Májusban a testmozgás, a sport, az egészséges életmód volt a boldogságórák témája. Többször tartottunk foglalkozásokat.
Megbeszéltük, a rendszeres sportolás milyen jó hatással van lelki egészségünkre is. A testedzés csökkenti a stresszt, a hangulatunkat javítja, a figyelmet – koncentrációt fejleszti, az önbizalmat erősíti.
Az iskolában hetente 5 testnevelés órájuk van a diákoknak. Keddenként sportszakkör van. Keddenként az iskolából egy csoport elmegy futni a Normafához, csütörtökönként karate van a tornateremben. Az iskolai Kimittudra egy csoport előadott egy nagyon élvezetes tánc koreográfiát.
Elolvastuk a Down-szindrómás fiú történetét. Az osztályunkba jár egy Down-szindrómás lány, így még közelebb érezték magukhoz a főhőst.
Híres magyar sportolókról és sikereikről is beszélgettünk.
Színezőket is készítettünk.
Az utolsó alkalommal játékos akadálypályát építettünk a diákoknak. Nagyon élvezték !
Várjuk az utolsó hónapot – a fenntarthaó boldoság címűt, amely összefoglalja az egész évi boldogságórák témáit!
Testmozgás
A feladatok közül ebben a hónapban a Galaxis tornát választottuk, mivel nagyon szeretünk mozogni. Nincs olyan nap, hogy a mindennapos testnevelés mellett még legalább két órát ne mozogjunk. 1 órát délelőtt a szünetekben, egy órát délután a napköziben. Ezért kitaláltunk 3 + 1 gyakorlatot, amit naponta ismételtünk. A cigánykerék a + 1. feladat nem mindenkinek sikerült, de nagyon igyekeztünk.
A fotókat a Bolygóhoz kapcsolódóan 10 fős csoportokról készítettük.
E havi téma is nagyon tetszett a gyerekeknek. Sokat beszélgettünk az egészséges életmódról, és arról, hogy mi minden szükséges ahhoz, hogy egészségesek maradjunk. Megbeszéltük a havi mese tanulságait, dolgoztunk a munkafüzetbe, sokat voltunk a szabadban és megrajzoltuk az Egészség- várunkat. Tartalmas boldog órákat tudhatunk magunk mögött….
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Sokat mozogtunk ebben a hónapban.
Legjobban a gyerekeknek a táncpárbaj tetszett. Lányok a fiúk ellen, majd egy közös tánc.
Mozgalmas hónap volt, tele programmal.
Iskolánk a Millió lépés az iskoládért programba is regisztrált. Igyekszünk helyt állni benne.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Május 31-én a Kihívás napjához iskolánk is csatlakozott. Közös zumbázást követően, kiütőcske bajnokságot rendeztünk az alsós osztályok között. Mi osztályunk végzett az első helyen. Ezt követően 3 iskola között került megrendezésre a focikupa. Itt is sikerült a kupát megszereznünk. Este osztályunk több tanulója is csatlakozott egy városi kerékpáros rendezvényhez. Amelyen természetesen én, mint osztályfőnök is részt vettem. A hónap dalát, mint mindig a hónapban többször is meghallgattuk. Fergeteges táncolásba kezdtek bármikor elindítottam, persze jókat nevettünk.
” A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze.” (Szent-Györgyi Albert)
A testmozgás nemcsak a testnek, de a lélek gyógyulását is elősegítheti. Hiszen a mozgás jótékony hatásai ismertek, és mindenki saját magán is megtapasztalhatja ezeket a hatásokat.
A gyerekek esetében könnyebben levezetheti a feszültséget, jobb kedvre deríti őket, ha mozognak, sportolnak.
Meghallgattuk a hónap dalát és mozgással kísértük. Beszélgettünk a sportokról, az egészséges életmódról.
Megismerkedtek A mezei nyúl és a sündisznó történetével, amit el is játszottunk, nagy vidámság közepette. (Én voltam először a nyúl. Nagyon tetszett nekik.)
Beszélgettünk a kedvenc sportjukról, amit le is rajzoltak.
Kipróbáltunk néhány játékot, amit örömmel játszottak. Nagy siker volt a tollpihefújás lufival. Szerették, mert akár párban, akár csoportosan is lehetett játszani.
