A testmozgás mindennapi életünkben nélkülözhetetlen. Minden gyermek szeret mozogni, újabb-és újabb mozgásos feladatokban megmérkőzni, versenyezni, győzni.
Ebben a témában nagyon könnyű volt őket motiválni a tevékenységek elvégzésére. A témához kapcsolódó zenére mindenféle mozgásos formát kitaláltak egyedül is és közösen is nagyon jót mulattunk, jól éreztük magunkat. Az udvaron a tolvajos játékot játszottuk el, minden próbatételt ügyesen teljesítettek. A mese után felragasztottuk a testmozgás jelét a lépcsőnkre.
Testmozgás
Örömmel láttuk, hogy a május hónap témája a testmozgás és az egészséges táplálkozás, illetve a tudatos étkezés. Rendkívül fontos számunkra, hogy a gyermekeknek lehetőséget biztosítsunk a lehető legtöbb íz megkóstolására. Az egész csoport minden nap fogyaszt nyers zöldséget és gyümölcsöt, olyat is, ami nem feltétlen közkedvelt általánosságban a gyermekkorosztály körében, pl.: csicsóka, sóska, spenót, metélőhagyma, zöldborsó. A napi mozgás mindig játékos formában van jelen a csoport életében, illetve rengeteget mozgunk az udvaron, ami egy nagy fákkal teli, árnyas liget. Legkedveltebb mozgásforma a zenére történő mozgás, ami lehet tánc, mozgásutánzás, gimnasztika, szoborjáték stb. Gyakran sétálunk, kirándulunk a faluban, a közeli tanyákra, foci pályára, kertészetbe, parkba. A helyi iskola tanösvényén is szívesen figyeljük meg a természet változásait. Idén csatlakoztunk a kihívás napjához, aminek keretén belül körbe táncoltuk a falu parkját és szív formát alkotva ” együtt dobbant a szívünk” ezzel is a mozgás fontosságát, örömét éltetve.
Május 24-én tartottuk meg Boldogságóránkat „Testmozgás” témakörben. Egy rövid bevezetés, beszélgetés után bemelegítéssel kezdtünk. A gyerekek először egy jógagyakorlatot végeztek, melynek során külön kértem őket, hogy csendben, légzésükre koncentrálva figyeljenek oda a mozgásformára. Ezután a „Néma karmester” nevű játékot játszottuk zenére, táncmozdulatokkal. Észrevettem, hogy a gyerekeknek a tánc a jobbra-balra ugrálást jelenti, ezért az óra további mozgásos részét táncmozdulatok gyakorlásával töltöttük. Az órát az egészséges étkezés és a zöldségfogyasztás fontosságának megbeszélésével zártuk. Eközben a gyerekek olyan zöldségeket és gyümölcsöket rajzoltak, melyek zöld színűek.
A gyerekek egyik legkedveltebb tevékenysége a mozgás, ezért könnyű dolgunk volt a program testmozgásos témakörének megvalósítása.
A Boldogságórát bemelegítéssel kezdtük az Egy- kettő-három-négy… kezdetű mondóka segítségével, ezt követte a „Lufi a magasba!” mozgásos játék. A Padgyakorlatokkal, ugróiskolával nem csak a mozgáskoordinációjukat, egyensúlyérzéküket, térérzékelésüket fejlesztettük, hanem erősítettük önbizalmukat, oldottuk feszültségüket. A mozgásos tevékenységet követően a jól eső fáradságot pihentető mesehallgatással vezettük le, A lusta király c. mese általunk lerövidített változatának bemutatásával, életkori sajátosságaikhoz igazítva.
Testmozgás
Mozogni jó, mozogni öröm
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal indítottuk. Álló helyzetben a két kart magastartásból indítva a jobb-bal karral váltva karkörzést indítunk. Majd gyorsítjuk a legnagyobb sebességig. Ezután „óriásjárást”, valamint az „állati erő” nevű gyakorlatokat játszottuk el, melyek önbizalom növelő erővel bírnak.
A téma bevetetése képpen az „Egy-kettő-három-négy, nézd a kezem égig ér!” című mondókára mozogtunk.
