A gyerekekkel az evolúciós játékot és a nyúl, répa, vadász játékot próbáltuk ki. A Boldogságórás kisdiákok tánccal, tánclépésekkel fejezték ki örömüket.
A nyúl, répa, vadász játékot is nagyon szerették, még fogjuk játszani.
Testmozgás
Testmozgás
Örültünk, hogy eljött a jó idő, épp a testmozgás hónapján már egyre többet lehetünk a szabadban, így többféle sportot űzhetünk. Ebben a hónapban volt a Kihívás Napja is, amikor több állomáson, különféle akadálypályákon kellett játékos és ügyességi feladatokat teljesíteni.
A mozgással kapcsolatban feladatlapot kaptak a gyerekek és egy korosztályuknak megfelelő tesztet, ami arról szól, hogy milyen sport illik hozzájuk. Ezt közösen töltöttük ki. A feladatokból a kis képeket megfejtették és a szóhálót is nagyon tetszett, amelyben különféle sportok voltak elrejtve. Ügyesen keresgélték a szavakat.
A faliújságunkra kikerültek a kis képek a sportokról, amelyeket ki is színeztek.
Beszélgettünk a mozgás fontosságáról, az egészséges életmódról, különféle mozgásformákról, arról, hogy milyen sportokat próbáltak már ki. Ki az, aki jelenleg is sportol valamit és mi a kedvenc sportjuk. Kiderült, hogy emellett a táncot is nagyon sokan kedvelik, ez már kiderült iskolai rendezvények során. Lényeges, hogy a fiatalok mozogjanak, erre szerencsére sok lehetőségünk van itt az iskolában is, de a nyári szünetben mindenképpen, biztosan élnek is a lehetőségekkel!
Krafcsik Éva
gyógypedagógus
A havi témánk nagyon aktuális a napokban lejátszódott eseményekhez! A csoport a következő nevelési évet már az iskolában kezdi, ezért igyekeztünk a héten minden lehetőséget megragadni arra, hogy kiránduljunk, mozogjunk. Tokajban élünk, ahol kivételesen szép a környék, kellemes a levegő, ami a Tokaji hegynek és a 2 folyónak köszönhető. Szerencsére az időjárás is lehetővé tette, hogy minnél több időt töltsünk a szabad levegőn. Ebben a nevelési évben is rengeteget foglalkoztunk az egészséges életmóddal, a helyes táplálkozással. Az óvodánkban minden héten gyümölcs és zöldség napot tartunk, és ekkor a beérkezett gyümölcsökből, zöldségekből vagy salátákat készítünk, vagy csak összevágjuk és a maguk természetes ízvilágában fogyasztjuk őket. Ezen kívül, minden nap tartunk mindennapos testnevelést, amit igényelnek is a gyermekek. Az udvarunk is nagyon jól felszerelt, árnyékos, biztosítjuk a kisgyermekek számára a közlekedési eszközöket, labdákat, tekéket stb.
A napunkat egy bemelegítő mozgással kezdtük, ahol nem csak a csoportunk, de a csoportunk szülei is részt vettek. Ez az első alkalom, amikor a szülőket is sikerült bevonni a foglalkozásba. A Jól érzem magam boogie című dalra mozogtunk. Mindenki, kivétel nélkül mozgott, csinálta a bemelegítést. Ezt követően az óvoda szervezésében bringa napot tartottunk, ahol nemcsak a mi csoportunk kisgyermekei vettek részt, hanem az óvoda összes kisgyermeke is. A feladat az volt, hogy körbebiciklizzük az óvodánkat, amihez rendőri kíséretet és egészségügyi biztosítást is kaptunk. A táv nem volt nagy, de mindenki izgatottan kerekezett, szerencsére balesetmentesen. Amikor visszaérkeztünk az óvoda udvarára, a következő feladat az volt, hogy az általunk elkészített akadálypályán kellett végig menniük. Ügyesen teljesítették a feladatot és még az első három helyezetett jutalomban is részesítettük. Az elfáradt kisgyermekeket és szüleiket megvendégeltük hideg limonádéval és finom gyümölcssalátával. Ezt követően visszamentünk a csoportunkba és elmeséltem a Lusta király című mesét. Szinte nem is kellett kérdeznem tőlük semmit, automatikusan mondták, hogy bizony a mai nap után ők is sokkal jobban érzik magukat és nem szeretnének olyanokká válni, mint a Iusta király. Nagyon tetszett nekik ez a mese, látszott rajtuk, hogy teljesen beleélik magukat a szerepekbe. Ezt kihasználva, beszélgetést indítottam arról, hogy kinek melyik a kedvenc játéka? Nagyon sok kisgyermek a focit mondta elsőre, aztán a biciklizést, a fogócskát, rollerezést. Igazán büszke vagyok a csoportomra, mert szinte kivétel nélkül mindenki szeret mozogni, szeretik a finom gyümölcsöket, nem a cukros innivalókat kérik, hanem sokkal inkább a vizet. Bízom abban, hogy ez a felnőtt korukra is így fog maradni és mindannyian egészséges emberekké válnak.
