A mindennapos testnevelés mellett számos alkalmat találunk a testmozgásra. Így volt ez májusban is elméletben és a gyakorlatban is. A Blob foci színezése kapcsán a gyerekek megnyilvánulásai igen elgondolkodtatók voltak, ezért egy hosszabb, közös beszélgetés kerekedett a feladatból. A Stabil vagyok, mint egy hegy gyakorlattal a gyermekek magabiztosságának és stabilitásának megerősítését segítettük. Több világnapról is megemlékeztünk. A Fagylalt napján elmentünk a kedvenc fagyizónkba, és egészséges fagylaltokat kóstoltunk. Iskolánk madárbarát iskola: A madarak és fák napján nemcsak madárhang felismerő vetélkedőt tartottunk, hanem kisétálva városunk utcáira, egy applikáció segítségével fameghatározásokat végeztünk, különösen nagy sikerrel, valamint rajzkiállítást rendeztünk, virágokat ültettünk. Gyermeknapon zumbáztunk. Az európai elhízás elleni nap alkalmából sárga gyümölcsökből és zöldségekből boldog arcot formáltunk. Hogy a testmozgásba a táncot is beleépítsük, rendszeresen táncoltunk. Mivel a boldogságpszichológia támogatja a testi kondíciónkkal való törődést, a fizikai aktivitás valamely formáját, úgy gondoljuk, ezt mi erre a hónapra (is) sikeresen teljesítettük.
Testmozgás
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Testmozgás az óvodánkban
A 9. Boldogságórát már nagyon várták a gyermekek. Téma a testmozgás volt. Megbeszéltük, hogy miért van szükségünk testmozgásra. Most is Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük. Majd táncoltunk a Jól érzem magam c. számra. Elbáboztam nekik a Lusta király c. mesét. Majd a témával kapcsolatban több mozgással kapcsolatos játékot találatam ki. A játékok nevét borítékba raktam és a gyerekek húzták ki, hogy melyiket játsszuk el.
Játékok a következők voltak:
Sport kitalálása, elmutogatása képről
Tűz-víz-repülő játék
Lufi a magasban
Békák a tóban
Csigaverseny
Repülők
Ezekhez a játékokhoz nélkülözhetetlen volt az együttműködés, csapatmunka. Ezeket a gyermekek nagyon ügyesen megoldották.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Ezen a foglalkozáson a gyerekekhez nagyon közel álló témakör került szóba. A mozgás, a sport. Mivel iskolánk kiemelt sport- tagozattal rendelkezik, a gyerekek számára nagyon is érthető volt, miért mondjuk: a mozgás örömet, jó erőnlétet, egészséges szervezetet ad. Mondókáztunk, utánzó mozgást végeztünk, majd a sportolási ehetőségeket vettük számba. Az óra végén „sport-horgászatot” rendeztünk, magunk készítette pecabotokkal, halacskákkal.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Miután elmondták, ki mit és hol sportol és miért fontos ez a számára összekapcsoltuk a Madarak és fák napját a mozgás örömével és erről rajzoltak, színeztek, festettek.
A következő órán Martin Luther King és Arnold Schwarzenegger idézetének és Nagy Bandó András Mendegélő című versének megbeszélése után az aktív agypihentetést 2 perces jógával végeztük. Nagyon tetszett az osztálynak a „Titkos karmester” játék, ezért azt sokáig játszottuk.
Megbeszéltük, hogy a Kihívás napján mit fogunk csinálni. Majd Bella dalára táncoltak felszabadultan. Még a szünetben is zengett tőlük a folyosón a „Jól érzem magam” dallama.
Május 29-én, a Kihívás napján az elsősök és a harmadikosok közösen „boldogságfutottak”. Először a két osztály együtt megnézte Monty Python „Hülye Járások Minisztériumát” és a 2024-ben Kecskeméten megrendezett „Hülye Járás Napját”, majd a harmadik osztályosok választottak maguknak valakit az elsősök közül, akivel párban futottak előre, majd hátrafelé. Az utolsó feladatuk az volt, hogy ők is valamilyen furcsa járással haladjanak végig a kijelölt területen. Mint mindig most is öleléssel/kézfogással zártunk.
Ezt a hónapot minden reggel egy frissítő bemelegítő mozgással kezdtük ösztönözve a mozgásra a gyerekeket.Megbeszéltük miért is fontos számunkra a testmozgás. Elmeséltem a mesét a lusta királyról, és a meséhez kapcsolódóan tettem fel kérdéseket. Meghallgattuk közösen a jól érzem magam c.dalt, és táncoltunk is rá. A testmozás hónapját egy közös sport verennyel zártuk, ahol mindenki győztes volt.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozás elején elmondták, ki mit és hol sportol és miért fontos ez a számára. Az egészséges életmódhoz hozzátartozik az egészséges ételek fogyasztása is. Erről csoportmunkában készültek a rajzok. Az aktív agypihentetést 2 perces jógával végeztük és Bella dalára is táncoltunk. Az anyák napi ajándékot a boldogságórák szimbólumához igazítottuk egy szív-virág kompozícióval. Az agytorna jegyében a Matific Olimpián (matematikai készségfejlesztő program) is részt vett az osztály, melyről oklevelet kaptak.
