Május: a testmozgás gyakorlása – megbeszéltük, hogy a mozgásnak milyen óriási szerepe van a lelki jóllétünkre, az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb.
Az 5.a boldogságcsoportja „MOVE-IT!” címmel egy videót készített a különféle sportágak népszerűsítésére.
A csoport tagjai szinte valamennyien rendszeresen mozognak, sokan közülük egyesületi sportolók. Kis reklámfilmjükben olyan sportokat népszerűsítenek, amelyeket jelenleg is űznek, vagy amelyeket már kipróbáltak.
Üzenetük: „A sport az élet, gyere, élvezd!”
Testmozgás
Május 9-én a boldogságóra szakköröseimmel kirándulást tettünk a Szeged közelében fekvő Mélypontra (ez 75,8 méterrel hazánk legmélyebb pontja). Sétáltunk, bodzavirágot szedtünk szörpnek, jó levegőn relaxáltunk, sütögettünk, kártyáztunk, egy jót beszélgettünk, tollasoztunk, labdáztunk, élveztük egymás társaságát. Majd a mozgás jegyében 25-én az egész kollégiumra kiterjedő mozgásos délutánt szerveztem. Meghívtam NIA tanáromat egy közös táncolásra (NIA = komplex mozgásforma, örömtánc) a lányokkal, majd az udvaron vegyes összetételű csapatok mérték össze tudásukat, ügyességüket egy sorversenyen. Finom süteménnyel és hűsítő bodzalével jutalmaztam minden táncoló és versengő kollégistát, szurkolót. Hálás vagyok a kollégium vezetőségének, mely a kezdetektől fogva támogatja a boldogságóráimat, segítő kollégáimnak és a diákoknak, akikkel jó együtt lenni, hétről hétre találkozni, beszélgetni, boldogabbnak lenni.
A testmozgás hónapjában, foglalkozásunkon a Testmozgás ábrája című gyakorlatot választottuk. Kis csoportokban készítettek a diákok pokhálóábrákat. A kérdésem hozzájuk az volt: Mi jut eszedbe a testmozgásról? A válaszokat közösen rögzítettük a táblán, gondolattérkép formájában. Megtaláltuk a beszélgetések során a kapcsolatot a rendszeres mozgás és a boldogság között!
Ezt követően a jóga videót indítottuk el és próbáltunk olyan nyújtó gyakorlatokat keresni, amelyeket az osztálytermi körülmények között is el tudtak végezni. Bár volt gyakorlat, melynél a székek sem zavarták a diákokat. Közben persze ismét jó volt a hangulat, egy szuper foglalkozást tölthettünk el együtt újra, sok nevetéssel.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A hónapot májusfa „állításával” kezdtük. Ami igazán sportos program volt. Fenyőtoboz segítségével céloztuk fel a fára a színes krepp papír szalagokat. Sajnos az eső hamar leáztatta mesterművünket. Az osztályban továbbra is sokan rendszeresen járnak edzésekre. Nagyon népszerű az iskolában a korfball, de van aki focizik, falmászásra jár, avagy lovagolni, taekwondo edzéseken sportol . Hétfőként vagy versenyek után élménybeszámolót tartunk. Sokan rollerral, gördeszkával érkeznek reggelente az iskolába. De nem csak a testüket edzik, hiszen az osztály fele sakkpalotás. Így kedvenc sportjuk a sakk. A tanulmányi versenyen el is hoztuk az első helyezést.
Boldogságórán élménybeszámolót tartottak kedvenc sportjukról és példaképeikről. A híres focistákon kívül nem igen rúghatott labdába senki. 😊 Hetente úszni is járunk, természetesen nemcsak a boldogságban.
Itt született meg az5let, a Sportligetben (ami szintén a kedvenc helyünk, hiszen sok közösségi programunk helyszíne) milyen mozgássort állítsunk össze. Előszeretettel ugrálnak le a lépcsőről, így ezt mindenféleképp beleraktuk. A bakugrás ki nem maradhatott. 😊 Végül az ugróiskola zárta sort. Gondoltunk az esős napokra is, így iskolai helyszínre is beterveztük. Kihagyhatatlannak tartottuk az osztálymenetelést, bár itt már kevesebb volt a szufla.
Abban mindenki egyetértett, hogy szükség van a rendszeres testmozgásra, mert: — Ép testben, ép lélek. – mottóval teljes mértékben azonosulni tudunk.
Ezt követően összefoglaltuk a sportolás jótékony hatásait illetve beszélgettünk még a „Fair play” fontosságáról is.
Lelkünk ápolása végett (is) a MÜPÁ-ban is jártunk.
A hónapunk sikerekben gazdag volt. A SOKK Egyesület Alkotói pályázatán mindenki díjat kapott.
A Gálán mindenkinek tetszett az osztály által előadott Boldogságdal és mi ettől boldogok voltunk.😊
Hasonló örömöket kívánunk mindenkinek!
Májusban a testmozgás, a sport, az egészséges életmód volt a boldogságórák témája. Többször tartottunk foglalkozásokat.
Megbeszéltük, a rendszeres sportolás milyen jó hatással van lelki egészségünkre is. A testedzés csökkenti a stresszt, a hangulatunkat javítja, a figyelmet – koncentrációt fejleszti, az önbizalmat erősíti.
