A májusi hónap Boldogságórájának témája az egészséges életmód, amelynek elengedhetetlen része a fizikai aktivitás.
A hónap folyamán sokat beszélgettünk a gyerekekkel a rendszeres testmozgásról. Tudatosítottuk, hogy a mozgás milyen fontos szerepet tölt be mindennapi életünkben és hogyan járul hozzá testi-lelki egészségünkhöz. A tanulók elmesélték, hogy mit sportolnak és, hogy mennyi ideje űzik azt a bizonyos sportot. Kiderült, hogy vannak, akik röplabdáznak, kosárlabdáznak, fociznak, kempóznak, úsznak, néhányan táncot és gimnasztikát is tanulnak.
Az egyik alkalommal akadálypályán mutatták meg a harmadikosok az ügyességüket. Nagyon élvezték a feladatokat és örömmel vették az akadályokat. A versenyzést körjátékkal vezettük le a gyerekek nagy örömére.
Végül az egészséges életmód témájával kapcsolatban néztünk oktató videót és rajzfilmet is az interneten.
A Boldogságóra minden percét nagyon élvezték a gyerekek.
Testmozgás
2022. május 31-én ismét boldogság órákat tartottunk iskolánk 2.c osztályában. A május hónap témája a testmozgás gyakorlása, annak fontossága. A motivációnk bőven megvolt, hiszen áprilisban a hónap csoportja lettünk, amit itt is / most is, hálás szívvel köszönünk. Az óra elején megbeszéltük, hogy miért fontos a rendszeres mozgás és a testi- lelki kapcsolódás. Ráhangolódtunk a témára. Kitértünk rá, hogy éppen a mai nap – május 31. – a „Nemdohányzók világnapja”. Megkerestük a májusi hónap fontos napjait. A gyerekek a május 22-én ünnepelt, „Európai elhízás elleni napot” választották fő témaként a „Nem dohányzók világnapja” mellett. Ebben a két témában sokatmondó, beszédes rajzok születtek csoportmunkában.
Az óra elején az aktuális dallal – „Jól érzem magam „ kezdtük a testmozgást, ami jókedvre derítette a gyerekeket. Az elkészült rajzok után a 2. órában ismét mozogtak a gyerekek. A „Tök jó” c. dal tökéletes volt a szoborjáték alapzenéjének. Ezután különleges járásokkal nevettették meg egymást a tanulók.
A két óra gyorsan elszaladt, de nagyon jókedvűen, vidáman és kipihenten kezdhettünk neki a harmadik – immár órarendi- óránkhoz.
Az óvodai élet mindennapjaiban jelen van a sokszínű mozgás. A téma közel állt a gyerekekhez, hiszen a mozgás a legkedveltebb tevékenységeik egyike.
Napi szinten hallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie.
A dal szövegét utánozva táncoltunk (forogtunk, dobbantottunk, ugrottunk). A kiválasztott relaxációs gyakorlataink is minden naposak voltak.
Elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című mesét, a mese utáni kérdéseket együtt válaszoltuk meg.
A mozgásos játékok nagyon kedveltek gyermekeink körében, a jó idő beköszöntével pedig a szabadban szerveztük azokat. Gyakoriak voltak az utánzójátékok, labdajátékok, helyfoglaló játok, különféle futások, ugrások, dobások. Megismerhették a kötélhúzást, zsákban futást.
A hónap folyamán két nagy mozgásos programunk is volt, az egyik a biciklitúra a másik az erdei kirándulás. A betervezett sokmozgásos tevékenységek az egészséges életmód alakítása és fejlesztése mellett, hozzájárultak az élményszerzéshez és a közösség formálásához is.
A testmozgás az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb, hiszen a gyerekek a játékos mozgás közben tanulják meg a stresszes helyzetek könnyebb elviselését.
A mozgás létfontosságú egy ember számára, akár fizikai aktívitás szempontjából, akár lelki folyamatainkat nézve. A gyerekeknél pedig egészséges fejlődésük érdekében mindenképp. Továbbá mozgás által vezetik le a stresszes helyzeteket is.
