Foglalkozást kezdő relaxáció: „Villámlazítás”
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című dalára kötetlen, szabad mozgás és tánc.
A téma feldolgozását Bezzeg Andrea A lusta király című meséjével valósítottam meg. Csoportunk legkedveltebb tevékenysége a mozgás, így a továbbiakban a délelőtt folyamán, amíg az érdeklődésük és energiájuk kívánta, változatos mozgásos játékokat játszottunk, közkívánatra a kedvenceket is.
-Tűz, víz, repülő
-Tükörjáték
-Játékos ügyességi versengések
-Fogójátékok
Testmozgás
Május – Testmozgás
Képzeletbeli olimpiát rendeztünk. A kedvenc mesehősöket kellett megjeleníteni és megnevezni a választott sportágát, amiben várhatóan jól teljesít. Leírni az eddigi elért eredményeit és az ahhoz szükséges jó tulajdonságait. Mivel nem a sport szempontjából választották a mesehősöket, előfordult, hogy mesebeli olimpiai számot kellett neki kitaláni. Pl: Micimackó számára a szumót választották sportágnak a gyerekek, a szükséges tulajdonság, adottság a kitartó evés és hízás volt. A kiváló adottságok, tulajdonságok sem mindig a sportághoz kötődtek. Gyakran kaptak olyan tulajdonságokat is a versenyzők, melyek az elért eredményre nem gyakorolnak hatást pl: kedves, együttműködő (távolugró), jó alvó.
A leggyakrabban választott versenyzők:
Jerry, Tom, Musa, Mulan, PinkPanter, Kajla, Katica, Elza, Simon cat, Ferra, Mekk mester, Füles, Kengyelfutó-gyalogkakukk, Micimackó, Malacka, Garfield, Brumi
Ez a hónap az egészséges életmód fontosságáról szólt. A gyerekekkel sokat beszélgettünk arról, mi az amit tehetünk az egészségünkért. Rajzoltunk és megbeszéltük az ételpiramist, gyurmából formáztunk kedvenc és egészséges ételeket, valamint amennyit csak tudtunk a szabadban játszottunk csapatjátékokat, amelyek a közösséget is építették és közben a testmozgás is előtérbe került.
Az óra elejét még a tanteremben kezdtük el, légzőgyakorlatokat végeztünk. Próbáltam elcsendesíteni először a tanulókat, kis meditációval is próbálkoztunk.
Ezt követően labdagyakorlatokat végeztünk. Mindenkihez el kellett juttatni a labdát, de senki nem dobhatta a szomszédjának. Először nem sikerült, de hamar rájöttek a nyitjára. Ezt nehezítettük azzal, hogy aki kapja, annak gyümölcsnevet kellett mondania. Mivel kevés volt a teremben a hely, kint pedig sütött a nap, kimentünk, és először hagytam nekik, hogy fussanak egy oda-vissza „kört” a testmozgás jegyében, majd a „Jussunk át a folyón!” c. játékkal folytattuk. A játékban 3*4-es játéktér van, mi a próba után kibővítettük 4*6-osra, és nehezítő szabályokat találtunk ki hozzá, magunkra szabtuk. Lelkesen vettek részt a szabályok újraalkotásában, majd néhányan kipróbálták a játékvezetői szerepet is (én pedig beálltam közéjük játékosnak). Ezt követően fociztunk egy kb. 10 percet, majd a bújócska következett. Bár korban nagyok, de jelenleg ez a játék köti le őket a legjobban. Élvezettel szaladták át az iskolaudvart megpróbálván kiütni a hunyót. Talán eközben mozogtak a legtöbbet. Mivel kevésnek találták az erre szánt időt, tanulószoba előtt és után még folytatták.
A következő órán még egy kevés időt szántunk a témára: beszélgettünk a sportágakról, a mozgásról, a betegségekről, az örömhormonokról… Szigorúan úgy, hogy nem ejtettem ki a boldogságóra nevét, mert mostanában annyira lázadnak minden ellen (kamaszodnak), hogy muszáj másba csomagolnom.
Május hónap az egészséges életmódról szólt. Igyekeztem a témában az óvodai lehetőségeket kihasználva minél inkább elmerülni. A gyerekek nagyon szeretnek mozogni, nagyon élvezték a hónap feladatait.
