A május havi témakör egy nagyon fontos témát ölel át, a testmozgás és az egészséges életmód témakörét, ahol jelentősen érintve van a kitartás fontossága és a közösség összetartó ereje.
Mottónkat nem véletlenül Arnold Schwarzeneggertől választottuk:
„ Az edzés nem csak a testedet formálja, hanem a lelkedet is.”
Miután Bagdi Bella pörgős zenéjével bemelegítettünk az órára megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ők mit gondolnak a testmozgásról, mit jelent számukra az egészséges életmód. A május hónap több fontos napot – dátumot tartogat és mi kihasználva ezt, kapcsolódtunk május 29-hez, a Kihívás napjához. A sok mozgás között, kivetítőn keresztül ” yoga „-t utánoztunk, a gyerekek körbe futották az iskolát, majd kézen fogták egymást és hátrafelé is futottak. A mozgások zárásaként szívecskét formáztunk és mozdulatainkkal próbáltuk utánozni a szív dobogását. Pihenőként csoportokat alkottunk és Nagy Bandó András: Mendegélő című verséhez illusztrációk készültek a gyerekek olvasatában. A délelőtt zárásaként megbeszéltük, hogy milyen nagyon fontos mindannyiunk számára a közösség formáló ereje és a munkánkban való kitartás, amit az elkészült alkotások is mutatnak. Végezetül az egészséges életmódot követve egészséges ételekről, zöldségekről beszélgettünk; megneveztük, színeztük azokat, ezzel megkoronázva a boldogságóránkat.
Köszönjük a program adta remek ötleteket, lehetőségeket. A tanulók ismét boldogan, örömmel végezték a kreatív feladatokat.
Testmozgás
Ez a hónap nálunk a tánc jegyében telt, ami sok pozitív élménnyel színesítette az életünket. Azért választottam a táncot testmozgásként, mert a zene kiválasztástól az ötletelésig, a próbákon át szerintem nagyon jó közösségformáló erővel bír.
Már a zene kiválasztása sem volt egyszerű feladat, hiszen mindenkinek más az ízlése a zene területén, de meglepően hamar sikerült kompromisszumra jutnunk, s olyan zenét találni, ami mindenkinek a kedvencévé vált. A táncelemek között voltak egyszerűbbek és bonyolultabbak is, amik az egymásra való odafigyelést, az egymásnak való segítést igényelték.
A próbák alatt persze voltak mélypontok is, amikor a gyerekek azt mondták, hogy ezt ők nem tudják megcsinálni, fel akarták adni. Elsősorban az önbizalmukat kellett helyreállítani. Ilyenkor a Boldogság órák során megismert önbizalom erősítő technikákat is alkalmaztunk, valamint felidéztük korábbi pozitív tapasztalatainkat és élményeinket. Megnéztük például azt a táncot, amit Bella Pozitív gyerek dalára adtunk elő tavaly. Közben újra átéltük azokat a pozitív élményeket, amiket akkor éreztünk. Azt mondtam nekik, ha akkor meg tudtátok csinálni, most is sikerülni fog, hiszek bennetek. Aztán egyszer csak eljutottunk odáig, hogy már figyelték, segítették egymást tanácsaikkal vagy akár egy mozdulat bemutatásával.
Az „Önbizalom-hegyén” haladtunk előre szépen fokozatosan, míg össze nem állt a műsor. Közben sokat nevettünk, viccelődtünk. Törekedtem arra, hogy a tánc ne kényszer hatására szülessen meg, hanem azért mert ők is akarják.
A Széchenyi kihívással párhuzamosan, mi is részt vettünk a saját Széchenyi kihívásunkban, ugyanis városháza előtti téren lévő Széchenyi szobornál is előadták a táncot a gyerekek.
A gyerekek visszajelzéseik alapján nagyon jól érezték magukat. A megérdemelt munka jutalmaként a kis csapat egy közös fagyizással zárta a napot.
Elmondhatom, hogy nagyon büszke vagyok az én Pimpikéimre! Köszönöm gyerekek!
Kilencedik témánk a testmozgás volt melyben kis csoportosaink örömmel vettek részt. A mozgás célja nem más mint az egészséges szokások kialakítása és megszilárdítása melyet már három éves korban elkezdünk. A Mozgásos tevékenységek lehetőséget biztosítanak olyan készségek képességek
fejlesztéséréhez mint például az együttműködési készség a társas kapcsolatok fejlesztése. Sport nap keretében a gyermekek különböző mozgásos feladatokban próbálták ki ügyességüket .Ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella:Jól érzem magam c dalàt.
