Bár az iskolában, a tanteremben is nagyon jó boldogságórát tartani, de azt hiszem a természetben – túrázás, kirándulás során – sokkal felszabadultabbak a gyermekek és valljuk be, mi pedagógusok is. Így tanév vége felé már fáradtabbak vagyunk, a zöldellő táj, a hívogató napsugár, a madárcsicsergés nagyon csábít ki a természetbe. Ezért nem volt kérdés számunkra, hogy a világnapi mókát egy kirándulással tesszük emlékezetessé. Úgy döntöttünk, hogy a májusi jeles napokat: nevezetesen a Madarak és fák napját, Az állat-és növényszeretet napját, a Források napját és a Gyermeknapot összevonjuk, a városból kimozdulunk a zöldbe. A kirándulásra alaposan felkészültünk: megbeszéltük, hogy mire figyelünk ezeken a napokon, interaktív gyakorló feladatokat oldottunk meg, megnéztük a régi kirándulásainkon készített képeinket és a gyerekek is elmondták élményeiket a családi kirándulásaikról. Sajnos nem mindenki tudott ilyenről mesélni, ezért különösen fontosnak tartom, hogy ilyen hiánypótló programokkal színesítsem tanítványaim életét. A nevelés terén fő célom és feladatom a gyerekek személyiségfejlődésére pozitív hatással bíró élmények nyújtása. Ezt az individualizáció és szocializáció összhangjában próbálom megvalósítani. Egy kirándulás közösségépítő, színesíti a mindennapjainkat, a tantárgyi ismeretek/tantárgyi koncentráció elmélyítésére is remek lehetőséget nyújt.
Mivel sok mindent szerettünk volna látni, azt a célt tűztük ki, hogy próbára tesszük magunkat! Autóbusszal Somoskőbe utaztunk, ahol megnéztük a Somoskői várat (most csak távolabbról, mert korábban már jártunk a várban), aztán a Petőfi sétányon gyalog mentünk Eresztvénybe. Útközben megálltunk a Petőfi-forrásnál, mindenki csillapította szomját hűs vizével, itt elfogyasztottuk a reggelinket és természetesen felmásztunk a kedvenc fánkra is, viccelődtünk, lapu manókká változtunk. Majd folytattuk utunkat az eresztvényi játszótérig, amit önfeledten birtokba vettünk, csak a miénk volt. Amikor mindenki kipróbálta az összes játékot, útnak indultunk, megnéztük a madárparkot, majd az erdei akadálypályán keresztül egészen Salgóbányáig jutottunk, ahol buszra szálltunk. Nagyon büszke voltam rájuk, hogy ezt a hosszú távot ilyen kitartóan megcsinálták. Ez egy nagyon jó, boldog, örömteli, vidám nap volt.
Testmozgás
A hónapban még nagyobb figyelmet fordítottunk a testmozgásra. A minden napos mozgás nagyobb hangsúlyt kapott, amit a gyerekek nagyon élveztek, mert az időjárás nem kedvezett nekünk, hogy sok időt töltsünk kint a levegőn. Minden nap mozogtunk mondókára, fogócskáztunk a csoportszobában, amit játékidőben nem lehet, táncoltunk, utánoztuk az állatok mozgását és még a kerti munkálatokat is sikerült leutánoznunk. A hónap végén egy akadálypályát is felállítottunk az óvodán belül, ahol a gyerekek a kinti kerékpárokkal, motorokkal szlalomozhattak és végezhettek különböző feladatokat. Megbeszéltük, hogy miért fontos mozogni, mi a pozitív hatása a lelkünknek és a szervezetünknek.
Ebben a hónapban a testmozgásé volt a főszerep.Büszkén mondhatjuk el hogy nemcsak ebben a hónapban mozogtunk sokat, de óvodánk kiemelt hangsúlyt fektet gyermekeink testi lelki egészségének megóvására.Mindezt az elmúlt hónapban megrendezésre került sportnap is bizonyítja.Ebben a hónapban a Pillangó csoportosok a szív sziget manóival tornáztak, jógáztak, szobor játékot játszottak ami a gyermekek kedvenc játéka lett.De örömmel játszották a babzsák adogató játékot is amit egy egy kedves szó kíséretében adtak át egymásnak.A Katica csoportos gyerekek „Jólérzem magam
” zumbára mozoghattak, de kipróbálták a pók,százlábú, törpe, óriás és fóka járást is, valamint a babzsák dobálós játék is nagy sikert aratott. A jó idő lévén egyre többet tartózkodunk a friss levegőn és a mozgás itt sem maradhat el.
