Az elmúlt hetekben gyakran esett szó az egészség megőrzéséről. Témáink között szerepelt a tisztálkodás, kézmosás, egészséges táplálkozás, illetve a testmozgás fontossága. Bár sok gyereknek nem volt lehetősége annyit mozogni, mint amennyit szeretett volna, minden napra beiktattunk egy kis mozgást. A napot mindig tornával kezdtük. Változatos mozgásformákat végeztünk, nemcsak egyszerű tornagyakorlatokat , volt jóga, zumba, aerobic, tánc is .
Elkészítettük az egészségmanóinkat is. Változatos eszközöket és technikákat alkalmaztak.
Testmozgás
Május a Testmozgás gyakorlásának hónapja a Boldogságóra programban. Most igazán nehéz volt a havi feladat megoldása. Normális körülmények között naponta mozognánk, sportolnánk, kirándulnánk tanítványainkkal – így azonban mindenki otthon, külön-külön. A gyerekek arról beszéltek, hogy nagyon hiányzik nekik a testnevelés órák játékossága, a mozgás öröme. Alig várták, hogy „kiszabaduljanak a karanténból” és kedvükre töltsenek minél több időt a szabadban. A feladatok közül a „Kedvenc mozgásformám otthon” címűt választottam és kértem a gyerekeket, hogy küldjenek képeket, melyekből kollázst készítettem. Többnyire a szokásos mozgásokat láthatjuk a képeken, olyanokat, melyeket egyszerű eszközökkel is lehet végezni. Örömmel láttam, hogy az ugróiskolát sem felejtették el a gyerekek. Arra a kérdésemre, hogy mi tetszik nekik az általuk választott mozgásformában, szinte mindannyian ugyanazt felelték: a szabadban lehet végezni! Többnyire testvérrel együtt szoktak biciklizni, focizni, labdázni – most sajnos nem találkozhattak a barátaikkal sem.
Kértem tanítványaimat, hogy hallgassák meg a hónap dalát: Jól érzem magam c. dalt, és vonják be családtagjaikat is az éneklésbe, mozgásba!
Kik azok az egészségmanók? Online oktatásban beszélgettünk mi is lehet a dolguk, miben tudnak segíteni nekünk gyerekeknek,milyenek lehetnek ezek a manók. A gyerekek a szüleiket is segítségül hívták a manók készítésénél. Készültek rajzok, plakát ragasztással, horgolással gyümölcsök, zöldségek. Karfiol és más zöldségek felhasználásával is készült egy szép Karfiol Manó. A kis munkáikhoz odaírták milyen vitaminokkal tudják egészségessé tenni szervezetünket, ha rendszeresen fogyasztjuk őket. Ezt a feladatot is szívesen, örömmel oldották meg.
Ebben a hónapban május 25-én nyitotta meg a kapuját az óvodánk az óvodás gyermekeink előtt. Előtte ügyeleti rendszerben jártak néhányan óvodába. Így az E-ovin keresztül mondtam el a májusi témát is és megkértem a szülőket, hogy készítsenek a gyerekeknek akadálypályát a lakásban vagy az udvaron és az erről készült képeket küldjék el nekünk. Videó üzenet formájában tartottuk a szülőkkel a kapcsolatot, akik lelkesen segítették a munkánkat. Mindig elmondtam mi a havi téma és milyen lehetőségeket ajánlok fel ennek a megvalósítására. A visszajelzések alapján / mindig érkezett videó vagy leírás / nagyon lelkesek voltak a szülők. Mivel 3 éves kiscsoportos gyerekekről van szó, a szülőkön keresztül és az ő segítségükkel tudtam „megtartani ” ezeket a foglalkozásokat. Nagy öröm volt számomra, hogy több család készített akadálypályát, a szülők nagyon kreatívak voltak, szinte családi programmá nőtte ki magát a kérésem. Jó volt látni, hogyan alakult ki egy-egy családnál az akadálypálya. Volt akik a gyermekjátékokat egészítették ki székekkel, karikákkal. Volt aki a kert tujáit labirintusnak illetve díszítő elemeit tette akadálypályának. A szülők az elküldött videó felvételek alapján ugyanolyan lelkesek voltak, mint a gyerekek. Jó volt látni, ahogy irányították őket, merre, hová menjenek, mi a következő pálya amit teljesíteni kell. Többen labdáztak a gyerekekkel, de mindenféle mozgáslehetőség ki lett használva. Lakáson belüli felvételt senki nem küldött, a szabadban történő mozgás lehetőségeket használta ki mindenki. Így küldtek vissza olyan játszótéri képeket, ahol a mozgásfejlesztés sikeresen megvalósulhatott. Igazán most láttak bele a szülők a Boldogság Programba. Erre alapozva tervezem a további munkát is, egyre jobban be szeretném majd vonni a szülőket a későbbiekben is.
Ebben a hónapban kicsit más a Boldogság óránk, ugyanis digitális órarendben kellett megoldanunk a havi feladatunkat. Előzetesen feladatlapot küldtem ki, amelyben feldolgoztuk a Testmozgás témáját. A tanulók különösen szeretik a mozgást. Először végighallgatták Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát. Majd beszélgettünk, kinek mi a kedvenc testmozgása, amelyről képeket is küldtek. Videó-híváson keresztül néztük át, hogyan tudunk az egészségünkre vigyázni, valamint, kik is azok az egészségmanók. Végül képpel illusztráltuk, hogyan képzeljük el őket. Élvezték a tanulók a feladatokat.
„Mozogj ma, hogy legyen egészséged a holnaphoz!” – idézettel kezdtük az online boldogságóránkat. Azt hiszem igazán büszke lehetek a kis baglyocskáimra, hiszen ebben a nehéz időszakban is kitartóan és jókedvűen küzdöttek együtt, közösen, csapatként egy célért. Ahhoz, hogy jó kedvűek legyünk nagyon fontos a mozgás is, és az egészség. Egész hónapban ez volt a témánk is.(https://youtu.be/589Y_Z0WGnY) Nemcsak egy boldogságórát tartottam nekik, hanem a tanult és ismert boldogságfokozó technikák segítségével oldottak meg játékos és sokszor vicces feladatokat. Keresztrejtvényt fejtettek, fürt ábrát készítettek arról, hogy számukra mit is jelent a sport. Jómagam is mintát, és példát mutattam nekik a mozgás terén. Késsel, villával ettek csokit, zoknival célba dobtak, és pára-mocsárjárás kihívásuk is volt. Bemutatták példaképeiket, s mesebeli hősöket is neveztek a saját olimpiájukra. A Sündisznó és nyúl című tanulságos mesét is pozitívan bejezték be a gyerekek. Mégis talán a legkedveltebb játék volt a bizalomra épülő vakvezető akadálypálya az exatlonozás mellett. Végül tapasztalataikat,élményeiket jelenítették meg vizuálisan egy rajzba Egészséges életem címmel. Azt gondolom nincsenek rá szavak, hogy kifejezzem mindazt a kitartást, hitet, örömet, bizalmat, amit a gyerekek végigdolgoztak ebben a hónapban is. Inkább a teljesség igénye nélkül beszéljenek a képek a kis videómban. Jobb velük a világ! Jelmondatunk: Mindenre képes vagy, csak bízz magadban!
A koronavírus ideje alatt, amíg a gyerekek otthon tartózkodtak, nagyon sok időt töltöttek a szabadban. A szülőktől kapott felvételek is arról árulkodnak, hogy sokat játszottak és sportoltak a szabad levegőn. Ezekből tettem fel néhányat.
Május utolsó hetében megnyílt az óvodánk és újra indult az óvodai élet. A héten az volt a célom, hogy a gyerekek visszaszokjanak az óvodába és a közösségünk újra összekovácsolódjon.
Május utolsó munkanapján egy kis mozgással készültünk a gyerekeknek a gyereknapra.
A gyerekek lefesteték azokat a mozdulatokat, melyek számukra a legnagyobb örömöt és boldogságot jelenti.Volt olyan aki fizikai mozdulatot ábrázolt, de volt olyan, aki a természet mozgásában találja meg a lelki egészségét és boldogságát.
A veszélyhelyzet miatt továbbra is mindenki otthon tartózkodott május folyamán is, digitális munkarendben dolgoztunk. A gyerekekkel az élő beszélgetések során gyakran kitértünk arra, hogy ki hogyan kerüli a fertőzéseket, hogyan tartja tisztán környezetét és önmagát. Elküldtem minden gyereknek a hónap dalát, elmondták, hogy egy nap többször is meghallgatták, nagyon tetszett nekik.
Beszélgetéseink során arra a következtetésre jutottunk, hogy az egészséges életmódhoz szorosan hozzátartozik a helyes táplálkozás, a testmozgás és az elegendő pihenés is. Mindenki elmesélte, hogy telik a napja, hogyan próbál egészségesen élni. Szerencsére falusi, tanyasi gyerekekként rengeteget tartózkodhatnak a szabad levegőn anélkül, hogy bármiféle fertőzésnek lennének kitéve. Így náluk a rendszeres mozgás megvalósítható. Beszámolóik alapján tudom, hogy sokat bicikliznek, fociznak, görkorcsolyáznak, rollereznek, trambulinoznak.
Kértem tőlük fotókat a mozgásaikról. Az egészséghez a rendszeres tisztálkodás is elengedhetetlen, ahhoz pedig szükség van törülközőkre. Másik feladatuk az volt, hogy ezekből hajtogassanak állatokat. Nagyon sok érdekes megoldás született.