Május 29-én, a Kihívás napján az elsősök és a harmadikosok közösen „boldogságfutottak”. Először a két osztály együtt megnézte Monty Python „Hülye Járások Minisztériumát” és a 2024-ben Kecskeméten megrendezett „Hülye Járás Napját”, majd a harmadik osztályosok választottak maguknak valakit az elsősök közül, akivel párban futottak előre, majd hátrafelé. Az utolsó feladatuk az volt, hogy ők is valamilyen furcsa járással haladjanak végig a kijelölt területen. Mint mindig most is öleléssel/kézfogással zártunk.
Átbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért fontos a rendszeres testmozgás, milyen örömöket nyújthat nekünk. És ahhoz, hogy egészségesek legyünk, megfelelően kell táplálkoznunk, sok zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztanunk. Ehhez elkészítettünk egy plakátot a fogyasztandó gyümölcsökről, zöldségekről.
5 gyermek van az osztályban, akik hetente minimum háromszor edzésre járnak. Őket interjúvoltam meg, hogy miért fontos nekik a sport, miért szeretik, miben segít nekik.
Utána a felsorolt sportágakkal Activityt játszottunk, majd összegyűjtöttük, hogy Vácon milyen lehetőségek vannak gyerekeknek a sportolásra. Megbeszéltük, hogy ki, milyen mozgást végezne szívesen.
A foglalkozások lezárásaként csoportosan plakátot készítettek egy-egy sportág népszerűsítésére.
Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeres mozgás minden életkorban kulcsfontosságú az egészség megőrzésében, és számtalan jótékony hatással bír testünkre és lelkünkre egyaránt. Különösen fontos, hogy már kis gyerekkorban megszerettessük a mozgást, és a rendszeres sportolás idejekorán beépüljön a gyerekek mindennapjaiba .A rendszeres mozgáshoz soha nincs túl korán! Pedagógusként a mi feladatunk is, hogy megmutassuk gyerekeknek a mozgás örömét, elültessük benne a rendszeres sportolás iránti igény “magját” Pontosan ez a korosztály az (kb. 6-8 éves ) ekkorra érnek meg a gyerekek arra, hogy már jobban megértsék a sportban érvényes játékszabályokat. Ekkorra már képesek elfogadni az alárendeltséget, könnyebben alkalmazkodnak, és fontos lehet számukra a csapathoz tartozás és a csapatszellem. Ebben a hónapban is nagy hangsúlyt fektettünk a testmozgásra. Részt vettünk egy országos kíhívásban amikor egy egésznapot a testmozgásra szenteltünk. Megismerkedtünk különböző labdajátékokkal: foci, kézilabda, kosárlabda, röplabda. A grundbirkózást is nagyon szeretik osztályunk kis tanulói, ezért rendeztünk egy gálát ill délután a homokban is sokat játszanak. Sportfesztivált is tartotttunk, ahol különböző állomásokon játszottak a gyerekek. A kinder JOy mozgásprogramhoz is csatlakoztunk. Szabadidőben többször építettünk akadálypályát amit különbözőképpen kellet teljesíteni. A rollerezést nagyon szerették a gyerekek. A meditálást, ill relaxációt is nagyon fontosnak tartom egy-egy óra végén, hiszen nagyon lényeges hogy tudjanak magukra figyelni és tudják magukat „lecsendesíteni”egy kicsit.A kihívás napján csatlakoztunk a Boldogság futáshoz is. A rendszeres mozgás és sportolás jótékony hatásait felsorolni teljes mértékben lehetetlenség! Nemcsak testükre, de lelkükre és elméjükre is pozitív hatással van. Éppen ezért pedagógusként az egyik legfontosabb feladatunk, hogy példamutatással, és megfelelő irányítással megszerettessük gyerekekkel a mozgást. A gyermekkori sportolás az egészséges felnőtté válás egyik legfontosabb pillére.
A hónap témája nagyon közel àll a gyerekekhez, hiszen állandóan mozgàsban vannak.
A mindennapjainkat is mozgással kezdtük méghozzá az 1- 2- 3-4 nézd a kezem…kezdetű mondókával, majd a Jól érzem magam boogie- val folytattuk.
Nagyon tetszett a gyerekeknek.
Relaxációs gyakorlat után elmeséltem nekik A lusta király történetét és kérdések segítségével átbeszéltük a történetet.
Beszélgetésünk során kitértünk arra is, hogy mi történik velünk ha rendszeresen mozgunk és mi történik ha lusták leszünk.
Volt reggel amikor megfogtuk a székeket és asztalokat és kivittük a csoportunk előtt lévő teraszra.
Boldogok voltak a gyerekek, hogy kint fogyasztották el a tízórait.
Az udvaron különböző mozgásos tevékenységet folytattunk.
A Kihívás Napján körbefutottuk az óvodánkat ” Boldogság futàs” címen.
A szülőket is bevontuk ebbe a témába, hiszen Két lábon , két keréken érkezhettek az oviba a Kihívás Napján.
Ennek köszönhetően közel 90 gyermek és szülő érkezett e nap reggelén így az oviba.