A testmozgás fontossága volt a téma a boldogító foglalkozáson.
Felolvasták a gyerekeknek az idézetet,S próbáltam faggatni őket mi a lényege , a mondanivalója : a nagyobbak közt hárman is tudták,hogy mindegy,hogy mit,csak mozogjunk, meg, hogy ők is mennyire szeretnek fogócskázni,csúszni- mászni , sétálni,fára mászni.
Elénekelték és mozogtunk az Előre a kezedet,utána hátra….kezdetű dalt.
Elolvastam.nekik a mesét a lusta királyról,majd kérdéseket raktam fel ,jól figyeltek e a tartalomra ?!
Beszélgettünk a mesebeli királyokról, mi jellemzi őket egyik illetve másik mesében.
Választottunk a mese alapján egy lotifutit, ” akinek a következő mozgásos játékoknál nagyon kellett figyelni, hogy kik csináljak a legügyesebben a feladatokat. Karikával mozogtunk.
Majd választottunk egy királyt ,akit elhalmoztunk ajándékokkal, neki azt kellett figyelni,hogy az ezután következő játékokat kik nem végzik helyesen.
A foglalkozás végén elmondtam nekik a mesében szereplő módokat,ami az álmaink eléréséig szolgál.
Meghallgatták az Egyszer egy királyfi dalt, amit a nagyik már ismerték is.
Testmozgás
Fazekas József Általános Iskola
Óránkat relaxációval kezdtük: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!”.
Miután jól kinyújtóztattuk magunkat, felolvastam Panyi Katinka meséjét a törpékről és az óriásokról. Hogy teljesen beleéljük magunkat a mesébe, eljátszottuk az online feladattár által ajánlott Viharjátékot: arra dőltünk, amerre a szél fújt minket. A játék nagyon sok nevetéssel járt, megalapozta az óránk hangulatát.
Az elméleti háttérről beszélgettünk egy kicsit: mindenki egyetértett abban, hogy a testmozgás pozitív hatással van a hangulatunkra.
A Boldogságóránkat követő nap került sor iskolánkban a gyereknapra, ahol délelőtt egy nyolc állomásból álló akadályversenyen vettek részt a tanulók. A feladatok között volt testi erőt és ügyességet igénylő játék, de volt olyan állomás is, ahol a gyerekek tudására és ismereteikre volt szükség. A csapatokban vegyesen voltak tanulók 1-8. osztályig, kicsik és nagyok együtt küzdöttek a célért.
Az akadályversenyt követően megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a csapatokban mindenki egyformán értékes volt: a „törpék” és az „óriások” is. Ahogyan a mesében a törpéknek segített az óriás és az óriásnak segítettek a törpék, úgy segítették itt is egymást kölcsönösen a csapatok kisebb és nagyobb tagjai. A talicskatoló versenynél például fontos volt, hogy legyenek kicsik, akiket könnyű tolni, és legyenek nagyok és erősek is, akik elbírják társaikat a talicskában.
Megbeszéltük, hogy kinek melyik állomás tetszett a legjobban, majd felsoroltuk azokat az érzelmeket, amiket a mozgás váltott ki belőlünk.
A végső következtetésben egyetértettünk: mozogni jó, a sport boldogságunkat fokozza, az aktivitás jót tesz testünknek és lelkünknek egyaránt.
A csoportban több profi sportoló is jár, így ez a téma nálunk a testmozgásban teljesedett ki. A gyerekek nagyon aktívak voltak, szerették ezt a témát.
Ez a hónap a mozgásról és az egészséges életmódról szólt. Sokat voltunk kint a szabadban a jó időnek köszönhetően, kihasználtuk a játszóterek adta lehetőségeket. A tornateremben akadálypályákat építettünk, versenyhelyzeteket teremtettünk, melyben megküzdhettek egymással. A kudarctűrő képesség fejlesztése a mindennapoknak is része, hiszen az iskolában ennek fontos szerepe lesz majd. Az ugróiskola nagyon tetszett a gyerekeknek, így a talp és kéznyomokkal nehezített pálya időnként kifogott rajtuk. Ezzel a hónappal már csak egy lépés választ el minket a várva várt legfelső lépcsőfoktól, amellyel eljutunk a mi kis kastélyunkhoz.
