A gyerekekkel közösen a világnapok közül a Törölköző világnapját váéasztottuk.
Egy csütörtöki nap minden kis elsős tanítványom egy kisebb és egy nagyobb törölközőt hozott aznap magával az iskolába.
Néhány nappal korábban megbeszéltem jógaoktató napközis kolléganőmmel, hogy tartson a gyerekeknek testnevelés óra keretében jógaórát, beleépítve a mozdulatokba törölközőt, mint eszközt.
Utánanéztünk az internet segítségével az osztállyal, hogy milyen apropóból van a törölközőnek világnapja.
Testmozgás
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A testmozgás egy elsős gyerek számára a mindennapi élet természetes része. Mivel az osztályomban többségben vannak a fiúk, így elengedhetetlen a mentális jólétükhöz, hogy amikor csak tehetem megengedjem számukra a mozgást. Nálunk nincs elhízott gyermek, mindenki kivétel nélkül szeret játszani, mozogni. Sokat hintáznak, fociznak a gyerekek az iskola jól felszerelt udvarán. Az iskolakezdés óta minden héten egyszer gyümölcsnapot tartunk, így a testmozgás mellett az egészséges életmód fontosságára is nagy hangsúlyt fektetek. A májusi hónap időjárása ugyan kicsit borúsra alakult, mégis találtunk alkalmakat és helyszíneket a mozgás rendszeres gyakorlására. Az első boldogság órán meghallgattuk Bagdi Bella: Jó érzem magam dalát, majd egy kis mesehallgatás után az egészséges táplálkozásról beszélgettünk, melyet összekapcsoltam a heti gyümölcsnapunkkal. A következő órán a gyerekek nagy örömére a tornateremben egy akadálypályát építettünk, melyen az ügyes végig haladás volt a cél. Azonban semmi sem okozott olyan nagy örömet az osztályomba járó apróságoknak, mint amikor a társtelepülésünkön működő lovardába tettünk kirándulást a madarak és fák napja alkalmából. A sétálva megtett 6 kilométeres táv monotenitását a lovak látványa és a lovaglás lehetősége tette felejthetetlenné számukra. A gyermekek arcán megjelent mosoly láttán boldogság töltötte el a szívünket. Ugyanis vallom, hogy a testmozgás az ismert boldogságfokozó technikák közül a leghatékonyabb ebben az életkorban. A gyermekek a mozgás által sajátítanak el olyan fontos dolgokat, mit az együttműködés, a tolerancia, a másság, valamint a versenyhelyzet elfogadása. Nem beszélve a teherbírás képességének a fontosságáról, mely az iskolai szerepvállalás, helytállás egyik legfontosabb alapja.
Ron Fletcher szavait idézve: „ A mozgáshoz úgy közelíts, ahogy az élethez: lelkesedéssel, örömmel és hálával. Mert a mozgás az élet, az élet pedig a mozgás. Mindkettőtől azt kapod, ami beleteszel.”
1. Relaxációs gyakorlat: Ásítás-fújás
2. Bevezetés, megbeszélés körben ülve
Mi szükséges ahhoz, hogy egészségesek legyünk?, Mit jelent a testi és a lelki egészség?, Miért fontos a testmozgás?, Mit jelent a mentális probléma, melyek a leggyakoribb mentális problémák?, Miért fontos a mentális egészség?, Mennyi testmozgásra van szükség?, Melyek a sport jótékony hatásai?, Miért tesz boldoggá a testmozgás?, Ki, mit sportol vagy sportolt?, Melyik sporttevékenységet próbálnátok ki a jövőben?
A rendszeres testmozgás jótékony hatásai
3. Szófelhő készítése
Szavak, kifejezések, fogalmak gyűjtése a testmozgással kapcsolatban.
4. Fura járások
A tanulók kipróbálják és bemutatják a különböző járásokat. (átlagos, vidám, csalódott, félénk….)
5. Keresés a médiában
A tanulók olyan influencereket, sportolókat keresnek, akik az egészséges életmóddal foglalkoznak és nekik szóló videókat készítenek.
6. Yoga
A tanulók kipróbálnak néhány yoga gyakorlatot, ami a tanteremben is elvégezhető.
7. Zenehallgatás
A hónap dalának meghallgatása Bagdy Bellától.
