A gyerekek mozdulatsorokat találtak ki egymásnak. 1 gyerek bemutatta a gyakorlatot, a többiek utánozták.
Testmozgás
Gondolatok az elmúlt hónapokról:
Mivel ebben a nevelési évben több csoportból is érkeztek a gyerekek, így még inkább előtérbe került a minél zökkenőmentesebb beszoktatás. Ehhez nagyon nagy segítséget nyújtottak a Boldogságórák. Sokkal könnyebb volt megvalósítani a perszonális kapcsolatok erősítését, az együttműködő képességek fejlesztését, a kis csapatunk összekovácsolását. Szép lassan, sok-sok beszélgetés által haladtunk a Boldogság várunk lépcsőfokain felfelé. A foglalkozások során egyre jobban megnyíltak a gyerekek. Bár már nagycsoportosok, de számomra mégis meglepő volt, hogy milyen mély és érzelmes gondolatok fogalmazódtak meg bennük, törtek a felszínre. Így, az utolsó előtti foglalkozásnál elmondható, hogy nagyon sokat segített a gyerekeknek abban, hogy a saját érzelmeikkel még jobban tisztában legyenek, meg tudják fogalmazni gondolataikat, problémáikat, elfogadóbbak legyenek társaikkal, meglássák maguk körül a szépet és a jót, vagyis a „Világukban minden rendben legyen!”
A testmozgás hónapjában természetesen mi is sok mozgásos tevékenységben vettünk részt, de nem csak ebben a hónapban, hanem az egész nevelési év során.
Az e havi Boldogságórát az udvaron tartottam meg a hónap elején, hogy legyen lehetőségünk gyakorolni a későbbiekben is.
A bevezetés után megbeszéltük, hogy miért fontos és hogyan tesz boldoggá a rendszeres testmozgás, illetve mennyi testmozgásra van szükségünk.
Ezután következett a gyakorlatsor összeállítása.
A gyakorlatokat körben állva, kézen fogva végezték el a gyerekek. Bemelegítés után a következett pár körforgás mindkét irányban, először lassan majd egyre gyorsabban. Ezt követően törzsdöntést végeztek a csoport tagjai, ami kézen fogva nem volt egyszerű, jó kis nyújtógyakorlatnak bizonyult. A harmadik feladat az volt, hogy kézen fogva végezzenek karhajlításokat. Utána párban dolgoztak. Először forogniuk kellett kinyújtott keresztezett karral és simán is majd guggolásokat végeztek felváltva és egyszerre. Természetesen a nyújtás sem maradt el.
„A testmozgás gyakorlása” témához a „Szélike királykisasszony” magyar népmesét választottam, amelyet az 5 – 6 éves korosztály gyerekei már képesek befogadni. A mesével való ismerkedést úgy oldottam meg, hogy az előtte levő héten, minden ebéd utáni mesélésnél meghallgattuk a Youtube videót. Az első két napon hosszúnak tűnt a mese és nem keltette fel annyira az érdeklődésüket, de minden nappal egyre több mozzanatot jegyeztek meg belőle.
Ez alkalommal nem terveztem hozzá relaxációs gyakorlatot. Úgy gondoltam, hogy aképpen építem fel, mintha egy mozgás tevékenységet terveznék. Tehát elsőként a bemelegítő futást. Utána a mozgástevékenység folyamán felidéztettem velük folyamatosan a mese cselekményét. Versenyfutást rendeztünk. Két csapatban dolgoztattam őket. Úgy motiváltam őket a gyors futásra, hogy melyik az a csapat, amelyik kiállhatna Szélikével egy versenyre. Természetesen gyorsak voltak, koncentráltak és a csapattagok egymást buzdították a gyorsabb teljesítményre.
Továbbra is két csapatban folytatódott a Postás játék, hogy ki tudja a hírt a leggyorsabban tovább adni. Akadt egy – két gyerek, aki olyan csendesen súgta a másik fülébe a szót, hogy az nem értette meg, ezért meg kellett velük ismételtetni kicsit hangosabban. A közösségformálásnak és a csapattagok elfogadásának nagyon jó lehetősége volt ez a játék. Boldogan nyújtották fel az utolsók a kezüket, mikor meghallották a fülbe súgott szót. Az egyik csapatnál valahol elakadt a szó, mert nem az hangzott el az utolsó gyerek szájából, mint amit én az elsőnek a fülébe súgtam. A feladat megoldásánál nagyon koncentráltan figyeltek és arra törekedtek, hogy a társuk minél gyorsabban és pontosabban megértse.