A nagy kedvenc azonban az Evolúciós játék volt. Öröm volt nézni, ahogy élvezték a játékot. Aki eljutott a boldogságórás diákig, lehetősége volt visszalépni, és segíteni a társuknak, akik lemaradtak valahol a fejlődés útján. Beszélgettünk arról, hogy nekik jó érzés volt segíteni. Elmondták, melyik szintet szerették a legjobban. Számomra a legfontosabb volt, hogy jól érezzék magukat, élvezzék a játékot, és szívesen segítsenek a másiknak. Sokat tanultam tőlük, milyen önfeledten tudnak játszani. (Pedig, ha belegondolunk, rengeteget tanulnak a játék során.)
A hónap végén volt szerencsém részt venni a Nagy Sportágválasztó rendezvényen. Igaz, nem a másodikos gyerekekkel, hanem nagyobbakkal. (Különböző korosztály volt 5-7. osztály). Rengeteg sportágat mutattak be, és próbálhattak ki a gyerekek. Ami nekem a legjobban tetszett, az a csapatszellem volt. Elsősorban csapatjátékokat próbáltak ki, amely során megmutatkozott az együttműködés, a közös játék öröme. Öröm volt nézni őket, ahogy felszabadultan, örömmel játszottak, és nem a nyerés volt a lényeg, hanem a játék. A mozgás során elfáradtak, de boldogok voltak, jól érezték magukat.
Fontos a mozgás, és ne féljünk bármilyen életkorban elkezdeni.
„Hacsak lehet, játszik a gyermek. Mert végül a játék komolyodik munkává. Boldog ember, ki a munkájában megtalálja a valamikori játék hangulatát.” (Sütő András)
A gyerekek mozdulatsorokat találtak ki egymásnak. 1 gyerek bemutatta a gyakorlatot, a többiek utánozták.
Gondolatok az elmúlt hónapokról:
Mivel ebben a nevelési évben több csoportból is érkeztek a gyerekek, így még inkább előtérbe került a minél zökkenőmentesebb beszoktatás. Ehhez nagyon nagy segítséget nyújtottak a Boldogságórák. Sokkal könnyebb volt megvalósítani a perszonális kapcsolatok erősítését, az együttműködő képességek fejlesztését, a kis csapatunk összekovácsolását. Szép lassan, sok-sok beszélgetés által haladtunk a Boldogság várunk lépcsőfokain felfelé. A foglalkozások során egyre jobban megnyíltak a gyerekek. Bár már nagycsoportosok, de számomra mégis meglepő volt, hogy milyen mély és érzelmes gondolatok fogalmazódtak meg bennük, törtek a felszínre. Így, az utolsó előtti foglalkozásnál elmondható, hogy nagyon sokat segített a gyerekeknek abban, hogy a saját érzelmeikkel még jobban tisztában legyenek, meg tudják fogalmazni gondolataikat, problémáikat, elfogadóbbak legyenek társaikkal, meglássák maguk körül a szépet és a jót, vagyis a „Világukban minden rendben legyen!”
A testmozgás hónapjában természetesen mi is sok mozgásos tevékenységben vettünk részt, de nem csak ebben a hónapban, hanem az egész nevelési év során.
Az e havi Boldogságórát az udvaron tartottam meg a hónap elején, hogy legyen lehetőségünk gyakorolni a későbbiekben is.
A bevezetés után megbeszéltük, hogy miért fontos és hogyan tesz boldoggá a rendszeres testmozgás, illetve mennyi testmozgásra van szükségünk.
Ezután következett a gyakorlatsor összeállítása.
A gyakorlatokat körben állva, kézen fogva végezték el a gyerekek. Bemelegítés után a következett pár körforgás mindkét irányban, először lassan majd egyre gyorsabban. Ezt követően törzsdöntést végeztek a csoport tagjai, ami kézen fogva nem volt egyszerű, jó kis nyújtógyakorlatnak bizonyult. A harmadik feladat az volt, hogy kézen fogva végezzenek karhajlításokat. Utána párban dolgoztak. Először forogniuk kellett kinyújtott keresztezett karral és simán is majd guggolásokat végeztek felváltva és egyszerre. Természetesen a nyújtás sem maradt el.
„A testmozgás gyakorlása” témához a „Szélike királykisasszony” magyar népmesét választottam, amelyet az 5 – 6 éves korosztály gyerekei már képesek befogadni. A mesével való ismerkedést úgy oldottam meg, hogy az előtte levő héten, minden ebéd utáni mesélésnél meghallgattuk a Youtube videót. Az első két napon hosszúnak tűnt a mese és nem keltette fel annyira az érdeklődésüket, de minden nappal egyre több mozzanatot jegyeztek meg belőle.
