Tanulóinknak egy álom vált valóra, amikor az új tornacsarnokot átadták számukra.Sok-sok boldog órát kívánok Mindannyiuknak!
Testmozgás
Boldogságóra
Dátum: 2024.5.31
Aktivitás: Testmozgás
Korcsoport: 4-5 évesek
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”. A gyerekek kényelmesen, egymástól távolabbra elhelyezkednek az osztályban. Kitárják a karjukat és olyan mozdulatokkal fejezik ki a szabadság érzését, mint ahogy a madár száll az égen. A gyakorlat végét egy nagy mély légzéssel zárjuk.
– A relaxációs gyakorlat után a szönyegen körben ülve elbeszélgetünk a testmozgás fogalmáról, mit jelent a mozgás, mire jó ha mozgunk, illetve sportolunk. Mindenki elmondja mit szokott otthon játszani, sportolni esetleg ha valamilyen sportkörre járnak, például biciklizés, futás, korcsolyázás, úszás, sízés, focizás stb.
A beszélgetés után mindenki az asztalnál helyet foglal és feladatlapokat oldanak meg. Ha készen vannak egyenként megnézem mindenki munkáját. Megdicsérem öket.
– Végezetül, a Boldogságórát Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalával zárjuk.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A májusi hónap témája a Testmozgás gyakorlása, ezért a Bogyó és Babóca csoporttal eljátszottuk „A kazári piacon” című népi gyermekjátékot.
Egy gyerek volt az almát áruló asszony, körülötte a többi gyerek az almák. Mindannyian leguggoltak. Egy magányosan álló gyerek volt a vásárló, aki a dal együttes éneklése alatt körüljárta a csoportot. A dal végén a vásárló rátette a kezét az egyik almára, s kérdezte: – “Hogy az alma?” – “Hét krajcár!” Amennyit kért az árus, annyit számolt a vásárló. A számolás alatt a kiválasztott alma elszaladt, a vásárló pedig a számolás végével utána. Ha elfogta, az övé. Ha nem, az alma visszajutott eredeti helyére, s ott újra leguggolt. A játékot addig folytattuk, míg minden alma el nem fogyott.
A népi gyermekjáték végén a Bogyó és Babóca csoport megfigyelte a kosárban lévő almákat, megszámolta, majd végül meg is kóstolta azokat.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Óra eleji közös mozgással, jógapózokkal kezdtük a téma bevezetését. Ezután baráttal, barátnővel tükörjáték, majd „titkos karmester” játék következett. Ezt nagyon élvezték a gyerekek, többször is el kellett játszani. A „Jól érzem magam boogi”-ra táncoltunk körben, kígyóvonalban haladva, össze-vissza járkálva, majd társakkal összenőve. Nagyon vicces volt ez is. Megcsináltuk az „Én és a mozgás” c. feladatot. Állításokat soroltam sporttal, mozgással kapcsolatban. Érdekes, hogy szinte mindenki mindig ugyanarra az oldalra állt. Beszélgettünk különböző sportágakról a „Sportágválasztó” c. feladat kapcsán, amit közben mindenki meg is csinált. Szóba került a mozgás kapcsán az egészséges életmód többi feltétele is: étkezés, folyadék fogyasztás, pihenés, alvás mennyisége. Házi feladatnak lehetett készülni egy kedvenc sportolóról néhány mondatban. Néhány tanuló jelentkezett is, volt aki saját kézírásával készült. A legösszetettebb és legszórakoztatóbb feladat mégis a Széchenyi kihívás volt, amit a Kihívás napjára készítettünk. A forgatókönyv a következő volt:
1. Túrázás
2. Vívás
3. Evezés
4. Úszás
5. Gimnasztika
6. Ökölvívás
7. Lóverseny
8. Sakk
9. Labdajáték
10. Szívdobogás
Minden sportot bemutatott néhány szereplő kicsit humorosan, a többiek pedig mozgással jelenítették meg ugyanezt. Próbáltuk kreatívan megvalósítani az egyes sportágak közti átmenetet. Pl. a túrabotból kard lett, a túrasapkából vívósisak, a kardból pedig evező. A lóverseny győztese lett a sakktáblán a ló, aki kiütötte a parasztot. A parasztnak kosárlabdája volt = labda a kosarában, amivel kidobta válaszul a lovat. Így lett belőle kidobós játék a végén. A szívet előre felragasztottuk, és akiket kidobtak, azok a vonalra ültek. Így alakult ki a szív, mely végül Bagdi Bella: Imádok élni c. dalára dobbant meg.
