Téma feltárása.
Mentális egészség fontossága
Testi egészség fontossága
Mennyi testmozgásra van szükségünk?
Miért tesz boldogabbá a testmozgás?
Milyen előnnyel jár a rendszeres testmozgás?
Egészségesen élek?Táblázatkitöltés
Szuperhősök
Testmozgás
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Mozgáskotta segítségével különböző tanult mozgásformákat ismételhettek át a gyerekek, relaxációs zenére. Majd egy nagy kanyargós társast építettek belőle, ezt is végigugrálták a szimbólumoknak megfelelően, ha a zene elhallgatott megálltak. Majd sorverseny következett, végül egyéni játékkal, a mókusok ki a házból, tornajáték mintájára zárták le a mozgást. Közösségi élményhez juthattak, miközben mozoghattak és lerajzolhatták, mi tetszett nekik a legjobban. Megbeszéltük miért fontos a mozgás.
A májusi boldogságórán arról beszélgettünk, hogy miért fontos a mozgás, és hogyan játszik szerepet egészségünk megőrzésében.
A lányokkal elsétáltunk az Erzsébet-ligetbe. Ez városunk legnagyobb parkja, mintegy 15 ha nagyságú. Szabadtéri edzőtermek, sportpályák, korszerű futópálya várja itt a sport kedvelőit, ezért is választottuk (a diákokkal közösen) a Boldogságóra Testmozgás témájának helyszínéül.
Foglalkozásunk első, elméleti része az egészséges életmódról szólt. A tanulók kitöltöttek egy tesztet, melyben szerepelt a napi szükséges folyadék-, só-, rostbevitel. Hányszor kell zöldséget és gyümölcsöt enni, mit nem célszerű fogyasztani az esti órákban. De szó esett még a vérnyomásértékekről, a lisztérzékeny emberek által fogyasztható élelmiszerekről, és az ideális testzsír-százalékról. A legtöbben azt tévesztették el a tesztben, hogy naponta milyen tápanyagból célszerű a legtöbbet fogyasztani. Nem merték a szénhidrátot írni, ezért megbeszéltük a táplálékpiramist, hogy mi tartozik ebbe a csoportba, és miért ebből kell a legtöbbet enni. A másik, amit nem mindenki gondolt, hogy a 15 szem mandula kevesebb kalória, mint 3 banán. megbeszéltük az olajos magvak élettani jelentőségét, és hogy azért ebből is fontos, hogy csak mértékkel együnk. Szintén az egészség jegyében ettünk közben egy kis almát is, zöldet, mert szeptemberi kirándulásunk alkalmával kiderült, hogy azt jobban szeretik, mint a pirosat, amit akkor vittem nekik.
Rövid bemelegítés után a parkban kihelyezett sporteszközöket használtuk, majd egy kis futás következett, kipróbálhatták – akik eddig nem tették – a futópálya kellemesen puha talaját.
Kis pihenőként összeszedtük a sportolás testre és lélekre gyakorolt hatásait. Nemcsak erősebbek lesznek izmaink, nemcsak az állóképességünk nő, nemcsak felfrissülünk tőle, hanem levezeti a bennünk felgyülemlett feszültséget is, így jobban tudunk tanulni, aludni, és örömmel tölt el minket, a tudat, hogy tettünk valamit az egészségünk érdekében. Többen beszámoltak arról, hogy valóban jobbkedvűek sportolás után, megbeszéltük, hogy ez az endorfin nevű hormon miatt van.
Végül -akinek volt még ereje, kedve -, tollaslabdázott is. Nagyon kellemes délutánt töltöttünk együtt.
Két foglalkozást töltött ki az egészséges életmód témája.
Az első foglalkozáson a testmozgás és az egészséges életmód jegyében sorversenyt szerveztem a csoportomnak, amit nagyon élveztek. A mozgás a minden napi tevékenységeink szerves része. Örömforrás.
A második foglalkozás elméletibb jellegű volt. Beszélgettünk a sportolási formákról, a mozgás pozitív hatásairól, kinek melyik a kedvenc sportja és miért. A testi egészség mellett a lelki egészségre is nagy hangsúlyt fektetek.
