kép

Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Sportnapot szervezett iskolánk az egészséges életmód jegyében, melyen különböző sporttevékenységekkel tölthették el a napot diákjaink. Színes volt a lehetőségek palettája, a hagyományos sportok mellett helyet kapott az élő csocsó és a szumó sport is. Aki elfáradt, piknikezhetett is a szabadban az iskola udvarán. A napot iskolánk judosai nyitották meg egy kedvcsináló bemutatóval.
Zalaszentgróti Napköziotthonos Óvoda-Bölcsőde
A hónap témájához kapcsolódóan kicsit másképp nyúltam a téma feldolgozáshoz. Összegyűjtöttem sok mozgásos játékot (ismertet és újat), amit ebben a hónapban játszunk. Megszámoztam a játékokat. A számukat felírtam egy papírra és egy kalapba helyeztük. Ugyanezt csináltuk a gyerekek jelével. Először jelez húztunk. Én kezdtem a jelhúzást. Akit kihúztam ő egy számot húzott. Másnap ő lett a jelhúzó. A szám alapján megkerestem a játék nevét. Ha már ismertük is elmondtuk a szabályát. Ha nem ismertük, megtanultuk.Olyan játékokat gyűjtöttem össze, amelyekben a játék céljának eléréséhez a játékosok között együttműködésre van szükség, a gyerekek együtt játszanak, közös cél felé haladnak, nem pedig egymás ellen. Játék közben szórakozva tanulják meg, hogyan váljanak figyelmessé egymás iránt.
Az összegyűjtött játékok:
FOGÓCSKÁK:
• Szoborjáték: Mindenki fogó. Dermedj meg-et kiabálva, bárki szoborrá változtathat bárkit, akit megérint. Amikor csak egy ember marad, elkiáltja magát: olvadj! És a játék kezdődik előről.
• Dermesztős-felolvadós: Olyan mint a szoborjáték, de egy kis kedvességre is lehetőséget ad. Ha megdermedtél, kinyújtva kitartod a két karod és azt kiabálod: Segítség, segítség! Bárki megeleveníthet,ha azt mondja, olvadj és közben átbújik a karod alatt. Ha már kiolvadtál, megdermeszthetsz másokat.
• Ölelős fogó: Olyan mint a szokásos fogócska: az lesz a fogó, akit megérintenek, de van egy fontos szabály. Biztonságban van az, aki valaki mást ölel. Állíthatunk szabályokat is: öt számolásig ölelhetsz csak.
• Pacás fogócska: Van egy Pici Paca -egy játékos-, mindenki más szabad. Amikor pici Paca megérint valakit, az fennakad és részesévé válik a pacának. Ez addig növekszik, mind egyre több játékost megérintve, amíg csak egy játékos marad szabadon. Ebben a pillanatban ő lesz a Pici Paca, a többiek szétoszlanak és a játék kezdődik újra.
• Törött küllő: A gyerekek öt sorban ülnek, soronként hatan. A sorok egyetlen középpontból indulnak ki, mint a küllők egy kerékből. A fogó körbejár és megérinti az egyik külső embert valamelyik sorból és azt kiabálja: velem vagy ellenem. A körön kívül lehet futni, jelre le kell ülni küllő formában. Az lesz a fogó, akinek nem jut hely. A fogó is részt vesz a futásban, de általában ő az első, aki le tud ülni.
• Jó boszi, rossz boszi, szendvics: A gyerekek két párhuzamos sorban állnak, egymással szemben. Kb. 8 méter távolságra. A boszi középen áll. A játékosok elkiáltják magukat: jó boszi, rossz boszi, szendvics!! Ha a boszi úgy válaszol, hogy jó boszi, a gyerekek előre léphetnek egy lépést, ha szendvicset mond, hátra lépnek egyet és addig úgy maradnak, míg el nem hangzik a következő vezényszó. Ha rossz boszival válaszol, A két sornak helyet kell cserélnie. Akit a boszi megérint, boszivá változik és csatlakoznak az eredeti boszihoz. A végén más sok fogó lesz, gyors a játék. Az utolsóból lesz az új boszi.