Az iskolában hetente 5 testnevelés órájuk van a diákoknak. Keddenként sportszakkör van. Keddenként az iskolából egy csoport elmegy futni a Normafához, csütörtökönként karate van a tornateremben. Az iskolai Kimittudra egy csoport előadott egy nagyon élvezetes tánc koreográfiát.
Elolvastuk a Down-szindrómás fiú történetét. Az osztályunkba jár egy Down-szindrómás lány, így még közelebb érezték magukhoz a főhőst.
Híres magyar sportolókról és sikereikről is beszélgettünk.
Színezőket is készítettünk.
Az utolsó alkalommal játékos akadálypályát építettünk a diákoknak. Nagyon élvezték !
Várjuk az utolsó hónapot – a fenntarthaó boldoság címűt, amely összefoglalja az egész évi boldogságórák témáit!
A feladatok közül ebben a hónapban a Galaxis tornát választottuk, mivel nagyon szeretünk mozogni. Nincs olyan nap, hogy a mindennapos testnevelés mellett még legalább két órát ne mozogjunk. 1 órát délelőtt a szünetekben, egy órát délután a napköziben. Ezért kitaláltunk 3 + 1 gyakorlatot, amit naponta ismételtünk. A cigánykerék a + 1. feladat nem mindenkinek sikerült, de nagyon igyekeztünk.
A fotókat a Bolygóhoz kapcsolódóan 10 fős csoportokról készítettük.
E havi téma is nagyon tetszett a gyerekeknek. Sokat beszélgettünk az egészséges életmódról, és arról, hogy mi minden szükséges ahhoz, hogy egészségesek maradjunk. Megbeszéltük a havi mese tanulságait, dolgoztunk a munkafüzetbe, sokat voltunk a szabadban és megrajzoltuk az Egészség- várunkat. Tartalmas boldog órákat tudhatunk magunk mögött….
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Sokat mozogtunk ebben a hónapban.
Legjobban a gyerekeknek a táncpárbaj tetszett. Lányok a fiúk ellen, majd egy közös tánc.
Mozgalmas hónap volt, tele programmal.
Iskolánk a Millió lépés az iskoládért programba is regisztrált. Igyekszünk helyt állni benne.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Május 31-én a Kihívás napjához iskolánk is csatlakozott. Közös zumbázást követően, kiütőcske bajnokságot rendeztünk az alsós osztályok között. Mi osztályunk végzett az első helyen. Ezt követően 3 iskola között került megrendezésre a focikupa. Itt is sikerült a kupát megszereznünk. Este osztályunk több tanulója is csatlakozott egy városi kerékpáros rendezvényhez. Amelyen természetesen én, mint osztályfőnök is részt vettem. A hónap dalát, mint mindig a hónapban többször is meghallgattuk. Fergeteges táncolásba kezdtek bármikor elindítottam, persze jókat nevettünk.
” A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze.” (Szent-Györgyi Albert)
A testmozgás nemcsak a testnek, de a lélek gyógyulását is elősegítheti. Hiszen a mozgás jótékony hatásai ismertek, és mindenki saját magán is megtapasztalhatja ezeket a hatásokat.
A gyerekek esetében könnyebben levezetheti a feszültséget, jobb kedvre deríti őket, ha mozognak, sportolnak.
Meghallgattuk a hónap dalát és mozgással kísértük. Beszélgettünk a sportokról, az egészséges életmódról.
Megismerkedtek A mezei nyúl és a sündisznó történetével, amit el is játszottunk, nagy vidámság közepette. (Én voltam először a nyúl. Nagyon tetszett nekik.)
Beszélgettünk a kedvenc sportjukról, amit le is rajzoltak.
Kipróbáltunk néhány játékot, amit örömmel játszottak. Nagy siker volt a tollpihefújás lufival. Szerették, mert akár párban, akár csoportosan is lehetett játszani.
A nagy kedvenc azonban az Evolúciós játék volt. Öröm volt nézni, ahogy élvezték a játékot. Aki eljutott a boldogságórás diákig, lehetősége volt visszalépni, és segíteni a társuknak, akik lemaradtak valahol a fejlődés útján. Beszélgettünk arról, hogy nekik jó érzés volt segíteni. Elmondták, melyik szintet szerették a legjobban. Számomra a legfontosabb volt, hogy jól érezzék magukat, élvezzék a játékot, és szívesen segítsenek a másiknak. Sokat tanultam tőlük, milyen önfeledten tudnak játszani. (Pedig, ha belegondolunk, rengeteget tanulnak a játék során.)
A hónap végén volt szerencsém részt venni a Nagy Sportágválasztó rendezvényen. Igaz, nem a másodikos gyerekekkel, hanem nagyobbakkal. (Különböző korosztály volt 5-7. osztály). Rengeteg sportágat mutattak be, és próbálhattak ki a gyerekek. Ami nekem a legjobban tetszett, az a csapatszellem volt. Elsősorban csapatjátékokat próbáltak ki, amely során megmutatkozott az együttműködés, a közös játék öröme. Öröm volt nézni őket, ahogy felszabadultan, örömmel játszottak, és nem a nyerés volt a lényeg, hanem a játék. A mozgás során elfáradtak, de boldogok voltak, jól érezték magukat.
Fontos a mozgás, és ne féljünk bármilyen életkorban elkezdeni.
„Hacsak lehet, játszik a gyermek. Mert végül a játék komolyodik munkává. Boldog ember, ki a munkájában megtalálja a valamikori játék hangulatát.” (Sütő András)