Egészséges életmód tesztet töltöttek ki a gyerekek, amit ki is értékeltünk azonnal. 10 egyszerű állítást tartalmazott a teszt. Pl. Sok édességet eszek. Van súlyfeleslegem. Keveset mozgok. stb. A meghatározott válaszhoz tartozó pontokat (0, 1, 2, 3) a tanulók kis segítséggel összesítették önállóan és az értékelés megfelelő, rájuk vonatkozó részét elolvasták. Az eredmények tudatában jótanácsokat adtak egymásnak a gyerekek.
Tankockás játék keretében ki kellett választani az igaz állításokat az egészséges életmóddal kapcsolatosan.
A hónap dalának meghallgatásával zártam a foglalkozást.
Májusi boldogságóra, testi
Mivel az osztályom végzős, érettségire készülnek de szerettünk volna minden boldogságórás feladatot megcsinálni,előre hoztam a hónapokat, hogy ne maradjon ki neki a május és a június. Ezt a hónapot is korábban csináltuk meg. Az érettségi előtt jól jöttek ezek a feladatok. Örömmel dolgoztunk együtt. Fotók is készültek. Nem ez az első tanévem a boldogságóra keretében. Köszönöm!
1.Egy tanuló mozgásos feladatot mutat be, amit a többiek leutánoztak. (Több gyakorlat született.) A legjobban az tetszett, amikor párosan mutattak be egy gyakorlatot.
2.Majd mindenki leírta egy papírra az 5 szeretetnyelvet és rangsorolta, az alapján, hogy a számára mi a fontos.
1. minőségi idő
2. elismerő szava
3. testi érintés
4.szívességek tétele
5. ajándékozás
3.Nyolc tanulóval beszélgettünk, hogy mit jelentenek nekik az alábbi szavak:
túl sok édesség
túlsúly
cigaretta
alkohol
energiaital
telefon
Volt, akiről kiderült, hogy 32 napja nem gyújtott már rá, és volt, aki 32 nap múlva szeretné elkezdeni. Volt egy fiú, aki nem cigizik és ezt fel is vállalja. Tartalmas beszélgetés volt. Nagyon melyen megnyíltak a tanulók.
4.Egy másik csoport tagjai leírták, hogy mit tesznek az egészségükért: Például megpróbál minél többet mozogni. van, akit a foci éltet. Van, aki kiszámítható módon igyekszik élni és nem eszik gyorsétteremben. A sportolás nyert.
5.Volt egy csoport, akik kártyákat válogattak ki és megnevezték, hogy mit kellene a kártyán lévő személyeknek tenniük: a kedvencem, hogy a fiú szakács és túl sok hagymát vágott, mennie kell a szemészetre.
6.Egy tanulólány a Kocsis Gábor Könyvéből Az erdei séta c. részt elemezte ki.
7.Záró részben volt egy mese A bátor szamár c., ehhez rajzoltak. Egy tanuló sajátos módon fejezte be a mesét.
A tanuló szerint a szamár sokáig fekve maradt, és a teve húzta tovább a szekeret. Visszafelé úton a teve látta a szamarat az út szélén feküdni. Barátja élettelen testét látva a tevének lelkiismeret – furdalása lett, amiért szidalmazta a társát. a tanuló ettől a verziótól nehezen szakadt el.
II. Mivel május van a 9. osztályban, ahol tanítok kipróbáltam egy feladatot:
Fitt Lady és Fitt Sir címmel mutatták be a tanulók a kedvenc sportolóik útját. Köszönöm ezt a feladatot! Olyan tanulók is írtak szép fogalmazásokat, akik ebben a tanévben nem voltak ügyesek.
Egy fiú leírta magáról, hogy ő miért nem ügyes. Nagyon őszinte munka lett. Viszont ő a barátjának a példaképe. A barát az ő szorgalmát emelte ki a fogalmazásban. Az önmagát leértékelő fiúnak nagyon tetszett ez a fogalmazás, erőt adott neki. Jó volt látni az örömüket. Mind a 23 fogalmazásban ki lett emelve, hogy szomorú kisgyermekek lettek szorgalmasak és kitartóak. Nagyon fontos a kitartás és a szorgalom.