• Sárkány farka: kb. 12 gyermek játssza. Felsorakoznak egymás mögé, egymás derekát fogva. Egy zsebkendőt teszünk az utolsó gyermek hátsó zsebébe, vagy derekához. Ezután a sárkány néhány kiáltást hallat, majd tapsra indul a játék, meg kell próbálni a zsebkendőt megszerezni, tehát a saját farkát elkapni. Természetesen a farok menekülni próbál. Ha elkapják, a farok lesz a fej.
SEGÍTÉS ÉS TÁMOGATÁS:
• Cipő-bajnokság: kört alkotunk. Mindenki leveszi az egyik cipőjét és beteszi a kör közepére. Megfogjuk egymás kezét, majd mindenkinek fel kell emelnie egy cipőt, megtalálnia a tulajdonosát és visszaadni neki. Közben nem engedhetjük el egymás kezét.
• Fagyott babzsák: Minden gyermek tegyen egy babzsákot a fejére. Sétálhat, mozoghat, de a babzsák leesik, a gyermek megfagy, segítségért kiáltva. Egy másik gyerek ügyesen lekuporodhat babzsákkal a fején, felveheti társáét, ügyesen visszarakhatja a megfagyott gyerek fejére. Ha sikerül a fagyott megköszöni és felolvad.
EGYENSÚLY ÉS KOORDINÁCIÓ:
Az építő egymásrautaltság egyik legegyszerűbb és legtisztább formái a páros egyensúlyjátékok. A párok egyike mindig kibillen az egyensúlyából, a másik pedig őt segíti, mert támogatás nélkül elesne.
• Tenyér-támasz: A játékosok összeillesztik tenyerüket és apró lépésekkel addig mennek hátrafelé, amíg mindketten már csak tenyerükre támaszkodva tartják a másikat. Aztán felváltva hol az egyik, hol a másik kezüket engedik el.
• Lábujj-támasz: Ülő helyzetben egymással szembefordulva, lábujjukat összeillesztve, kezeiket összekulcsolva a játékosok egymásnak támaszkodnak úgy, hogy a karjuk teljesen ki legyen nyújtva. Azután óvatosan ringani kezdenek.
• Páros felhúzós: A játékosok a földön ülnek egymással szemben, térdek behajlítva, lábujjak összeérnek, talpak a földön. Előrehajolnak, megragadják egymás kezét és felhúzzák a másikat. Aztán egymást ugyanígy támogatva leülnek.
• Lufidobálás: A játékosok négyes csoportokban kört alkotnak és megfogják egymás kezét. Egy lufit próbálnak a levegőben tartani anélkül, hogy egymás kezét elengednék. Ha már jól megy a játék, több lufival is játszható.
• Labdaegyensúlyozás: Két játékos visz egy labdát vagy lufit úgy, hogy a testükkel tartják. Egymás kezét fogják, a labdát nem szabad érinteniük. Ha már sikerül egy labdával, megpróbálhatják kettővel is.
• Takarós labda: Két pléd és egy labda szükséges hozzá. Két csapat van, körbeállják saját takarójukat, megfogják a szélét, közepére egy labdát helyeznek és az egyik csapat a takaró fellendítésével átdobja a másik csapat takarójára a labdát. Később több labdával is lehet próbálkozni.
MOZGÁS:
• Lekváros tekercs: A játékosok kézen fogva körben állnak. A vezető elengedi a bal oldalán álló kezét és elkezd az óramutató járásának megfelelően betekeredni a kör belsejében. A kör egyre kisebb és kisebb lesz, míg szorosan nem állnak egymás mellett.
• Feltekerés, kitekerés: A vezető elkezdi feltekerni a többieket, de amikor a közepe már kezd szorulni, irányt vált és kitekeri a csoportot úgy, hogy a még befelé csavarodók mellett haladnak el.
BARÁTSÁGOS KÜZDELEM:
• Hógolyó vagy papírlabda csata: A csoport fele piros, a másik fele kék papírra rajzolja a jelét. A papírokat összegyűrjük, hógolyót formálunk belőle. Elválasztjuk a termet kötéllel, vagy paddal és kezdődhet a csata. Át kell dobni a hógolyót a másik csapat térfelére. A játék végén ellentétes színű papirosok lesznek a saját térfélen. Mindenki megfog egyet, megnézi kinek a jele van rárajzolva és odaviszi hozzá. Kezet foghatnak, feltehetnek egy kérdést…stb.
Életfa Óvoda Gagarin utcai tagóvodája
„Ugráljunk,mint a verebek!”