Májusi téma : A testmozgás fontossága
Testmozgás és a stressz
Megfigyeltük már valaha, hogyan reagál a testünk, ha stresszhelyzet ér minket? Izmainkban feszültség keletkezik, különösen az arcizmaink, a nyakunk és a vállunk van kitéve az effajta merevségnek, és mindezek hosszantartó, kínzó hát, illetve nyakfájáshoz vezethetnek, valamint lüktető fejfájáshoz. Szorít a mellkasunk, felszökik a pulzusunk, izomgörcseink keletkeznek, álmatlanság, gyomorégés, hasfájdalom, hasmenés is jelentkezhet. Az, ezeket a tüneteket kisérő aggodalom és kényelmetlenség további stresszhez vezethet így egy ördögi kört kialakítva.
A sportolás egy nagyon hatásos eszköz ebből a körből való kitöréshez. A testmozgás segít megszabadulni a feszültségtől és ellazítja az izmokat. Mivel a test és az agy közeli kapcsolatban állnak egymással, ha testünk ellazul, úgy mi is megnyugszunk, megszabadulunk a feszültségtől.
Testmozgás és az ADHD (figyelemzavar, hiperaktivitás zavar)
A rendszeres testmozgás az egyik legkönnyebb és egyben leghatékonyabb eszköze is az ADHD (figyelemzavar, hiperaktivitás) tüneteinek enyhítésére, valamint a koncentráció, a memória, és a hangulat javítására egyaránt. Ezáltal a testmozgás ugyanazt a hatást éri el, mint az ADHD-ra felírt gyógyszerek.
Rendszeres, tudatos testmozgással bizonyítható módon, hatékonyan kezelhetők a komoly mentális problémák is.
A rendszeres testmozgás további előnyös hatásai
Ha nem szenvedünk semmilyen mentális problémától sem, a rendszeres testmozgás akkor is számtalan olyan jótékony hatással bír, amelyek miatt érdemes azt rendszeresen gyakorolnunk. Jobb lesz a hangulatunk, a kisugárzásunk és sokkal kiegyensúlyozottabbá válhatunk.
A sportolás hozzájárul az élesebb memóriához, a tisztább gondolkodáshoz, a nagyobb önbecsüléshez, a pihentetőbb alváshoz, lendületességhez, rugalmassághoz. Számtalan olyan hatást érhetünk el vele, ami megóv attól, hogy rosszabb élethelyzetünkben alkoholhoz és egyéb tudatmódosító szerekhez akarjunk fordulni.
Learatni a rendszeres testmozgás okozta pozitív következményeket sokkal könnyebb, mint gondolnánk
Nincs szükség rá, hogy órákat töltsünk az edzőteremben, hogy minden nap maratoni távokat fussunk.Minél többet edzünk, annál több energiánk lesz, és így egyre inkább növelhetjük edzésidőnket is. A lényeg, hogy törekedjünk a rendszerességre, ha életformánkká válik a sport és fontos része lesz mindennapjainknak akkor egyre több időt szánhatunk rá, és egyre többféle mozgásformát is kipróbálhatunk, és higgyük el, hamar élvezhetjük a befektetett munka gyümölcsét.
Amikor nehéz időszakát éljük életünknek, sok olyan negatív érzés lenghet körül bennünket, amelyek mind megnehezítik, hogy rászánjuk magunkat a sportolásra. Azonban, ha végre rászántuk magunkat, akkor nagyon hamar érezhetjük, hogy milyen jól tettük, hiszen ez a sok negatív érzés átfordul, és azonnal más szemszögből szemlélhetjük életünket. Ha kimerültek vagyunk, fájnak az izmaink és reménytelennek érezzük magunkat, nagyon sokat segíthet a sport. Egy alapos bemelegítés utáni, könnyű kényelmes edzés rövid időn belül helyre rázhat bennünket mind mentálisan, mind fizikailag.
Ezzel a témával foglalkoztunk egész hónapban. A téma könnyed és egyben közkedvelt is.
1.Szófelhőbe gyüjtöttük a sporttal kapcsolatos gondolatokat.Bizony 3 tábla nem volt elég hozzá. Szóban folytattuk a beszélgetést a témáról. Az osztályban szinte kivétel nélkül mindenki sportol, rengeteg pozitív élmény fűződik hozzá. Mindennapjainkban is sokat mesélünk egymásnak az edzésekről , az eredményekről és az örömökről.
2. Legalább 2 órán át beszélgettünk a KEDVENC SPORTOM és a KEDVENC SPORTOLÓM témáról. Ez megint végtelen… Csak úgy csillogtak a szemek! 🙂 Meséltek,meséltek a sok edzésrl, a sok küzdelemről, a sokféle sportágukról és a sok elért eredményeikről.
3.Az olvasókönyveben kiemelten foglalkoztunk az alábbi olvasmányok célzott feldolgozásával:
-Olimpia
-Az aranycsapat
-Sportszerűség
-Sportágválasztó
Volt olyan,amelyiket külön a gyerekek kérték,hogy mielőbb olvassuk el. Sok új információt tanultak ezekből, de rengeteg tudással rendelkeztek már-különösen a foci terén.
4.Hatalmas plakátokat készítettek csoportokban órákon át: Sport témában. Nagyon inspirálta őket ez a közös feladat. Megnéztük egymásét és jó játék volt kitalálni, ki melyik részt rajzolta/írta. Természetesen egyből tudtuk…
5.Kiemelten ,tudatosan próbáltunk a szabadtéri sportolásra ebben a hónapban, végre a szép időben több időt fordítani. Sajnos 4.osztályban már kevés a szabadidő.
Öröm volt látni,hogy már maga a beszélgetés, a rajzolás, az olvasás a sportról mennyi boldogságot okoz. Mennyi pozitív élményt juttat a gyerekek eszébe. S látni,hogy még a nehezebben kezelhető gyerekeknek is mekkora szükség van a gyógyító erejére.
Tartalmas és örömteli témát zártunk le ebben a hónapban is.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A Galaxis torna gyakorlatai a következőek:
Első gyakorlat:
Mellső fekvőtámasz: kilépés bal oldalra, jobb lábbal mellé zárás, majd visszalépés és lábzárás, ugyanez a jobb oldalra történő kilépéssel is.
Második gyakorlat:
Párban állás, kézfogás, szökdelés helyben majd fordulattal.
Harmadik gyakorlat:
Futás, karok középtartásban majd adott jelre megállás és guggolótámasz.
Kipróbáltunk néhány érdekes járás, futás gyakorlatot is, ezek a következőek:
-Törpe járás
-Óriásjárás
-Sarkon járás
-Pókjárás
-Rákjárás
-Karomjárás: sarok, lábujjhegy
-Popsi érintő futás
-Repülőfutás
-Malomfutás
-Pillangófutás
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Testmozgás az óvodánkban szerencse kártyákkal
9. Boldogságóránk témája a Testmozgás volt. A gyermekek izgatottan várták, hogy elkezdődjön ez a Boldogságóra is. Megbeszéltük, hogy miért van szükségünk mozgásra. Nagyon érdekes és meglepő beszélgetés született belőle. Jó ötleteket mondtak egymásnak. Először Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük. Majd a gyermekek kedvenc dalát kísértük tánccal közkívánatra. Ez a szám A „Repülj velem” c. szám volt. Elmeséltem A lusta király történetét. Ez után következet a nagy mozgásos játékunk.
Mozgásos játékok szerencse kártyákkal!
Játék menete:
Különböző papírokra mozgással kapcsolatos feladatokat írtam fel, ezeket hívtuk szerencse kártyáknak. Voltak közülük olyan papírok, amik üresek voltak. Ezt hívtuk kakukktojás lapoknak. Mikor ezt húzták ki a gyermekek nem örültek neki. Mikor a szerencse kártyát húzták örültek, mert mozoghattak.
A lapokon a következő játékok álltak:
Tűz-víz -repülő játék
Sivatagi varázsló játék: itt a varázslónak mondani kellet egy tulajdonságot, ami pár gyermekre igaz. Pl.: cseréljen helyet az, aki szoknyában van. Ekkor, akire jellemző volt ez a kijelentés helyet kellett cserélnie egy másik gyermekkel. közben a varázsló is elfoglalhatta valaki helyét.
Lufivarázs: felfújtunk több lufit, ez egy csapatjáték, feladat, hogy mindig, valakinek bele kell ütnie, mert nem szabad, hogy a földre leessen
Szobrososdi
Állat átváltoztatós játék: kijelöltünk egy fogót, akinek egy plüss van a kezében, akit a plüssel megérint, az átváltozik teknősbékává
Babzsákfoglaló
A gyermekek nagyon élvezték ezt a Boldogságórát is. Nagyon ügyesek voltak, és én örültem a jó hangulatuknak.
A Boldogságóra program 9. témája „A testmozgás gyakorlása” volt. Beszélgettünk a testmozgás fontosságáról, a sportolás és a tánc jótékony hatásairól. Osztályunk tanulói közül többen járnak néptáncra ill. karatéra. Ők elmondták a fellépésekkel és a versenyekkel kapcsolatos élményeiket, valamint azt is, hogy miért szeretnek járni ezekre a különfoglalkozásokra.
Az óra következő része játékokkal, testmozgással telt el. Újdonságként a lepedő labdával ismerkedtek meg a gyerekek, és előjerült a kooperációs ernyő is, amit mindig nagy lelkesedéssel használnak.
Május hónap témaköre a testmozgás volt. Igyekeztünk minden ezzel kapcsolatos programunkat a szabadban megszervezni. A jó idő, a friss levegő, a szabadság érzése, amikor a testünk nem csak a mozgástól, de a természet adta energiától is frissebb, könnyebb lesz elengedhetetlen feltétele az egészségnek, az örömnek.
Rendhagyó módon voltak tanóráink is, melyeket a szabadban tartottunk. Ezen alkalmakkor beszélgettünk a mozgás, a sport fontosságáról, tudatosítottuk, rögzítettük azok szervezetünkre gyakorolt jótékony hatásait.
Kitöltöttük a sportágválasztó táblázatot, melyből kiderült, hogy tanulóink igen bátrak és vállalkozó kedvűek. Hiszen sokan kipróbálnák az ejtőernyőzést, a vadvízi evezést. A valóságban pedig a legtöbben úsznak, kerékpároznak (azzal járnak iskolába), fociznak, kosaraznak, kézilabdáznak. Szerencsére iskolánk sportkörei lehetőséget biztosítanak ezekre.
A témakör zárásaként önállóan fogalmazták meg a gyerekek azt a három indokot, amiért érdemes mozogni, sportolni.
Gyakorlati tevékenységeink voltak ebben a hónapban:
-Táncház – a Magyar népviselet napjához kapcsolódva
– Kézilabdásaink versenysorozatokon vettek részt, melyet igen jó eredménnyel zártak
– Madarak és fák napjához kapcsolódva mozgásos feladatok, versengések a szabadban.
Mivel a mozgáson túl az éneklés is örömforrás, gyakran meghallgattuk és közösen énekeltük Bagdi Bella Jól érzem magam című dalát.
A témáról történt beszélgetések és mozgásos játékok során mi is igen jól éreztük magunkat.
A relaxéciós gyakorlat után a hónap dalára táncoltunk egy fergetegeset. A gyerekeknek ez a dal tetszett talán leginkább a hónap dalai közül. Mindenki táncra perdült. Ezt követően átbeszéltük a „Lusta király” történetét és együtt gondolkoztunk azon, miért tesz jót a testünknek és a lelkünknek a mindennapos testmozgás. Elutaztunk az óperenciás tengerre, ahol az álomszövő Manókkal találkoztunk és pár szokásukat mi is kipróbáltunk. Átváltoztunk pókká, skorpióvá, robottá, hercegnővé is és így jártunk, keltünk a csoportszobában. A szobros, zenés játék következett, ahol mókásabbnál, mókásabb szoborkölteményekkel találkozhattam. A koncentrációs játék során nagy figyelmet igényelt a párna dobása és közben a név mondása, de sikeresen teljesítettük ezt a feladatot is. Végül Szikra Szávát rávettük, hogy jöjjön ki a kis biztonságos zugából és mozogjon velünk egy jót.
Boldogságprogramos hetünkben a mozgás került előtérbe. A jó idő miatt rengeteget voltunk a szabadban, ahol futkároztunk, csapatjátékoztunk és mindenféle tornamutatványokat csináltunk.
A csoportszobában jógázós feladatokat gyakoroltak a gyermekek, amelyek néha nagyon viccesre sikerültek!
Átbeszéltük a különböző sportokat, mozgásos feladatokat és ebből választva rajzolták le, hogy melyik a kedvencük, mit szeretnek csinálni.