Az európai elhízás elleni világnapot választottam a téma feldolgozására. Világunkban egyre nagyobb problémát jelent az elhízás, a túlsúly és ezeknek az egészségromboló hatásai. A témát két oldalról közelítettem meg: táplálkozás és testmozgás vonatkozásban. Természettudomány és testnevelés órán is feldolgoztam, két ötödik osztályban megelőzés céllal.
Természettudomány órán ízletes gyümölcssalátát készítettünk részben a tanult gyümölcsökből, részben a kedveltekből. Mialatt a gyerekek aprították a gyümölcsöket, megbeszéltük, hogy miért fontos az emésztés szempontjából a mindennapi gyümölcsfogyasztás, milyen létfontosságú vitaminokhoz jutunk általuk, milyen betegségeket okozhat a vitaminhiány. Kiszámoltuk, hogy egy adag gyümölcssaláta milyen energiaszegény, de ennek ellenére nagyon is kielégíti az édesség utáni vágyunkat, s még a fogunkat sem roncsolja.
Testnevelés órán egy közeli kondiparkba mentünk, ahol a nyilvános, ingyenes erősítő eszközöket próbálhatták ki a tanulók. Ez a testgyakorlás pénzbe nem kerül, bármikor igénybe vehető, csak elhatározás és akarat kell hozzá. Megnéztük, hogy melyik eszköz mire való, melyikkel milyen hatás és eredmény érhető el. A gyerekek lelkesen birtokba vették a kondiparkot. Vittünk még oda tollasütőket, hullahopp karrikákat és ugrálókötelet is a szabadidősportok gyakorlására.
Bízom benne, hogy mindkét foglalkozás célja elért a gyerekekhez, s tudatosan is odafigyelnek már a táplálkozásra és a testmozgásra.
Testmozgás
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A májusi hónap témája ,, A testmozgás gyakorlása” volt. E téma keretén belül a gyerekek örömmel bemutatták kedvenc testmozgásaikat.
Napindításként a gyerekek játékos nyújtó- lazító, jógagyakorlatokat végeztek.
A nyújtó- lazító és az egyszerű jógagyakorlatok megnyugtatják a manócskák légzését, lelkét. A testüket pedig erőssé és rugalmassá teszik.
Ezt követően megbeszéltük, hogy a ,,Szív szigeten” a manókon kívül még néhány fajta lény lakik. Kipróbáltuk, hogy ők hogyan mozognak, járnak. Kipróbáltuk, milyen a hangya járás, pók járás, rák járás, egérke járás, manó járás, óriás járás, tündér járás, sellő járás, varázsló járás, boszorkány járás, robot járás, stb.
Ezt követően meghallgattuk Bagdi Bella ,,Jól érzem magam boogie” című dalát.
A gyerekek nagy örömére a dalhoz mozdulatsorokat, koreográfiát tanultunk meg.
A gyerekek végig a tevékenységek alatt nagyon vidámak, boldogak, felszabadultak voltak.
Megtapasztalhatták a testmozgás néhány jótékony hatásait mint például: oldja a szorongást, enyhíti, levezeti a stresszt, csökkenti és megelőzi a depressziót, emeli a hangulatot, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket, növeli az önbizalmat, javítja a tanulási képességet, javítja a memóriát és a koncentrációt, megnöveli a munkakedvet, elősegíti a jobb alvást, elősegíti az egészséges étvágyat és az egészséges zsírégetést, valamint az emésztést, így hozzájárul testünk és testképünk pozitív változásaihoz.
A ,,Zárókör” keretén belül Bagdi Bellának ,,Pozitív gyerek vagyok” című dalára felszabadultan táncoltak.
E téma keretén belül nagyon élvezetes és vidám perceket éltünk át.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 6. osztályosokkal a zalaegerszegi kalandparkba kirándultunk. A gyerekek ügyességüket, bátorságukat kipróbálva sikeresen érték el az újabb és újabb akadályokat. Többen önmagukat és korlátaikat is legyőzve pozitív élményekkel gazdagodtak, erősödtek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az osztálykiránduláson kipróbálták a tanulók Keszthelyen, a Balatoni Múzeum előtti játszótér játékait. Felejthetetlen pillanatokat töltöttek mozgással.
Fazekas József Általános Iskola
Májusi boldogságóránkon kevesebb szerepet kapott az elmélet és többet a gyakorlat. A gyerekekkel hamar megállapítottuk, hogy az egészséges életmód legfontosabb eleme a mozgás, ami valóban fokozza boldogságérzetünket, mozogni jó! Mindenki örül a mozgásnak, már attól boldogok vagyunk, ha tudjuk, hamarosan mozoghatunk egy kicsit. Testmozgás közben is mindig vidámak vagyunk, és utána is érezzük a mozgás boldogító hatását. Ezt gyorsan megbeszéltük, majd egyetértettünk abban, hogy ebben a hónapban a boldogságórákat inkább mozgással töltjük. Mozogtunk a tanteremben írás órán, mozogtunk a tornateremben, mozogtunk a szabadban, mozogtunk dalos játékok közben és szabadidőben is. Testnevelés órán kívül is igyekeztünk minél több időt mozgásos játékokkal tölteni.
