A Boldogságóra program 9. témája „A testmozgás gyakorlása” volt. Beszélgettünk a testmozgás fontosságáról, a sportolás és a tánc jótékony hatásairól. Osztályunk tanulói közül többen járnak néptáncra ill. karatéra. Ők elmondták a fellépésekkel és a versenyekkel kapcsolatos élményeiket, valamint azt is, hogy miért szeretnek járni ezekre a különfoglalkozásokra.
Az óra következő része játékokkal, testmozgással telt el. Újdonságként a lepedő labdával ismerkedtek meg a gyerekek, és előjerült a kooperációs ernyő is, amit mindig nagy lelkesedéssel használnak.
Testmozgás
Május hónap témaköre a testmozgás volt. Igyekeztünk minden ezzel kapcsolatos programunkat a szabadban megszervezni. A jó idő, a friss levegő, a szabadság érzése, amikor a testünk nem csak a mozgástól, de a természet adta energiától is frissebb, könnyebb lesz elengedhetetlen feltétele az egészségnek, az örömnek.
Rendhagyó módon voltak tanóráink is, melyeket a szabadban tartottunk. Ezen alkalmakkor beszélgettünk a mozgás, a sport fontosságáról, tudatosítottuk, rögzítettük azok szervezetünkre gyakorolt jótékony hatásait.
Kitöltöttük a sportágválasztó táblázatot, melyből kiderült, hogy tanulóink igen bátrak és vállalkozó kedvűek. Hiszen sokan kipróbálnák az ejtőernyőzést, a vadvízi evezést. A valóságban pedig a legtöbben úsznak, kerékpároznak (azzal járnak iskolába), fociznak, kosaraznak, kézilabdáznak. Szerencsére iskolánk sportkörei lehetőséget biztosítanak ezekre.
A témakör zárásaként önállóan fogalmazták meg a gyerekek azt a három indokot, amiért érdemes mozogni, sportolni.
Gyakorlati tevékenységeink voltak ebben a hónapban:
-Táncház – a Magyar népviselet napjához kapcsolódva
– Kézilabdásaink versenysorozatokon vettek részt, melyet igen jó eredménnyel zártak
– Madarak és fák napjához kapcsolódva mozgásos feladatok, versengések a szabadban.
Mivel a mozgáson túl az éneklés is örömforrás, gyakran meghallgattuk és közösen énekeltük Bagdi Bella Jól érzem magam című dalát.
A témáról történt beszélgetések és mozgásos játékok során mi is igen jól éreztük magunkat.
A relaxéciós gyakorlat után a hónap dalára táncoltunk egy fergetegeset. A gyerekeknek ez a dal tetszett talán leginkább a hónap dalai közül. Mindenki táncra perdült. Ezt követően átbeszéltük a „Lusta király” történetét és együtt gondolkoztunk azon, miért tesz jót a testünknek és a lelkünknek a mindennapos testmozgás. Elutaztunk az óperenciás tengerre, ahol az álomszövő Manókkal találkoztunk és pár szokásukat mi is kipróbáltunk. Átváltoztunk pókká, skorpióvá, robottá, hercegnővé is és így jártunk, keltünk a csoportszobában. A szobros, zenés játék következett, ahol mókásabbnál, mókásabb szoborkölteményekkel találkozhattam. A koncentrációs játék során nagy figyelmet igényelt a párna dobása és közben a név mondása, de sikeresen teljesítettük ezt a feladatot is. Végül Szikra Szávát rávettük, hogy jöjjön ki a kis biztonságos zugából és mozogjon velünk egy jót.
Boldogságprogramos hetünkben a mozgás került előtérbe. A jó idő miatt rengeteget voltunk a szabadban, ahol futkároztunk, csapatjátékoztunk és mindenféle tornamutatványokat csináltunk.
A csoportszobában jógázós feladatokat gyakoroltak a gyermekek, amelyek néha nagyon viccesre sikerültek!
Átbeszéltük a különböző sportokat, mozgásos feladatokat és ebből választva rajzolták le, hogy melyik a kedvencük, mit szeretnek csinálni.
Testmozgás? Jó idő? Naná, hogy irány az udvar!
És mivel mi egy bolondos csoport vagyunk, egyértelmű, hogy Tükrös játék! 🙂 A legmókásabb játék, amit csak lehet játszani! (és ezt mi ki is használtuk! 😉 )
Imádták a gyerekek minden percét! 🙂
Ebben a hónapban rendhagyó módon dolgoztuk fel a testmozgás gyakorlásának témáját.
Egy rövid elméleti bevezető után -amiben nagy segítségünkre voltak a munkafüzet feladatai pl.: mozgásos relaxáció, „Sportágválasztó”, „Egészséges napirend” stb.- a tornateremben folytattuk a tevékenységeinket. Játszottunk sorversenyt érdekes feladatokkal, volt „A testünk beszél” és „Evolúciós játék” is.