Imádtunk mozogni májusban. Különféle akadálypályákat találtunk ki, építettük meg és boldogan csináltuk végig, ahányszor csak tudtuk!
A hónap témáját a 10. osztályosokkal együtt dolgoztuk fel, hogy a mozgásos feladatokban legyen minél több gyerek, amitől még élvezetesebb volt az óra. Jóga mókával kezdtük az órát. A tornateremben kihelyeztük a tornamatracokat, amiken kényelmesen elhelyezkedtek a gyerekek. A videó segítségével utánozták a mozgásokat. Majd evolúciós játékot játszottunk, közben felelevenítettük a kő-papír-olló játékot is. Megtanítottuk a gyerekeknek a répa, nyúl, vadász játékot, ami nagyon tetszett nekik. Az óra végén pedig a testünk beszél játékban utánoztak boszorkányt, zombit, tündért, óriást, manót stb…. A tornateremből visszatérve az osztályba a tankönyvben lévő keresztrejtvényt is megfejtettük, megünnepeltük egyik tanulónk születésnapját. Május hónapban tartottuk hagyományos atlétika versenyünket, ahol kislabda-hajításban, futásban, távolugrásban is megmutathatták, mennyire szeretnek mozogni. Tartalmas, mozgalmas hónapot tudunk magunk mögött.
Májusban a főszerep a testmozgásé. nagyon vártuk a jó időt! Amikor csak lehetett kimentünk az udvarra, ahol játékeszközök nélkül is remek sorversenyeket, bújócskát, fogócskát stb. játszottunk. A koronát az osztálykirándulásunk tette fel az eseményekre. Ebben a tanévben végre elmehettünk kicsit távolabbra, mint eddig. Úti célunk Fonyód és hajóval Badacsony volt. Már a vonatozás is hatalmas élmény volt számunkra, hiszen sokan nem próbálták még, különösen szülők nélkül nem. Egy – egy hasonló kirándulás során az élményszerzés mellett számos dolgot megtanulunk tapasztalat útján az életről. például: hogy veszem meg a vonatjegyet, vagy mit pakolok a táskámba egy napra, vagy hogy osztom el a bepakolt szendvicseket egész napra úgy, hogy délután se legyek éhes. A hajón az egyik kislány, miközben néztük a vizet, így szólt:
– Ez csodálatos!
Örömteli érzés volt látni a boldogságukat, megtapasztalni, hogy egy életre szóló élményben volt részük.
Hogy mikor mozogtunk? A kikötőben, játszóterezés közben, a Balaton-érintő bátorságpróbán, amikor egy kőre állva bele kellett nyúlni a vízbe. Séta közben a Badacsonyon, rögtönzött előadást tartva Fonyódon a kikötő színpadán. Nem csoda, ha hazafelé a vonaton már csak alvásra volt energiájuk. Élménydús, szép napunk volt!
Beszámoló
Boldogságóra 9. : Testmozgás
Az óra időpontja: 2023. május 2.-ától folyamatosan
Résztvevők: 2. osztály
Tervezésekor próbáltam arra törekedni, hogy minél több mozgást végezzünk a hónap folyamán, s minél több tevékenységet friss levegőn tudjunk megvalósítani.
Sokat beszélgettünk a testmozgás fontosságáról, hiszen felfrissít bennünket, oldja a szorongást, levezeti a stresszt, javítja a tanulási képességünket és a memóriánkat. A mozgás lebonyolításához több helyszínt választottam a hónap során. A kiskertben az általunk elvetett magok kikelése után gyomláltunk, öntöztünk. A jó idő lehetővé tette a mezítlábas tanösvény újbóli használatát. Felolvastam a tanítványaimnak „A mezei nyúl és a sündisznó „ meséjét. Megbeszéltük a mesében szereplő állatok viselkedését. Fantáziát megmozgatva a nyúl és a sün meséjét másképp is befejeztük, s le is rajzoltuk. Nagy élvezettel jelölték a gyerekek a „Sportág választó” táblázatot a személyükre vonatkozóan. A „ Melyiket próbálnád ki?” oszlopot többen meg is indokolták. Több új mozgásos játékot tanultunk a hónap során. Túráztunk is kb. 6 km- es távot tettünk meg.
