Napirendünk nap, mint nap változatos mozgáslehetőségeket biztosít a gyerekek számára. Kedvelik a mozgásutánzásokat, az eszközökkel történő játékokat, zenés tornát, az akadálypályákat, mozgásos szabályjátékokat a csoportszobában és a szabadban egyaránt. A mozgáskotta program érdekes eszközeit és feladatait örömmel gyakorolják. Az óvodánkban szervezett Családi és Gyermeknap alkalmával, valamint a Boldog Ovi programhoz kapcsolódóan labirintuson át akadálypályán próbálhatták ki ügyességüket a szülőkkel, nagyobb gyerekekkel, testvérekkel együtt. Az egészséges életmód kialakítása érdekében rendszeresen kirándulunk, terepfoglakozásokon veszünk részt. Az elmúlt napokban lovas kocsikáztunk egy közeli Tanyára, ahol megfigyelték az állatok élőhelyét, gondozását, etetését. Mindenki bátran pattant nyeregbe és vidáman rótta a köröket.
Testmozgás
A mozgást mindig kitörő örömmel és jókedvvel fogadják a gyerekek, hiszen az egyik fő lételemük a játék mellett a mozgás. A „Jól érzem magam boogiet” a hónap során többször meghallgattuk, ha egy kicsit fel akartuk rázni a hangulatot, vagy kint esett az eső és álmosak voltunk, akkor mindig jó kedvűre mozogtuk magunkat. Alkottunk a hónap során százlábút, ahol különféle helyzetekben kapcsolódtak össze a gyerekek, mint: álló helyzetben fejükkel vagy vállérintéssel, illetve négykézláb helyzetben derék-fej összeérintéssel. Mindezek különféle mókás helyzeteket eredményeztek, hiszen nem is volt olyan egyszerű, hogy ne szakadjon szét a százlábúnk. Utánoztuk a Szív Szigeten élő Meseszövő Manók mozgásait, akik különféle vicces járásmódokat ismernek aszerint, hogy milyen kedvük van. Tudnak sánta rókaként járni, ismerik a pókjárást, pingvinjárást, tudnak óriásnként is lépdelni és még sok más mozgásformát megelevenítettünk. Ám a Szív Szigeten az Elvarázsolt szoborparkba tévedtünk, ahol egy boszi bűbájt hintett ránk, így csak akkor tudtunk mozogni, ha zeneszót halottunk, ha viszont elhalkult a zene, akkor megdermedtünk. Úgy táncoltunk, mint az: angyalok, tündérek, robotok, manók, űrlények, sellők, unikornisok. Volt ám hangos kacagás, ahogy kitaláltuk a különféle lények táncát. Kialakítottunk játszóteret is a szigeten, ami különféle szivacsokból, alagutakból, csúszdákból, ugróiskolából stb. állt. A gyerekek megebszélték a játszótér milyen elemekből álljon és mi hova kerüljön. Labdáztunk is, egymásnal gurigatva a labdákat, ám ahelyett, hogy egymást nevét mondtuk volna, akinek gurítottuk a labdát, annak elmondtuk, hogy mit szeretünk a másikban. A hónap során jógáztunk is jókat, minek alapjául a jóga móka videó szolgált. Majd próbáltuk Szikra Szávát rábírni a mozgásra, ami nem bizonyult egyszerű feladatnak, hiszen rettentő lusta manó lévén nem szívügye a mozgás. Ám azon túl, hogy a gyerekek elmondták, hogy mennyire egeszséges a mozgás, azt is elmesélték neki, hogy milyen örömet, jókedvet okoz nekik, ha mozoghatnak, és bizony a mozgás jó móka, hiszen lehet fogócskázni, bújócskázni, rollerezni, focizni, és még sok-sok más dolgot csinálni, ami csupa jókedv, és öröm. Azt hiszem végül Szikra Száva is belátta, hogy nem is lehet olyan rossz ez a mozgás, ha ennyi kacagással jár.
A hónap témáját a Mozogjatok együtt című mondókával vezettük be. Ezt követte Prof. Dr. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlata, majd Bagdi Bella Jól érzem magam boogie dalával hangolódtunk rá a hónap támájára. A téma feldolgozását folytattuk Bezzegh Andrea Lusta király című meséjével, amely nagyon tetszett a gyerekeknek, többszöri elolvasás után maguk is előadták. A hónap feladata elvégzésében a gyerekeket szinte még motiválni sem kellett, egyik kedvenc daluk ez. Mindenki részt vett a táncolásban és jól érezte magát. Látszott a gyerekek arcán a felszabadultság, felszabadultság, öröm. Élmény volt a 10 hónap témájának megismertetése, feldolgozása a gyerekekkel. Úgy érezzük maradandó ismereteket, élményeket szereztek általuk. Úgy érezzük elértük a célunkat, együtt sok boldog órát élhettünk meg.