A téli elkényelmesedés után valóban jól esett a mozgás minden formája. Táncoltunk, tornáztunk, hatalmasakat sétáltunk, s jöhetett az ugróiskola minden formában…
A hónap témájára Bagdy Bella-Jól érzem magam zenéjével hangolódtunk. A gyerekeknek annyira tetszett, hogy kérték az ismétlést. Beszélgető formájában megosztottuk egymással ki, mit sportol, melyik mozgásos játék a kedvence, milyen érzés van bennük, ezek átélése slstt, után. Nálunk is nagyon népszerű az intézményi Bozsik program, fiúk-lányok körében egyaránt. Sokan közül edzésre is járnak, óvoda időn kívül. Többen járnak jógázni, bukfenc ovira, társas táncra, gyógytesire, lovagolni. Szerencsére sok a lehetőség, amit a szülők – és gyerekek egyaránt igényelnek. Mindennapjainkban is tapasztaljuk, hogy nagy az igényük a mozgásra, szaladgálásra melyet minden nap biztosítunk. Megfigyeléseim szerint sokkal hatékonyabbak a fejlesztések, kezdeményezések, ha mozgásos szabály játékot is beleszövünk az adott téma feldolgozását segítő játéktárba. Gyakran alkalmazunk spontán ötleteket, de a gyerekek kívánságait is figyelembe vesszük, ha szeretnének közösen az udvaron játszani. A mese a piros kalapos békáról – mint ajánlott mese, éppen témához illő volt, hiszen a visszatérő gólyákról, fecskékről tanultunk. Élvezték a gyerekek, a hozzá kapcsolódó dramatikus játékot, többször is eljátszottuk. Ezután mindegyik ajánlott mozgásos játékot kipróbáltunk: „Gólyák”, „Egyensúly gyakorlat”, „Jön a róka”, „Szúnyogvadászat”, „kalapos fogó”. Minden új játéknak nagyon örültek, gyorsan meg is jegyezték a lényegét és kérték másnap is, hogy játsszuk közülük. A feladatok közül a „papírguriga” nyerte el tetszésünket, a gyerekek nagy lendülettel, sok ötlettel vetették magukat az alkotásba. Mindenki kedve szerint ragaszthatott, díszíthetett, majd bemutathatta mi készült belőle, pl.: lovas akadály, autóút, mignon figura, távcső, búvóhely, karkötő… Később a gurigákat összerakva akadálypályát is sikerült készítenünk. A „zenés ugráló iskolát” is kipróbáltunk, az udvaron felfestett ugró iskolánál és a taposó ösvényen is. Gyorsan reagálták erre az ügyességi feladatra. A hónapban ünnepeltük óvodánk 120 éves fennállásának évfordulóját, és udvarunkon álló hatalmas, és terebélyes szintén 120 éves tölgyfájának születésnapját. Megköszöntük a tölgyünknek a friss levegőt, árnyékot amit biztosít az óvoda aprajának, nagyjának, végül közösen meg is locsoltuk, még a „kis testvérét” is. A délután folyamán nem csak a madarak-fák napjához kapcsolódó játékokat probálhattak ki a családok, de táncházzal, népi ügyességi játékokkal is kedveskedünk számukra. Boldogan, kacagva zártuk a hetet a mozgás szeretetének jegyében.
Mozogni mindig jó, főleg, ha gyerek vagy! Az egészséges életmód szolgálatában biztosítja a regenerálódást is. De most a mozgás szórakozás is volt egyben…. mert egy kicsit kreatívan mozogtunk, és nagyon örültem, hogy békében tudtunk együtt gondolkodni, alkotni…, egy saját mini golfpályát a kedvenc építő játékainkkal, melyeket karácsonyra kaptunk a Szülőktől. Mi mindenre nem jó egy többszáz részből álló építőjáték! Kitaláltuk a célt is, mely egy fejdísz karimája lett, és természetesen meg kellett könnyíteni a labdafogók dolgát is egy saját építésű minigarázzsal. Szép színes építmény lett! Veszekedés nélkül ment a sorban állás, hogy ki is próbálhassuk a golfpályánkat. Többeknek sikerült is célba találniuk. Így sikerüljön minden vágyatok, célotok! 🙂 Nagyon jól szórakoztunk. Egész nap vigyáztunk a pályára, hogy szünetekben folytathassuk a golfozást ……..saját, egyedi pályán. 🙂
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Téma: Egészséges életmód, Testmozgás gyakorlása
Foglalkozás címe: Mozogni jó!