Ebben a hónapban a Testmozgás gyakorlása volt boldogságóránk témája.
Óvodáskorban nagyfokú a gyermekek mozgásigénye, igyekszünk megfelelő teret biztosítani a mozgásra.
Óvodánk legfőbb irányelve: az egészséges életmódra nevelés.
Próbáljuk mindig komplex formába megszervezni a mozgásos játéktevékenységeket.
A rendszeres testedzés és sportolás ,mint mentális egészség védőfaktora első helyen áll.
Gyermekhetünk programjába építettem be a testmozgást ,mint az egyik legfőbb boldogságfokozó technikát.
Színes cirkuszba varázsoltuk el a gyerekeket, ahol kipróbálhattak számos mozgással kísért tevékenységeket ilyenek voltak: kötéltáncosaink, egyensúlyozó embereink, cirkuszi állatbemutatóink, gólyalábasaink, célbedobóink.
Elmeséltem a gyermekeknek A nyúl és a sün mozgásos mesét.
Beszélgettünk a különböző mozgásokról, sportokról, melyet eljátszottak a gyerekek.
Többször meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát.
Kedvelt játékuk: a tűz, víz, repülő mozgásos játé, házatlan mókus, kidobó .
Lezárásként elmondhatom, hogy az egészséges életmód egyik legfőbb feltétele a testedzés-testmozgás, mely óvodáskorban nagyon intenzív és fejlesztő hatású.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Májusi boldogságóránkat iskolánkban megrendezett tavaszi projekt keretei köré építettük. Pünkösdi hagyományokat elevenítettünk meg, megválasztottuk iskolánk pünkösdi királyát, akinek 7 ügyességi és erőpróbát kellett kiállnia a cím elnyeréséért.Volt lovaglás, zsákban ugrálás, gólyaláb járás, kakasviadal, kötélmászás, súlydobás, célba dobás. A gyerekek minden mozgást nagyon élveztek és versengve teljesítettek.
Óvodánk pedagógiai programjában nagyon hangsúlyos részt foglal el a mozgásfejlesztés, az egészséges életmódra nevelés. A heti 2 nagy mozgás fejlesztés , illetve egy rövidebb intervallumú zenei mozgásfejlesztés a tornateremben, a mindennapos mozgások beépültek a heti terveinkbe. Lehetőség szerint minden nap szervezünk udvari, szabad levegős mozgástevékenységeket is, valamint gyógy testnevelő foglalkozik a deformitásban szenvedő gyermekekkel, ajánlásokat tesz az óvodapedagógusoknak kisebb rendellenességek enyhítését célzó gyakorlatokra. Délutáni mozgáslehetőséget is biztosítunk az érdeklődő gyermekeknek: ovi- kosár, népitánc, aerobic foglalkozásokon.
A Breki csoportosaink szívesen mozognak, beszélgetés során megfogalmazták, hogy miért is fontos a testmozgás, és, hogy ez a kifejezés mit is jelent. Felsoroltunk jó néhány mozgásformát, megbeszéltük a sportolás jelentőségét is.
A hónapban több mozgásos programunk is volt: a néptáncosok a városi Néptáncfesztiválon léptek fel először, hangos sikert aratva, illetve a Városi Gyermeknapon az aerobicra járó gyermekeink színesítették a programot. A kosaras foglalkozások befejező akkordja egy igazi kosaras Jamboree volt, ahol a kicsik együtt mozogtak a nagyokkal, igazi felnőtt mezbe öltözhettek, mindenféle ügyességi feladatokban próbálhatták ki magukat.
A nagycsoportosok „Ballagása” napján délután családi kerti partykat szerveztünk minden csoportnak, ahol tréfás mozgásos feladatokat, ügyességi játékokat játszottunk, néhány – a mozgásfejlesztéssel foglalkozó szülő segítségével. A hónap utolsó napján pedig eleget tett óvodánk is a Kihívás Napja megmozdulásának, mintegy 140 gyermek, és felnőtt mozgott az óvoda teraszán vidám, mozgásos zenére.
Bagdi Bella: „Jól érzem magam” zenéjére többször is táncoltunk, mozogtunk már ezeken a programokon kívül is, ha egy kis test- és lélek ébresztésre volt szükségünk. Nagyon szeretik a gyermekeim ezt a zenét, már majdnem mindenki megtanulta a mozdulatokat is.