Csoport szobában és az udvaron is gyakoroltuk a közlekedési szabályokat kismotorral és gyalogosan is.
Figyeltek a jelzésekre és piros és zöld jelzőtáblára amelyet kolléganőm emelt fel.
A focizást is elkezdtük itt még fejlődniük kell( kudarctűrő képesség)
Mozgásos tevékenységet folyamatosan biztosítunk egész évben és ehhez a Boldogságóra Program is változatos lehetőséget biztosít, sok új ötletet ad
Óvodánkban évek óta hagyomány, hogy sportnapot szervezünk a gyermekek számára. A helyes táplálkozás mellett a gyermekeket ösztönözzük a rendszeres testmozgásra. Az év minden hétfőjén jógáznak a gyermekek egy szakoktatónak köszönhetően. Tehetségműhelyként foci is működik, mely a fiúk és a lányok nagy kedvence. A néptáncoktatásra is nagy gondot fordítunk, hiszen tavaszi művészeti gálánkon nagycsoportos óvodásaink megmutatják, hogy milyen alaplépéseket, milyen énekes játékokat sajátítottak el. Annak ellenére, hogy az év minden napján fontosnak tartjuk a testmozgás, mégis egy hetet arra építünk, hogy a mozgás szeretete mélyüljön.
A játékosságot és a gyermekközpontúságot figyelembe tartva szerveztük a „Kihívás napját” óvodánkban.
Ellátogatott hozzánk egy nagyon kedves jóga oktató hölgy, aki egy mesét dolgozott fel, amibe a jóga alapelemeit csempészte bele, majd egy vidám táncot járva búcsúzott a Kassai ovis gyermekektől.
Egy helyi sport stúdió edzőjét is vendégül láttunk, aki megmozgatta a kicsiket és a nagyokat egyaránt. A zenés tornának köszönhetően a jókedv megalapozottá vált. Ezt követte az akadálypálya, mely az ovi sporteszközeit kihasználva, sok tornaeszközt tartalmazott. A gyermekek biztonsággal mozogtak az eszközök között, hiszen a mindennapjaink szerves részét képzik.
A napunk utolsó vendége egy harcművészetet oktató hölgy volt és két kis segédje, akik bemutatták a feladatokat a többi gyermeknek.
A sport napon lehetőségük volt még a gyermekeknek kipróbálni a bicikli akadálypályát, a kosárlabdázást, a focit, valamint a tekézést. Kellőképen megmozgattuk magunkat, tettünk az egészségünkért, és annak megőrzéséért, ráadásul mindezt remek hangulatban!
A testmozgás gyakorlása
Ebben a hónapban az órák elején a következő ráhangolódó játékokat játszottuk:
„ Add tovább a mozdulatot! Mutass be egy sportot! Az utánad lévő mindig ismételje el és tegyen hozzá ő is egy mozgásformát!”
„Cseréljenek helyet azok, akik…” Valamilyen mozgással, sporttal kapcsolatos állítást kellett mondani. Egy gyereknek nem jutott szék, így ő mondhatta a következő állítást.” Pl: „Cseréljenek helyet azok, akik járnak fociedzésre!”
„Sziámi” Párban összekapaszkodva kellett együtt mozogniuk.
„Találd ki hogy milyen sport vagyok?” Körülírással kellett elmondani a választott sporttevékenységet.
„ Székes játék bennmaradással”
Az első foglalkozáson a téma feldolgozásánál plakátot készítettünk, amely az egészséges életre hívja fel a figyelmet.
Csoportalakítás erősség kártyával, majd az erősség megismerése után az „Építőmesterek” játék következett.” Melyik csoport építi fel a legmagasabb, legstabilabb tornyot?”
„Rajzold le a kedvenc sportod!” Összesítettük a rajzokat és közösen megnéztük, hogy melyik sportot végzik a legtöbben.
Az „Evolúciós játék” ismét nagy sikert aratott.
Az összegző, befejező részben általában elénekeltük a hónap dalát, de légző és relaxációs gyakorlatokat is végeztünk. A „Móka jóga” gyakorlatok is bekerültek az órák befejező részébe.
A hónapot a Kihívás napi „Boldogságfutással” és „Örömtornával” zártuk, melyen valamennyi napközis gyermek részt vett.
