Ebben a tanévben több alkalommal hiányoztam hosszabb ideig egy betegség miatt, ezért a tematikát tekintve kénytelen voltam eltérni az eddigiektől: sajnos nem tudtuk feldolgozni minden témát, nem a javasolt időben/hónapban foglalkoztunk velük, s talán éppen ezekért nem annyira részletesen foglalkoztunk velük. Mégis újabb és újabb megerősítéseket kaptam, hogy ezzel foglalkozni kell, folytatni kell, szüksége van rá a gyerekeknek, s nekünk, pedagógusoknak is.
Egy évvel ezelőtt részt vettem az EKOP-os továbbképzésen. Körülményeim, lehetőségeim miatt a két programot összefonva dolgoztuk fel a gyerekekkel.
Közeledve a tanév végéhez, egyre nagyobb késztetést éreztünk a szabadlevegőre mennéshez, illetve a mozgáshoz. Ekkor dolgoztunk fel a mozgás örömét témát.
Csoportom az „elmélet” átbeszélése után kezdetben csak saját maguknak, majd egyre többen, még nevelőtanárok is csatlakoztak – heti sportprogramot állított össze. Ez egyben egy kis megmérettetés is lett a csoportok között.
Minden nap estéje más és más sportról szólt. Volt konditerem, kötélhúzás, röplabdázás, s egy könnyed séta a város parkjaiban. Nagyon jó hangulatban zajlottak a mérkőzések, melyek egyértelműen támasztották alá a mozgás boldogságfokozó tényét.
A kollégáknak annyira megtetszett lelkesedésük, hogy a következő hétre szervezett szakmai kirándulás programjába bele is vettünk egy hosszabb sétát.
Testmozgás
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Testmozgás- Pillangó csoport
A témát az egészséges életmód és a testmozgás összefüggésében dolgoztuk fel. Miután körbejártuk, az egészséges étkezés, és a testápolás fontosságát, a hangsúlyt a testmozgásra fektettük.
Különböző tornagyakorlatokat végeztük, közben kitértünk arra, melyik test részüket, izmunkat mozgatjuk meg vele.
Az egészséges életmód jegyében csupa egészséges ételeket lehetett bemutatni boldogságórán. Minden résztvevő hozhatott otthonról olyan zöldséget, gyümölcsöt, rágcsálnivalót, innivalót, étket, amelyről néhány mondatban beszámolt, hogy szerinte az miért fontos, miért hasznos. Majd erről beszélgettünk. Egy következő alkalommal a testmozgás jótékony hatásait taglaltuk, és azt a gyakorlatban is alkalmaztuk.
A kollégák pedig, mindig nagyon segítőkészek, amit ezúton is hálásan köszönök.
Nagy izgalommal láttak neki a pályák megtervezésének és megépítésének. A különböző csapatok ki is próbálták egymás pályáit.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Újra kint az udvaron tornázhattunk! A nagy füves téren ismét önfeledten bújkálhattunk, fetrenghettünk, focizhattunk, labdázhattunk nem volt sehol sár, száraz volt a fű.
Minden kedden gyümölcsöt fogyasztunk, melyből még néha csütörtökre is marad. Borsót is hajtattunk, termesztettünk a csoportba.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Iskolánkban kínai nyelv oktatása is zajlik, így a gyerekek megismerkedhettek a kínai kultúra egy részével egy egész napos programon.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Kiemelten fontos terület a megfelelő mozgás illetve az egészséges életmód alakítása. Minden lehetőséget megragadunk, hogy ezeket biztosítani tudjuk a gyerekek számára.
Az órát az „Adj hozzá egy mozdulatot” játékkal kezdtük. Kisebb csoportokban játszottak a gyerekek. Ez nagyon jó energetizáló, sresszoldó feledat, bármikor lehet alkalmazni.
Utána kitültöttük a Mf. 143. oldalán található kérdőívet, megbeszéltük azok eredményeit.
Beszámoltak a gyerekek arról, hogy mi a kedvenc sportjuk, ők mit sportolnak és hogy milyen előnyökkel jár a rendszeres testmozgás.
Utána az általam összeállított „sportok” listából választottak egyet-egyet a gyerekek. Ezekről írtak a következő órára rövid ismertetőt, ppt-t. A következő órán ezeket hallgattuk, néztük meg.
A délutáni időszakban szerveztünk partizán bajnokságot a párhuzamos osztállyal. Néhányan röplabdáztunk is a nagyobbakkal.
„Az egészséges életmód ötösfogata”:
1. Ideális testsúly
2. Mozgás, sporttevékenység
3. Egészséges táplálkozás
4. Káros anyagok kerülése
5. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás
A gyerekek körberajzolták a kezeiket és rárajzolták a fenti öt pont szimbólumait.
Sportnapot is szerveztünk az alsósainknak, amit nagyon élveztek a gyerekek. Reggelente meghallgattuk a hónap dalát, melyre a gyerekek kedvük szerint mozoghattak. Voltunk játszóházban is, ami szintén remek élmény volt tanítványaim számára.
Az egészséges táplálkozás keretében gyümölcssalátát készítettünk.
Májusban az egészséges életmód volt a középpontban, de a fentieket egész évben fontosnak tartom hangsúlyozni, ill. a gyakorlatban alkalmazni.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Megtekintettük az „Egészséges, mint a makk” című, Csukás István verse alapján készült diafilmet és megismerkedtünk az egészséges életmódjáról híres Makk Marcival, akinek vidám figuráját meg is festettük, majd eljátszottuk az egyik kedvenc mozgásos játékunkat, a Tűz, víz, repülőt.