Rendszeresen végzünk a napirendbe ágyazott mozgást saját dalra, de ebben a hónapban megtanultuk a mozgás dalát, a „Jól érzem magam boogie”. Tetszett a gyerekeknek, hiszen ritmusos, pörgős dal.
Számos versenyt is rendeztünk ebben a hónaban, valamint voltak olyan napok is, amikor szabadon választhattak maguknak tornaeszközt és játszattak vele.
A játékos feladatok közt szerepelt a Lufi a magasban! játék is. Nagyon ügyesek voltak, több gyerek is elég sokáig fenn tudta tartani a labdát a levegőben.
Amikor esős idők voltak, akkor a napocskát hívogattuk. Kötélből napot formáltunk, és mondókára a sugarak közt ugráltunk.
A mozgás létfontosságú egy ember számára, akár fizikai aktívitás szempontjából, akár lelki folyamatainkat nézve. A gyerekeknél pedig egészséges fejlődésük érdekében mindenképp. Továbbá mozgás által vezetik le a stresszes helyzeteket is.
Rendszeresen végzünk a napirendbe ágyazott mozgást saját dalra, de ebben a hónapban megtanultuk a mozgás dalát, a „Jól érzem magam boogie”. Tetszett a gyerekeknek, hiszen ritmusos, pörgős dal.
Számos versenyt is rendeztünk ebben a hónaban, valamint voltak olyan napok is, amikor szabadon választhattak maguknak tornaeszközt és játszattak vele.
A játékos feladatok közt szerepelt a Lufi a magasban! játék is. Nagyon ügyesek voltak, több gyerek is elég sokáig fenn tudta tartani a labdát a levegőben.
Amikor esős idők voltak, akkor a napocskát hívogattuk. Kötélből napot formáltunk, és mondókára a sugarak közt ugráltunk.
A mozgás létfontosságú egy ember számára, akár fizikai aktívitás szempontjából, akár lelki folyamatainkat nézve. A gyerekeknél pedig egészséges fejlődésük érdekében mindenképp. Továbbá mozgás által vezetik le a stresszes helyzeteket is.
Rendszeresen végzünk a napirendbe ágyazott mozgást saját dalra, de ebben a hónapban megtanultuk a mozgás dalát, a „Jól érzem magam boogie”. Tetszett a gyerekeknek, hiszen ritmusos, pörgős dal.
Számos versenyt is rendeztünk ebben a hónaban, valamint voltak olyan napok is, amikor szabadon választhattak maguknak tornaeszközt és játszattak vele.
A játékos feladatok közt szerepelt a Lufi a magasban! játék is. Nagyon ügyesek voltak, több gyerek is elég sokáig fenn tudta tartani a labdát a levegőben.
Amikor esős idők voltak, akkor a napocskát hívogattuk. Kötélből napot formáltunk, és mondókára a sugarak közt ugráltunk.
A mozgás létfontosságú egy ember számára, akár fizikai aktívitás szempontjából, akár lelki folyamatainkat nézve. A gyerekeknél pedig egészséges fejlődésük érdekében mindenképp. Továbbá mozgás által vezetik le a stresszes helyzeteket is.
Rendszeresen végzünk a napirendbe ágyazott mozgást saját dalra, de ebben a hónapban megtanultuk a mozgás dalát, a „Jól érzem magam boogie”. Tetszett a gyerekeknek, hiszen ritmusos, pörgős dal.
Számos versenyt is rendeztünk ebben a hónaban, valamint voltak olyan napok is, amikor szabadon választhattak maguknak tornaeszközt és játszattak vele.
A játékos feladatok közt szerepelt a Lufi a magasban! játék is. Nagyon ügyesek voltak, több gyerek is elég sokáig fenn tudta tartani a labdát a levegőben.
Amikor esős idők voltak, akkor a napocskát hívogattuk. Kötélből napot formáltunk, és mondókára a sugarak közt ugráltunk.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Májusi hónapban változatos módon tettünk többet az egészségünkért. Futottunk az egészségünkért, osztálykiránduláson túráztunk, lovaskocsikáztunk, gyereknapon buborék fociztunk.
