Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeres mozgás minden életkorban kulcsfontosságú az egészség megőrzésében, és számtalan jótékony hatással bír testünkre és lelkünkre egyaránt. Különösen fontos, hogy már kis gyerekkorban megszerettessük a mozgást, és a rendszeres sportolás idejekorán beépüljön a gyerekek mindennapjaiba .A rendszeres mozgáshoz soha nincs túl korán! Pedagógusként a mi feladatunk is, hogy megmutassuk gyerekeknek a mozgás örömét, elültessük benne a rendszeres sportolás iránti igény “magját” Pontosan ez a korosztály az (kb. 6-8 éves ) ekkorra érnek meg a gyerekek arra, hogy már jobban megértsék a sportban érvényes játékszabályokat. Ekkorra már képesek elfogadni az alárendeltséget, könnyebben alkalmazkodnak, és fontos lehet számukra a csapathoz tartozás és a csapatszellem. Ebben a hónapban is nagy hangsúlyt fektettünk a testmozgásra. Részt vettünk egy országos kíhívásban amikor egy egésznapot a testmozgásra szenteltünk. Megismerkedtünk különböző labdajátékokkal: foci, kézilabda, kosárlabda, röplabda. A grundbirkózást is nagyon szeretik osztályunk kis tanulói, ezért rendeztünk egy gálát ill délután a homokban is sokat játszanak. Sportfesztivált is tartotttunk, ahol különböző állomásokon játszottak a gyerekek. A kinder JOy mozgásprogramhoz is csatlakoztunk. Szabadidőben többször építettünk akadálypályát amit különbözőképpen kellet teljesíteni. A rollerezést nagyon szerették a gyerekek. A meditálást, ill relaxációt is nagyon fontosnak tartom egy-egy óra végén, hiszen nagyon lényeges hogy tudjanak magukra figyelni és tudják magukat „lecsendesíteni”egy kicsit.A kihívás napján csatlakoztunk a Boldogság futáshoz is. A rendszeres mozgás és sportolás jótékony hatásait felsorolni teljes mértékben lehetetlenség! Nemcsak testükre, de lelkükre és elméjükre is pozitív hatással van. Éppen ezért pedagógusként az egyik legfontosabb feladatunk, hogy példamutatással, és megfelelő irányítással megszerettessük gyerekekkel a mozgást. A gyermekkori sportolás az egészséges felnőtté válás egyik legfontosabb pillére.
Testmozgás
Testmozgás
A 9. hónap témáját „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát. Játszottunk Tűz, víz, repülő játékot, majd felelevenítettük A mezei nyúl és a sündisznó mesét. Megoldottuk a munkafüzetben található feladatokat. Játszottunk Vigyázz a várra! játékot.
A téma lezárásaként plakátot készítettünk a különböző mozgásokról, közben meghallgattuk ismét a hónap dalát.
Május hónap ismét élményekkel telve telt az 5 évfolyam számára. Elméleti feladatok mellett meghallgattuk a hónap dalát. Olvastunk, fogalmakat értelmeztünk, véleményeket alkottunk, feladatokat hajtottunk végre. Mindig csodálattal gondolkodom el azon, hogy egy szó egy röpke gondolat milyen véleményeket, reakciókat vált ki a serdülő kor előtt álló tanulókból. Játékos, mozgásos feladatokkal mélyítettük el a hónap témájának elméleti ismereteit. Különböző körjátékokat játszottunk. Mozogtunk testnevelés órán, sport napokon, tánc közben. Rímelő verseket költöttünk, és kidíszítettük a termünket. Összességében tartalmas élményekkel teli hónapot tudhatunk magunk után.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A mozgás a mindennapjainkat jellemzi. Szeretünk a szabadban sokat mozogni. Most is a tornafoglalkozásunkat tartottuk az udvarunkon különféle akadályokat kiépítve természetes anyagokból. Egy napon kerékpároztunk a sportpályán.
A gyerekekkel a májusi témánk a testmozgás volt. A foglalkozást, mint mindig a Boldogságóra mondókánkkal kezdtük. Ezután beszélgettünk arról, miért fontos a testmozgás és milyen sportokat, mozgásformákat ismernek. Ezek közül néhányat utánoztunk is, mintha azt végeznénk. A gyerekeket megkértem, hogy ezek közül válasszanak egyet melyet, lerajoznak, a rajzokat pedig kiállítottuk csoportunk táblájára.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Májusban több alkalommal is foglalkoztunk ezzel a témával. Egyébként is napi szinten mozgunk valamilyen formában, sokszor zenére.
Egyik alkalommal összeszámoltuk, hányféle sportot ismernek. Majd mindenki lerajzolta a kedvenc sportját.
Másik alkalommal Csoportos formában megalkották a Jobb Veled a Világ bolygón élők kedvenc ételeit, étrendjét.
Az egészségünk megőrzése nagyon fontos! mozogni és együtt játszani pedig csupa öröm és boldogság.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Májusban volt alkalma a csoportomnak sokféle mozgást kipróbálni. Táncoltunk Bagdi Bella dalára, ugráltak a gyerekek ugrálóvárban, tornáztunk minden boldogságóra elején, szaladgáltak a játszótéren, sétáltunk egy jót az erdőben, kondiparkban edzettek, kipróbálhatták magukat a birkózásban egy sportágbemutatón…
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: „Élni annyi, mint mozgásban lenni.” Jerry Seinfeld
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2024. május 28., 20h, 2024. május 29.