Májusi boldogságóra, testi
Mivel az osztályom végzős, érettségire készülnek de szerettünk volna minden boldogságórás feladatot megcsinálni,előre hoztam a hónapokat, hogy ne maradjon ki neki a május és a június. Ezt a hónapot is korábban csináltuk meg. Az érettségi előtt jól jöttek ezek a feladatok. Örömmel dolgoztunk együtt. Fotók is készültek. Nem ez az első tanévem a boldogságóra keretében. Köszönöm!
1.Egy tanuló mozgásos feladatot mutat be, amit a többiek leutánoztak. (Több gyakorlat született.) A legjobban az tetszett, amikor párosan mutattak be egy gyakorlatot.
2.Majd mindenki leírta egy papírra az 5 szeretetnyelvet és rangsorolta, az alapján, hogy a számára mi a fontos.
1. minőségi idő
2. elismerő szava
3. testi érintés
4.szívességek tétele
5. ajándékozás
3.Nyolc tanulóval beszélgettünk, hogy mit jelentenek nekik az alábbi szavak:
túl sok édesség
túlsúly
cigaretta
alkohol
energiaital
telefon
Volt, akiről kiderült, hogy 32 napja nem gyújtott már rá, és volt, aki 32 nap múlva szeretné elkezdeni. Volt egy fiú, aki nem cigizik és ezt fel is vállalja. Tartalmas beszélgetés volt. Nagyon melyen megnyíltak a tanulók.
4.Egy másik csoport tagjai leírták, hogy mit tesznek az egészségükért: Például megpróbál minél többet mozogni. van, akit a foci éltet. Van, aki kiszámítható módon igyekszik élni és nem eszik gyorsétteremben. A sportolás nyert.
5.Volt egy csoport, akik kártyákat válogattak ki és megnevezték, hogy mit kellene a kártyán lévő személyeknek tenniük: a kedvencem, hogy a fiú szakács és túl sok hagymát vágott, mennie kell a szemészetre.
6.Egy tanulólány a Kocsis Gábor Könyvéből Az erdei séta c. részt elemezte ki.
7.Záró részben volt egy mese A bátor szamár c., ehhez rajzoltak. Egy tanuló sajátos módon fejezte be a mesét.
A tanuló szerint a szamár sokáig fekve maradt, és a teve húzta tovább a szekeret. Visszafelé úton a teve látta a szamarat az út szélén feküdni. Barátja élettelen testét látva a tevének lelkiismeret – furdalása lett, amiért szidalmazta a társát. a tanuló ettől a verziótól nehezen szakadt el.
II. Mivel május van a 9. osztályban, ahol tanítok kipróbáltam egy feladatot:
Fitt Lady és Fitt Sir címmel mutatták be a tanulók a kedvenc sportolóik útját. Köszönöm ezt a feladatot! Olyan tanulók is írtak szép fogalmazásokat, akik ebben a tanévben nem voltak ügyesek.
Egy fiú leírta magáról, hogy ő miért nem ügyes. Nagyon őszinte munka lett. Viszont ő a barátjának a példaképe. A barát az ő szorgalmát emelte ki a fogalmazásban. Az önmagát leértékelő fiúnak nagyon tetszett ez a fogalmazás, erőt adott neki. Jó volt látni az örömüket. Mind a 23 fogalmazásban ki lett emelve, hogy szomorú kisgyermekek lettek szorgalmasak és kitartóak. Nagyon fontos a kitartás és a szorgalom.
A rendszeres testmozgás kialakítása nagyon fontos a tanulók életében. Korábbi életéveinkben alapozzuk meg fittségi állapotunkat.
A mozgásszegény életmód súlyos betegségek kialakulásának is előfutára, így lényeges ezzel a témával foglalkozni a mindennapokban.
A rendszeres testmozgás kialakítása nagyon fontos a tanulók életében. Korábbi életéveinkben alapozzuk meg fittségi állapotunkat.
A mozgásszegény életmód súlyos betegségek kialakulásának is előfutára, így lényeges ezzel a témával foglalkozni a mindennapokban.