Minden évben megtartjuk Mozdulj Szapáry! rendezvényünket, hiszen mozgásos óvodaként programunk része. Az idén a Sportiskola meghívásával sportágválasztó rendezvénnyé alakult ez a nap, amit a gyerekek nagyon élveztek.
Testmozgás
Suli-túra
„Mindenki a maga módján élvezi a mozgást, akár egy gyerekről van szó, aki első bizonytalan lépéseit teszi, akár egy szabadon mozgó, kerekesszékes felnőttről, akár egy gyalogosról. A lényeg, a mozgás jellegétől függetlenül, a világ megtapasztalása.”
Jan Grue
Minden hónapban aktualizáljuk a Boldogságóra faliújságunkat. Ebben a hónapban a jeles napok adták az alapot. Május 6-a a Magyar sport napja. Ezen a napon beszélgettünk a mozgás fontosságáról, híres magyar sportolókról, ki mit sportol. A fenti idézet nagyon sok okos, érdekes gondolatot indított el a gyerekeknél. Kiemeltük, hogy fontos a mindennapos mozgás. A csoportunkban a gyerekek gyalog vagy kerékpárral járnak iskolába. Minden délután igyekszünk a tanulás után kimenni az udvarra. Otthon is szeretnek a szabadban játszani, társaikkal találkozni. Közösen összegyűjtötték a sport, mozgás jótékony hatásait: erősíti az izmokat, javítja a közérzetet, energiával tölt fel, jobban alszunk, streszt segít leküzdeni, jobban tudnak tanulni, javítja az egészségéget.
Az útvonaltervező segítségével mindenkinek elkészítettük az iskola és otthona közötti útvonalat.
Mi naponta sétálunk az ebédlőbe és vissza, mely az útvonaltervező szerint 455 méterre van az iskolától. Lépésszámlálókat kaptak a gyerekek és megnéztük, hogy kinek hány lépést kell tennie az úton.
Visszagondolva, amikor én voltam kisiskolás, mindig vágytam arra, hogy az iskola olyan helyeibe is bekukkanthassak, ahova a gyerekeknek nem szabad, vagy megnézhessem a felsősök, pedagógusok birodalmát (az alsósok külön épületben vannak). A csoportban is többször elhangzott már pl. mi lehet az iskola mögött, a lépcső hova vezet, milyen a felsősök folyosója stb. Mozgással kapcsoltam össze az iskola izgalmainak felfedezését. Készítettem fakanálból egy vonat indítására használatos jelzőtárcsát. Mindig, amikor útelágazáshoz értünk akkor váltottuk ki lesz, aki a vonatunkat irányítja. A gyerekek nagyon élvezték az iskola bejárását, lépcsőzést, az épület körbejárását, parkban való huncutkodást.
Nagyon vártam ezt a témakört, tudva, hogy a csoportomba járó gyermekek -mint minden gyermek – nagyon szeretnek mozogni. Közben beköszöntött a jó idő is, így a foglalkozást részben az udvarra terveztem.
A témát Makk Marci Egészséges, mint a makk! diafilmjével vezettem be. Ehhez kapcsolódóan beszélgettünk arról, mitől is olyan erős, egészséges Makk Marci (testmozgás, egészséges táplálkozás, tisztálkodás). Megbeszéltünk mit tehetünk azért, hogy mi is ilyen erősek és egészségesek legyünk. Sok gyermek az óvodán kívül is sportol (karate, balett, úszás, jéghoki, floorball, lovaglás), erről szívesen meséltek társaiknak.
A foglalkozást az udvaron folytattuk. Körben ülve a fűben, szemünket lehunyva relaxáltunk, hallgattuk a természet hangjait, a szél zúgását, a madarak csicsergését. Ezt követően néhány mozgásos mondókával átmozgattuk magunkat.
Lassan forog a kerék,
mert a vize nem elég.
Gyorsan forog a kerék,
mert a vize már elég.
1, 2, 3, 4, lépegetni nem nehéz. (lépegetünk előre)
1, 2, 3, 4, ugrándozni nem nehéz (páros lábbal ugrunk előre)
1, 2, 3, 4, törpejárás nem nehéz (törpejárásban megyünk előre)
1, 2, 3, 4, medvejárás nem nehéz (medvejárásban megyünk előre)
Itt a szemem, itt a szám
Ez meg itt az orrocskám.
Jobbra, balra két karom,
Forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
Ha akarok, ugrálok.
Egy izgalmas kincskereső játék következett ez után. Az udvaron 15 sportág képes kártyáit rejtettem el. A gyerekeknek ezt kellett megkeresniük. Nagyon élvezték a játékot, közben jól meg is lettek mozgatva, hiszen voltak kártyák a csúszda, a mászóka tetején, fákon, trambulin alatt is elrejtve.
Pihenésképpen egy activity játékot játszottunk. Mindenki húzott egy kártyát, és a rajta lévő sportágat el kellett mutogatnia a társainak.
Az utolsó feladat egy mozgásos akadálypálya volt, az udvari játékok felhasználásával. Motivációként kis lábnyomokat helyeztem ki, ezek mutatták a pálya útvonalát. Elmeséltem a gyerekeknek, hogy a megküzdés során üvegbe zárt szörnyikék kiszabadultak, és gonoszkodni próbálnak, most éppen ellopták a gyümölcstálunkat, de a lábnyomaikat követve még megpróbálhatjuk utolérni őket! Izgatottan követni kezdték a lábnyomokat, minden akadályt leküzdve, míg az egyik kisfiú a pálya végén felfedezte a menekülő szörnyek által hátrahagyott tálat!
Közösen elfogyasztottuk a jól megérdemelt gyümölcsöt, hogy ezzel is hozzájáruljunk egészségünk megőrzéséhez.
A gyerekek aggódva kérdezték, hogy de mi lesz a szörnyekkel, akiket nem sikerült befognunk!? Visszajönnek? Megnyugtattam őket, hogy a szörnyikék látva hogy ide milyen gyors, erős és ügyes gyerekek járnak, eszük ágában sincs visszajönni!
A foglalkozás lezárásaként a Jól érzem magam boogie dalt hallgattuk meg. Amíg szólt a zene, a gyerekek szabadon szaladgálhattak az udvar nagy füves területén. Amikor megállt a zene, fel kellett mászniuk mászókára, csúszdára, hintára, vagy a homokozó szélére.
Kellemesen elfáradva pihentünk meg a foglalkozás végén. Felragasztottuk a mozgás jelét a boldogság várához vezető útra, majd megkapták a „házi feladatot”, ahol sportoló állatokat ábrázoló képen kellett az elrejtett tárgyakat megkeresni. A következő napokban büszkén hozták vissza a megoldásokat.
A boldogságórákhoz kapcsolódóan több mozgással kapcsolatos programot is szerveztünk az idén. Sportnapot tartottunk, ahol minden szünetben különböző sporteszközökkel játszhattunk. Erdélyi kirándulásunk során pedig beiktattunk egy plusz programot, ami nemcsak az izmainkat, de az akaratunkat is próbára tette, felkaptattunk a Torockószentgyörgyi várhoz.
Ezen kívül a vízfogyasztás fontosságára hívtuk fel a figyelmet a „vizes nappal”, amikor csak vizet fogyasztottunk egész nap, és az iskola udvarán vizes kísérleteket, érdekességeket mutattunk be egymásnak. Sőt, nyolcadikos osztályként, gondolva az utánunk következőkre fát ültettünk az iskola udvarán.
A mindennapi mozgás az óvodai élet szerves része. Jelmondatunk: „A mozgás sok mindenre orvosság, de nincs olyan gyógyszer, ami a mozgást helyettesítené. ” (görög mondás)
Óvodáskorban a leghatékonyabb tanulási forma a mozgás. Játékos formában fejlesztjük a gyerekek állóképességét, az egyensúlyi, a gyorsasági és a koncentrációs képességet. A mozgás nemcsak örömforrás a gyermek számára, hanem általa fejlődik önuralma, ügyessége, állóképessége, kitartása.
A csoportszobánkban végezzük a mozgások nagy részét, amint az idő engedi a szabad levegőn.
Óvodás korban a mozgásfejlesztés feladata a gyermekek természetes mozgáskedvének megőrzése és a mozgás megszerettetése. Ezen kívül a rendszeres mozgással az egészséges életvitel kialakításhoz fontos alapokat lehet adni, valamint a mozgástapasztalatok bővítése is hangsúlyos szerepet kap ebben a korban. A megfelelő mozgáskészség kialakulásához csak sok gyakorlással lehet hozzájárulni. Óvodás korban a testi képességek, a fizikai erőnlét fejlesztése (kondicionális, koordinációs), valamint mozgáson keresztül az értelmi struktúrák és a szociális képességek fejlesztése is elengedhetetlen szerepet töltenek be a gyermekek életében. Ovi olimpián vettünk részt, ahol első helyezést ért el csoportunk. Jeles nap alkalmával közösen a szülőkkel egészséges ételeket kóstolhattunk!
A testmozgás a Csicsergő csoport egyik legkedvesebb tevékenysége. Örömszerző pillanatokat élnek át együtt a gyermekek. A mai napon a mesetáskával-meseszőnyeggel és dallal kezdeményeztem a „Mese a piros kalapos békákról” mesét. A rövid kis béka-gólya mese is a mozgáshoz kötődik. A mese tartalmát közös beszélgetéssel és kérdés-felelet játékkal felfedeztük. Örömmel láttam, hogy a nagyok mellett a kiscsoportosok is érdeklődőek. Hosszú lábú gólya varázsmondókával a gyermekek átváltoztak gólya madárrá. S nagy repkedéssel, kelepeléssel körberepülték a „fészküket”.A mozgáskotta fejlesztő eszközön az egyensúlyozást gyakoroltàk. Akadálybólya körül másztak,háromszög-négyzet-kör sikodomokon páros lábon ugráltak. A mozgásos játékban figyeltek egymásta, hiszen a varázsigénk:”A nagyok vigyáznak a kicsikre.” Motiváltak és ügyesek voltak a játékos mozgású tevékenységekben. Záró motivumként a Gólya, gólya gilice gyermekdalt énekeltük és mutogattuk a dal tartalmi jegyeit.
A testmozgás a Csicsergő csoport egyik legkedvesebb tevékenysége. Örömszerző pillanatokat élnek át együtt a gyermekek. A mai napon a mesetáskával-meseszőnyeggel és dallal kezdeményeztem a „Mese a piros kalapos békákról” mesét. A rövid kis béka-gólya mese is a mozgáshoz kötődik. A mese tartalmát közös beszélgetéssel és kérdés-felelet játékkal felfedeztük. Örömmel láttam, hogy a nagyok mellett a kiscsoportosok is érdeklődőek. Hosszú lábú gólya varázsmondókával a gyermekek átváltoztak gólya madárrá. S nagy repkedéssel, kelepeléssel körberepülték a „fészküket”.A mozgáskotta fejlesztő eszközön az egyensúlyozást gyakoroltàk. Akadálybólya körül másztak,háromszög-négyzet-kör sikodomokon páros lábon ugráltak. A mozgásos játékban figyeltek egymásta, hiszen a varázsigénk:”A nagyok vigyáznak a kicsikre.” Motiváltak és ügyesek voltak a játékos mozgású tevékenységekben. Záró motivumként a Gólya, gólya gilice gyermekdalt énekeltük és mutogattuk a dal tartalmi jegyeit.
A Ficánka kiscsoportosok életében nagy jelentősége van a szabadon és a tervezetten megvalósuló mozgásoknak. Örömforrás számukra ez a mindennapi tevékenység, miközben edzettekkebbé válnak, az egészséges életmód szokásait ezen formában gyakorolják, fejlődik kitartásuk, társas kapcsolataik, szabálytudatosságuk, kognitív képességeik. Nagyon jó lehetőség volt számunkra, amikor is a szüleikkel együtt mozoghattak a gyerekek, versenyjátékokat játszottak, óvodánk új játszóterét is kipróbálhatták. A témához kapcsolódó és ajánlott dal és mese is élményt nyújtott a gyerekeknek, a témahét folyamán többször elmeséltük „A lusta király meséjét”, illetve a „Jól érzem magam boogie-ra” is táncoltunk.
A Ficánka kiscsoportosok életében nagy jelentősége van a szabadon és a tervezetten megvalósuló mozgásoknak. Örömforrás számukra ez a mindennapi tevékenység, miközben edzettekkebbé válnak, az egészséges életmód szokásait ezen formában gyakorolják, fejlődik kitartásuk, társas kapcsolataik, szabálytudatosságuk, kognitív képességeik. Nagyon jó lehetőség volt számunkra, amikor is a szüleikkel együtt mozoghattak a gyerekek, versenyjátékokat játszottak, óvodánk új játszóterét is kipróbálhatták. A témához kapcsolódó és ajánlott dal és mese is élményt nyújtott a gyerekeknek, a témahét folyamán többször elmeséltük „A lusta király meséjét”, illetve a „Jól érzem magam boogie-ra” is táncoltunk.