Megbeszéltük a mozgás jelentőségét, lehetőségeit, majd változatos mozgásformákat próbáltunk ki.
Testmozgás
A májusi boldogságóra keretében a 1/9.D osztállyal ellátogattunk a közeli Vadasparkba, valamint részt vettünk a Palóc Ligetben a tájfutás világhete alkalmából a város által szervezett eseményen. Az osztályfőnöki órák keretében beszélgettünk a mozgás fontosságáról és arról, hogy ki milyen sportokat űz az osztályban. A tanulók nagyon aktívak voltak ezeken az órákon, a feladatokat lelkesen végezték el.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A mindennapi mozgásról egy pillanatra sem feledkezünk meg. Nem is igen lehet, hisz lételemük a mozgás. A kirándulás alkalmával még nagyobb figyelmet fordítottunk erre, és akadálypályákon át vezetett az út az indiános kidobó játékig. Az óriás játszótér pedig próbára tette kitartásukat, bátorságukat.
A testmozgás gyakorlása
A reggeli gyülekező során A lusta király című mesét meséltem el a gyerekeknek.
A téma feldolgozását a Kihívás napjával kötöttük össze. A sportesemények mosolyt csaltak az arcokra, erről beszélgettünk röviden a gyermekekkel, hogy hogyan hat rájuk a mozgás, mit éreznek közben és utána. Koruknak megfelelően le tudták írni a jólevegőn való közösen végzett mozgások előnyeit. Közösség részének érzik magukat, örömforrás számukra a közösen átélt mozgásos élmény. Napi tervünk volt:
8.30-tól közös zenés torna az udvaron irányításommal.
Itt elhangzott többek közt mozgással kísérve a Bagdi Bella Jól érzem magma című dala.
8.45-9.00: Debreceni Sportiskola RG sportági bemutatója.
9.00-9.30: ritmikus sportgimnasztika kipróbálása, gyakorlása szakági edző vezetésével.
9.30-11.30: csoportonként forgó rendszerben az alábbi sporttevékenységek valósultak meg:
Kötélhúzás, hulla-hopp karikázás, zsákban futás, célba dobás, akadálypálya.
10.30-11.30: focikupa nagycsoportosok részvételével. Itt játékosaink 2. helyezést értek el!
13.30-16.00: Akadálypálya teljesítése nagycsoportos gyermekek részvételével 30 perc idősávokban a Generali Biztosító pályázatának jóvoltából.
A mozgás témakör feldolgozását relaxációval és a hónap dalával kezdtük. A Jól érzem magam boogie nagyon tetszett a gyerekeknek, és amennyire csak a mozgáskorlátozottságuk engedte, szívesen mozogtak a dal szövegére.
A bevezetést követően elmeséltük A lusta király történetét, és azt követően beszélgettünk az mozgásról, annak fontosságáról, valamint az egészséges dolgokról.
A képzeletbeli játszótéren több olyan játék lenne, amelyet kerekesszékkel is lehet használni, az eszközök színesek és viccesek, mesehősöket ábrázolnak.
Majd minden gyermek húzott egy kártyát, és képen látható mozgásmintát leutánozta. Közösen költöttünk „Egészségmondókát”, majd célbadobó versenyt rendeztünk.
A mindennapos testmozgás nagyon fontos szerepet tölt be a gyerekek életében. Nagyon szívesen beszélgettek erről a témáról a diákok és a hozzá kapcsolódó feladatot is nagyon szívesen csinálták meg a gyerekek. Renegeteget nevettünk miközben dolgoztak. Mindenkinek saját magát piros színnel kellett megjelölni e képen, az osztálytársaikat pedig különböző színekkel aszerint, hogy kihez milyen színt társítanának, illetve kit hol látnak magukhoz képest! Mindig szívesen készítik és végzik el a Boldogságórához kapcsolódó feladatokat a tanulók, de talán eddig ez tetszett nekik a legjobban.
– Relaxácuó:Malomkörzés (Boldogságóra könyv 39. oldal) -Mondóka:Egy,kettő,három,négy,nézd a kezem égig ér… -Az erdei tornaverseny (Örömvár könyv 66 oldal) -Tükörjáték (Boldogságóra könyv 198.oldal) -Boldogságóra munkafüzet: 66.odal.
Zárókör: Milyen sportot szeretnél kipróbálni?
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A testmozgás előnyei, haszna. Milyen mozgást végzünk, miért fontos. Sportágak ismerete. Versenyhelyzetek. Egészségünk.
A témával kapcsolatosan fő célom az volt, hogy a gyerekeket ráébresszem arra, hogy a mozgás létfontosságú és az egészségünket szolgálja. Elmeséltem nekik, hogy nagyon szeretek biciklizni, szinte mindenhova azzal járok, mivel nincs autóm. Gyakran megyek a barátaimmal, a családommal túrázni is, a természet feltölt és megnyugtat. Kérésemre néhányan felsorolták kedvenc sportágaikat: foci, futás, úszás. Megbeszéltük, hogy ezek is mind-mind egészséges dolgok.
