Májusban az egészséges életmóddal foglalkoztunk a 9.A. osztállyal. Az órát a már megszokott módon, a téma megbeszélésével kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy mit jelent a tanulóknak egészség, mit jelent egészségesnek lenni. Kitértünk az alvás és a testmozgás szerepére is. Az osztály tanulói közül senki nem sportol rendszeresen, többségük nem tartja fontosnak az egészsége szempontjából. Az alvás területén is hasonlókat tapasztaltam: a tanulók kevesebb időt töltenek alvással, mint az az életkoruknak megfelelő lenne. Itt már egyetértettek azzal, hogy a kialvatlanság akár súlyos következményekkel is járhat, majd kitértünk ennek a részleteire.
A feladatot ennek megfelelően választottam ki: „Mi történik, ha nem alszunk?”. Két csoportot alkottunk, és az instrukcióknak megfelelően a csoportok elkészítették a saját listáikat. Ezeket a listákat megbeszéltük, majd összefoglaltuk. Többen is rádöbbentek, hogy mi lehet az oka a különböző viselkedésüknek, fáradtságuknak, és ennek alapján megpróbálnak többet aludni.
Megnéztük a TED videót is, ami a témához kapcsolódik.
Az óra végén még maradt arra idő, hogy megnézzük Mr.Bean tornáját, amit a tanulók vidáman továbbgondoltak a saját testnevelés óráikra vonatkoztatva.
Testmozgás
Minden kisgyerek szeret mozogni, a szabadban lenni. Osztályomra különösen érvényes. Nagyon várták ezeket a feladatokat. Nagyon élvezték a különböző játékokat, fantasztikusan dolgoztak és biztatták egymást. Jó volt őket boldognak, tettre késznek látni. Remekül érezték magukat ezeken a foglalkozásokon. A tánc, csak hab volt a tortán! Imádnak táncolni, énekelni, játszani. Igazi felhőtlen szórakozásnak, mozgásnak lehettem fül- és szemtanúja!!!! Jó volt együtt lenni!!!!!
Az egészséges életmód – mozgás témakört több napon keresztül dolgoztuk fel a boldogságóra keretében. Elsőként eljátszottuk a Lufik a magasban játékot, majd a már ismert mondókáinkkal tornáztunk: bemelegítettünk és gimnasztikáztunk, a lufikkal is tornáztunk. A következő napon beszélgettünk a sportról és a fontosságáról, majd a Tükörjáték segítségével bemutattam néhány mozdulatot a gyerekeknek, amelyekből felismerték a különböző sportokat – futás, mellúszás, gyorsúszás, lovaglás, foci, tollaslabda, kosárlabda, biciklizés – , illetve megismerkedtünk a Tűz-víz-repülő új, mozgásos játékkal is, amit többször meg is ismételtünk.
Majd a varázsmondóka segítségével gólyákká változtunk, felrepültünk az égig és szétnéztünk, mennyi mindent látunk a magasból: fákat, házakat, tornyokat, állatokat, embereket, hegyeket és egy nagy tavat, ami mellé leszálltunk és elmeséltem nekik a következő mesét: Mese a piros kalapos békákról, melyet bábokkal szemléltettem. Mese után pedig békákká változtunk és eljátszottuk a Szúnyogvadászat játékot – békás fejdísszel és babzsákokkal.
Május 6-án, a Magyar Sport Napján a sportpályán Katica olimpiát rendeztünk. Bemelegítettünk egy tornával, majd különböző versenyek következtek: futóverseny – külön lányok, fiúk, szurkoltunk egymásnak -, távolugró- és, kislabdadobó verseny. Levezetésként újra játszottuk a Tűz-víz-repülő játékot és tanultunk egy új mozgásos játékot is: Mókusok, ki a házból! Miután kiszaladgálták magukat, egy piknik keretében almát falatoztak a gyerekek. Az olimpiát pedig érem átadással koronáztuk meg, minden gyermek kapott egy érmet a sportteljesítményéért, aminek nagyon örültek.
Zárásként pedig elkészítettünk egy közös egészségpiramist, aminek négy szintje volt: legalul helyezkedtek el a sportok, utána a zöldségek, gyümölcsök, aztán a húsok, tejtermékek, pékáruk és legfelül az édességek. Megbeszéltük, hogy azért kell sokat sportolnunk és vitaminnal teli ételeket ennünk, hogy egészségesek legyünk. Édességből pedig nagyon keveset szabad enni, az egészségünk megőrzése érdekében.
Az osztállyal beszélgettünk a mozgás fontosságáról és hogy ki milyen mozgásformát szeret. Utána elmondtam nekik, miért jó a gyaloglás, valamint mitől jobb a buteyko féle légzést gyakorolni gyaloglás közben. Utána kimentünk a határba és ki is próbáltuk gyorsgyaloglást a buteyko féle légzéssel. Az maradék időnkben pedig a kinti edzőtermet vettük birtokba.
Nagyon jólesett kint lenni a csoporttal.
Az osztállyal beszélgettünk a mozgás fontosságáról és hogy ki milyen mozgásformát szeret. Utána elmondtam nekik, miért jó a gyaloglás, valamint mitől jobb a buteyko féle légzést gyakorolni gyaloglás közben. Utána kimentünk a határba és ki is próbáltuk gyorsgyaloglást a buteyko féle légzéssel. Az maradék időnkben pedig a kinti edzőtermet vettük birtokba.
Nagyon jólesett kint lenni a csoporttal.
Bevezető feladatként a Mr Bean videó-összeállítást néztük meg, majd megbeszéltük a jeleneteket. Ez jó lehetőség volt a sporttal kapcsolatos szókincs átismétlésére. Azután nagy élvezettel dolgozták saját jeleneteiket Mr Bean-ről, amint egy másik sportot űz.
A 3 feladat közül a ‘Mérőműszer’ -t választottam, mert a tankönyvünk egyik szövegéhez tudtam kapcsolni. Ez egy férfiről szólt, aki rengeteg mérőműszert visel a testén, és így figyeli az egészségét, testének folyamatait. (OUP Solutions – Intermediate, 54.o)
Először a tanulók összegyűjtötték a létező műszerek neveit angolul és csoportosították azokat.
Ezt követően kis csoportokban saját mérőműszereket találtak ki, és leírták azok jellemzőit.
Végül bemutatták az egész osztálynak a találmányaikat.
Példák: memory collector, sleep-cam, stressy.
Az osztály közösen elkészítette egy sportos nap edzéstervét.
Majd kitöltötték az egészségi állapotukra vonatkozó tesztet.