A témát mesével dolgoztuk fel Bezzeg Andrea: A lusta király című meséjét olvastam el a gyerekeknek, melynek meghallgatására Boldog Dóra hívta a gyerekeket a kis mondókájával.
A mese meghallgatása után beszélgettünk, hogy kinek mi a legkedvesebb mozgásformája? Mit szeret leginkább mozogni?
Egészséges és egészségtelen ételeket soroltunk fel. Megbeszéltük, hogy kinek mi a kedvenc gyümölcse, zöldsége. Majd közösen, „berendeztünk” egy játszóteret, mindenki elmondhatta, hogy milyen mozgásos játékot helyezne el benne.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Világunkban minden rendben van című dalát, amit el is játszottunk.
A foglalkozás bezárásaként kiszíneztük a hónap jelét, valamint zöld színű zöldségeket, és gyümölcsöket.
Az óvodánk részt vett a Kihívás Napi kezdeményezésben. Több mozgásos pályán ügyeskedhettek a gyerekek, amit nagyon élveztek. Az állomások Szutyejev: A kis hajó című meséjére épültek. Az öt állomást mindenki teljesítette, és végül felszállhattak a „Kis hajóra”. A napot pedig a többi csoporttal együtt zártuk, közösen egy nagy „dobogó” szívet formáztunk.
Éppen tökéletes volt a testmozgás témaköre, hiszen az aktuális óvodai projektünk is az Ép testben, ép lélek címet kapta.
Az alkalmunkat, mint mindig csendes relaxációval kezdtük. Ezt követően Játszottunk, mi voltunk a kiscicák, akik domborítanak. Nagyon nagy tetszést ért el ez a gyakorlat.
Folytatásképp végig a mozgással foglalkoztunk, beszélgettünk róla. Nagy kedvenc lett a Tükörjáték. Nagyon sokáig játszottuk, bár nehezen alkottak kreatív feladatokat. Kis segítséggel azért gördülékenyen ment, és végül sokat nevettünk.
Kis lazításként hoztam néhány lufit és megpróbáltuk kis körökben fenntartani. Most is kiderült, hogy nagy figyelem kell az összedolgozáshoz. Végül egészen jól sikerült a lufikat röptetni.
Aztán szabadnapot adtunk a mozgásnak. Szerencsére fantasztikusan felszerelt tornaszertárunk van, sok izgalmas eszközzel. Az érdekes eszközök meghozták a kreativitást is, egyre jobb ötletek születtek. Nagyon sokat nevettünk együtt. Élvezték, hogy végre szabadon „garázdálkodhattak” a szertárban, hogy amit választottak, le is vettük a polcról.
Végül elérkezett a megnyugvás ideje, jöhetett A lusta király mese. Most is, mint mindig csendes zenés relaxációval zártunk.
Foglalkozásunkat egy szabadtéri átmozgatással kezdtük. A fűben ülve körben beszélgetőkörrel folytattuk tovább. Megbeszéltük mire jó a mozgás, miért elengedhetetlen része életünknek. Megismerkedtek az endorfin forgalmával, illetve a stressz megküzdésének mechanizmusáról is szó volt.
A Jól érzem magam című dalra nagyon jót táncoltunk. Az első foglalkozást az Add tovább a mozdulatot játékkal zártuk.
A következő alkalommal az önbizalom növelő Hegy-gyakorlatot sajátították el a gyerekek. Hogy érezted magam kérdésemre a következő válaszokat kaptam: ” Olyan volt, mintha a mennyben lennék.”
” Úgy éreztem, én uralok mindent.”