Végre beköszöntött a jó idő, így a foglalkozások többségét a szabadban tartottam. Csoportunkra jellemző, hogy minden évszakban sokat sétálunk, játszóterezünk vagy felkeressük városunk nevezetes helyeit. Gyakran töltjük az időnket a Duna parton, a Rüdiger tónál vagy a Ligetben. Ilyenkor viszünk magunkkal gyümölcsöt és vizet, amit sokkal jobban esik elfogyasztani a természetben.
A gyermekhéten is a mozgást helyeztük a középpontba. Változatos és érdekes programokat szerveztünk a gyerekeknek. Az első napon ügyességi feladatokkal készültünk nekik az udvaron, második napon kipróbálták az ugrálóvárat és a buboréklabdát, harmadik nap az állatkertbe látogattunk, negyedik nap egy előadó zenéjére táncoltunk.
A május rengeteg programot tartogatott számunkra: múzeumban jártunk, sikeresen szerepeltünk a Bozsik Program által megrendezett ovifocin, részt vettünk a Komáromi Napokon és a Kulturált Közlekedés Világnapja alkalmából megrendezett eseményeken. Megtartottuk hagyományos Családi napunkat is, melynek egy igényesen kialakított parasztház adott otthont.
Amikor érzem a gyerekeimen, hogy nehezebben tudnak figyelni rám vagy csak úgy szórakozásból, előkerül a hangszóró és megszólaltatjuk a kedvenc dalainkat. A gyerekek kimozogják magukból a felesleges energiájukat, felgyülemlett feszültségüket. Meghallgattuk a „Jól érzem magam boogie”-t. Imádom ezeket a perceket! „A lusta király” történetét is elmeséltem, relaxáltunk és a munkafüzet feladatai közül is válogattunk.
A következő gondolattal zártam az órát: „Az egészség a legfontosabb a világon! Vigyáznunk kell rá! Mozgással, egészséges ételek fogyasztásával sokat tehetünk azért, hogy megőrizzük!”
Boldogság futás
A testmozgás témája úgy gondolom, az óvodáskorú gyermekekhez áll a legközelebb. Hiszen egyik fő jellemzőjük, hogy mindig futva közlekednek, imádnak felszabadultan ugrálni, hemperegni és még sorolhatnám. A kisgyerekek sosem fáradnak el. A Boldogságóra Program a mozgás örömének tudatosítására helyezi a hangsúlyt, vagyis, hogy ne csak végezzük, de érezzük is azt az örömöt és boldogságot, amely mozgás közben ér bennünket. Nos, szerintem az óvodáskorú gyermekek azok, akik érzik is a mozgás örömét,.
Bagdi Bella : Jól érzem magam boogie, Repülj velem, Tükördal a csoport kedvenc, energetizáló, vidám dalai, melynek szövegét, illetve a hozzá kapcsolódó mozdulatsorokat már jól ismerik a gyerekek. Ezekre a dalokra nap, mint nap vidáman, önfeledten táncolunk, tornázunk, mely felszabadító érzés.
Gyakran sétálunk el kedvenc játszóterünkhöz, ahol mindent kiadunk magunkból.
Boldogság futás
Óvodánk – mint minden évben – csatlakozott a Kihívás napjához, melynek most a „Két lábon, vagy két keréken” címet adtuk. Ezt autómentes napnak szerveztük, így tehát akik sétálva, futva, rollerrel, kerékpárral érkeztek óvodánkba, apró meglepetéssel (hűtő mágnessel) vártuk. Ez a nap a sportjátékokról szólt, óvodánk minden csoportja választott magának egy sportágat (labdajáték, szalagjáték, rollerezés, akadálypálya, kismotorozás)és ennek megfelelően sportoltak. Az egyik szülő mindenkit alaposan megmozgatott egy reggeli zenés torna keretén belül. Az autómentes napunk margójára lovas kocsikáztunk is egyet.
A Nyuszi csoportom és az Őzike csoport csatlakozott a Boldogságóra Program által kezdeményezett „boldogság futáshoz”, mely során 50 kisgyermek és kísérői szivecskés szalagokkal a kezükben körbe futották óvodánkat, különféle mozgás formák kíséretében (indián szökdelés, hangos futás, veréb szökdelés). Futás közben a szivecske szalagokkal megajándékoztunk egy-egy járókelőt és néhány közeli üzletet is.
Örömünkre szolgált hogy a Boldogságóra hálózat Magyarország legsportosabb közössége lett, melyhez egy kicsit mi is hozzá tehettünk. Büszke vagyok arra, hogy a csapat tagja lehetek!