Azért más módon is összekapcsoltuk a mozgás szót a boldogsággal: lerajzoltunk magunkat kedvenc mozgásos tevékenységünk közben, valamint sporteszközökből kiraktuk a BOLDOGSÁG szó betűit. E havi mottónk: „Mozogni jó, mozogni maga a BOLDOGSÁG!”
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A májusi Boldogságórán a testmozgás fontosságáról beszélgettünk. Egyetértettünk abban, hogy sokkal többet kellene lennünk a friss levegőn. Azt is megállapítottuk, hogy keveset mozgunk. Célként tűztük ki, hogy ezen változtatni fogunk. Megosztottuk egymással, melyik az a sportág, melyet szívesen végzünk/végeznénk.
Az óra további részében hullahopp karikából kialakított élő társasjátékot játszottunk, mely tele volt különböző mozgásos feladatokkal.
Bízom benne, hogy ez a játékos tevékenység meghozta mindannyiunk számára a mozgás iránti igényünket és kedvünket!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7. osztály, Jómadarak
A májusi Boldogságórán a testmozgás fontosságáról beszélgettünk. Egyetértettünk abban, hogy sokkal többet kellene lennünk a friss levegőn. Azt is megállapítottuk, hogy keveset mozgunk. Célként tűztük ki, hogy ezen változtatni fogunk. Megosztottuk egymással, melyik az a sportág, melyet szívesen végzünk/végeznénk.
Az óra további részében hullahopp karikából kialakított élő társasjátékot játszottunk, mely tele volt különböző mozgásos feladatokkal.
Bízom benne, hogy ez a játékos tevékenység meghozta mindannyiunk számára a mozgás iránti igényünket és kedvünket!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Vagányok
A májusi Boldogságórán a testmozgás fontosságáról beszélgettünk. Egyetértettünk abban, hogy sokkal többet kellene lennünk a friss levegőn. Azt is megállapítottuk, hogy keveset mozgunk. Célként tűztük ki, hogy ezen változtatni fogunk. Megosztottuk egymással, melyik az a sportág, melyet szívesen végzünk/végeznénk.
Az óra további részében az udvaron aszfaltkrétával felrajzoltunk egy 20 mezős élő társasjátékot, mely tele volt különböző mozgásos feladatokkal.
Bízom benne, hogy ez a játékos tevékenység meghozta mindannyiunk számára a mozgás iránti igényünket!
Az órát egy beszélgetőkörrel indítottuk. A testmozgás és a boldogság kapcsolódási pontjait kerestük. Miért tesz boldoggá a testmozgás? A kérdésre a következő válaszokat kaptuk, és gyűjtöttük össze:
• oldja a szorongást,
• enyhíti, levezeti a stresszt,
• csökkenti és megelőzi a depressziót,
• emeli a hangulatot,
• pozitívan befolyásolja az önértékelésünket,
• növeli az önbizalmat,
• javítja a tanulási képességet,
• javítja a memóriát és a koncentrációt,
• megnöveli a munkakedvet,
• elősegíti a jobb alvást,
• elősegíti az egészséges étvágyat, a zsírégetést, az emésztést,
• hozzájárul testünk és testképünk pozitív változásaihoz.
A következő játékban Szikra Száva lustálkodó meseszövő manót érveinkkel próbáltuk meggyőzni arról, hogy hagyjon fel a lustálkodással.
Ezt követte egy labdázós körjáték, amelynek segítségéve megtudhattuk, hogy társainknak melyik a kedvenc sportja.
Majd elkészítettük a testmozgás ábráját, szavakat, kifejezéseket, fogalmakat gyűjtöttünk, amelyek a testmozgáshoz kapcsolódnak.
Aztán meghallgattuk a hónap dalát, amelyhez játékos mozgásos feladat kapcsolódott.
Ezután egy gondolatkísérlet következett. Én-karbantartási útmutatót készítettünk.
Néhány pontot megállapítottunk közösen az ember karbantartási javaslat csomagba. Azután mindenki személyre szabottan megalkothatta a sajátját.
Végül elkészítettük a galaxis testtudat emlékplakátunkat.
A héten gyermeknapot tartottunk, melynek keretén belül három program is a mozgásról szólt:
– Óvodánk apraja-nagyja részt vett a sportdélelőttünkön, ahonnan kellemesen elfáradva, de jó élményekkel távoztak. Igyekeztem olyan feladatokat összeállítani, ami a 3-7 éves korosztálynak megfelel. Természetesen minden gyermek a képességei szerint végezhette el a feladatokat.
– Tagóvodáink részvételével „Nemzetközi Sportvetélkedőt” tartottunk, ahol a nagycsoportos korú gyerekek karikás feladatokat oldottak meg. Bár nem verseny volt, hanem vetélkedő, mindenki igyekezett a lehető leggyorsabban teljesíteni a feladatokat. Egy közös bemelegítés után kezdődött is a játék, amit közös falatozással (gyümölcs, limonádé) zártunk.
– A szülőket is meghívtuk egy közös játékra. A délután folyamán olyan mozgásos feladatokat állítottam össze, melyek során szülő-gyermek együtt oldotta meg a feladatokat, majd ha mind a 7 állomáson begyűjtötték a pecsétet, akkor egy ajándékot kaptak a gyerekek, ami egy pohárelkapó volt.
Mindhárom eseményről vidáman, fáradtan, jó érzéssel tértek haza gyermekek, felnőttek egyaránt.