” Minden gondom elszállt. ”
” Valamilyen jóleső melegség fogott el. ”
Köszönjük szépen a lehetőséget! Ismét sokat tanultunk, fejlődtünk a foglalkozás alkalmával. 🙂
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A Református EGYMI Kiskunhalasi Tagintézményének Oliva csoportos tanulói imádják a mozgásos tevékenységeket. A gyerkőcökkel, amikor csak tehetjük, kimegyünk a szabadba, sokszor tartjuk az órát a természetben, mindegy, hogy énekről, tesiről van szó. A tanév során készült ilyen pillanatképekből készítettünk egy videót. 🙂
A májusi hónapban az egészséges életmód és a testmozgás fontosságára fókuszáltunk a gyerekekkel. Az órán beszélgettünk, arról, hogy kinek mi a kedvenc sportja, milyen sportokat ismernek. Majd felolvastam nekik a ,,Mese a piros kalapos békáról” című mesét, a gyerekek figyeltek és utána válaszoltak a kérdésekre. Ezután különböző állatok mozgását igyekeztek utánozni. Végül gyümölcsöket és zöldségeket soroltak fel, aztán egy színező segítségével beszélgettünk róla, hogy melyiknek milyen színe van.
Fazekas József Általános Iskola
Májusi boldogságóránk témája a mozgás, és annak boldogító hatása.
Óránkat a téma megbeszélésével kezdtük: miért is valódi örömforrás a mozgás, mennyit és milyen rendszerességgel kell mozognunk, mit is jelent a tudatos mozgás, mennyit mozog ösztönösen egy kisgyerek, milyen lehetőségeink vannak az iskolában és a mindennapjainkban a mozgásra, stb.
A gyerekek nyelvén beszélgettünk arról, hogy társadalmi probléma a mozgásszegény életmód, mely egészségtelen étkezéssel párosulva elhízáshoz, testi-lelki betegségekhez vezethet. Megállapítottuk, hogy kis közösségünk jó úton jár: sokat mozgunk az iskolában, az osztályunkba járó gyerekek többsége otthon is szívesen tölti a szabadidejét (a telefon, számítógép, tv helyett) az udvaron focizással, biciklizéssel. Családjaikkal gyakran túráznak, kirándulnak, a falusi élet sok lehetőséget ad a szabad levegőn való aktív időtöltésre.
Az iskolai életünkben is központi szerepben van a mozgás. A mindennapi testnevelésre örömmel szaladnak a gyerekek, hiszen gyönyörű füves udvaron, friss levegőn tölthetjük ezeket az órákat. Boldogságórás tesióránkon májusban különös figyelmet fordítottunk arra, hogy melyik feladat hogyan fokozza boldogságérzetünket, milyen gondolatokat és érzéseket éleszt bennünk a gyakorlatok végzése.
Programjaink is elősegítik, hogy sok mozgásos tevékenységet végezzünk:
Madarak és fák napján az óvodásokkal közös programon vettünk részt, melynek nagy része (egy kis elméleti áttekintés után: puzzle, madaras memória, fák-termések és nevük párosítása) mozgásos feladat volt. Sorversenyen bizonyíthattuk, hogy ügyesek vagyunk „madárgyűrűzésben” (hajgumi átadása csuklóról csuklóra), „odúba bújásban” (karikán átbújás), „kismadarak etetésében” (csipesszel kis zseníliadrót kukacokat hordtunk az odúba). Boldogságórás közösségként (óvodánk is Boldog Óvoda) megbeszéltük, hogy a közös mozgás, a vidám feladatok milyen nagy boldogságot hoztak az életünkbe.
Az alkotás sem maradhatott el mozgás témában. Mozgatható szalmabábu figurákat készítettek a gyerekek, majd egy nagy emberalakot „mozgattunk”: természetes, különleges, de legtöbbször vicces pózokba mozgattuk a figura testrészeit, majd megpróbáltuk utánozni, ami szintén sok nevetést eredményezett.
A mozgás mellett az egészséges táplálkozás gondolata is előkerült boldogságóránkon. Megállapítottuk, hogy ebben is jól állunk: iskolagyümölcs és –zöldség programunknak köszönhetően minden nap friss gyümölcsöt és nyers zöldséget ropogtathatnak tanulóink.
Havi mottónk: „Ép testben ép lélek!”, mely kifejezi, hogy a mozgással és egészséges ételekkel karbantartott testünk gondoskodik arról, hogy elménk is egészséges legyen, így frissen, aktívan és emiatt BOLDOGAN tölthetjük napjainkat!