De jót játszottunk! A játék neve Titkos karmester. Ez a játék nemcsak a mozgásról szól, de fejleszti a figyelmet, az összpontosítást, a kreativitást, a folyamatosságot. Bár elég könnyen és gyorsan rájöttünk a karmester kilétére, mégis izgalmakkal teli perceket töltöttünk együtt játék közben.
Testmozgás
A testmozgás hónapjában a boldogságórán sorversenyt rendeztünk a tanulókkal. A két csapat nagyon lelkesen és sportszerűen versenyzett egymással. Ökoiskolaként arra is ügyeltünk, hogy újrahasznosítsuk a körülöttünk lévő anyagokat, így újságpapírokat és műanyag kupakokat alkalmaztunk a játékok során.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekekkel beszélgettünk az egészséges életmódról, annak fontosságáról, arról, hogy mit tehetünk azért, hogy egészségesek legyünk, egészségesek maradjunk.
Zöldségeket, gyümölcsöket színeztek és válogattak. Egy kis testmozgást is belecsempésztünk napjainkba.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek lerajzolták kedvenc sportjaukat, a szünetben pedig labdajátékokat játszottak.
Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Közösen meghallgattuk a hónap dalát.
Egész évben nagy figyelmet fordítottunk az egészséges életmódra, ezen belül is mozgásra.
Nagyon igénylik is a gyermekek. Nagyon sok időt töltünk a szabadban, ahol az udvaron a hatalmas fák árnyékában végezhetik a mozgásos tevékenységeket.
Egész évben fontosnak tartjuk a mindennapos mozgást. Mivel mozgós fiús nagycsoportunk van, különösen fontos, hogy a gyerekek kielégítsék mozgásigényüket télen- nyáron. Szerencsére óvodánk szép udvara, játékai, lehetővé teszik az önfeledt, játékos mozgást, futkározás. Kedvükre focizhatnak, hintázhatnak, futó biciklizhetnek és játszhatnak a szép színes udvari mászókán.
Májusban a testmozgás örömét helyeztük előtérbe. A Csodabogyók mindig, minden pillanatban szeretnek mozogni, játszani, de a testnevelés óra a legjobb alkalom arra, hogy igazi mozgásterápiában részesüljünk. Igazi játékóra volt ez. Hullámvasútba „ültettem” a gyerekeket először. Nagyon vidám kis vonatok alakultak ki, bóják és zsámolyok között kellett hullámozni, mókás testtartással haladva úgy, hogy egymás vállát nem lehet elengedni. Kis versengést is becsemepésztünk, a lányok vonata versengett a fiúk vonatával, majd közös együttműködéssel vegyesen hullámoztunk. Nagyon élvezték! (Én is!), majd a Medve-Mormota játék megismerése következett. Új játék volt ez, kicsit gondolkodni is kellett, de sikerült! Zárásként az osztály kedvenc játékával zártunk, a Kő-papír-olló játékkal. Két csapatban , hullahopp karíkákból kialakított pályán egymással szemben indultak el a csapattagok. Találkozáskor a kő-papír-ollóval döntik el, ki haladhat tovább. Imádjuk ezt a játékot! A feltöltődés, a mozgás örömének élvezete garantált volt az órán.
„Nagyobb gonddal ápold tested épségét is, hogy az méltó lakása legyen lelkednek s könnyebben cselekedhesd a jót…” Széchényi Ferenc
Nagyon izgalmas hónapot tudhatunk magunk mögött most is. Táncoltunk, járt a kezünk, lábunk a hónap dalára. Hetente több alkalommal is. Köszönjük ezt a minden porcikánkat táncra hívó dalt. Ízelítőt kaptak a gyerekek az Erősségközpontú Oktatási Programból. (Tudom, hogy ez nem számít bele a hónap feladatába, de úgy gondoltam megosztom itt is).
Választottunk magunknak idézetet. A gyerekeknek azért ez tetszett, mert fontos számunkra a jót megélni, kerülni akarják a rosszat, kellemetlen érzéseket. Amikor a testmozgás fontosságáról beszélgettünk, a gyerekek kitalálták, hogy hozzuk létre a saját városunkat, ahol a házikójukban mindenki a kedvenc sportját gyakorolhatja. El is neveztük Jól érzem magam városnak. Bemutatták az úszást, focizást, kerékpározást, tornázást, futást, rollerezést, bokszot, közös játékot.
Ezután a csoportom kapott egy kis ízelítőt az Erősségközpontú Oktatási Programból (most végeztem a képzést). A gyerekek nagyon lelkesek voltak. Mindenféleképp szerettem volna az idei csoportommal kipróbálni.
