belül a Mozdulj, Debrecen! foglalkozásaira járnak. Így volt miről mesélniük.
Testmozgás
A hónap témája a testmozgás gyakorlására minden egyes nap sort kerítettünk a hónapban és az egész tanévben is. Alapvetően mindennapos testnevelés órák vannak a tantervben, így minden gyereknek napi 1 testnevelés órán lehetősége van különböző mozgással kapcsolatos játékokra. Mindemellett sok gyerek vesz részt különféle sportfoglakozásokon az iskola keretein belül. Lehetőségük van röplabdázni, focizni, túrázni, táncolni. Van néhány tanuló az osztályban akiket szülei hordanak egy közeli városba korcsolyázni, úszni, taekwondora, ritmikus táncgimnasztikára stb.
A hónap témájaként a tanórákba is beépítettük a sportot. Meghallgattuk és nagy élvezettel mozogtak a gyerekek a hónap dalára.
Rajzórán különféle sporttal kapcsolatos színezőt kaptak a gyerekek, amit szabadon választott technikával készíthettek el.
Az udvaron egy új sporteszközt is kipróbálhattak, a fitness trambulint.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
A testmozgás témakörét a két csoporttal közösen jártuk végig. Nagyon szeretik, amikor összegyűlünk az aulában és az egész óvoda együtt mozog, táncol, jól érzi magát. Nagyon sokat táncoltunk Bagdi Bella dalaira, játékos, jelképes bemelegítést tartottunk és különféle mozgásos játékokat játszottunk.
Felelevenítettük az Egy-kettő-három-négy… mondókát, majd zenére jártunk táncot körbe-körbe mozgáskép kártyákkal ellátott székek körül, hogy amikor a zene megáll leutánozhassuk azt, ahol éppen állunk.
Legközelebb eljátszottuk egy idézet mozgásos elemeit (ezek adták a bejegyzés címét) és a magyar sport napja alkalmából mindenféle sportok felsorolását kértem a gyerekektől, amelyeket utánoztunk a mozgásunkkal. Majd egy egész napos játékban is részt vettünk: amikor elhangzott, hogy Hopp!, annyiszor kellett felugrani, ahányszor hallották. Annyira tetszett nekik, hogy még másnap is jelezték, hogy „Már régen mondtad, hogy Hopp!”
Ezen a napon a Süni csoport kirándulni is elment a helyi tópartra és egész nap a szabad levegőn szaladgálhattak.
Harmadik alkalommal a karjainkra volt szükség, ezért a Jár a malom… mondókával melegítettünk be, majd kis csoportokat alkottunk: Süni lányok, Süni fiúk, Katica lányok, Katica fiúk. Így a létszám változó volt, ami érdekes megfigyelésre is alkalmat adott. A játék Lufi a magasban volt, vagyis a csoportoknak egy-egy lufit fenn kellett tartaniuk a levegőben. A végén megbeszéltük, hogy ahol sokan voltak, ott nehezebb volt jól célozni és jobban szétesett a csoport, ami miatt könnyebben leesett a lufi, a kisebb csoportnak viszont kevesebb felé kellett figyelnie, ezért könnyebb dolguk volt. Jó alkalom volt a csapatjátékosság éreztetésére is.
Végül kitomboltuk magunkat a lufikkal és átbújtunk a kapunkon újra, most már utoljára, hiszen megérkeztünk a Boldogság Várába 🙂
Örülve a tavasz megérkezésének, kihasználtuk a jó időt és tornáztunk egyet a szabadban. Így vigyázva testi, lelki egészségünkre.
Ebben a hónapban az aktív pihenést választottuk a feladatok közül.
Már fáradtak vagyunk itt az év vége felé rengeteg programmal, ami plusz energiát vesz el tőlünk. Ezért jól jött, hogy egy kicsit átmozgassuk, felfrissítsük magunkat. A gyerekek nagyon élvezték ezt a feladatot, amit utána mi még egy kis tánccal is megspékeltünk.
Testmozgás
1. Relaxációs gyakorlat: Közös légzés
2. Megbeszélés
Mi szükséges ahhoz, hogy egészségesek legyünk?, Mit jelent a testi és a lelki egészség?, Miért fontos a testmozgás?, Mit jelent a mentális probléma, melyek a leggyakoribb mentális problémák?, Miért fontos a mentális egészség?, Mennyi testmozgásra van szükség?, Melyek a sport jótékony hatásai?, Miért tesz boldoggá a testmozgás?, Ki, mit sportol vagy sportolt?, Melyik sporttevékenységet próbálnátok ki a jövőben?
A sport jótékony hatásai
3. Idézetek
A tanulók húznak egy idézetet, az azonos idézetet húzó tanulók csoportot alkotnak és közösen megbeszélik, hogy mit üzen számukra, egyetértenek-e vele, mi jut eszükbe róla.