Mozgásos mondókák mondogatása
-Fújja szél a fákat!
-Ugráljunk,mint a verebek!
-Ha nagy leszek…fa leszek…
Mozgásos játékok játszása:
Tűz,víz, repülő
Törökök,magyarok…
Megy a hajó…stb…
Egészségnap,óvodai,és csoport szinten is
Zenés,mozgás,tánc
Keszthelyi Életfa Óvoda Gagarin Utcai Tagóvoda
Reggeli torna
Jól érzem magam c. dal meghallgatása, éneklése mozgással kisérve.
Az ajánlott mondóka mondogatása a hozzátartozó mozgással „Egy, kettő, három, négy…”
A lusta király c. mese elmesélése, a mese utáni kérdések megbeszélése
Gyümölcs és zöldségtál készitése – kóstolás (csukott szemmel felismerése – Csukd be szemed nyisd ki szád, adok bele falatkát! Mi az?)
Miért fontos sok gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani?
Egészséges – egészségtelen ételek – képek válogatása
Egészség – betegség (fogalmak jelentése) – egyéni tapasztalatok
Egészségnap az óvodában
A május hónap nálunk az erdei óvodáról szólt, rengeteg változatos mozgással, kirándulással. A mozgás, mint örömforrás, vitathatatlan. Számtalan lehetőség kiaknázására ad lehetőséget.
– A közeli réten szám-szín háborúsat játszottunk, melynek lényege: választunk szám és szín csapatokat, lehetőség szerint egyenlő létszámmal. Amelyik csapat hamarabb leolvassa a másik csapat színeit, illetve számait, az győz.( ismétlés, csapatcsere, stb amíg kedvük tartja.
– A szalmabála görgetés is a kedvenc mozgásos játékok közé tartozik.
– Az ” erdei manók” ( jómagam és kolléganőm) minden nap zenés tornára hívjuk a gyermekeket.
Miskolci Nyitnikék Óvoda Szivárvány Tagóvoda
A foglalkozást azzal kezdtük, hogy körbeálltunk, és elmondtuk a “boldogságmondókát”. Ezután mindenki elvett egy ‘szomorú-vidám’ fejecskés hurkapálcát, és megmutatta vele, milyen hangulatban jött ma reggel óvodába. Ezután mindenkinek volt lehetősége elmondani miért érzi aznap boldognak, vagy éppen szomorúnak magát.
Megbeszéltük ki, mit szeret mozogni, mi a kedvenc mozgásformája, sporteszköze.
Ezután a csoportot 3 részre osztottam: kis csoportosok, középsősök, nagy csoportosok. A csoportokat egyenként átvittem a tornaterembe, ahol egy, a korosztályuknak megfelelő nehézségű akadálypálya várta őket, ahol 3-4 kört tettek meg, melyet rendkívül élveztek a gyerekek.
Az éppen pihenő, várakozó gyerekek ezalatt a csoportszobába kedvenc mozgás-élményüket rajzolták le.
Győri Váci Mihály Általános Iskola
A gyerekek lerajzoltàk, mit/ miket szoktak sportolni. Ezekből a rajzokból készült el az 1.a osztàly plakàtja.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Ebben a hónapban sok alkalom adódott arra, hogy a gyermekekhez nagyon közel álló kedvelt tevékenységet gyakorolhassák. Több alkalommal beépítettük mindennapi tevékenységünkbe. a frissítő testmozgást a reggeli és a délelőtti órákban is végeztük. A nyárias idő beköszöntével sokat tartózkodtunk a szabadban , a szabad levegőn. Kedvelt játékaikat szívesen végezték az udvari játékok során. Megbeszéltük a testmozgás fontosságát, mit tehetünk egészségünk védelme érdekében ezzel is. Az udvaron sokat fogócskáztak, fociztak, hintáztak, bicikliztek a gyerekek. A ballagási és az évzáró ünnepélyünkkel a tanévet lezártuk és a próbák után jut már végre elegendő idő a szabad játékra, amelyet maximálisan ki is használunk délelőtt és délután is az udvarunkon. Részt vettünk a Bozsik-program keretében egy egész délelőttön át a focipályán egy minden gyermeket átmozgató focis programon, sokat sétáltunk és kirándultunk a helyi Duna-parton.
Mindezekkel erősítettük és megalapoztuk a mozgás iránti igényüket, fejlesztettük képességeiket.