Első osztályos tanulók rajzai.
Testmozgás
A tánc, a zene a mozgás egész személyiségre ható komplex tevékenységek. Célunk az volt, hogy a gyermekek boldogan, felszabadultan táncoljanak, mozogjanak. A mozgás hónapja táncos, zenés, verseny és ügyességi játékok, közös élményszerzéses keretében telt. Mivel az anyák napja és a ballagás is ebben a hónapban volt, igy sok lehetőségünk nyílt a táncos-zenés-énekes mozgásra, amit a gyerekek nagyon szeretnek. Különböző zenékre, különféle mozgásokat tanultunk.
I. Órakezdő relaxáció
a, „Napimádás” (fáradtság, feszültség, izgalom,stb. kiengedése)
Ez egy légzőgyakorlat, amit az ég felé kitárt karokkal végzünk. Képzeljük el, hogy a levegő kifújásakor minden olyat kiengedünk magunkból, ami fáradtság, feszültség, izgalom, bánat.
Ötször ismételjük meg a gyakorlatot.
Bevezető beszélgetés: A TESTMOZGÁS
– Egészséges életmód
– Mozgás és táplálkozás
– Boldogság és testmozgás kapcsolata
– Egészséges szokások kialakítása
II. Téma kibontása
1. Milyen előnyei vannak a rendszeres testmozgásnak?(gyerekek válaszai)
2. Hogyan lehet a mindennapokat egészségesen élni? (gyerekek válaszai)
III. A téma feldolgozása
Tervezzük meg az otthoni és az iskolai életetek egy hetét úgy, hogy megpróbáltok minél több egészséges életmóddal, mozgással kapcsolatos dolgot kitalálni, bevezetni.
IV. Zárókör
Mindannyian fogalmazzatok meg egy ötletet, hogyan fogtok eleget tenni az egészséges életmód szabályainak!
Meditáció az óra lezárásához
Május 29-én rendeztük meg iskolánkban az SNI-s tanulók körzeti sportversenyét. Hat iskolából érkeztek a csapatok, akik rendszeresen visszajárnak hozzánk erre a versenyre. A csapatok versenyét jó hangulat és izzadságos munka jellemezte. Minden csapat ajándékkal térhetett haza saját iskolájába.
Az 5.osztállyal összegyűjtöttük azokat a sportokat, amiket a Széchenyi család népszerűsített és készítettünk hozzá emblémákat is. A világnapok keretében pedig megemlékeztünk a fagylalt napról és egészséges fagylaltokról beszélgettünk.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A boldogságórán a tanulók nagyon jól érezték magukat. A testmozgás téma mindenkinek felkeltette az érdeklődését, megértették, hogy a testi-lelki-kapcsolati jóllét fontos tétele a fizikai élénkség, mozgékonyság, a testi aktivitás, a rendszeresség kialakítása. Az óra nagyon jó hangulatban, kreatívan telt.
Májusban az egészséges életmóddal és leginkább a rendszeres testmozgással foglalkoztunk. Megbeszéltük a diákokkal együtt, hogy lényeges a testi egészség, de a lelki egészség gondozására, fenntartására is nagy hangsúlyt kell fektetnünk.
Beszéltünk az egészséges táplálkozásról – a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék fogyasztásáról, sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk és kevesebb zsíros és szénhidrátdús ételt tartalmazzon étrendünk, több halat együnk. Az iskolában a diákok minden nap esznek gyümölcsöt, zöldséget és egyre kevesebb tésztát, péksüteményt .
Beszéltünk a rendszeres testmozgásról – a sportolás után kevésbé vagyunk feszültek, jobbkedvűek leszünk, jobb lesz az állóképességünk és még könnyebben is teremthetünk kapcsolatot a többiekkel. Az iskolában hetente 5 testnevelés órájuk van a diákoknak és a sportszakkörre is nagyon sokan járnak.
Beszélgettünk arról, hogy melyik sportot szeretik csinálni és nézni, melyiket szeretnék kipróbálni.
Beszéltünk a megfelelő napirend kialakításáról is, ennek betartását a szülők is segítik otthon.
