Májusi boldogságaink
Köszönjük az oklevelet, amit az „Éneklés a Földért” kaptunk!
A foglalkozás elején magasba emelt karokkal felfelé nyújtóztunk, miközben mondogattuk az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” mondókát. Ezután Panyi Katinka a törpék és óriások barátságáról szóló mese meghallgatása következett. A mese feldolgozását a „szőnyegtánc” követte három Galga menti népdal éneklése közben.
Nagyon boldogok voltak a gyerekek, amikor a családi napon szüleikkel együtt vehettek részt számos programon, köztük népi ügyességi játékokat is kipróbálhattak a mozgás jegyében.
Testmozgás
A testmozgás hónapjában a harmadik évfolyamos tanulókkal minden percet kihasználtunk a mozgásra. Táncoltunk, kirándultunk, futottunk, versenyeztünk, mesejátékokat dramatizáltunk. Folyamatosan emlékeztették egymást arra, minél többet mozgunk, annál több esélyt adunk a szervezetünknek, hogy egészségesen éljen. Meghallgattunk a hónap dalát, majd megtanultuk a koreográfiát a Don’t worry be happy című zeneszámra. Elolvastuk a törpék és az óriás meséjét. Jókat játszottunk, mozogtunk a tartalmának feldolgozása alatt. Minden nap némi időt töltöttünk kint a szabadban, friss levegőt lélegezve, sokat szaladgálva. Szeretünk versenyezni, de inkább figyelünk egymásra, hogy mindenki örömmel vegyen részt játékainkban.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Havi Boldogságóránkat relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk és megbeszéltük a hónap dalát.Elolvastuk Panyi Katinka meséjét.Kipróbáltuk a viharjátékok, néhány gyerek még irányismereti problémákkal küzd, így elég sok tanulót elsodort a vihar, de nagyon élvezték.Óránk fennmaradó részében és a szünet ideje alatt kimentünk a folyosóra, ahol 3 db ugróiskola van felfestve és ezzel a játékkal fejeztük be testmozgásunkat.
A májusi témát, a mozgást örömmel fogadták a gyerekek, hiszen nagy a mozgás igényük. A jó idő beköszöntével nagyon sok időt töltünk a szabadban, ahol biztosítani tudjuk számukra a változatos mozgástevékenységeket. A Boldogságórát a ”Tüdőtakarítás” relaxációs gyakorlattal kezdtük az óvoda udvarán, majd meghallgattuk a hónap dalát. A beszélgető-kör során arról beszéltünk, hogy a testmozgás és az egészséges életmód mennyire fontos, hogy megőrizzük az egészségünket. Megbeszéltük, mi tartozik az egészséges életmódhoz (mozgás, rendszeres napirend, megfelelő étkezés, megfelelő folyadékbevitel). Elmeséltem a „Mese a piros kalapos békákról” című mesét, majd a „Jön a gólya” játékot játszottuk. Ezt követően az udvaron végeztük a mozgásos játékokat, volt zsákban-futás, kötélhúzó és célbadobó verseny, ovi-foci és természetesen mászóka, hinta, homokozás. Nagyon tartalmas és vidám volt a délelőttünk.
A testmozgás hónapjának boldogság óráin vidáman, táncolva megtanultuk a Be happy c. dalra a koreográfiát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Panyi Katinka meséjét is feldolgoztuk, elvégeztük a szereplők erőpróbáit, a viharjátékot és az ügyességi versenyeket: az élelemgyűjtést (tolltartóikat gyűjtötték a táskákba), az óriások öltöztetését és a sziklagörgetést (telepakolt iskolatáskával). Az óra végére mindenki kellemesen elfáradt, és pozitív élményekkel gyarapodva zártuk az órát.
A kisgyermekek lételeme a mozgás, ezért is áll nagyon közel hozzájuk a hónap témája. Kedvelt mozgásos játék csoportunkban a „Matróz bácsi” című játék, amit a jó időnek köszönhetően az óvoda udvarán játszottunk el, hiszen a gyermekek egészsége és erőnlétük fejlesztése szempontjából nagyon fontos a friss levegőn való tartózkodás.
Mozgásigényüket kielégítve a csoportszobában elmondtam nekik a Mese a piros kalapos békáról című meserészletet. A gyerekeknek nagyon tetszett a tanulságos mese.
Ezután eljátszottunk az egyensúly gyakorlatot, ahol ők is gólyák lettek. Rájöttek, hogy nem is olyan könnyű fél lábon állni.
A „Jön a gólya” – című mozgásos játékot is eljátszottuk a szőnyegen, ami nagy élmény volt a gyerekeknek, mivel nagyon szeretik a csiklandozós játékokat.
Gólyákról és békákról szóló énekeket énekeltünk, zárásként pedig meghallgattuk a hónap dalát és egy jót mozogtunk rá.
A mozgás, a gyerekek számára nélkülözhetetlen. Hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető és nem pótolható a testi és lelki fejlődésük során. A mozgás nemcsak a fizikai állapotunkra van hatással, hanem nagy mértékben segíti az észlelést, tapasztalatszerzést, alapját képezi a magasabb gondolkodási funkcióknak, a beszéd egyik feltétele. A gyerekek a játékos mozgásközben tanulják meg a stresszes helyzetek könnyebb elviselését, segíti őket a szociális beilleszkedésben és az egészséges önbizalom kialakulásában is. Óvodánk igyekszik a gyerekeknek a mindennapos mozgáson túl is élményszerű programokat szerezni. A Bozsik -program lehetővé teszi a tehetséggondozást, az élményszerű versenyeket, focizást stb. Ezen felül, immár második éve rendezzük meg a „Bringás-Bóbiták” napot, ahol gyerek, szülő együtt mozog, együtt éli át a mozgás örömét.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Május- Testmozgás
Nagyon szerettük ezt a témakört, a gyerekek és jómagam is. Számomra is fontos a testmozgás, ezért igyekszem pozitív példamutatásával a tanítványaimat is erre ösztönözni. Szoktam nekik mesélni a futóversenyeimről, mindig várják, hogy mutassam meg nekik a kapott érmet. Májusban rendezték falunkban a MérőMaraton Sportnapot, mely egy futóversennyel összekapcsolt rendezvény. Amikor a gyerekeknek említettem, lelkesen készültek a Manófutásra, ami két kör a sportpályán. Nagyon édesek voltak, minden délután futották a köröket, edzettek. A versenyen többen indultak, én a félmaratoni távon futottam, tanítványaim szurkolása közepette a dobogó harmadik fokára állhattam. Büszkén hozták érmeiket hétfőn az iskolába. A feladatok közül az Ugróiskola másképp címűt választottuk. Irodalom órán feldolgoztuk Nemes Nagy Ágnes Ugróiskola című versét. Majd ehhez kapcsolódva ugróiskolát építettünk a teremben és vidáman ugráltunk rajta.
Beszámoló
Mesevár Óvoda és Bölcsőde, Törpike csoportjában megtartott Boldogság óráról, amelyen A testmozgás témát dolgoztuk fel a gyerekekkel
Foglalkozásunkat Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival indítottuk, „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”, „Tüdőtakarítás”, „Az én hangom..”. A mozgásos feladatokat nagy örömmel végezték a gyerekek, többször is kérték az egyes feladatok ismétlését.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie c. dalát, amely nagyon tetszett a csoportnak, és mindenki nagyon vidáman táncolt is a dalra. Ezután az
udvaron, játékos tornára hívtam a gyerekeket, a tornázós mondókával.
Zenére tornáztunk, szalagokkal mozogtunk, mindenki nagyon élvezte a szabadban való mozgást.
A jóleső torna után, gólyákká változtunk és egyensúly gyakorlatokat is játszottunk, amelyet nem is akartak abbahagyni a gyerekek, olyan nagy sikere volt.
Pihenésképpen, meghallgattuk Béka Béla bábunktól A piros kalapos béka c. mesét, amelynek a tanulságot, azonnal megértették a gyerekek, mert a mese megbeszélésekor, nagyon okosan azt mondták, „Nem szabad piros sapkát hordania a békáknak, mert akkor könnyen észreveszik őket a gólyák!”
Sokat nevettünk, mindenki nagyon jól érezte magát a sok mozgásos játék közben.
Arról is beszélgettünk, hogy mennyire fontos az, hogy sokat mozogjunk, szabad levegőn legyünk, amikor csak lehetséges.
Foglalkozásunkat közös énekléssel zártuk. Bagdí Bella: Repülj velem c. dalával.
A dal meghallgatása közben, mindenki becsukott szemmel, végigsétálhatott „szeretet folyosónkon”, nagyon tetszett a csoport tagjainak ez a játék, szeretettel, kedvesen simogatták meg egymást a gyerekek.
Úgy érzem, hogy sikerült élményekkel teli tevékenységeket végeznünk a gyerekekkel, amelyeket nagy örömmel, szívesen végeztek el.
Kedvet kaphattak a testmozgások végzésére, nagyon önfeledten végezte mindenki a játékos feladatokat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Május hónapban beszélgettünk a gyerekekkel a rendszeres testmozgás fontosságáról, jótékony hatásairól. Életkori sajátosságaiknak megfelelően ebben az életkorban nagy a mozgásigényük, hiszen ez nélkülözhetetlen számukra. Hatással van egész életükre, növekedésükre. Játékos mozgás közben tanulják meg a stresszes helyzetek könnyebb elviselését, segíti őket a szociális beilleszkedésben és az egészséges önbizalom kialakulásában is. A testmozgás boldoggá teszi őket, hiszen minden testi aktivitás elősegíti az endorfintermelést. A gyerekek közül a mindennapi testnevelés mellett aktívan is sportolnak (futás, kerékpározás, úszás, futball…).
Szépen sorolták a testedzés jótékony hatásait is:
• szorongásoldó
• levezeti a stresszt
• javítja a koncentrációt, tanulási képességet
• jókedvre derít
• elősegíti a jobb alvást
• javítja a memóriát
• társas kapcsolatok, barátságok kialakulása
Ebben a hónapban az alábbi feladatokat végeztük el:
1. Relaxáció
2. Viharjáték
3. Mesefeldolgozás
• Sportjáték, ügyességi verseny: Törpék és óriások
• Élelemgyűjtés
• Öltöztessetek óriást!
• „Sziklagörgetés”
4. Ugróiskola másképp
5. Be Happy! tánc tanulása
6. A hónap háladalának (Jól érzem magam) eléneklése, koreográfiával kísérve