Az egészséges életmód témakörhöz kapcsolódóan tanulóink különféle foglalkozásokon vehettek részt a MESZK (Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara) Bács-Kiskun Vármegyei Szervezete jóvoltából. A gyermekek négy csoportot alkottak, megismerkedhettek az újraélesztés technikájával egy bábún keresztül, kipróbálhatták az alkohol és a droghatását megéreztető, speciális szemüvegeket, amelyek elgondolkodtatásra késztette a jelenlévőket. Egy másik állomáson az egészséges ételválasztást gyakorolhatták a tanulók a szép színes ételimitációkkal, ezen kívül pedig a félrenyeléssel küzdő sérült ellátását mutathatták be egy speciális-, oktatómellény segítségével.
A tanulók számára nagyon izgalmas volt a délután, olyan ismereteket szerezhettek, amelyeket a mindennapjaik során is fel tudnak használni, illetve vészhelyzet esetén segítséget tudnak nyújtani társaiknak.
Testmozgás
A mozgás ugyanolyan velünk született létszükséglet, mint a táplálkozás vagy a fajfenntartás. A mozgás valójában komplex módon zajlik a szervezetben, a környezetben, belső érzésekben, külső visszajelzésekben. A mozgások nagy része örömet kelt, s mint ilyen, önmagában segíti a motivációt.
Minden nap, szinte minden órán mozgásokat végzünk. Beszélgetést kezdeményeztem az egészséges életmódról. Az osztály sportolói a sportolás jótékony hatásait emelték ki.
Sokaknak közülünk a tánc. A tánc erősít, növeli az állóképességet és koncentrációs képességet. A tánctól könnyedebb és tudatosabb lesz a mozgás, fejlődik testkultúra. Oldja a stresszt, megszabadít a szorongásoktól és segít lenyugodni. A tánc fejleszti az együttműködési és alkalmazkodó képességet, toleráns magatartásra ösztönöz. Természetesen ez sem maradhatott el a játékok mellett.
Megbeszéltünk mit tudunk még tenni az egészségünkért a mozgáson kívül. Milyen táplálékot érdemes fogyasztanunk. Táplálékpiramist és gyümölcssalátát is készítettünk.
Testmozgás – Jól érzem magam boogie c. dal hallgattunk meg közben tácoltak rá. Ebben a hónapban minden boldogságórát egy óra eleji kis mozgásos tornával kezdtünk. Sok időt töltöttünk az iskola udvarán és a tornateremben, ahol különböző gimnasztikákat és játékos versenyeket játszottunk. Továbba beszélgettünk az egészséges étkezésről, a víz fogyasztás fontosságáról a kinti filagória alatt. Játékok közben nagyon jó volt látni a boldogságot a gyerekek arcán.
Minden nap igyekeztünk valami izgalmas mozgásokat kitalálni.
Harmadikosokkal egész hónapban aktív mozgással igyekeztünk levezetni a feszültséget, a napi stresszt. Zenés torna, jóga, fogójátékok segítségével tettük színesebbé az aktuális foglalkozást.
A Boldogovi program keretében boldogságóránkat dr. Bagdy Emőke: „Repül a karom, ha akarom, nem akarom” relaxációs gyakorlatával kezdtük, majd „szabad mozgásnapot” tartottunk azáltal, hogy mind a tornateremben, mind a csoportszobában mozgásos eszközöket elővéve különféle módon tudtam a csoport mozgásigényét kielégíteni, és fejleszteni a gyerekek harmonikus mozgásfejlődését. A tornaszobában trambulint, lépegetőket, gördeszkát használtunk, mellyel az egyensúlyérzékük nagyban fejlődött, a teremben ugróiskola és kéz-láb lenyomatok segítségével az oldaliságot, irányokat, testsémát, térészlelést fejlesztettem. Különböző variációkban tettük le a szőnyegre ezeket a lenyomatokat, így egy sajátos mozgáskottát alkottunk segítségükkel.
A csoportszobában a tükröt is igénybe vettük: közeledéseket, távolodásokat, arcjátékokat próbáltunk ki rajta, majd egymással szemben állva párokban is mozgás sorozatokat hajtottunk végre. Témánk szerint lerajzoltak a gyerekek egy képzeletbeli játszóteret, ahol szívük szerinti gigantikus és varázslatos játszószerek szerepeltek. Nagyon kreatív megoldások születtek a rajzokon. A foglalkozást Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalával zártuk, melyre jókedvűen táncolt a csoport.
Óvodánk Boldogovi futást is szervezett egyik nap az udvarunkon, melyben minden csoport lelkesen részt vett és a célba érkezők egy-egy papírszívet kaptak ajándékba a részvételükért. A mozgás mindennapos dolog a gyerekek életében, mindig lelkesek, ha mozgásos dologról van szó, lehet az játék vagy verseny, feladat. Tanulhatnánk mi felnőttek tőlük😊
Az 5. A és B osztályok együtt táncoltak egy alkalmas testnevelés óra keretében. Új oldalról tapasztalhatták meg a testmozgás hasznosságát, örömét. A zene oldotta a hangulatot, így mindenkinek könnyebbé vált a kitartó mozgás. A program igazán jó közösségi élménynek bizonyult, sokakat közelebb hozott egymáshoz!
Testmozgás
Ezen a boldogság órán az egészséges életmód és a testmozgás fontosságát hangsúlyoztuk.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. „Malomkörzés. A gyerekek álló helyzetben a két kart magastartásból indítva a jobb-bal karral váltva köröztek, majd gyorsítottuk a mozgást a legnagyobb sebességig.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: „Jól érzem magam boogie” dalát és 2-szer el is játszottuk, szinte mindenki megtanulta a dalt.
A téma bevezetésekét közösen elmondtuk és együtt mozogtunk az: „Egy-kettő-három…” című mondókára.
A téma feldolgozása: A lusta király című mesét olvastam el a gyermekeknek. Most is Boldog Dóra hívta Őket a mondókával mesét hallgatni. A mese után megbeszéltük, hogy ki, melyik mozgásformát kedveli leginkább. Átbeszéltük, hogy milyen egészséges élelmiszerek vannak, valamint, hogy mi árthat az egészségünknek.
Ezek után az udvaron sokat mozogtunk. „Tűz, víz, repülő”, Tükörjáték, valamint különböző sorversenyeket játszottunk. (kidobós játék, távolugrás, labdadobálás). A foglalkozás lezárásaként kiszínezték és felrakták a gyerekek a mozgás jelét.