Ez alkalommal nem terveztem hozzá relaxációs gyakorlatot. Úgy gondoltam, hogy aképpen építem fel, mintha egy mozgás tevékenységet terveznék. Tehát elsőként a bemelegítő futást. Utána a mozgástevékenység folyamán felidéztettem velük folyamatosan a mese cselekményét. Versenyfutást rendeztünk. Két csapatban dolgoztattam őket. Úgy motiváltam őket a gyors futásra, hogy melyik az a csapat, amelyik kiállhatna Szélikével egy versenyre. Természetesen gyorsak voltak, koncentráltak és a csapattagok egymást buzdították a gyorsabb teljesítményre.
Továbbra is két csapatban folytatódott a Postás játék, hogy ki tudja a hírt a leggyorsabban tovább adni. Akadt egy – két gyerek, aki olyan csendesen súgta a másik fülébe a szót, hogy az nem értette meg, ezért meg kellett velük ismételtetni kicsit hangosabban. A közösségformálásnak és a csapattagok elfogadásának nagyon jó lehetősége volt ez a játék. Boldogan nyújtották fel az utolsók a kezüket, mikor meghallották a fülbe súgott szót. Az egyik csapatnál valahol elakadt a szó, mert nem az hangzott el az utolsó gyerek szájából, mint amit én az elsőnek a fülébe súgtam. A feladat megoldásánál nagyon koncentráltan figyeltek és arra törekedtek, hogy a társuk minél gyorsabban és pontosabban megértse.
Ezt követően olyan játékot találtam ki a gyerekeknek, hogy a mászó falra két karikát rögzítettem, hogy a mászófal kövei legyenek a gyűrű kövei és ezeket kellett eltalálni babzsákkal. Mind a két csapatnak számolnia kellett a találatokat, hogy aztán megállapíthassuk, melyik csapat vehetné fel a versenyt a mesebeli „Nyíllövővel”. A játék által gyakorolták a számolást, valamint az őszinte igazmondásra késztette őket. A dobásoknál együtt egymásért, egymásnak drukkoltak a csapattagok.
Ezt követte egy testnevelési játék, amelyben sátorzsákot kellett cipelni a gyerekeknek. Ennél a játéknál korosztályi csapatokat alkottam: az 5 és a 6 évesek csapata, és eszerint differenciáltam a sátorzsák súlyát is, mert a nagyobbaknak súlyosabb terhet kellett vinniük. A játékokat mindig kétszer játszottuk el, hogy lehetőleg egyszer minden csapat nyerjen. Ezek a feladatok egyaránt fejlesztették a kondicionális és a koordinációs képességüket is. Értékelésnél a gyorsaságukat és az erőnlétüket hangsúlyoztam ki, hogy még nagyobb teljesítményre serkentsem őket.
A továbbiakban azt a feladatot gondoltam ki, hogy kúszásban fújják el a lufit a terem közepéig és ott tegyék bele egy labdatartó tálba és fussanak vissza. A következő csapattag érte fut és visszafújja a léggömböt. Ezáltal erősödött a tüdejük, légzőrendszerük, és gyakorolták a fújás helyes technikáját. A csapatok buzdították társaikat. Azzal motiváltam őket, hogy melyik az a csapat, amelyik nyugodtan versenyezhetne „Szélfúvóval”.
Végezetül korosztályonként játszottak lufi labdázást, miszerint a lufi nem eshet le a földre. Közben szólt Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie… száma, ami még jobb kedvre derítette a gyerekeket. Stopper órával mértük, hogy melyik csapat meddig bírja a levegőben tartani a lufit. Az 5 évesek sokkal hosszabb ideig voltak képesek levegőben labdázni a léggömbbel. Amit a 6 évesek nem néztek jó szemmel. Sajnos az idő szűkössége miatt nem volt alkalom a 6 éveseknek a visszavágóra. Ennél a játéknál is az összefogás és a koncentráció nagyon erősen motiválta a gyerekek hozzáállását, ezért értékeltem pozitívan a csapat összetartását és figyelmét.
A foglalkozás ezután a csoportszobában folytatódott. A foglalkozás zárásaként kinyomtatott király és királynő arcot kellett kiszínezni, ami János királyfit és Szélike királykisasszonyt ábrázolta, Bagdi Bella jókedvre serkentő, pezsdítő dala mellett.