A májusi melegben volt lehetőségünk próbálgatni az ugróiskolákat. Biztos nem a miénk a legbonyolultabb, de nagyon szerették a gyerekek. Ők találták ki és valósították meg.
Testmozgás
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
A májusi melegben volt lehetőségünk próbálgatni az ugróiskolákat. Biztos nem a miénk a legbonyolultabb, de nagyon szerették a gyerekek. Ők találták ki és valósították meg.
A hónap során elvégzett feladatok:
Az egészséges életmód egyik alappillére a fizikai aktivitás, a testmozgás. A mi iskolánk gyermekei számára ehhez egész évben minden feltétel biztosított, hiszen vidéken, faluban élünk, ahol minden családi otthon tartozéka a nagy udvar és kert. A tanulók sokat tartózkodnak a friss levegőn a mindennapos testnevelés órák keretében is, de a mozgás változatos formáiként a néptánc, a kölyökatlétika, a zumba és a sportszakkör foglalkozásai sem elhanyagolhatók. Tanórán kívüli tevékenységek során is sokat sétálunk, kirándulunk, mozgásos vetélkedőket szervezünk tanulóink számára. Május 10-én, délután, Madarak és fák napja alkalmából is ez történt.
Az elsősökkel először egy nagy tablót készítettünk, ami egy óriási fát ábrázolt, aminek a lombkoronáját sok kicsi, a gyerekek által elkészített mini fácska alkotott. A kicsi fák a kezünk körbe rajzolásával születtek, az ujjak lettek a faágak, a csukló a fatörzs. Minden minifára kismadarakat ültettünk, amiket sablon alapján vágtunk ki majd színeztünk tarkára. Hogy aktívan mozogjunk is, az iskola udvarán egy különleges ugróiskolát készítettünk: hullahopp karikákat csigavonalban helyeztünk el egymás után sorban, amikbe kézzel-lábbal vagy csak lábbal kellett beleugrálni a bennük megadott jelzések alapján. Ha a jelzés egy „1-es” volt, oda fél lábbal kellett ugrani és gólyalábon megállni, miközben a karokkal madarak módjára repülő mozgást végeztek. Ha a jelzés „2”-t mutatott, oda két lábbal kellett érkezni, „3” esetén két láb-egy kéz, „4” esetén pedig négykézláb volt az érkezési póz, ahonnan béka módjára kellett tovább ugrani a következő karikába. Ezt a játékot minden óraközi szünetben szívesen játszották a gyerekek, kellemesen tölthették el így a szabad idejüket. A békaugrás kapcsán megismertük a „Mese a piros kalapos békáról” című mesét, amiben a kis béka majdnem gólyaeleséggé vált, mert a piros fejfedő által meglátta a gólya. Ez arra tanított minket, hogy ne legyünk elégedetlenek és nagyravágyók, tudjuk elfogadni körülményeinket, ha ez nyújtja a biztonságot számunkra. Hogy erre emlékezzünk, papírgurigából egy ügyességi játékot készítettünk. A gurigára zöld békafigurát ragasztottunk, alul összekapcsoltuk és egy fonalon lógó fagolyót rögzítettünk rá. A nyitott rész lett a béka szája, ahová ügyes, dobáló mozdulatokkal bele kellett juttatni a golyócskát, ami a legyet jelképezte. Így laktattuk jól a békákat.
A sok zöldség, gyümölcs, tejtermék fogyasztása is hozzátartozik az egészséges életmódhoz. Gyermekeinkben az iskolatej és iskolagyümölcs program által mindennap tudatosítjuk ezt, kiegészítve a mozgásos tevékenységeket. A káros szenvedélyekről is sokat beszélgettünk a hónap során, amivel azok elkerülésére buzdítottuk diákjainkat. A 4. osztályosokkal a Dohányzásmentes világnapra hívtuk fel a figyelmet, ami május 31-én van, ebből az alkalomból plakátot készítettünk csoportmunkában.
Bagdi Bella „Jól érzem magam” című dalát is meghallgattuk, vidáman énekeltünk és mozogtunk, élveztük a kellemes dallamot és a pörgős ritmust. A dal meghallgatása után körbe ültünk és egy plüss méhecske körbeadásával mindenki a saját érzéseinek megfelelően fejezhette be a következő mondatot: „Jól érzem magam, mert…”. A gondolatok pedig nagyon könnyen és gyorsan fogalmazódtak a gyerekekben, ami azt bizonyítja, hogy a hónap során ismét rengeteg új és kedves, tartalmas élménnyel gazdagodtunk.
A foglalkozást a Hervad a virágom, éled a virágom relaxációs gyakorlattal kezdtük.
Majd azok a gyerekek, akik foci meccsen voltak beszámoltak az ott történtekről.
Ez után átbeszéltük, hogy az úszás oktatáson mit szoktak csinálni, hiszen nem minden kisgyerek jár úszni.
Végül megkérdeztem, hogy kik azok, akik járnak valami féle sportra.
Év vége felé közeledve átbeszéltük és képek segítségével felelevenítettük, hogy hol és hogyan mozogott a csoportunk egyszerre.
Egy kicsit megmozgattuk magunkat a Jól érzem magam boogira.
Elmeséltem nekik A lusta király meséjét.
Majd képek segítségével felelevenítettük, hogy hol és mit mozgott a csoportunk az év folyamán.
A képek segítségével
Dátum: 2022.05.30
Korosztály: 3-6 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát relaxációs gyakorlatokkal kezdjük az óvoda udvarán, kör alakzatban ” Tüdőtakarítás”, „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj…” .
A gyerekeknek különböző akadálypályákat kellett leküzdeniük az udvaron párokban, illetve individuálisan is. Megtapasztalták a segítségadás örömét, szükség volt az elfogadásra, buzdításra, a siker és a kudarc elviselésére, bátorságra. Nagyon élvezték a gyerekek, jókat nevettek. Bagdi Bella: Jól érzem magam címü dalára táncoltak, buliztak. A hangulat fantasztikus volt. Jutott idő a nyugodtabb, pihentetőbb játékokra is mint például a homokban való játszás, csúzdázás, hintázás.
Az aktivitás végén a jutalom sem maradt el, ami nagyon finom, zamatos, édes dinnye volt. Remek hangulatban telt a délután.
A gyermekek élvezettel hallgatták a „Mese a piros kalapos békákról” című mesét, majd az dvaron eljátszották. Nagyon tetszett nekik, amikor a versikével gólyává varázsoltuk őket, később versenyeztek, ki tud tovább egy lábon egyensúlyozni. A „Testmozgás” hónapjához igazodva, vidáman viháncoltak az ugrálóvárban.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Szabadtéri társasjáték
A vonzó idő, még hangulatosabbá tette a kinti játékot. A társas játék egyik része osztályok csapatai között zajlott, különböző futós, guggolós, ugrálós, kikerülgetős, egyensúlyozós ügyességi feladatokkal. Volt komoly együttműködés, versengés és végül ajándék.
Egy másik órán a szabadtéri játékokat egymás között, szabadon játszották a gyerekek. Az év vége felé már vágynak a szabadba, a napsütés vonzza őket. Így az óra hangulatához nem is volt szükség különösebb motivációra.
A Szivárvány csoportunkban nagyon fontosnak tartjuk a különböző mozgásformák gyakorlását. Szabadidőben szívesen, magunk örömére “bulis zenére”, táncolunk gyermek néptáncot és játszunk mozgásos szabályjátékot. A csoportszobában esős napokon szívesen építünk akadálypályát, ezáltal is teret adunk az egészséges versengésnek. Tapasztalatunk szerint erősödnek akarati tulajdonságaik, kudarctűrő képességük fejlődik. A szabad mozgásban mivel a gyermekeket örömmel tölti el, a magányosabb, félénkebb gyerekek is feloldódnak, bátrabbak lesznek, valamint erősödnek társas kapcsolataik. A nagycsoportosokkal az óvodánk Bozsik Ovifoci programjában aktívan részt veszünk. Az Oviolimpiákon is szívesen versenyzünk más óvodás csapatokkal. Az árnyas játszóudvarunkon nemrég került átadásra egy komplex játszóvár, ahol minden lehetőséget megadhatunk a gyerekek testi fejlődéséhez, fizikai állapotának erősítéséhez. Az óvodankban szakképzett óvodapedagógus irányításával Ovitorna tehetséggondozó foglalkozáson vehetnek részt a gyermekek.
Téma: Testmozgás
Az óra cél- és feladatrendszere: pozitív önértékelés
önbizalom növelése
egészséges életvitelre nevelés
Tantárgyi koncentráció: testnevelés, ének-zene, rap, történelem
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola
Dátum: 2022.05.27.
I. Az órai légkör megteremtése (5’)
– Relaxáció: Közös légzés (tkv.:39.o.)
– Közös ének: Ha jó a kedved…
II. A téma bevezetése (10’)
– Idézetek értelmezése (tkv.: 238-239.o.)
– Ki mit, miért, mióta,… sportol?
III. A téma feldolgozása (25’)
– Történet dramatizálása (csoport munka)
– Milyen előnnyel jár a testmozgás? (vélemények szótüske)
– Híres magyar sportolók (ism. gyűjtése)
– Edzésterv (Hogyan kell elkészíteni?)
IV. Házi feladat(3’)
– Edzésterv készítése
V. Az órai munka értékelés (2’)
– Ön- és csoportos értékelések