Nagyon színes és sokféle tevékenységet megvalósító hónap volt csoportunk számára a május.
A mozgás átszőtte a mindennapjainkat. Nemcsak a mindennapos testnevelés, hanem a délelőtti és délutáni udvari irányított mozgás és szabad játék is a gyermekek testi szükségleteinek kielégítését szolgálta. Ebben nem akadályozhatott bennünket a kedvezőtlen időjárás sem, hiszen ahogy a mondás tartja: „Rossz idő nincs, csak rosszul öltözött gyerek!”
A gyerekek megszokták és igénylik a friss levegőn tartózkodást, amely hozzájárul mindennapi jóllétükhöz: oldottabbá, boldogabbá teszi a csoport hangulatát, javítja kondicionális képességeiket. S ha mindehhez zene is társul, az még tovább fokozza aktivitásukat, segíti a koncentrációt a a figyelem fenntartását, a mozgássorok pontos végrehajtását.
A hónap első hetében köszöntöttük az édesanyákat Anyák napján. Műsorunk fontos eleme volt a hála-versek mellett a Shodeinde Dorka Tavasztündér című dalára bemutatott szalagos táncunk.
Aztán a jó cselekedeteket gyakoroltuk, amikor Afrika hetet tartottunk. Részt vettünk óvodánk – a Nagykanizsa Központi Óvoda és tagintézményei, valamint egy alapítvány által szervezett – adománygyűjtő kampányban az általunk „örökbe fogadott” nyugat afrikai óvoda megsegítésére. Ismerkedtünk kultúrájukkal, zenéjükkel, táncaikkal, életkörülményeikkel. Sokat beszélgettünk arról, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a mindennapokban, amelyek számunkra ismeretlenek (ivóvízhez jutás, egészséges életmód, gyermekek feladatai, munkája).
A testmozgás gyakorlása téma feldolgozását segítette a kézikönyvben található Bezzeg Andrea meseéje a lusta királyról. Matyi mondókáját szívesen mondogatták a kisebbek is és kísérték a tanult mozgássorral. Kipróbáltuk a Jóga-móka gyakorlatokat is, melyek éppúgy segítették az ellazulást, mint a koncentrációt, mozgáskoordinációt és komplex, minden érzékszervre kiterjedő fejlesztést biztosítottak.
Persze kipróbáltuk a „Százlábú” feladatot is, közben gyakran keveredtünk mókás helyzetekbe, pozíciókba, melyeknek gyakran esés, dominó-szerű borulás lett a vége, nem kis derültséget okozva a résztvevőknek. Végigcsináltuk a „Járások játékát” és az „Elvarázsolt szoborpark” játékokat is. Sokféle eszköz biztosításával – labda, ejtőernyő – szerveztem az udvari tevékenységeket, melyek segítségével sokat nevettünk, jól éreztük magunkat, s közben a rendszeres és intenzív mozgással hozzájárultunk egészségünk megőrzéséhez, fenntartásához.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Ép testben ép lélek
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2023. május 30., 20h
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, a mozgás életszükséglet, a testedzés mentális örömforrás.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, mit gondol az Ép testben ép lélek jelentéséről.
Ezek után feladatul kapták, hogy fogalmazzák meg, miért tehet boldogabbá minket izmaink megdolgoztatása. Tartalmas válaszokat kaptam.
Tanári magyarázattal folytattuk a foglalkozást a mentális egészség és a mozgás, testedzés, mint természetes örömforrás kapcsolatáról. PPT-n kivetítve, közösen számbavettük, hogy a testmozgásnak, és a sportnak milyen jótékony hatásai vannak. Különbséget tettünk versenysport és hobbisport között.
Meg kellett határozniuk, hogy szerintük mennyi testmozgásra van szükségünk. Többre gondoltak, mint a WHO ajánlása.
Utolsó feladatként egy játékos teszten tudhatták meg, milyen sportág való nekik. (Forrás: https://www.noiportal.hu/main/npnews-18128.html)
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a találkozásunk.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát. Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár