Ezen az osztályfőnöki órán nem készítettünk el egyetlen produktumot se, mert egy igazán hasznos és tartalmas, őszinte beszélgetés alakult ki. A sport és mozgás előnyeinek összegyűjtése után, elég hamar előtérbe került az időbeosztás nem könnyű feladata, kérdésköre. Kértem a gyerekeket, mondják el, ki, mennyit szokott aludni. Az osztály nagy része túl keveset. (Sokan fogalmaztak meg 5-6 órát, volt, aki kevesebbet) Úgy ítéltem meg, hogy erről most fontosabb beszélni. Kutattuk a kevés alvás okait. Ezután kértem a sportolókat, hogy meséljék el, hogy hogyan gazdálkodnak az idővel. Kiderült, sokaknak nincs konkrtét terve, csak ahogy sikerül. Az egyik nagyon jól tanuló lány viszont elmesélte, hogy ő hogyan gazdálkodik az idejével, ami szerintem, mindenki számára tanulságos volt.
Testmozgás
Mozdulj velünk! A gyerekek különbőző szökdelő ésügyességi feldatokat végeztek. Labdajátékkal fejeztük be az órát. Nagyon élvezték a gyerekek.
Az elsős gyerek életkori sajátosságaiból adódóan szeret mozogni. Az iskolai gyermeknapból sem maradhattak ki a mozgásos tevékenységek. A gyerekek minden lehetőséget szívesen kipróbáltak, az akadálypályán többször is végigmentek. Egészségükre!
Domoszlói III. András Általános Iskola
Nagyon élveztük a minigolfpálya építését és az azon való játékot. Építőkockákat, üres konzervdobozokat használtunk. A golfozáshoz a tornateremből hoztunk ütőt, viszont a „labdánkat” használt zokniból gyúrtuk. Imádták a gyerekek, még golfversenyt is szerveztünk.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Nagyon élveztük a minigolfpálya építését és az azon való játékot. Építőkockákat, üres konzervdobozokat használtunk. A golfozáshoz a tornateremből hoztunk ütőt, viszont a „labdánkat” használt zokniból gyúrtuk. Imádták a gyerekek, még golfversenyt is szerveztünk.
A tanterem átrendezése után relaxációs gyakorlat következett, majd a Don’t worry című dalra a youtube videó alapján mozogtunk. Ez mindenkit jókedvre derítette. Ezután hőmérőztem, ki sportol, illetve azt is elmondták, hogy mit. Ez egy sportos osztály, kosáredző tanító néni osztályfőnökkel. Az egészséges életmódról beszélgettünk, előismereteik (okos tányér) is előkerültek. Nagy izgalommal fogtak neki az egészséges életmódot feltérképező kérdőívnek – kiderült, hogy mindenki a normál tartományban van, sokan a tökéletes kategóriába estek. Az egyik gyors kitöltő, várakozó nebuló a Boldogság várát rajzolta le.
Csapatjáték következett, különböző szervek állapotát mérő műszerek, eszközök, gépek képről felismerése és űrlapra rögzítése történt, arról beszéltek a csapatok, hogy mit mér az adott műszer. Ezután megbeszéltük, feldolgoztuk.
A sportpantomim volt a legnépszerűbb játék, a párok lelkesen készültek bemutatni különlegesebbnél különlegesebb sportágakat, a többiek izgatottan várták, hogy őket szólítsák.
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát.
Vidám óránk volt! Köszönjük!
A terem berendezését követően egy rövid relaxációval hangolódtunk a közös munkára. Ezt követően az ajánlott zenés mozgással teremtettük meg az óra hangulatát. Ezt követően hőmérőztem, hogy kik sportolnak és mennyire rendszeresen – mindenki legalább egy edzésre jár heti szinte, volt, aki négyre is.
Beszélgettünk arról, mit jelent az egészséges életmód, majd kitöltötték a kérdőívet és megbeszéltük. Fantasztikus visszajelzés volt ez még nekem is, hiszen minden gyermek egészségesen él ebben az osztályban, sőt szinte a fele tökéletesen odafigyel az egészségére.
A következő feladat különböző testi állapotokról visszajelző eszköz, gép, műszer fényképének felismerése volt. A célom az volt, hogy legyen egy kis kihívás benne ismeretátadással. Kaptak hozzá egy általam készített formanyomtatványt is csapatonként, melyre rögzítették, mi a neve és mire való az adott eszköz/gép. Amikor úgy láttam, hogy elkészültek, amit felismertek rögzítették, megbeszéltük, főleg a kevésbé ismertekről beszélgettünk.
Ezt követte a sportpantomim játék. Párok a folyósón megegyeztek abban, melyik sportágat mutatják be, a többiek kitalálták. Erről készítettünk kis vidókat is, melynek fénypontja az volt, hogy mindegyik játékot más gyermek vette fel.
Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát.
Vidám óránk volt. Köszönjük!
TESTMOZGÁS FONTOSSÁGA
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
1’ Relaxációs gyakorlat „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj egyéni munka Az almaszedésre egyenes állásban felfelé nyúlva úgy teszünk, mintha magas ágon el akarnánk érni a gyümölcsöt, majd a szőlőt szedj… mondókára előre hajolva úgy teszünk, mintha egy vödörbe raknánk a szőlőfürtöket. Fél perc almaszedés, fél perc szőlőszüret.
10’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 187-189. oldal alapján beszélgetés Mit gondoltok, miért fontos a testmozgás? Mennyit kellene mozognunk egy nap, egy hét alatt? Tudtok sorolni mozgásformákat?
10’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére 198. oldal csoport munka Tükörjáték: különböző mozgásformákat mutatok, és próbáljátok meg kitalálni és utánozni őket. (például: futás, úszás, lovaglás, tollasozás, karate) Kinek lenne kedve bemutatni egy olyat, ami még nem volt?
20’ Kooperációs ernyős feladatok csoportmunka – RITMUS: A zene ritmusára elindulunk körbe, azt követve lassítunk és gyorsítunk, sípszóra fordulunk és ellenkező irányba folytatjuk a sétát. (Bagdi Bella- Repülj velem)
– GOMBA: Emeljük magasra a kooperációs ejtőernyőt, bújjunk alá, és üljünk rá a szélére.
– Helyezzünk egy labdát a kooperációs ernyő közepén lévő lyukba, és emeljük fel 5x úgy, hogy közben nem gurul ki a labda a közepéből.
– POPCORN: 4 labdát fogok bedobni, az ejtőernyő széleit fogva úgy kell azt rázni, hogy a labdák úgy pattogjanak, mint a popcorn amikor pattogtatjuk.
– ERNYŐREPTETÉS: Magasba emeljük az ejtőernyőt, majd amikor száll le, mindenki elengedi és az elrepül.
5’ A téma lezárása Jól érzem magam boogie tánc „Jól érzem magam boogie” zenére táncoljunk együtt!
E hónap tevékenységeinek megvalósításához egy iskolák közti projektet dolgoztunk ki. Íme a projekt leírása:
Mozogj! Élj! Tedd próbára magad!
Iskolák közti interdiszciplináris nevelési projekt
I. A megvalósítás helye:
Rufa rét – az Olt folyó partján
Árkosi rét – Árkosi út irányába
Pacé tető-Előpatak irányába
Sugásfürdő
II. A projekt ötletgazdája: Botos Gyöngyvér biológia-kémia tanár
III. A projekt koordinátorai: Botos Gyöngyvér biológia-kémia tanár a Plugor Sándor Művészeti Líceumból és Váncsa Gyöngyi Klára, testnevelőtanár a Mikes Kelemen Elméleti Líceumból
IV. A projektben résztvevő pedagógus:
Bede Erika, Református Kollégium Sepsiszentgyörgy , magyar nyelv és irodalom tanára
V. Ideje: 2022. május – június folyamán
VI. Bevont tanulók köre: VI., VIII. osztályos tanulók a Mikes Kelemen Elméleti Líceumból , és a Plugor Sándor Művészeti Líceumból, Sepsiszentgyörgy. (a projektben résztvevő tanulók listáját lásd lennebb!)
VII.A projekt típusa:
Interdisciplináris – testnevelés, magyar nyelv és irodalom és biológia tantárgyak
VIII. Módszerek, eljárások:
– megfigyelés
– beszélgetés
– bemutatás
– frontális munka
– csoportmunka
– gyakorlati tevékenységek
– sporttevékenységek
IX. Érintett műveltségi területek:
– Ember és természet
– Anyanyelv és irodalom
– Testnevelés és sport
X. Megvalósítás és végeredmény bemutatása:
A tanulókat csapatokra osztjuk, összesen 4-4 csapat végzi a feladatot mindhárom iskolában, illetve közös kirándulások és túrák alkalmával lehetőség nyílik különböző sporttevékenységek lebonyolítására is. A projekt egy közös sportvetélkedővel és a díjak átadásával zárul.
XI. A projekt célja:
A mozgás, mint az egészséges életmód fontos lételeme változatos módon valósuljon meg a gyermekek mindennapjaiban. Gazdag eszköztár, motiváló helyszínek aktív részvételre inspirálják a gyermekeket. Mindenki végezzen önmaga számára érdekes, fejlesztő hatású, minden izomcsoportot megmozgató mozgásokat. Tapasztalják meg a gyermekek a mozgás örömét, az együtt mozgás közösségformáló erejét. Fedezzenek fel mozgás motívumokat a magyarnyelv és irodalomban, illetve a túrázások során vegyenek észre egy-két érdekes és hasznos növény- és állatfajt.
XII.Szervezés, előkészítés:
Nevelési területek koncentrált kidolgozása
Megfelelő eszközök biztosítása
Gyermekcsoportok együttműködésének megszervezése
Séták megszervezése
Kirándulással kapcsolatos intézkedések
XIII. A tevékenységek során használt eszközök: nylon zsák, karika,tollaslabda és ütő, ping pong labda, nylon piros szallag, tréningfelső, megkülönböztető mezek , métaütők, teniszlabda, pillepalack, újságpapír, gyufa,száraz ágak, dió, nagy keserűlapu,nylon start jelző szalag, karika 60 cm átmérőjű.
XIV. Programok, tevékenységek, feladatok:
Sor
sz. Tevékenységek, szervezés Helyszín Időpont Felelős
1. Túrázás az Olt partjára
Sporttevékenységek lebonyolítása
Vizes élőhelyek
növény-és
állatvilágának megismerése Rufa -rét május 9-13 Botos Gyöngyvér
Bede Erika
Váncsa Gyöngyi Klára
2. Séta a város Árkos felőli kijáratához
Sporttevékenységek lebonyolítása
Kis
virágkertészetek meglátogatása Árkosi rét május 16-20 Botos Gyöngyvér
Bede Erika
Váncsa Gyöngyi Klára
3. Kirándulás a város előpataki kijáratához
Sporttevékenységek lebonyolítása
Büdöskúti
forrásvíz meglátógatása Pacé tető május 23-28 Botos Gyöngyvér
Bede Erika
Váncsa Gyöngyi Klára
4. Természetjárás
a város Sugás-fürdő felőli kijárójához
Sporttevékenységek lebonyolítása
Halastavak,
emlékerdő megfigyelése
Sugás-fürdő legendájának bemutatása Sugás-fürdő május 30-június 3 Botos Gyöngyvér
Bede Erika
Váncsa Gyöngyi Klára
5. Sportvetélkedő, eredményhírdetés, díjazás, élménybeszámolók Mikes Kelemen Elméleti Líceum június 6-10 Botos Gyöngyvér
Bede Erika
Váncsa Gyöngyi Klára
XV. A sporttevékenységek leírása:
1 .helyszín – Rufa rét
Útvonal Erzsébet Park Csíki utca- Oltmező utca -Rufa rét
Négypróba verseny: 4 csapat vesz részt 8-8 tanulóval, csapaton belül párban végzik a különböző feladatokat. Tehát 4 csapat azon belül 4-4 pár. A versenytáv hossza 100 méter, minden pár 25 métret tesz meg. A pálya előre kijelölve a szervező pedagógusok által.
Kellékek:4 db nylon zsák,4 db karika,8db tollaslabda ütő,4 db tollaslabda,4 db ping pong labda,12 m nylon piros szallag,8 db tréningfelső.
I.páros- zig -zagban szaladnak: fák kikerülésével, és a fákon elhelyezett papír szallagokat 4 db minden pár részére , kell minél gyorsabban begyűjtsék .
II.páros- zsákban ugrálás: szintén 25 m ,egyenes és füves területen ,ahol egyik gyerek az ugráló,a párja a segítsége.
III.páros- egyensúlyozás: mindkét gyerek 1-1 tollasütővel a kezébe ,az ütő tenyerén egy tollaslabdát,a másik egy ping1pong labdát kell elszállitson a 25 m levő célba
IV.páros- karikába bújva: mindketten egyszerre szaladnak, két alkalommal átugorva az eléjük elhelyezett akadályon
2 .helyszín-Árkosi rét
Útvonal -Erzsébet park Vashíd -Csíki utca-Árkosi út
Métázás: hagyományos magyar népi labdájáték megtanítása és játszása 2x 15 létszámú csapat között. A pálya 30 m hosszú, annak közepén található az ágakból kirakott cél vagyis a ,,vár”. Az egyik csapatot az,,ütők” alkotják, a másik csapatot a ,,kapók”. A játék során a 70 cm bottal,ütővel felszerelkezett játékosok a vonal mögött állnak egymás után sorban.Az ütő feldobja a kislabdát ,teniszlabdát és erővel lehető legmesszebb üti,utána,pedig gyorsan a ,,várba” fut,itt védve van. Ha a kapók eggyike elkapja a labdát és a várból való visszatérés előtt eltalálja vele a soron következő kapót, pontot szerez a ,,kapók” csapata. Amennyiben a dobó visszatér időbe a várból a csapatához a ,,dobók,” csapata szerzi meg a pontot.A játékot addig játszák amig mindenki szerre egy-egy alkalommal legalább ütő játékos lesz, a pontokat összeszámolják és amelyik csapatnak több van az a nyertes.