Ezt követően olyan játékot találtam ki a gyerekeknek, hogy a mászó falra két karikát rögzítettem, hogy a mászófal kövei legyenek a gyűrű kövei és ezeket kellett eltalálni babzsákkal. Mind a két csapatnak számolnia kellett a találatokat, hogy aztán megállapíthassuk, melyik csapat vehetné fel a versenyt a mesebeli „Nyíllövővel”. A játék által gyakorolták a számolást, valamint az őszinte igazmondásra késztette őket. A dobásoknál együtt egymásért, egymásnak drukkoltak a csapattagok.
Ezt követte egy testnevelési játék, amelyben sátorzsákot kellett cipelni a gyerekeknek. Ennél a játéknál korosztályi csapatokat alkottam: az 5 és a 6 évesek csapata, és eszerint differenciáltam a sátorzsák súlyát is, mert a nagyobbaknak súlyosabb terhet kellett vinniük. A játékokat mindig kétszer játszottuk el, hogy lehetőleg egyszer minden csapat nyerjen. Ezek a feladatok egyaránt fejlesztették a kondicionális és a koordinációs képességüket is. Értékelésnél a gyorsaságukat és az erőnlétüket hangsúlyoztam ki, hogy még nagyobb teljesítményre serkentsem őket.
A továbbiakban azt a feladatot gondoltam ki, hogy kúszásban fújják el a lufit a terem közepéig és ott tegyék bele egy labdatartó tálba és fussanak vissza. A következő csapattag érte fut és visszafújja a léggömböt. Ezáltal erősödött a tüdejük, légzőrendszerük, és gyakorolták a fújás helyes technikáját. A csapatok buzdították társaikat. Azzal motiváltam őket, hogy melyik az a csapat, amelyik nyugodtan versenyezhetne „Szélfúvóval”.
Végezetül korosztályonként játszottak lufi labdázást, miszerint a lufi nem eshet le a földre. Közben szólt Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie… száma, ami még jobb kedvre derítette a gyerekeket. Stopper órával mértük, hogy melyik csapat meddig bírja a levegőben tartani a lufit. Az 5 évesek sokkal hosszabb ideig voltak képesek levegőben labdázni a léggömbbel. Amit a 6 évesek nem néztek jó szemmel. Sajnos az idő szűkössége miatt nem volt alkalom a 6 éveseknek a visszavágóra. Ennél a játéknál is az összefogás és a koncentráció nagyon erősen motiválta a gyerekek hozzáállását, ezért értékeltem pozitívan a csapat összetartását és figyelmét.
A foglalkozás ezután a csoportszobában folytatódott. A foglalkozás zárásaként kinyomtatott király és királynő arcot kellett kiszínezni, ami János királyfit és Szélike királykisasszonyt ábrázolta, Bagdi Bella jókedvre serkentő, pezsdítő dala mellett.
A gyerekekkel az evolúciós játékot és a nyúl, répa, vadász játékot próbáltuk ki. A Boldogságórás kisdiákok tánccal, tánclépésekkel fejezték ki örömüket.
A nyúl, répa, vadász játékot is nagyon szerették, még fogjuk játszani.
Testmozgás
Örültünk, hogy eljött a jó idő, épp a testmozgás hónapján már egyre többet lehetünk a szabadban, így többféle sportot űzhetünk. Ebben a hónapban volt a Kihívás Napja is, amikor több állomáson, különféle akadálypályákon kellett játékos és ügyességi feladatokat teljesíteni.
A mozgással kapcsolatban feladatlapot kaptak a gyerekek és egy korosztályuknak megfelelő tesztet, ami arról szól, hogy milyen sport illik hozzájuk. Ezt közösen töltöttük ki. A feladatokból a kis képeket megfejtették és a szóhálót is nagyon tetszett, amelyben különféle sportok voltak elrejtve. Ügyesen keresgélték a szavakat.