A hónap második foglalkozását összekötöttük a nemzetközi gyermeknap rendezvényeivel. Mivel a hónap témanapjai is e köré szerveződtek az osztály számára, az iskola többi csoportját is bevontuk a rendezvénybe: plakátot készítettünk nekik a nap programjairól, és számos retro játékot tanultunk be, illetve készítettünk elő. Így a második foglalkozásunk immár iskolaszintűvé nőtte ki magát: „gumiztunk”, zsákban futottunk és kötelet húztunk, majd egy zenés-táncos interaktív előadáson vettünk részt pedagógusainkkal együtt.
Ebben a hónapban tehát az egészséges életmódot minden oldalról igyekeztünk megismerni, de leginkább átültettük a mindennapi gyakorlatba.
Szuper volt, köszönjük!
Óvodánkban kiemelt terület az egészséges életmódra nevelés, a testi és lelki egésszség. Nagyon sokat mozgunk.
Először elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című mesét, ami után beszélgettünk arról, hogy mi az amivel egészségesebb életet élhetünk. Mik azok a dolgok amik ebben segítenek bennünket. Ügyesen elsorolták a sportot, a gyümölcs- és zöldségfogyasztást, mondtak sok egészségtelen dolgot is ellenpéldának. A témához kapcsolódó Jól érzem magam boogieval kezdtük a mozgást aztán a végén azzal is zártunk. Mivel egy különleges foglalkozás volt, ezért katicás pólóban tornáztunk kivételesen. Szuper akadálypályákon mozogtunk több helyszínen.
Mozogni öröm!
Kiemelten kezeljük a testmozgás fontosságát itt az óvodában. Egészséges életmódra nevelünk úgy, hogy közben megszerettetjük gyermekeinkkel a mozgást. Már a reggeli órákban kint az udvaron gyülekezünk, így hát rengeteg lehetőségünk van mozogni. Egy délelőttöt csak a Boldogságórának szenteltünk.
Az egy-kettő-három-négy kezdetű mondókával indítottam a foglalkozást. A lusta király történetével folytattuk, amely /hosszúsága ellenére/ nagyon lekötötte a gyerekek figyelmét. Ezt követően sokat beszélgettünk a mozgás és sportolás fontosságáról. Majd táncra buzdítottam a gyerekeket Bagdi Bella Jól érzem magam című dalára. /Az egyik kedvenc dalunk./A továbbiakban következhetett az aktív mozgás.
Az ajánlott anyag mindegyike tetszik, de a százlábú című különösen, ami magával ragadta a gyerekeket. A csoportszobában, tornateremben, és az udvaron is megépítettük, majd megjártattuk a mi kis „Százlábúnkat”. Nagyon jól sikerült. /A menet közbeni szakadásokat mindig kijavították./ Majd mocsárjárás következett, ami szintén a gyerekek egyik nagy kedvence. „ Matróz bácsi hogyan keljünk át a folyón”- nagyon sokszor eljátszottuk, s közben cseréltük a szereplőket. Természetesen a versenyfutás sem maradhatott el, amit nagyon kedvelnek. Végül az ejtőernyővel különböző mozgásokat végeztünk.
Mindannyian jól éreztük magunkat. A gyerekek nagyon sokat mozogtak, sportoltak, gyümölcsöt fogyasztottak. Nagyon élvezetesen telt a délelőttünk.
Egészséges életmódról szóló foglalkozásunkat a gyereknaphoz kapcsoltuk. Maci jógával kezdtük a napot (nap köszöntése jógagyakorlatok), ami egy Maci csoportnál természetes. Aztán Bagdi Bella zenéire ropták a táncot a gyerekek.Tízórai után egy közös bemelegítés következett, amin már az egész óvoda részt vett. Utána következtek a különböző állomások, ahol a gyerekek vidám mozgásos feladatokban vettek részt: horgásztunk, kerestünk kincset, húztunk kötelet, volt ugráló vár, de a nap csúcspontja a habparti volt! Ebéd után még finom epret is kaptak a gyerekek. Ez egy emlékezetes, egészséges, boldog nap volt!
És történt egy apró csoda is! Csak felnőtt felügyelete mellett mehettek a gyerekek a habba. Az egyik kislánynak nem jött az édesanyja, csak fürdőruhát küldött. Mondtuk, hogy így nem mehet be. Mindenki sajnálta, de a szabály… És akkor az egyik kislány a csoportból megkérte az édesanyját: Anyu! Nem lehetne, hogy egy kicsit most a barátnőm anyukája is legyél? Valamennyiünket meghatott ez a kérés, és amit az édesanya mondott: a Boldogságórák hatása. A két kislány kézen fogva, boldogan szaladt a habba!
A csoport tagjaival az elméleti hátteret megbeszéltük. Tisztáztuk a fogalmak jelentését, példákat hoztunk fel rá. A testmozgás fontosságáról is beszéltünk, majd a személyes élményeiket, tapasztalataikat mesélték el. Eközben meditációs zene szólt a háttérben.
Játszottunk szituációs gyakorlatokat, és társasjátékot is.
A rajzokat 4-4 fős csapatokban készítették el.