A hónap témája a testmozgás volt.
Megbeszéltük a sport és a mozgás fontosságát. A gyerekeknek alapos ismereteik voltak a testnevelés tanár bácsiknak köszönhetően a mozgás szervezett formáiról.
A gyerekek nagyon élvezték a zsinórlabda csapatversenyt.
Testmozgás
A hónap témája a testmozgás volt.
Megbeszéltük a sport és a mozgás fontosságát. A gyerekeknek alapos ismereteik voltak a testnevelés tanár bácsiknak köszönhetően a mozgás szervezett formáiról.
A gyerekek nagyon élvezték a zsinórlabda csapatversenyt.
Ebben a hónapban a testmozgás témakört dolgoztuk ki a kolléganőimmel. A gyerekek nagyon szeretik a mozgást, ezért törekszünk arra, hogy minden nap kimenjünk az udvarra. A téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy minden csoport bent a csoportszobában meghallgatták a hónap dalát: Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie, illetve a hónap meséjét: Bezzeg Andrea: A lusta király. A mese meghallgatása után átbeszéltük a meséhez tartozó kérdéseket. Kint az óvoda udvarán különböző sorversenyeket rendeztünk a gyerekeknek, amit nagyon szerettek. Az óvoda összes gyermekeke kint a hátsó teraszon általuk választott zenére táncolhattak.
Ép testben ép lélek! – hónapunk mottója.
Beszélgető kör alkalmával, kitértünk a testmozgás fontosságára.
4. osztályos tanulóimmal készítettünk egy plakátot, a kedvenc sporttevékenységükről kifejtve azt, hogy miért szeretik illetve, milyen hatással van az életükre.
A következő foglalkozáson a 3-4. osztályosokkal egy piros szív közepébe felírtuk, hogy testmozgás a hátuljára az általuk kiválasztott mozgásformát írták (pl.: 20 guggolás, 4 körfutás…).
Az iskola udvarán elrejtettük, melyet nekik kellett megkeresniük, ebbe a feladatba több évfolyamot is bevontunk.
Amikor, megtalálták a szívet, el kellett végezniük a rajta lévő feladatot. Azok voltak a legügyesebb tanulók, akik minél több szívet találtak és több feladatot oldottak meg.
Az első és a második osztályos tanulókkal a beszélgetés után meghallgattuk a hónap dalát (Bagdi Bella: Jó érzem magam). A gyerekek felszabadultan vettek részt a dalban, mely során végezték a dalban lévő utastásokat. Óra után a szünetben is ebben az átszellemült a hangulatban voltak.
Megtanultuk felfrissíteni a testünk és lelkünk az energia csillaggal.
Mozgáskártyák segítségével feladatokat is megoldottak.
Az utolsó foglalkozásunk alkalmával hatalmas sétát tettünk a Dunakanyarban Vácon, a séta alkalmával felfedeztük a természet kincseit (a tó élővilágát, az ősi magyar fát, a Hét kápolnát, a csodatévő forrást).
Így felfrissülve zártuk a testmozgás hónapját.
Május 8-10 között erdei iskolában jártunk Csömödéren. 3 izgalmas napot töltöttünk együtt csodálatos erdei környezetben. Kirándultunk, játszottunk a szabadban. A fiúk fociztak, kötelet húztunk, hintáztunk, fogócskáztunk. Voltunk múzeumokban, méhészetben, utaztunk kisvasúttal.
Élményekkel gazdagodva tértünk haza.
Május témaköre: A mozgás öröme
A boldogságórát megelőzően kirándultunk egy jót a falu határában található Zala folyóhoz. Célom az volt, hogy az egészséges mozgáson kívül megtapasztaljuk érzékszerveink segítségével a természet szépségeit. Tanítványaim a séta közben hangosan rácsodálkoztak a növényekre, állatokra, természeti jelenségekre stb… Természetesen gyűjtöttünk terméseket is, melyeket felhasználunk majd technika és rajzórán.