A faliújságunkra kikerültek a kis képek a sportokról, amelyeket ki is színeztek.
Beszélgettünk a mozgás fontosságáról, az egészséges életmódról, különféle mozgásformákról, arról, hogy milyen sportokat próbáltak már ki. Ki az, aki jelenleg is sportol valamit és mi a kedvenc sportjuk. Kiderült, hogy emellett a táncot is nagyon sokan kedvelik, ez már kiderült iskolai rendezvények során. Lényeges, hogy a fiatalok mozogjanak, erre szerencsére sok lehetőségünk van itt az iskolában is, de a nyári szünetben mindenképpen, biztosan élnek is a lehetőségekkel!
Krafcsik Éva
gyógypedagógus
A havi témánk nagyon aktuális a napokban lejátszódott eseményekhez! A csoport a következő nevelési évet már az iskolában kezdi, ezért igyekeztünk a héten minden lehetőséget megragadni arra, hogy kiránduljunk, mozogjunk. Tokajban élünk, ahol kivételesen szép a környék, kellemes a levegő, ami a Tokaji hegynek és a 2 folyónak köszönhető. Szerencsére az időjárás is lehetővé tette, hogy minnél több időt töltsünk a szabad levegőn. Ebben a nevelési évben is rengeteget foglalkoztunk az egészséges életmóddal, a helyes táplálkozással. Az óvodánkban minden héten gyümölcs és zöldség napot tartunk, és ekkor a beérkezett gyümölcsökből, zöldségekből vagy salátákat készítünk, vagy csak összevágjuk és a maguk természetes ízvilágában fogyasztjuk őket. Ezen kívül, minden nap tartunk mindennapos testnevelést, amit igényelnek is a gyermekek. Az udvarunk is nagyon jól felszerelt, árnyékos, biztosítjuk a kisgyermekek számára a közlekedési eszközöket, labdákat, tekéket stb.
A napunkat egy bemelegítő mozgással kezdtük, ahol nem csak a csoportunk, de a csoportunk szülei is részt vettek. Ez az első alkalom, amikor a szülőket is sikerült bevonni a foglalkozásba. A Jól érzem magam boogie című dalra mozogtunk. Mindenki, kivétel nélkül mozgott, csinálta a bemelegítést. Ezt követően az óvoda szervezésében bringa napot tartottunk, ahol nemcsak a mi csoportunk kisgyermekei vettek részt, hanem az óvoda összes kisgyermeke is. A feladat az volt, hogy körbebiciklizzük az óvodánkat, amihez rendőri kíséretet és egészségügyi biztosítást is kaptunk. A táv nem volt nagy, de mindenki izgatottan kerekezett, szerencsére balesetmentesen. Amikor visszaérkeztünk az óvoda udvarára, a következő feladat az volt, hogy az általunk elkészített akadálypályán kellett végig menniük. Ügyesen teljesítették a feladatot és még az első három helyezetett jutalomban is részesítettük. Az elfáradt kisgyermekeket és szüleiket megvendégeltük hideg limonádéval és finom gyümölcssalátával. Ezt követően visszamentünk a csoportunkba és elmeséltem a Lusta király című mesét. Szinte nem is kellett kérdeznem tőlük semmit, automatikusan mondták, hogy bizony a mai nap után ők is sokkal jobban érzik magukat és nem szeretnének olyanokká válni, mint a Iusta király. Nagyon tetszett nekik ez a mese, látszott rajtuk, hogy teljesen beleélik magukat a szerepekbe. Ezt kihasználva, beszélgetést indítottam arról, hogy kinek melyik a kedvenc játéka? Nagyon sok kisgyermek a focit mondta elsőre, aztán a biciklizést, a fogócskát, rollerezést. Igazán büszke vagyok a csoportomra, mert szinte kivétel nélkül mindenki szeret mozogni, szeretik a finom gyümölcsöket, nem a cukros innivalókat kérik, hanem sokkal inkább a vizet. Bízom abban, hogy ez a felnőtt korukra is így fog maradni és mindannyian egészséges emberekké válnak.
Ebben a hónapban a Testmozgás gyakorlása volt boldogságóránk témája.
