Az óra elején “mókatornáztunk” majd meghallgattuk a Lusta Király meséjét. Beszélgető körben dolgoztuk fel a mesét, beszélgettünk az egészséges ételekről életmódról, napirendről. Elmesélte mindenki mi a kedvenc mozgásos tevékenysége, mit sportol. Feladatlapok megoldása után tükör játékot játszottak, először csak a helyükön, majd felállva nagymozgásokkal. Nagyon sokat kacagtak ez alatt a feladat alatt 😅. Lufit tartottak a levegőben zenére, majd a tornateremben tűz víz repülőt játszottunk. Visszatérve a terembe megbeszéltük hogy hogyan érzik most magukat, és ennek az okát is megfejtették 🤗
Testmozgás
Egy hónap ismét eltelt, az egészséges életmód jegyében dolgoztunk az évfolyammal. Emellett lelkesen megoldottuk a Boldogságóra program feladatait is. Lételemünk a testmozgás! Rengeteg szabadidőben töltött mozgás mellett, a tanórákon is becsempésztük a mozgás különböző gyakorlatait a tananyag feldolgozásába, legyen az matematika, vagy éppen környezetismeret óra. Sokat táncoltunk, körjátékoztunk, utánoztuk az állatok-növények mozgásait. A csattagok folyamatosan figyeltek egymás jólétére, boldogságára, lelki egészségére. Minden tag kivette a részét a havi téma feldolgozásában.
„Erdei tornaverseny”
Foglalkozás előzménye:
– Bartos Erika – Bogyó és Babóca Erdei tornaverseny című mese meghallgatása óvónői élőszóval.
– Bartos Erika – Bogyó és Babóca Erdei tornaverseny című mese megtekintése laptop, projektor és vetítővászon segítségével.
– Bartos Erika Bogyó és Babóca Erdei tornaverseny című mesekönyv nézegetése a csoportszobában szabad játékidőben.
Foglalkozás előkészületei:
Eszközök előkészítése. Színes kislabdák. Széles celluxszal körbetekert hullahopp karika. Hangszóró. Jellel ellátott érem minden kisgyermek számára. Sárga ceruzák és zsírkréták.
A mese megismerése után előrevetítettük a gyermekeknek, hogy az óvodában is rendezünk „Erdei tornaversenyt”. Izgatottan várták mindannyian.
A versenyen 4 számban versenyeztek a gyerekek.
Volt futóverseny, ahol az óvoda egész épületét körbefutottuk. Természetesen mindenki a saját tempójában. A leggyorsabb kisgyermekkel elöl egy óvónéni, a leglassabbakkal hátul egy óvónéni, középen pedig a dadus néni futott.
A második versenyszám a célbadobás volt, ahol egy ragasztószalaggal körbetekert hullahopp karikába kellett kislabdát dobni. Itt minden kisgyermek 4 labdát dobhatott.
A harmadik versenyszám a magasugrás volt, ahol a gyerekek magasságához igazítva a karomat felemelve pacsit kellett adniuk.
Az utolsó versenyszám a táncverseny volt, melyet olyan zenére táncoltunk, amit a gyerekek ismernek, szeretnek és imádnak rá táncolni (Bagdi Bella – Jól érzem magam boogie).
Természetesen minden kisgyermek nagyon ügyes volt, így mindenki kiérdemelte a jelével ellátott érmet, melyet igény szerint „arany” színűre színezhetett.
A foglalkozás alatt együtt élhettük át a mozgás örömét, hiszen folyamatosan mosolyogtak a gyerekek, élveztek minden versenyszámot és kellemesen elfáradtak.
Köszönet a Boldogság Klubbnak, ahol együtt ötletelve találtunk ki foglalkozásokat és ahol a mese ötletet is kaptam.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Mi a gyerekek által választott kedvenc mozgásformával emlékeztünk meg a hónap témájáról. A kerékpározással illetve rollerezéssel.