Táncoltunk a Jól érzem magam boogie-ra, jógáztunk, mondókák segítségével megmozgattuk a testrészeinket. Megtanultuk az új mondókát is az 1,2,3,4, nézd a kezem… kezdetűt. Beszélgettünk arról, hogy milyen sportolási lehetőségeket ismernek, amiket aztán bemutattunk egymásnak, eljátszották mintha játékkal.
Meghallgatták és nagyon tetszett nekik a mese A lusta királyról. Ez jó lehetőséget adott egy új játék megismerésére. A Simon mondja nevű játékot a mese hőséről átnevezve Lótifuti mondja játékká dolgoztuk át. Ha Lótifuti mondja, meg kell csinálni a gyakorlatokat, ha Morgó mondja, nem szabad szót fogadni, lett a játékszabály.
Az óvodai foglalkozások keretében az Így tedd rá! jó lehetőséget biztosított a gyerekek átmozgatására, hiszen a botos ugrások és a fogócskák kellően megmozgatták őket.
A méhecskés óvodai hetünkön, virágösszegyűjtős feladat volt az udvaron. Minél hamarabb, minél több elrejtett virágot kellett megkeresni és összegyűjteni. Igyekeztem a virágokat úgy elrejteni, hogy minél több mozgásformát kipróbálhassanak közben (mászás, csúszás, bújás, futás stb.)
Megvalósítottuk a Gombolyag nevű játékot is, mely érzelmi téren is fejlesztő volt a pozitív üzenetek által, valamint kipróbálhatták magukat az egyensúlyozó járásban is a pamutszálon.
„Átkeltünk a mocsáron” is, amit nagyon élveztek és főleg a nagyok becsületesen, megfelelő technikával oldották meg a feladatot.
Az egészséges életmódhoz hozzátartozik a testünk épségére, tisztaságára való odafigyelés is. Jó ötletnek tartottam az összecsukható fogsor elkészítését, mely a finommotorikájukat, kitartásukat, türelmüket is fejlesztette. Testképük megismerését is segítette.
Játszottunk Tűz, víz, repülőt, mely során az asztalokra is felmászhattak, utánoztuk az állatok mozgását is.
Végül felkerült az utolsó lépcsőfokra a kilencedik jel is.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztály tanulóinak fontos a mindennapi mozgás, sportolás. Kedvenc mozgásformáikat rajzban is megörökítették.
A téma feldolgozását a Jól érzem magam boogie dal meghallgatásával kezdtük. A gyerekek szeretik ezt a dalt, mert korábban hallgattuk már közösen. Így élvezték, hogy újra hallhatják és örömmel tácoltak a zenére. Ezt követően megbeszéltük, hogy miért fontos és milyen jó a testmozgás. Ezután elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című mesét, ami igazán tanulságos mese volt, és általa jobban meg tudták érteni miért is jelent sokat a mozgás. Megbeszéltük még, hogy ki mit szeret mozogni, mik az egészséges, illetve egészségtelen dolgok.
Továbbá volt lehetőségünk kipróbálni az óvoda focipályáján kialakított akadálypályát is, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Ebben a hónapban a Gyermeknap megünneplése kapcsolódott a Boldogságóra Témához. A tornaszobában sok játékos tevékenységet próbálhattak ki a gyerekek. Megtapasztalhatták saját képességeiket, bátorságukat, erőnlétüket. Fejlődhetett szociális, együttműködő képességük, figyelni kellett egymásra, a szabályokra. A csoportszobákban táncos mozgások szereztek nagy örömöt. Megtapasztalhatták a zene és a mozgás boldogságfokozó hatását, az együtt mozgás felszabadító erejét. A mesék utáni beszélgetések során elmondhatták vágyaikat, álmaikat, céljaikat. Az idősebbek egészen mély, komoly gondolatokat, összefüggéseket fogalmaztak meg.
A téma két fő pillérből áll. A mozgásból és a táplálkozásból. Ezek közül is a mozgással foglalkoztunk, ami a gyerekek számára nélkülözhetetlen.
A foglalkozást egy jó kis pörgő számmal kezdtük a ,, Jól érzem magam boogie „.
Nagyon tetszett nekik, hogy ugra- bugrálhatnak.
Majd leültünk és a téma feldolgozásához elolvastam nekik A lusta király c. mesét.
Beszélgettünk, hogy kinek milyen mozgásforma a kedvence, majd zárásként odaadtam nekik az ehhez tartozó feladat lapokat.
Minden gyermek tudja, hogy az egészséges étkezés mellett a testmozgás is elengedhetetlen. Amellett, hogy felfrissít, jókedvre derít.