Rendhagyó boldogságórás foglalkozás volt a májusi hónapban a Levendula óvodában. Nagyváradi testvér óvodánk gyermekei és óvodapedagógusai megrendezett gyermeknapunkon meglátogattak bennünket, és külön megtiszteltetés volt, hogy a Képviselő úr is részt vett a megnyitónkon, s szeretettel köszöntötte a testvér óvodánkat, megerősítve azt, hogy milyen jó a kapcsolat ápolása. Szerettük volna megmutatni nekik, hogy milyen csudaklassz programban vagyunk minden hónapban. Ők nem ismerték a Boldogságórát. Így azt találtuk ki a kolléganőkkel, hogy tartunk nekik egy Boldogságórás foglalkozást őket is bevonva, majd egy gyűlés keretén belül PPT-n és egy Reflexión keresztül megmutatva nekik a munkánkat. Én azt a megtisztelő felkérést kaptam, hogy a Boldogságórás foglalkozás gyakorlati részét állítsam össze és a gyakorlatban kivitelezzem. 3 Kolléganőmmel csináljuk az óvodánkban a Boldogságórát, 1 Kolléganőnk pedig most szerezte meg a képesítést. Egy kolléganőnk készítette el a PPT, másik 3 kolléganőim segítségemre siettek a gyakorlati rész összeállításában. A gyakorlati részt is hárman oldottuk meg, hogy az a kolléganőm is tudjon tanulni belőle, aki még csak most szerezte meg a képesítést. Munkánk során teljes volt az összhang, minden mozzanatát élveztük. Így a kilencedik témakört nemcsak a Testmozgás köré építettük fel, hanem belecsempésztük még a Hála gyakorlása, Társas kapcsolatok építése, Jó cselekedet gyakorlása, A megbocsátás gyakorlása és a Fenntartható boldogság témakörét is. Abból a szempontból gondolkodtunk így, hogy minél több ízelítőt kapjanak a Boldogságórás foglalkozásból, bízva abban, hogy kedvet kapnak ahhoz, hogy ők is csatlakozzanak a Boldogságórás Programhoz. Foglalkozásunkat úgy kezdtük meg, hogy Boldog Dóra megérkezett, s szeretettel köszöntötte az újonnan érkezett vendégeket is. A bábnak tudjuk, hogy van feszültségoldó hatása is, ezért teljesen elvarázsolta a gyermekeket, mikor hozzájuk közel érkezett. A Boldogságórás foglalkozásokba mentálhigiénés óvoda révén több mentálhigiénés játékot is bele szoktunk tenni, mert teljesen összeegyeztethető a Boldogságórás témákkal. Ezeknek a mentálhigiénés játékoknak közösség összekovácsoló ereje, kapcsolaterősítő, kapcsolatmegtartó jellege is van. Egy Ismerkedős játékkal kezdtünk, mert szerettük volna megéreztetni a gyermekekkel azt, hogyha vendéget/vendégeket fogadunk hogyan kell szeretettel fogadni és szeretettel fordulni hozzájuk. Szeretetkifejező eszközök: ölelés, puszi küldés, simogatás, szív mutatása fontos momentuma a Boldogságóráknak. Boldog Dóra hozott egy szeretetzsákot, melybe ezek a nagyon fontos momentumok voltak. A szeretetzsákból húzta ki egyesével ezeket, s a vendég gyermekek és felnőttek irányába fordulva mutattuk meg ezeket. Ők is ugyanolyan szeretettel visszamutatták nekünk.
Boldog Dóra megmutatta a vendégeknek az egyik csoport Boldogságvárát, mely teljesen lenyűgözte őket. Ígéretet tett nekik, hogyha ügyesen részt vesznek a játékokban, akkor ők ragaszthatják fel a kilencedik lépcsőfokra a témakör logóját. Elmagyarázta nekik még azt is, hogy miért fontos a várat elkészíteni a nevelési év elején, mert ha van egy cél ahová egy nevelési év alatt el tudnak jutni a gyerekek, és az elért munkájuk gyümölcsét föl tudják ragasztani, az nagyon motiváló számukra.