Beszéltünk arról is, hogy mennyit ajánlatos pihenni, aludni egy nap. A diákok kipihenten érkeznek reggel az iskolába, és a kollégiumban délutáni pihenőre is van lehetőségük.
Beszéltünk a lelki egyensúlyról , igazából ez a boldogságórák lényege! A diákok egyre nyitottabbak, egyre felszabadultabban beszélnek érzéseikről. Úgy érzem, hogy a hónapok folyamán megélt élmények hatására könnyebben kezelik a problémás helyzeteket és türelmesebbek magukkal és társaikkal.
A foglalkozások elején elénekeltük a ” Jól érzem magam” című dalt.
A wordwall segítségével mókás mozgásformákat próbáltunk ki a tanteremben és az udvaron is. Házi akadálypályát is építettünk.
Májusban a 12. kerületben 2 sporteseményre is meghívták az iskolát, sikeresen teljesítették a diákok a feladatokat.
A kihívás napja és a gyereknap alkalmából sorversenyeket rendeztünk az iskola udvarán.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Egy teljes napot tölthettek a gyerekek mozgással, egyéni és csapat sportokkal.
Igazi élmény-cunami volt számukra, hisz ilyen eseményen ők még csupán először vehettek részt, de bizonyára nem utoljára.
Iskolánk sportos iskola. Mindig is nagy szerepe volt a mozgásnak, a mozgás kultúra kialakításának az életünkben ennek jegyében zajlik ez a nap nálunk. Volt foci, kosár, röplabda és méta. Dekázó és labda pattogtató verseny ill. célbadobás is. A gyerekek izgatottan várták és még izgatottabban meséltek az eseményről!
A májusi hónap boldogságórájának témája az egészséges életmód, amelynek elengedhetetlen része a fizikai aktivitás. A hónap folyamán sokat beszélgettünk a gyerekekkel a rendszeres testmozgásról. Tudatosítottuk, hogy a mozgásnak milyen fontos szerepe van a mindennapi életünkben, és hogyan járul hozzá testi-lelki egészségünkhöz.
Nagyon szerencsések vagyunk, hiszen a megbeszélteket csodálatos környezetben, az erdei iskolában, a friss, oxigéndús természetben gyakorolhattuk. Sokat túráztunk, hegyet másztunk, fociztunk, asztaliteniszeztünk. Megtanultunk krikettet játszani, a szabályok begyakorlása után szinte abba sem akartuk hagyni. A lovagláson kívül megtanultunk gondoskodni a lovakról, megetettük és lecsutakoltuk őket. Nagyon sokat tartózkodtunk a szabadban a friss levegőn.
Csodálatos hetet töltöttünk el együtt az erdei iskolába a negyedikesekkel és rengeteg élménnyel gazdagodva tértünk haza.
A mozgás hónapjában valóban megmozgattuk kollégistáinkat fizikailag és szellemileg is. Különféle, vidámságot hozó sportversenyeken állták a sarat, illetve ők és a szurkolók is sportkvízt is megoldattak.
Ezen az órán a gyerekekkel az egészséges életmód és testmozgás fontosságáról beszélgettünk. Milyen pozitív hatása van egészségünkre, ha rendszeres testmozgást építünk be életünkbe? Összegyűjtöttünk ezek közül néhány fontosabbat, amelyeket tartalmazó kártyákat elhelyeztük a táblára. Rövid, de annál szórakoztatóbb random tornával folytattuk, amely után mindannyian meggyőződtünk arról, hogy mozgás után valóban sokkal frissebben érezzük magunkat. Következő feladatként a gyerekeknek hang alapján kellett felismerniük különböző sportágakat, majd néhány híres magyar sportolót is meg kellett nevezniük képek alapján.
Az egészségünk megőrzése érdekében fontos szerepet kap életünkben a testmozgás mellett a helyes táplálkozás is. ,,Ne csak egyél, hanem táplálkozz!” Szervezetünknek energiára van szüksége, ezért nagyon oda kell figyelnünk az ételeink összetételére és persze a mennyiségére is. Miután megbeszéltük, hogy mi is az a kiegyensúlyozott étrend, rajzos feladatként a gyerekek okostányért töltöttek meg egészséges ételekkel.