A ráhangolódás során elsőként csukott szemmel kellett nekik a kis magocskából virággá nőni, hogy mindenki a saját elképzelése szerint valósíthassa meg. Ezután nyitott szemmel újra átéltük a növekedés örömeit. Fontos volt, hogy csendben tegyük, csak a szelet, madarak csicsergését, rovarok zümmögését utánozták közben. Eljátszottuk, hogyan nyílik ki egy virág. El kellett képzelni milyen az, amikor a virág még csak magocska, kicsirázik, kibújik a földből, növekszik, leveleket és bimbót hoz, majd kinyílik. Éreztük, hogyan tárul elénk a világ, közben éreztük a szellő susogását miközben hajladoztunk általa, az esőcseppek simogatását éreztük miközben végig folyik a virág szárán, a nap meleget adó sugarainak csiklandozását a virágszirmainkon.
Megnéztük az Erősségek kertje című animációs kisfilmet.
Az előre kinyomtatott, lelaminált 4 részből álló erősségkertet közösen kirakták többször is. Beszélgettünk arról, hogy milyen erősségeket láttunk a kisfilmben, hogyan lehet ezeket táplálni megfelelően.
A gyerekek kiscsoportokba rendeződve megkapták a kinagyított erősségvirág csoportokat, amelyeket kiszíneztek a filmben látottaknak megfelelően. Nagyon ügyesen tudtak összedolgozni közben. Volt, aki a szirmokat, míg a másik gyerek a belsejét színezte. A színezés előtt megkérdeztem, hogy milyen színűek a virágok. Nagyon jól megfigyelték. A csoportok színeit már nem tudták megjegyezni, ezért kivetítettem a kertet. Ezután a kiszínezett erősségvirág csoportokat elhelyezték az erősségkertben. Előtte én odakészítettem az erényeket. Itt szinte meg se kellett kérdeznem, hogy mit gondolnak az erősségkertről, maguktól kezdték el mondani azokat a gondolatokat, amiket színezés közben egymásközt megosztottak.
Lezárásként választhattak maguknak erősségvirágot. A gyerekek nagyon aktívak voltak végig, szeretik ezeket a helyzeteket. Ezzel nagyon tudnak engem is motiválni, számomra ez a legnagyobb élmény mindig. Úgy érzem célt értem abban, hogy a gyerekek érdeklődését fel tudtam kelteni. A gyerekek figyelték egymást, meghallgatták a másikat, ez már jól kialakult a boldogságórákon. A gyerekek reakciója akkor lepett meg, amikor kétszer is meg akarták nézni a kisfilmet, mert már akkor voltak felvetéseik, elindult bennük az érdeklődés, gondolkodás.
A foglalkozás légköre olyan volt, mint a boldogságórán, figyeltünk egymásra, mindenkinek adtunk teret, én tartottam a témának megfelelő keretet, amin belül volt szabad mozgása a gyerekeknek. A gyerekek végig lelkesek voltak, amit nagyon fontosnak tartok. Azt is tudom, hogy a lelkesedésükhöz elsőként kell egy lelkes pedagógus, aki így kezdeményezi a foglalkozásokat. Hiszen ha a gyerekek nem érzik a velük foglalkozó pedagógus lelkes a foglalkozásai iránt, akkor őket se fogja érdekelni. Lelkesedésem jutalma a sok-sok boldogan együtt töltött perc, móka, és a még több a gyerekek által kimondott szó. Ugyan ezt a lelkesedést látta Bagdi Bellán a videókban, ami teljesen feltöltött, ezt adtam, adom tovább.
Köszönöm a lehetőséget, hogy részese voltam a képzésnek, sokat tanultam. Amit tudunk, érzünk, gondolunk, most összeszedve, rendszerezve kaptuk meg.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A testmozgás és a zene különleges kapcsolatban állnak egymással, ennek harmóniáját és hangulatát a gyerekkel közös táncba foglaltuk.
A havi témát mind a nagycsoportosaim, mind pedig a középsősök is megvalósították.
Madarak és Fák Napján túrát szerveztünk nekik, ahol megfigyelhették a fákat, madarakat. Versenyeztünk, ki tud többfajta fát felismerni a leveléről és képekről is. Közben természetes élőhelyükön hallgattuk a madarak csicsergő énekét. Mindkét csoportban otthon egy-egy család jóvoltából madárodú készült, amit az óvoda udvarában helyeztünk el. Egy család madáritatót készített az óvodának.
Megszerveztük a boldogság futást, ahol együtt futott óvó néni a gyerekekkel, kerülgetve az óvodában található udvari játékokat, fákat és bokrokat.
Színes gyümölcsöket ettünk aktuálisan: cseresznye, eper az otthoni kiskertből, alma, kivi a szomszédos zöldségboltból.