Egy hétig készültünk közösen és lelkesen. Nagyon élvezte felnőtt és gyerek a közös munkát, mindenkinek volt feladata. Jó érzés volt érezni a közösség erejét, összetartását.
-rövid beszélgetés: Miért tesz boldogabbá a testmozgás?
-egészség-mondóka és plakát közös alkotása
-játék: Stabil vagyok, mint egy hegy
Megbeszéltük a mozgás jelentőségét, lehetőségeit, majd változatos mozgásformákat próbáltunk ki.
A májusi boldogságóra keretében a 1/9.D osztállyal ellátogattunk a közeli Vadasparkba, valamint részt vettünk a Palóc Ligetben a tájfutás világhete alkalmából a város által szervezett eseményen. Az osztályfőnöki órák keretében beszélgettünk a mozgás fontosságáról és arról, hogy ki milyen sportokat űz az osztályban. A tanulók nagyon aktívak voltak ezeken az órákon, a feladatokat lelkesen végezték el.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A mindennapi mozgásról egy pillanatra sem feledkezünk meg. Nem is igen lehet, hisz lételemük a mozgás. A kirándulás alkalmával még nagyobb figyelmet fordítottunk erre, és akadálypályákon át vezetett az út az indiános kidobó játékig. Az óriás játszótér pedig próbára tette kitartásukat, bátorságukat.
A testmozgás gyakorlása
A reggeli gyülekező során A lusta király című mesét meséltem el a gyerekeknek.
A téma feldolgozását a Kihívás napjával kötöttük össze. A sportesemények mosolyt csaltak az arcokra, erről beszélgettünk röviden a gyermekekkel, hogy hogyan hat rájuk a mozgás, mit éreznek közben és utána. Koruknak megfelelően le tudták írni a jólevegőn való közösen végzett mozgások előnyeit. Közösség részének érzik magukat, örömforrás számukra a közösen átélt mozgásos élmény. Napi tervünk volt:
8.30-tól közös zenés torna az udvaron irányításommal.
Itt elhangzott többek közt mozgással kísérve a Bagdi Bella Jól érzem magma című dala.
8.45-9.00: Debreceni Sportiskola RG sportági bemutatója.
9.00-9.30: ritmikus sportgimnasztika kipróbálása, gyakorlása szakági edző vezetésével.
9.30-11.30: csoportonként forgó rendszerben az alábbi sporttevékenységek valósultak meg:
Kötélhúzás, hulla-hopp karikázás, zsákban futás, célba dobás, akadálypálya.
10.30-11.30: focikupa nagycsoportosok részvételével. Itt játékosaink 2. helyezést értek el!
13.30-16.00: Akadálypálya teljesítése nagycsoportos gyermekek részvételével 30 perc idősávokban a Generali Biztosító pályázatának jóvoltából.
A mozgás témakör feldolgozását relaxációval és a hónap dalával kezdtük. A Jól érzem magam boogie nagyon tetszett a gyerekeknek, és amennyire csak a mozgáskorlátozottságuk engedte, szívesen mozogtak a dal szövegére.
A bevezetést követően elmeséltük A lusta király történetét, és azt követően beszélgettünk az mozgásról, annak fontosságáról, valamint az egészséges dolgokról.
A képzeletbeli játszótéren több olyan játék lenne, amelyet kerekesszékkel is lehet használni, az eszközök színesek és viccesek, mesehősöket ábrázolnak.
Majd minden gyermek húzott egy kártyát, és képen látható mozgásmintát leutánozta. Közösen költöttünk „Egészségmondókát”, majd célbadobó versenyt rendeztünk.