A keszthelyi Balatoni Múzeumban szuperul éreztük magunkat. Mivel jól sikerültek a kirándulások, ezért a boldogságórán már kellő mértékben motiváltak voltak a gyerekek.
Tanítványaimmal boldogan oldottuk a játékos feladatokat a szabadban.
1. Viharjáték
2. Ügyességi verseny: Törpék és óriások (élelemgyűjtés, öltöztetés, sziklagörgetés)
3. Ugróiskola
A hónap során végzett feladatok:
A Méhek Világnapja minden évben április 30-a. Idén ez a nap vasárnapra esett, emiatt mi kitaláltuk a „Méhek Világhetét”, amit a május 2-tól, május 5-ig tartó héten valósítottunk meg. Már előző rajz óráinkon elkészültek a virágfűzéreink és a virágos mező (méhlegelő) a faliújságra, hogy a méhecskéink, amiket nyomtatott sablon alapján nyírtunk és színeztünk, jól érezhessék magukat. Május 2-án, kedden reggel mézes kenyeret kóstoltunk, és megbeszéltük, hogy a finom, édes és egészséges csemegét a méhek szorgos gyűjtőmunkájának köszönhetjük. A gyerekek plüss méhecskéket is hoztak, amikkel eljátszottuk a méhek táncát és repkedését. Bagdi Bella „Jól érzem magam boogie” című dalával és a méhecskékkel tényleg nagyon kellemes hangulatot teremtettünk magunknak, így hívtuk fel a figyelmet arra, hogy a méhek fontos élőlényei a világunknak és vigyáznunk kell rájuk!
Anyák Napjára is szívvel-lélekkel készültünk. A gyerekek a saját maguk által készített képeslapokkal, virágtölcsérekkel, élővirággal és közös versmondással köszöntötték fel az édesanyákat.
Mivel a május a testmozgás és az egészséges életmód hónapja, természetesen rendszeresen sportoltunk, sétáltunk, kirándultunk a környéken, élveztük a tavaszi napfényt. A friss levegőn sokat beszélgettünk a helyes táplálkozásról és a megfelelő életmód kialakításáról. Feldolgoztuk „A mezei nyúl és a sündisznó” című mesét is, aminek új, mindannyiunk számára kedvező befejezést találtunk ki közösen. Eszerint a nyuszi megtudja, hogy a sündisznók átverték, de közösen leülnek, megbeszélik az eseményeket és megbocsátanak egymásnak. Ezt követően pedig együtt sportolnak tovább, békességben és egyetértésben küzdenek az egészségükért, a jóllétükért. Ezt támasztotta alá a munkafüzet rejtvényének megfejtése is: SPORT!
Beneveztünk egy, a WHO által meghirdetett rajzpályázatra is, aminek a címe szintén kapcsolódik a hónap témájához: „Milyen az a világ, ahol egészségesen élhetsz a családoddal, ahol a természet a barátunk?” A legjobban sikerült alkotásokról készített fotókat elküldjük majd a pályázat kiírójának, így a legügyesebbek akár kerékpárt is nyerhetnek majd.
Készítettünk egy heti tervezőt is a családi vitalitás naptár alapján az egészséges életmód kialakításának elősegítéséhez. Ebben különböző gyakorlatokat, feladatokat, játékos mozgásformákat találtunk ki, amik közül mindenki megtalálhatta a maga számára a legkedvezőbbet. Megbeszéltük, hogy a siker érdekében fontos a kitartás, a szorgalom, a lelkiismeretesség. Ha elfáradunk, természetesen megpihenhetünk, de utána újult erővel folytatjuk, ahol abbahagytuk, soha nem adjuk fel!