A májusi hónap Boldogságórájának témája az egészséges életmód, amelynek elengedhetetlen része a fizikai aktivitás.
A hónap folyamán sokat beszélgettünk a gyerekekkel a rendszeres testmozgásról. Tudatosítottuk, hogy a mozgás milyen fontos szerepet tölt be mindennapi életünkben és hogyan járul hozzá testi-lelki egészségünkhöz. A tanulók elmesélték, hogy mit sportolnak és, hogy mennyi ideje űzik azt a bizonyos sportot. Kiderült, hogy vannak, akik röplabdáznak, kosárlabdáznak, fociznak, kempóznak, úsznak, néhányan táncot és gimnasztikát is tanulnak.
Az egyik alkalommal akadálypályán mutatták meg a harmadikosok az ügyességüket. Nagyon élvezték a feladatokat és örömmel vették az akadályokat. A versenyzést körjátékkal vezettük le a gyerekek nagy örömére.
Végül az egészséges életmód témájával kapcsolatban néztünk oktató videót és rajzfilmet is az interneten.
A Boldogságóra minden percét nagyon élvezték a gyerekek.
2022. május 31-én ismét boldogság órákat tartottunk iskolánk 2.c osztályában. A május hónap témája a testmozgás gyakorlása, annak fontossága. A motivációnk bőven megvolt, hiszen áprilisban a hónap csoportja lettünk, amit itt is / most is, hálás szívvel köszönünk. Az óra elején megbeszéltük, hogy miért fontos a rendszeres mozgás és a testi- lelki kapcsolódás. Ráhangolódtunk a témára. Kitértünk rá, hogy éppen a mai nap – május 31. – a „Nemdohányzók világnapja”. Megkerestük a májusi hónap fontos napjait. A gyerekek a május 22-én ünnepelt, „Európai elhízás elleni napot” választották fő témaként a „Nem dohányzók világnapja” mellett. Ebben a két témában sokatmondó, beszédes rajzok születtek csoportmunkában.
Az óra elején az aktuális dallal – „Jól érzem magam „ kezdtük a testmozgást, ami jókedvre derítette a gyerekeket. Az elkészült rajzok után a 2. órában ismét mozogtak a gyerekek. A „Tök jó” c. dal tökéletes volt a szoborjáték alapzenéjének. Ezután különleges járásokkal nevettették meg egymást a tanulók.
A két óra gyorsan elszaladt, de nagyon jókedvűen, vidáman és kipihenten kezdhettünk neki a harmadik – immár órarendi- óránkhoz.
Az óvodai élet mindennapjaiban jelen van a sokszínű mozgás. A téma közel állt a gyerekekhez, hiszen a mozgás a legkedveltebb tevékenységeik egyike.
Napi szinten hallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie.
A dal szövegét utánozva táncoltunk (forogtunk, dobbantottunk, ugrottunk). A kiválasztott relaxációs gyakorlataink is minden naposak voltak.
Elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című mesét, a mese utáni kérdéseket együtt válaszoltuk meg.
A mozgásos játékok nagyon kedveltek gyermekeink körében, a jó idő beköszöntével pedig a szabadban szerveztük azokat. Gyakoriak voltak az utánzójátékok, labdajátékok, helyfoglaló játok, különféle futások, ugrások, dobások. Megismerhették a kötélhúzást, zsákban futást.
A hónap folyamán két nagy mozgásos programunk is volt, az egyik a biciklitúra a másik az erdei kirándulás. A betervezett sokmozgásos tevékenységek az egészséges életmód alakítása és fejlesztése mellett, hozzájárultak az élményszerzéshez és a közösség formálásához is.
A testmozgás az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb, hiszen a gyerekek a játékos mozgás közben tanulják meg a stresszes helyzetek könnyebb elviselését.
A mozgás létfontosságú egy ember számára, akár fizikai aktívitás szempontjából, akár lelki folyamatainkat nézve. A gyerekeknél pedig egészséges fejlődésük érdekében mindenképp. Továbbá mozgás által vezetik le a stresszes helyzeteket is.
Rendszeresen végzünk a napirendbe ágyazott mozgást saját dalra, de ebben a hónapban megtanultuk a mozgás dalát, a „Jól érzem magam boogie”. Tetszett a gyerekeknek, hiszen ritmusos, pörgős dal.
Számos versenyt is rendeztünk ebben a hónaban, valamint voltak olyan napok is, amikor szabadon választhattak maguknak tornaeszközt és játszattak vele.
A játékos feladatok közt szerepelt a Lufi a magasban! játék is. Nagyon ügyesek voltak, több gyerek is elég sokáig fenn tudta tartani a labdát a levegőben.
Amikor esős idők voltak, akkor a napocskát hívogattuk. Kötélből napot formáltunk, és mondókára a sugarak közt ugráltunk.