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, a mozgás életszükséglet, a testedzés mentális örömforrás.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, mit gondol az élni annyit jelent, mint mozgásban lenni jelentéséről.
Ezek után feladatul kapták, hogy fogalmazzák meg, miért tehet boldogabbá minket izmaink megdolgoztatása. Tartalmas válaszokat kaptam.
Tanári magyarázattal folytattuk a foglalkozást a mentális egészség és a mozgás, testedzés, mint természetes örömforrás kapcsolatáról. PPT-n kivetítve, közösen számbavettük, hogy a testmozgásnak, és a sportnak milyen jótékony hatásai vannak. Különbséget tettünk versenysport és hobbisport között.
Meg kellett határozniuk, hogy szerintük mennyi testmozgásra van szükségünk. Többre gondoltak, mint a WHO ajánlása.
Utolsó feladatként egy játékos teszten tudhatták meg, milyen sportág való nekik. (Forrás: https://www.noiportal.hu/main/npnews-18128.html)
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a találkozásunk.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát. Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
A Boldogságórát követő napon egy kellemes sétát tettünk Budapest tüdejébe, a Normafához, hogy gyakoroljuk is az előző napon tanultakat.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Májusban a testmozgás fontosságára, lélekerősítő mivoltára hívtuk fel a tanulók figyelmét.
A következő felhívást hirdettem ki hónap elején az áhítaton diákjainknak:
„Sportos Kőrösi” címmel készíts egy reklámfilmet, melyben az általad képviselt sportágat reklámozod egy mottóval/szlogennel!
Kritériumok:
A reklámfilm mutassa meg:
– „a sport mint boldogságforrás” életérzést
-hogyan lehet a sport lélekerősítő? (mire tanít, miben fejleszt, miben erősít téged ez a sportág?)
-miért ajánlanád másoknak?
(Felvehetsz egy részletet az edzésedről/készíthetsz interjút kedvenc edződdel stb.)
Idézet: „A legfontosabb, amit a győzelemből megtanulhatunk, hogy képesek vagyunk rá.” Drave Weinbaum
Ráhangolódásképpen az iskolai diákbizottság elnöke egy interaktív faliújság dekorációt készített a témához: összegyűjtötte azokat a sportágakat, amelyekben az iskola tanulói jeleskednek, bemutatva, hogy az egyes sportágak milyen erősségeket fejlesztenek. (csapatmunka, kitartás, önbizalom stb.)
Iskolánkban nagyon sok a sportoló gyerek. Közkedvelt a kézilabda, a foci, a karate, de nagyon sok táncoslábú diákunk is van (mazsorettesek, néptáncosok).
A hónap folyamán sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, mitől függ az, hogy valaki sikeres legyen egy sportágban. Az egyik tehetséges kézis leányzónk elnyerte a ‘Legjobb irányító’ címet, és megkérdeztem tőle, mitől lesz valaki igazán jó kézilabdázó. A következőt válaszolta: „tudjon gondolkodni, és lásson a pályán”. Ez a lány, tudatosan van jelen a pályán, tudatában van erősségének, és használja is mások hasznára, örömére.
A karate szerelmesei is egyetértettek abban, hogy a legfontosabb az éberség, a figyelem, a tudatos jelenlét, ahhoz, hogy ne terítsék földre az embert.
A sok-sok sportág közül azonban mégis a táncé lett ebben a hónapban iskolánkban a főszerep. A beküldött videók mindegyike a tánc világába engedett bepillantást nyerni.
„Mindhalálig Mazsorett” szlogennel készítették el a mazsorettes lányok videójukat. Az országos mazsorett fesztiválon felvett apró jelenetek által megérezhettük a mazsorett-életérzést.
„Ha táncolsz élsz…ha élsz, táncolsz.” szlogennel érkezett az országos néptáncfesztiválról készített 1,5 perces videó a néptáncosaink közreműködésével.
Hatalmas boldogsággal töltött el, amikor az egyik 9.osztályos leányzó elküldte nekem beszámolóját a táncról, mely fantasztikusan mutatja be, hogyan segít a tánc abban, hogy kapcsolódjunk önmagunkhoz és környezetünkhöz egyaránt. Kisgyermek koruk óta táncolnak testvérével, és az egyik országos versenyük előtt lélekben is készülődtek, olvasgattak a táncról, annak pszichológiájáról.
Egyik kedvenc részletemet szeretném kiemelni a beszámolójukból: „Amikor táncolunk kapcsolódunk önmagunkkal, a testi érzeteinkkel, ezért azt is megfigyelhetjük, hogy milyen élményeket élünk meg miközben mozgunk. Milyen testi érzetekkel találkozunk, aminek eredményeként megtanulunk figyelni önmagunkra és környezetünkre is egyidőben. ”
Beszámolójukhoz egy csodálatos videó is készült, melyen a lányok felcseperedését követhetjük nyomon a tánc kiteljesítő hatása révén.
Diáknagyköveteink videóüzenete pedig a következő volt: „Mindegy, hogy mit sportolsz, ha megtalálod magad benne, több leszel!”