• Egészséges életvitel kialakítása
1.Egészséges táplálkozás 2.Testmozgás 3.Egészségkárosító anyagok
1a. élelmiszerek összetevői,
tudatos vásárlás …
1b. Egészséges egyszerű étel
készítése
1c. eperágyás készítése
2.1 Képversek a sportról
2a. Mini bajnokság
megrendezése (ping-pong,
subsoccer)
2b. Játékok az udvaron
2c. Erdei túra
2d. Bicikli túra
3a. Helyzetfelmérő játékok
3b. Legális drogok bemutatása,
korcsoportok kihangsúlyozása
3c. Illegális drogok ismertetése
3d. Drogprevenciós előadás
A foglalkozást a Happy day Fly tornájával kezdtük meg, bemelegítve a Testmozgás című témára. Pihenésképpen beszélgettünk kicsit a mozgás fontosságáról, pozitív hatásairól, helyes gyakorlásáról. Elmondták a gyerekek, ki milyen sportágban érzi jól magát, mi okoz számára örömöt, boldogságot, kikapcsolódást.
Hétköznapi tevékenységekben és Exatlon-pályán való ügyeskedésben (hídépítés, ágyúgolyó-szállítás) folytattuk tovább a mozgássorozatot. Nagymozgásos és ügyességi játékokban mutatták meg aktivitásukat a gyerekek. Végül a Móka torna Emeld a kezed című dalára mozgattuk meg magunkat, majd szabadon fociztak, hullahoppoztak a gyerekek.
Igazi örömforrás volt a gyermekek számára ez a hét, hiszen a testmozgás fő eleme nemcsak programunknak, hanem e korosztály napi tevékenységének is. Igyekeztünk változatos lehetőségeket felkínálni, többek közt motorverseny, futóbicikli gyorsulási verseny, lufi-röptetés, ugrálóvár adta a gyermekek e havi boldogságóráját! A képeken látszik mennyire felszabadult, örömteljes, vidám érzelmeket váltott ki, a sok mozgási lehetőség.
Köszönjük, hogy általatok jobban boldogabban leszünk!
A mozgás gyakorlásával kapcsolatban a 6.o. készített szófelhőt a sporttal kapcsolatban, majd megnézte a Hülye Járások Minisztériuma részt a Monty Pythontól és saját hülye járásokat talált ki.
Az egészséges életmódra nevelés kiemelt feladatink közé tartozik. Nagy hangsúlyt fektetünk a mindennapi pedagógiai gyakorlatunk során, az ezen a területen adódó feladatok megvalósítására. Az egészséges táplálkozás, a folyamatos folyadékpótlás beépül a napirendünkbe. Szülői támogatással óvodásaink , szinte minden nap fogyasztanak gyümölcsöt, zöldséget. A testmozgást lehetőség szerint kint a szabad levegőn végezzük, emellett rossz idő esetén tornatermünk és mozgásfejlesztő eszközparkunk optimális feltételeket biztosít a mozgásos tevékenységek megvalósítására. Boldogságóránkat most egy mesével , „A mezei nyúl és a sün” történetével indítottuk. A történeten keresztül a testmozgás mellett, sok- sok erkölcsi tanulságot is megismerhettek a kicsik, például azt, hogy nem helyes csúfolódni, kinevetni a másikat, vagy azt hogy milyen szerencsés az akinek van társa, aki ha, kell segít legyőzni a nehézségeket is. Vagy éppenséggel azt hogy , bizony tényleg igaz az a mondás, hogy „Többet ésszel, mint erővel” 😊
A mesehallgatás és az ezt követő beszélgetésünk után , egy izgalmas, humoros mozgásos utánzó játékra hívtam a gyermekeket. Különböző sportágakat jelenítettünk meg mozgásutánzással, mímeléssel pl: úsztunk, kosárlabdáztunk, síeltünk, bicikliztünk. Volt box, karate, és íjászat is, sőt még csónakban eveztünk is 🙂 . Ez a játék rendkívül inspiráló volt a gyerekek számára. Jó hangulatban , felszabadultan játszottunk együtt. 🥰 Boldogságóránk zárásaként kötetlen, improvizatív táncra nyílt lehetőség a Bagdi Bella Jól érzem magam, és Levendula néni meséi: Süninek lenni jó kis móka zeneszámokra.
A következő napon pedig egy olyan szülőt hívtam vendégül csoportunkba, aki gyermekjóga oktató. Az ő segítségével egy rendhagyó tornafoglalkozás keretében Jógaországba repültünk. 🧘♀️🧘♂️😊
A testmozgás igazán közel áll az óvodás korosztályhoz. A megválasztott játékok, tevékenységek, a mese, mind segítették a téma élményszerű feldolgozását, a testmozgás, az egészséges életmód -boldogságunkra gyakorolt pozitív hatását.
Fő kép tartalma: Idei tanévben az érzékenyítő programunkat összekapcsoltuk a „Gróti kupa” atlétika versennyel. Mindkettőben fő szervező voltam a munkaterv alapján. Ép intellektusú tanulókkal töltöttünk el közösen mozgással színesített napot. Délelőtt folyamán zajlott az atlétika verseny, melyen a kiosztott ötkarikás mézeskalácsokat az osztályom tanulói készítettek el. Az ebéd után folytatódott a program, melyet a mi iskolánk Tánc- és drámacsoport előadása nyitott meg. A Zalaszentgróti Shotokan Karate egyesület bemutatója következett, melybe aktívan be lettek vonva tanulóink, ismerkedtek a harcművészet mozdulataival. Az Erkel Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola Cinege néptánccsoport műsorát követte a Bíborka néptánccsoport szóló tánca. Közös táncház volt szervezve a néptáncpedagógus vezetésével. A felkészítők ajándékát, a leandert a tanulóim gondos munkájának köszönhetően (kertápolási órán) tudtam átadni a nap végén. Az érzékenyítés fontossága mindkét oldalon megfogalmazódott: a saját gyermekem tanulja az elfogadást, a másság megismerését, míg a sérült tanuló tudja a közösségi elvárásokat gyakorolni, akar másokat megismerni.
A boldogságórát a „Jól érzem magam” című dallal indítottuk. Beszélgettünk a mozgás fontosságáról (oldja a szorongását, stresszoldó, jobb tanulási képesség…), és hogy mit tehetünk érte (mindennapos testnevelés, munka, szabadidő…) A wordwall interaktív játékprogramon választottunk egy mozgásfejlesztő kártyaosztó játékot, és mozogtunk a feladatnak megfelelően. Áprilisban, az egészséghétprogramjában örökbe fogadtunk egy növényt, -kecskerágó bokor- a gondozási naplóját olvastuk át és jegyeztük le az egyes napokon elvégzett munkát. Tartalma: neve, jellemzői, termőhely igénye, metszése, szaporítása, gondozási feladataink. Megfogalmaztunk neki egy levelet: Köszöntelek Ó, bokor! -címmel. Pontos dátummal az elvégzett munkáról feljegyzést írtunk a „Madarak és fák napja” alkalmából: „2023.05. 11. Ma kigereblyéztük az aljáról a lehullott leveleket, levágtuk a lehajló ágakat, körbe kapáltuk az alját, és kihúzkodtuk a gyomokat. Mindenki szorgalmasan dolgozott.” Kő-papír-olló játékot játszottunk, majd a kedvenc „Popódal!-val zártuk a jó hangulatú Boldogságóránkat (önfeledt tánc és énekszó).
A beküldött képek magukért beszélnek, hisz kertápolók vagyunk. Rengeteget dolgoznak a tanulók szabad levegőn tele mozgással. A mézeskalács-sütő szakunk is igényel sok-sok finommotorikus mozgást.
Ebből is látszik, hogy a mindennapjainkban mennyire fontos szerepet játszik a mozgás, és mennyire jó érzéssel tölt el bennünket az elért eredmény.