Boldogságbirodalmába utaztunk el a gyermekekkel, ahol meg kellet fogniuk egymás kezét, és be kellett csukniuk a szemüket. Bagdi Bella: Repülj velem című dala szólt közben. Amikor megérkeztünk a Boldogság Birodalmába, kinyitottuk a szemünket és elengedtük egymás kezét. A boldogságmondókával mentünk tovább, hogy megmutassuk a vendégeknek, hogy hogyan szoktuk a boldogságot megtartani. A mondóka végén be szoktuk tenni a póló alá a boldogságot, hogy meg ne tudjon tőlünk szökni. Jó volt látni a szemünknek azt, ahogyan utánoztak bennünket. Elmondta Boldog Dóra a mondóka végén még azt is, hogy azért jó, ha ezt a gyermekek megtanulják, mert otthon is meg tudják tanítani a családban, és ha például valaki szomorú lesz, akkor ezt a mondókát mondogatva, jobb kedvre derülhet.
Relaxációs gyakorlattal a pizza sütéssel folytattuk a foglalkozást. Egymás hátán kellett elkészíteni a pizzasütés folyamatát. Testi érintés fontossága a társas kapcsolatok erősítését segítette. A relaxációs gyakorlatok nagyon kedveltek a gyermekek körében, kicsit lecsendesíti őket, megtanítja őket a befelé fordulásra, figyelésre, ebben az esetben mi a társunkra koncentráltunk, hogy neki okozzunk örömet. Amíg vártunk arra, hogy megsüljön a pizza, addig egy mozgásos mondókát tanítottunk a vendégeink számára, együtt csinálta és mondta gyermek-felnőtt egyaránt.
Mondóka: Egy-kettő-három-négy,
nézd, a kezem égig ér!
Forgatom a fejemet,
mozgatom a testemet.
Megnézem a lábamat,
dobbantom a talpamat.
Ugrok hármat: hopp, hopp, hopp,
És boldogan tapsolok.
Gyermekeink nagyon szeretik a mozgással kísért mondókát, melyet tapasztalataink szerint nagyon könnyen sajátítanak el, ennek a mondókának a szövegezése könnyű, témához kapcsolható volt. Memóriájukat, figyelmüket, emlékezetüket fejlesztettük, hiszen meg kellett jegyezniük, hogy melyik szövegrészhez melyik mozgásforma tartozott. A mozgás nemcsak a fizikai állapotukra volt pozitív hatással, hanem segítette az észlelést, tapasztalatszerzést és a beszéd egyik feltétele is volt.
Boldogságréten sétáltak a gyerekek és a felnőttek Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át engem! című dalára, ha már nem hallották a zenét, akkor különböző instrukciókat kaptak, melyet meg kellett csinálniuk, ezek a következők voltak:
1. Öleld át, azt a gyermeket vagy felnőttet, aki melletted van!
2. Simogasd meg az arcát!
3. Állj meg valakivel szemben, fogd meg a kezét, és nézz a szemébe!
4. Állj meg egy pillanatra, s nézd meg, hogy milyen színű virágok vannak a réten!
5. Jöjjön ide mindenki hozzám a rét szélébe!
Közösség összekovácsoló ereje volt ennek a játéknak. Ebben a foglalkozási részben az utolsó utasítást a szervezési feladat miatt kapták a gyermekek, mert a kolléganőim addig előkészítették a mese dramatizálásához szükséges eszközöket.
Boldog Dóra mesébe hívó mondókájával mese élményre hívta a gyerekeket, felnőtteket egyaránt!
Mi a megbocsátás gyakorlása témaköréből választottuk ki a mesét dramatizálásra, melynek A Barátság címet adtuk. Mi hárman boldogságórás pedagógusok, ill. egy pedagógus kolléganőnk segítségével dramatizáltuk el a mesét. A szerepeket személyiségünknek megfelelően választottuk ki, én a süni szerepébe bújtam. A mese tanító jellegű volt, hogy hogyan ne viselkedjenek egymással a barátok, és hogy hogyan lehet megbocsájtani egy barátnak. Társas kapcsolatok erősítését is szem előtt tartotta a mese mondanivalója. Fontosnak tartottuk azt is, hogy a gyermekeket is bevonjuk a dramatizálásba. A dramatizálás után a süni kedvenc játékát játszottuk el a Bújj, bújj zöld ág! című dalt énekelve bújtunk át a kapun.
Szeretett kör játékunk következett. A mi óvodánk gyermekei a Csiga Duó gyermekzenekar Barátság dalára alakították ki a külső kört, a vendég gyermekek és felnőttek pedig a kör belsejében alakítottak ki egy kis kört. Ezzel a játékkal is szerettük volna érzékeltetni a két óvoda közt létrejött kapcsolatot.