4. Blob foci
A tanulók párokat alkotnak, minden pár kap egy rajzot és külön-külön kiszínezik, azt a figurát, amelyik kifejezi a testmozgáshoz fűződő viszonyukat.
5. Az út – motivációs videó megtekintése
Kiben milyen érzéseket keltett a videó?
A WHO fizikai aktivitásra vonatkozó alapelveinek ismertetése (Tk. 164.)
6. Seprűs foci
A tanulók csapatokat alkotnak. Mindig 1-1 játékos játszik, majd 30 másodpercenként cserélnek. Az győz, aki több gólt tud lőni.
7. Activity
Sportágak elmutogatása. A tanulók felírnak egy sportágat egy cetlire, majd a tasakba teszik, egyenként vagy párban kihúznak egyet, amit pantomim formájában elmutogatnak, majd a többiek kitalálják. (cetlik, tasak)
8. Zenehallgatás
A hónap dalának meghallgatása.
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie gimiseknek
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Ebben a hónapban különösen sok testmozgást szerveztünk, még a Hetes is lemehetett az udvarra, csak hadd legyenek a jó, friss levegőn.
Szülők napi műsorunkban 3 tánc szerepelt és elindult a tavaszi focibajnokság. 🙂
A szív igazsága c.
Fejlesztés célja: érzékelés, észlelés fejlesztése
testséma fejlesztése, egészséges életre nevelés
tudatos jelenlét
Fejlesztési feladatok: külső és belső szervek helye, elhelyezkedése, szerepe és fontossága
Korcsoport: iskolába készülő nagycsoportosok
Ráhangolódás találós kérdéssel
Mi az? Szép leányka ül a fán, piros ruha derekán, szíve olyan mint a kő. Tudjátok, ki lehet ő? cseresznye
Mondókázás:
Ezzel látok, ezzel is
ezzel hallok, ezzel is
ezzel érzek illatot
ezzel mindent bekapok
Sorolj fel testrészeket, belső szerveket!
Melyik a legfontosabb szerved! Melyik szerved nélkül nem tudnál élni?
Még mondókázunk
Szívvel kapcsolatban:
Az én szívembe belefér a világ,
a kert, a ház, a sok barát
Ma a szívvel foglalkozunk! Hallgassátok meg a mesét!
Mese elhangzása: A szív igazsága c. mese
Mese után: Rajzold le milyen a te szíved! sok sérült szív keletkezett és feket e is.
A foglalkozás zárása: Mindenki meghallgatja a szíve dobogását és meélt róla, hogy mi van benne.
A testmozgás hónapjában nemcsak az osztályommal, de mellettük még 4 másik alsós osztállyal táncoltunk együtt Bagdi Bella 15 perces dalválogatására az iskola udvarán. A táncba az osztályfőnökök és néhány szaktanár is bekapcsolódott. A koreográfia relaxációval zárult Bella Szép nap ölelj most át engem dalára.
A gyermekek életkori sajátosságaiból kiindulva a testmozgás igazán közel áll az óvodás korosztályhoz. A mindennapok során is kiemelt figyelmet fordítunk a gyermekek mozgásigényének kielégítésére, a szabad levegőn való mozgás biztosítására-mindemellett az egészséges életmód szokásainak alakítására, tudatosítására. A téma megközelítése , bevezetése az első pillanattól kezdve nagy érdeklődést mutatott. Boldogságóránk kezdő gyakorlatának a gyermekek kedvencévé vált Szivárvány-légzés mindfulness gyakorlatot választottam, majd Boldog Blanka hívta őket egy közös – gondolatébresztő játékra : „Mi jut eszedbe, ha azt mondom mozgás/testmozgás?” A játék során a gyermekek figyeltek egymásra, türelmesen hallgatták végig társaikat . Beszélgetésünk során arra is kitértünk , miért is okozhat nekünk örömet, boldogságot a testmozgás ( egészségesek leszünk, együtt vagyunk a családunkkal, barátainkkal, együtt focizhatunk a csapattársakkal …)
Ezt követte a „Találd ki” játékunk , mely során ábrákról, szimbólumokról kellett kitalálni , megnevezni sportágakat, mozgásformákat. Ez a játék is nagyon tetszett a gyermekeknek. A közös játékunk után Lukács Elvira : Az erdei tornaverseny című mozgós meséjét választottam élőszavas bemutatással . A kis történet mindamellett, hogy maximálisan kapcsolódott a boldogságóránk témájához, ráerősített a társas kapcsolataink fontosságára, az apró örömök élvezetére és nem utolsó sorban a jó cselekedetek gyakorlására is. A mesehallgatás után mozgással jelenítettük meg az erdei tornaverseny versenyszámait: volt futás, ugrabugrálás és természetesen kapaszkodás Lusta Lajhár módra 🙂
Befejezésként örömtáncot jártunk Bagdi Bella : Jól érzem magam boogie című számára.
Impulzív, vidám , örömteli perceket töltöttünk együtt.