Nagyon hatékonynak ítélem a testmozgás téma feldolgozását.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Májusi Boldogságóránk témája a „Testmozgás, egészséges életmód” volt. Ez a téma igazán közel áll a gyermekekhez. A mozgás igazi lételemük, az egészséges életmóddal kapcsolatban pedig már számos ismerettel rendelkeznek. Így talán egyik legfontosabb feladatom az volt, hogy ezt a két alappillért a boldogságunkra gyakorolt hatásukkal kapcsolatban is tudatosítsam.
Bagdi Bella Jól érzem magam boogie zeneszámára hangolódtunk kötetlen, improvizációs mozgásokkal. Ez már önmagában is felszabadító, lazító jellegű, amely vicces jó hangulatban zajlott. A gyermekek meg is fogalmazták a mozgás után pozitív érzelmeiket. Ezt követően beszélgettünk az egészség fontosságáról, a testi-lelki egészségünkről arról, hogy mennyire fontos mind a kettő az „Ép testben ép lélek” mottója. Mivel a mese állandó eleme a boldogságóráinknak, most aktuálisan „A mezei nyúl és a sün” népmesét választottam. A történetéből a versenyfutás, mint mozgás került előtérbe. Azonban ez a mese a testmozgás mellett, sokkal többet adott nekünk. Erkölcsi értékekkel gazdagodtunk pl.: nem szép dolog a csúfolódás, gúnyolódás; milyen jó ha van egy társunk , aki segít, ha bajban vagyunk; vagy éppen azt, hogy bizony nem mindig erővel/ gyorsasággal lehet győzni- többet ésszel, mint erővel-.
A mesét követő beszélgetés után, mozgásos barchkopa játékot játszottunk. Különböző sportágakat jelenítettünk meg. Ez a játék nagyon jó hangulatban zajlott, a gyermekek jól motiváltak, aktívak voltak. A mozgás mellett figyelmet fordítottunk az egészséges táplálkozásra is. Közösen válogattuk szét a különböző ételeket ábrázoló kártyákat, aszerint, hogy azok túlzott mértékű fogyasztása egészséges-vagy egészégtelen hatású.
Boldogságóránkat közösen, vitamin golyó készítésével, majd elfogyasztásával koronáztuk meg.
Ismét egy pozitív élményekkel gazdag boldogságórával gazdagodtunk mindannyian.
Köszönet és Hála! 🙂
Taszári Körzeti Általános Iskola
A testmozgás gyakorlása a gyerekek lételeme. Nagy örömmel, lelkesedéssel vettek részt a feladatok megoldásában. A különböző járástípusok, az edzőgyakorlatok, a táncverseny olyan örömöt és lelkesedést váltottak ki belőlük, amire nem is gondoltam. Legnagyobb sikere azonban az „Evolúciós” játéknak volt. Gondolom azért, mert itt fokozott együttműködésre, segítségnyújtásra volt szükség. Nagy örömmel kiáltották, hogy „Én már boldog ember vagyok!”, és boldogan segítettek azoknak, akik még nem fejlődtek fel idáig. Az egyik legnagyobb élményt nyújtó boldogságóra volt. A választható feladatok közül a „Világnapi móka májusban” témát választottuk, az állat- és növényszeretet napjára gondolva.
A testmozgás
A testmozgás téma feldolgozása a Süni kiscsoportosokkal sok vidámságot, felszabadult gyermeki kacagást eredményezett. A „Jól érzem magam boogie” megalapozta a jókedvet. Boldogan táncoltunk, tapsoltunk, emeltük lábunkat, karunkat, dobbantottunk, ugrottunk.
A Szív szigeten élő lények mozgását utánozva is sokat nevettünk, hiszen a kis pókok, rákocskák lába gyakran összeakadt, a manók gyakran elborultak, az óriások dülöngéltek. Összetalálkozva a lényecskék kacsintva, pislogva, mosolyogva, biccentve üdvözölték egymást.
Az elvarázsolt szoborpark játék már ismerős volt a gyerekeknek, a táncos mozgásból mozdulatlan szobrokká válás igazi a kihívás a csoport örökmozgó csemetéinek. A táncos variációk (óriások, manók, boszorkányok tánca) is sok mókára adott lehetőséget.
A Boldogságórát a labdázós körjátékkal zártuk, ami a most érkezett kisfiúnak is lehetőséget biztosított megismerni társait.
A záró körben a gyerekekkel néhány szóban átismételtük, hogy miért fontos a mozgás, ki mit szeret sportolni.