Erre volt kiváló példa a hónap legkiemelkedőbb sporteseménye, a „TOUR de HONGRIE” Magyar Kerékpáros Körverseny, aminek a 2. szakasza május 11-én áthaladt a mi kis falunkon, Lesencetomajon is, a Zalaegerszeg-Sümeg-Tapolca-Kapolcs-Nagyvázsony-Révfülöp-Ábrahámhegy-Badacsony-LESENCETOMAJ-Várvölgy-Zalaszántó-Keszthely útvonalon. A falu tevékeny lakói kialakítottak egy szurkolói pontot a posta előtti téren: folyamatosan díszítették a főutcát, a versenyzők neveit felfestették az aszfaltra, tablókat, feliratokat készítettek, kék lufikkal, kékre festett kerékpárokkal dekorálták az épületek bejáróit, felhívást intéztek a szurkolók felé, hogy lehetősége szerint mindenki kék ruhában érkezzen a programra. A nagy nap délutánján a gyerekek a helyszínen elhelyezett ugrálóvárral, ingyen használható spinning bringákkal (szobakerékpárokkal), LEGO foglalkoztatóval és egyéb sporteszközök használatával tölhették el a várakozási időt, majd örömmel, lelkesen buzdították a megérkező, aztán gyorsan elsuhanó kerékpáros csapatot. Hatalmas élményt jelentett számukra/számunkra ez az esemény, ami ténylegesen felhívta a figyelmet a mozgás, a kerékpársport/sport fontosságára. A kerékpárosok rendíthetetlen „tekerése” pedig kitartásra, szorgalomra, elszántságra, türelemre és állhatatosságra tanította őket, de a felnőtteket is.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A mozgás elsődleges a gyermekek számára. Minden képességfejlődés a mozgásból ered, a nagy és finommozgások kihatnak az értelmi képességek fejlődésére. Ha a fejlődés közben kimarad egy-egy folyamat, annak hátránya már óvodáskorban jelentkezik. A gyermekek kedvelik és várják a mozgásos tevékenységeket, hisz a tevékenység örömén kívül a bennük lévő feszültség is feloldódik. Beszélgettünk az egészséges életmódról, a vitaminokról, zöldségekről, gyümölcsökről. Az előzményekben a Föld-, Madarak fák napjával kapcsolatban a levegő, víz az egészséges élettér fontosságáról. Ezen a boldogságórán olyan mozgásos játékokat játszottunk, melyek az együtt, a csapatban való mozgást segítették elő. Mindezt Bagdi Bella énekével színesítettük. A szoborjátékon kívül a labdatáncoltatás és a „százlábúvá válunk” játék igazi élmény volt a kicsik számára. Az összedolgozás, az egymásra figyelés a mozgás során, mosolyt csalt a gyermekek arcára, és ami még fontos, hogy erősödött közösségi érzésük.
Táncoljunk és mozogjunk!
Ebben a hónapban már nagyon sokat tudunk mozogni a friss levegőn, eső esetén pedig bent is alaposan megmozgatjuk magunkat. E havi Boldogság óránk is a mozgásról szólt, játékosan, vidáman, hogy mindenki jól érezze magát.
Táncoltunk egy jót Bagdi Bella dalára: Jól érzem magam boogie. Egy mozdulatsort utánoztak a gyerekek, párszor elgyakoroltuk előtte. Az „Elvarázsolt szoborpark” c. játék nagyon tetszett nekik, a kicsik is szépen megértették a szabály, kreatívak voltak a szobrok alkotásánál. A „Járások játéka” is jól megmozgatta a csoportot, amit kombináltunk a „Százlábú” című játékkal, Ezt a mozgásformát is viccesnek találták. A „Labdázós körjáték” nagyon jó a figyelmük fejlesztésére, összpontosítására, ismereteik bővítésére, mert egy adott témához tartozó dolgokat sorolunk fel a gyerekekkel közösen, játékosan. (Pl. állatot mondunk)
A nap végén arra bíztattam a gyermekeket, hogy otthon is játsszák el ezeket a játékokat a szüleikkel, testvéreikkel. Az elkészült fotókat is megosztottuk a szülőkkel.