Kellékek: megkülönböztető mezek 16 db, 2 métaütők, 2 teniszlabda, piros-fehér nylon szalag, a pálya négy sarkának kijelőlésére.
3. helyszín- Pacé tető:
Útvonal Erzsébet park-Gróf Mikó Imre szobor-Kós Károly utca-József Attila utca
Őrtüzgyújtás-Futóverseny: 4x 100 méter, szintkülöbség 50 méter ,staféta,
4 csapat vesz részt,minden csapatban 4 gyerek.A verseny előre kialakított és szalagokkal kijelzett pályán zajlik ,amit a szervező tanárok előzőleg előkészítettek a domboldalon. A csapattagok a verseny kezdetén elfoglalják poziciójukat 100 méterre egymástól a kijelzett várakozó pontoknál.
I számú játékosok síp jelre indulnak, kezükbe üres pillepalackkal, amit meg kell tölteniük a kútnál egésszen tele, bezárni és akár egy staféta botot. Gyors szaladással a második gyerek fele kell szaladjon minél gyorsabban és átadja.
II számú játékosok egyik kezükbe egy a 4×2 újságpapírt tart, átveszi a teli palackot és a két tárggyal gyorsan a harmadik játékos fele szalad. III számú játékos kezében 8 szál gyufával várakozik ,átveszi a pillepalackot, az újságpapírt ,és a tárgyak épségére vigyázva szalad a 4 számú játékos felé.
IV számú játékos kezében 1 gyufásdobozzal várakozik, amint megérkezik a harmadik játékos ,bepakolja a gyufákat a dobozba ,átveszi a másik két tárgyat és szalad az utolsó ,,állomás,”felé.
A Pacé domb tetején levő célpontban 4 kis száraz ágacskából kialakított kupac várja a befutókat ,akik egy kupacot kiválasztva minél hamarabb tűzet kell gyújtsanak, amíg lángra kap a rőzse.
A leghamarabb meggyúlt Őrtűz gyújtók nyerik meg a versenyt.A palackokban felcipelt vizzel a verseny végén kioltjuk a tűzeket.
Kellékek: 4 db pillepalack, 4db újságpapir,4 doboz gyufa,száraz ágak.
4 helyszín- Sugásfürdő:
Útvonal-Erzsébet park-Oroszlán szobor-Vojkán utca-Borvíz utca
Ügyességfejlesztő, gyorsaságfejlesztő staféta verseny: 4 csapat vesz részt, minden csapat 8 versenyzőt indít. A csapat első 6 verenyzőjének ugyan azt a feladatot kell elvégezni , a 7 és 8 számú játékosok kicsit nehezebb feladatot kapnak. A csapatok a start vonaltól indulnak először csak a legelsők minden csapatból 15 m szaladás után a földre helyezett kupacból felkapnak 2 db diót a kezükbe, szaladnak még 10 m-et és a földre kirakott karikába dobják, majd visszafutva a csapatukhoz pacsizással indítják a 2 játékost. Ezt ismétlik, mindig a 6-os játékost minden csapatban 7 és 8 játékosok váltják fel akik egyszerre szaladnak. A 8-as játékos kezében egy nagy keserűlapu , szintén felkapnak a földről 2-2 diót, de amint megérkeznek a csapat karikájához öszepakoják a keserűlapuba az összes diót, felkapják a karikát is és egymást segítve a csapatukhoz futnak vissza. Az a csapat nyer ahol mind a 16 diót leghamarabb a saját csapatuk előtt a start vonalra leteszik,a karika belsejébe.
Kellékek: 64 db dió,4 db nagy keserűlapu,nylon start jelző szalag,4 db karika 60 cm átmérőjű
5 helyszín – Mikes Kelemen Elméleti Líceun sportpálya és sportterem:
Minifotbal bajnokság: -fiúknak, tollaslabda bajnokság-lányoknak
A fotbal bajnokságon 4 csapat vesz részt 6 játékossal csapatonként a játékidő 2×10 perc.
Minden csapat játszik mindenkivel. Győzelem 3 pont,egál esetén 2 pont,veszteség esetén 1 pontot kap a csapat. Az a csapat nyeri a bajnokságot aki a legtöbb pontot szerez. A meccseket gyerek bírók vezetik ,tanári felügyelettel.
Tollaslabda bajnokság: a tornaterembe zajlik, ahol 3 kirajzolt pályán, hálóval elválasztott területeken zajlik a játék. A résztvevők sorshúzással kapnak ellenfelet,a nyertesek tovább jutnak ,a vesztesek ,,vigaszágon,, folytatják.
Kellékek:fotbal labda,síp