Óvodáskorban nagyfokú a gyermekek mozgásigénye, igyekszünk megfelelő teret biztosítani a mozgásra.
Óvodánk legfőbb irányelve: az egészséges életmódra nevelés.
Próbáljuk mindig komplex formába megszervezni a mozgásos játéktevékenységeket.
A rendszeres testedzés és sportolás ,mint mentális egészség védőfaktora első helyen áll.
Gyermekhetünk programjába építettem be a testmozgást ,mint az egyik legfőbb boldogságfokozó technikát.
Színes cirkuszba varázsoltuk el a gyerekeket, ahol kipróbálhattak számos mozgással kísért tevékenységeket ilyenek voltak: kötéltáncosaink, egyensúlyozó embereink, cirkuszi állatbemutatóink, gólyalábasaink, célbedobóink.
Elmeséltem a gyermekeknek A nyúl és a sün mozgásos mesét.
Beszélgettünk a különböző mozgásokról, sportokról, melyet eljátszottak a gyerekek.
Többször meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát.
Kedvelt játékuk: a tűz, víz, repülő mozgásos játé, házatlan mókus, kidobó .
Lezárásként elmondhatom, hogy az egészséges életmód egyik legfőbb feltétele a testedzés-testmozgás, mely óvodáskorban nagyon intenzív és fejlesztő hatású.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Májusi boldogságóránkat iskolánkban megrendezett tavaszi projekt keretei köré építettük. Pünkösdi hagyományokat elevenítettünk meg, megválasztottuk iskolánk pünkösdi királyát, akinek 7 ügyességi és erőpróbát kellett kiállnia a cím elnyeréséért.Volt lovaglás, zsákban ugrálás, gólyaláb járás, kakasviadal, kötélmászás, súlydobás, célba dobás. A gyerekek minden mozgást nagyon élveztek és versengve teljesítettek.
Óvodánk pedagógiai programjában nagyon hangsúlyos részt foglal el a mozgásfejlesztés, az egészséges életmódra nevelés. A heti 2 nagy mozgás fejlesztés , illetve egy rövidebb intervallumú zenei mozgásfejlesztés a tornateremben, a mindennapos mozgások beépültek a heti terveinkbe. Lehetőség szerint minden nap szervezünk udvari, szabad levegős mozgástevékenységeket is, valamint gyógy testnevelő foglalkozik a deformitásban szenvedő gyermekekkel, ajánlásokat tesz az óvodapedagógusoknak kisebb rendellenességek enyhítését célzó gyakorlatokra. Délutáni mozgáslehetőséget is biztosítunk az érdeklődő gyermekeknek: ovi- kosár, népitánc, aerobic foglalkozásokon.
A Breki csoportosaink szívesen mozognak, beszélgetés során megfogalmazták, hogy miért is fontos a testmozgás, és, hogy ez a kifejezés mit is jelent. Felsoroltunk jó néhány mozgásformát, megbeszéltük a sportolás jelentőségét is.
A hónapban több mozgásos programunk is volt: a néptáncosok a városi Néptáncfesztiválon léptek fel először, hangos sikert aratva, illetve a Városi Gyermeknapon az aerobicra járó gyermekeink színesítették a programot. A kosaras foglalkozások befejező akkordja egy igazi kosaras Jamboree volt, ahol a kicsik együtt mozogtak a nagyokkal, igazi felnőtt mezbe öltözhettek, mindenféle ügyességi feladatokban próbálhatták ki magukat.
A nagycsoportosok „Ballagása” napján délután családi kerti partykat szerveztünk minden csoportnak, ahol tréfás mozgásos feladatokat, ügyességi játékokat játszottunk, néhány – a mozgásfejlesztéssel foglalkozó szülő segítségével. A hónap utolsó napján pedig eleget tett óvodánk is a Kihívás Napja megmozdulásának, mintegy 140 gyermek, és felnőtt mozgott az óvoda teraszán vidám, mozgásos zenére.
Bagdi Bella: „Jól érzem magam” zenéjére többször is táncoltunk, mozogtunk már ezeken a programokon kívül is, ha egy kis test- és lélek ébresztésre volt szükségünk. Nagyon szeretik a gyermekeim ezt a zenét, már majdnem mindenki megtanulta a mozdulatokat is.