Helyszín: Normafa, Erzsébet kilátó
Időpont: 2022. 05. 31.
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert
A foglakozásnak célja volt a testmozgásnak, mint természetes fizikai és mentális örömforrásnak felismertetése.
A foglalkozásra rendhagyó módon egy Normafára, János-hegyi Erzsébet kilátóhoz szervezett kirándulás keretében került sor. A séta közben egy pihenőnél – a Normafán – érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk.
Mindenki elmondhatta, miért fontos a testmozgás. Illetve, hogy szerinte mennyi testmozgásra van szükségünk.
Ezek után arról beszélgettünk, hogy nem csak a versenysportra kell gondolni, amikor testmozgásról van szó, mert a testmozgás bármilyen hétköznapi aktivitásunkból, fizikai tevékenységünkből is eredhet. Például: kertészkedés, séta, tánc.
Sajnos szomorú nemzetközi statisztikai adatok vannak arról, hogy mi, magyarok élen járunk az elhízott nemzetek között. A modern életvitel ára a mozgásszegénység.
Pedig a rendszeres testedzés, sportolás, mint mentális egészség védőfaktora az első helyen áll. Beszélgettünk a mentális egészség fontosságáról, majd arról, hogy a mozgás életszükséglet. A testedzés természetes mentális örömforrás.
Azok, akiknek mindennapjaik része a rendszeres testedzés, mennyi boldogságfokozó jótékony hatást élnek meg. Például: oldja a szorongást, levezeti a stresszt, jobb alvást biztosít, javítja a tanulási képességet, növeli az önbizalmukat, csökkenti és megelőzi a depressziót, javítja a koncentrációt, memóriát…
Az elméleti háttér megbeszélése után felsétáltunk az Erzsébet kilátóhoz, ahol gyönyörködtünk a panorámában, közben pedig sok fotó is készült a különböző közösségi oldalakra.
A foglalkozáson, kiránduláson jól érezték magukat a fiúk, könnyen megnyíltak, ügyesen dolgoztak, okos véleményeket fogalmaztak meg.
Szép időben egy jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, kellemes sétával egybekötve. Okos gondolatokat, személyes tapasztalatokat osztottak meg egymással és velem.
Felismerték a foglalkozáson résztvevők, hogy a testedzés, sport, egy fontos örömforrás, mely a testi-lelki és szellemi harmóniához nagy segítség. Ügyesen dolgoztak az ezekkel kapcsolatos feladatokban.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Ez a kis minivideo a Diákolimpiáról szól, és lemaradt a Ugróiskola&Minigolf bejegyzésünkről.
Így még megfűszerezzük1kis minigolffal is.
Az udvaron ugróiskoláztunk, közben Nemes Nagy Ágnes: Ugróiskola című versét mantráztuk:
Járok az utcán,
kip-kop, kip-kop,
még meg is állok
itt-ott, itt-ott.
Jó megállni, nézz oda,
ott egy ugróiskola,
felrajzolva járdaszélre,
zöld krétával nagyra, szépre,
mindenütt van, nézz oda,
itt-ott,
kip-kop,
egy-egy ugróiskola.
Egy,
egy,
egy,
páros,
egy,
páros,
fordulj vissza,
páros,
egy,
nem hibáztam, nagyszerűen
megy, megy, megy,
mi van hátra?
Páros, nem leszel te sáros,
itt a vége:
egy,
egy,
egy.
Holnap Zánkára megyünk 3 napos osztálykirándulásra. Nagyon várjuk!!!
Szeretnénk sokat úszni a Balatonban. 🙂