A kis kör (vendégeink) kifelé fordultak felénk, mi úgy maradtunk feléjük fordulva, s együtt elénekeltük és elmutogattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. Szerettük volna megmutatni nekik, hogy milyen boldogok vagyunk, hogy eljöttek hozzánk és részt vettek egy ilyen Boldogságórás foglalkozáson.
Boldog Dóra megköszönte a gyermekeknek, felnőtteknek az aktív részvételt. Elköszönt tőlük.
Bagdi Bella: Repülj velem című dalára visszarepültünk az óvodába.
A vendég gyermekek felragaszthatták a kilencedik lépcsőfokra a logókat, hiszen kiválóan és boldogan teljesítették a játékokat.
Összességében elmondhatjuk, hogy egy nagyon jóra sikerült boldog napot tudhatunk magunk mögött, melynek nagyon fontos része volt a két közösség összekovácsolása, a tapasztalatszerzés, egymásra figyelés, és az alkalmazkodás.
A Reflexiómat elmondván tapssal jutalmazták meg a munkámat, ekkor éreztem szívemben az igazi boldogságot!
Május havi Boldogságóránk több napon át tartóan és eseménydúsan telt. Nagyváradról, a testvéróvodánkból érkezett hozzánk 10 gyermek és 12 fő óvodapedagógus, akik nagyon kíváncsiak voltak a Boldogságórák milyenségére. Az óvodánk összes gyermeke részvételével fogadtuk a vendégeket, Boldog Dóra bemutatkozott, köszöntötte őket. Több közös játékban is részük lehetett, mivel célunk volt, hogy kedvet kapjanak ők is ehhez a nemes programhoz való csatlakozáshoz. Bagdi Bella dalaira folyamatosan mozogtunk, táncoltunk, kifejeztük a szeretet, a megbocsájtás jeleit, majd bábelőadásra is sor került. A gyermekekkel való közös program után a nagyváradi kollégáknak egy rövid reflexiót, és egy elméleti előadást is tartottunk, hogy minél jobban rálássanak ennek a programnak a küldetésére.
A kihívás napján szintén együtt mozgott az óvoda összes gyermeke, kicsik-nagyok egyaránt. Körbefutottuk az óvoda területét, majd közös zenés tornára invitáltuk a gyermekeket, aminek nagy sikere volt, az intézmény dolgozói is szívesen kapcsolódtak hozzá.
Május 29-ére, a Kihívás napjára terveztük az utolsó nagycsoportos kirándulásunkat. A Méhecske csoport 4 gyermek kivételével szeptemberben megkezdi iskolás éveit. Olyan élménydús, óvodán kívüli kirándulást szerettünk volna tervezni, amely „nyomot hagy” a gyermekek emlékezetében. Ez az élménydús kirándulás településünk külső szegletén egy farmon, tanyán valósult meg, ami belvárosi, bérházban élő gyermekek számára nagyon sok élményt, ismeretet, és mozgásos lehetőséget biztosított. Ennek a napnak minden perce élmény volt nemcsak a gyermekeknek, de a felnőtteknek is. De beszéljenek helyettünk a fotók!
A boldogságóra hetében megtanultuk az Egy-kettő-három-négy, nézd a kezem égig ér! mondókát. A kicsik örömmel mondogatták és mutogatva kísérték. A kiscsoportban különösen sokat foglalkoztunk ebben az évben a testséma fejlesztéssel. Ehhez tanultunk több mondókát, dalt is. PL.: A fejem, a vállam, a térdem, a bokám…
Óvodánkban kiemelt szerepet kap a mozgás. Mottónk is: Testi- lelki egészség egészséges környezetben.
Az idén is beneveztünk a Kihívás napja programra. Reggel közös zenéstornával melegítettünk be az udvaron, majd körbe futottuk azt. Hét területen különböző feladatokban próbálhatták ki magukat a gyerekek: ejtőernyőzés, kosárra dobás, akadálypályák, egyensúlyozás, célbadobós, kapura rúgás, biciklis ügyességi pálya. A végén együtt szurkoltunk a nagy -és középső csoportosok sorversenyén., s a kicsik is kipróbálhatták a nagyobbak pályáját.
A gyerekek örömmel, lelkesen végezték a feladatokat.
A Lusta király c. mesét másnap meséltem el. Majd beszélgettünk arról, ki mit szeret sportolni.