Ráhangolódás:ismerkedés a „Szupererő” kártyajátékkal. A testmozgás fontosságáról spontán beszélgetés során, gyorsan eljutottunk a kedvenc sportolóm témakörhöz.Általában a fiúk és a lányok is focisták nevét sorolták fel. Ezt követően megpróbáltuk összegyűjteni a sportágakat, majd kitöltöttük az ehhez tartozó munkafüzeti táblázatot. Visszaemlékeztünk, hogy a tanév során ki milyen sportágban jeleskedett. Az órát a közelgő nyári szünethez való tervekkel zártuk.
A testmozgás hónapját nagyon élvezték a gyerekek, mivel mozogni, tornázni, futni nagyon szeretnek. Az evolúciós játékot több alkalommal is játszottuk, mindig jól szórakoztunk, a boldog gyerekek visszamentek a bákaként, amőbaként rekedt társaikért.
A feladatok közül a világnapi mókát választották, amelyről párban elkészítettek egy prezentációt, amelyet a társaiknak megmutattak. A legnépszerűbb nap a gyermeknap volt, de láthattunk jó kis összeállítást a törülközőnapról, Afrika napjáról, anyák napjáról is.
Beszélgettünk az egészséges étkezés fontosságáról is.
Mivel a csoportomból a gyerekek szeretnek rajzolni, nem maradt el a testmozgás poszter elkészítése sem. Összegyűjtöttük a szavakat közösen, és egy levél formájában elevenítették ezt meg a papíron a gyerekek.
Az óra folyamán az osztály tanulói megismerkedtek az egészséges életmód elméletével. A tanulóinkra jellemző a nagyfokú mozgásigény, különböző játékos feladatokat végeztünk el.
Az egészséges életmód témakörhöz kapcsolódóan tanulóink különféle foglalkozásokon vehettek részt a MESZK (Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara) Bács-Kiskun Vármegyei Szervezete jóvoltából. A gyermekek négy csoportot alkottak, megismerkedhettek az újraélesztés technikájával egy bábún keresztül, kipróbálhatták az alkohol és a droghatását megéreztető, speciális szemüvegeket, amelyek elgondolkodtatásra késztette a jelenlévőket. Egy másik állomáson az egészséges ételválasztást gyakorolhatták a tanulók a szép színes ételimitációkkal, ezen kívül pedig a félrenyeléssel küzdő sérült ellátását mutathatták be egy speciális-, oktatómellény segítségével.
A tanulók számára nagyon izgalmas volt a délután, olyan ismereteket szerezhettek, amelyeket a mindennapjaik során is fel tudnak használni, illetve vészhelyzet esetén segítséget tudnak nyújtani társaiknak.
A mozgás ugyanolyan velünk született létszükséglet, mint a táplálkozás vagy a fajfenntartás. A mozgás valójában komplex módon zajlik a szervezetben, a környezetben, belső érzésekben, külső visszajelzésekben. A mozgások nagy része örömet kelt, s mint ilyen, önmagában segíti a motivációt.
Minden nap, szinte minden órán mozgásokat végzünk. Beszélgetést kezdeményeztem az egészséges életmódról. Az osztály sportolói a sportolás jótékony hatásait emelték ki.
Sokaknak közülünk a tánc. A tánc erősít, növeli az állóképességet és koncentrációs képességet. A tánctól könnyedebb és tudatosabb lesz a mozgás, fejlődik testkultúra. Oldja a stresszt, megszabadít a szorongásoktól és segít lenyugodni. A tánc fejleszti az együttműködési és alkalmazkodó képességet, toleráns magatartásra ösztönöz. Természetesen ez sem maradhatott el a játékok mellett.
Megbeszéltünk mit tudunk még tenni az egészségünkért a mozgáson kívül. Milyen táplálékot érdemes fogyasztanunk. Táplálékpiramist és gyümölcssalátát is készítettünk.
Testmozgás – Jól érzem magam boogie c. dal hallgattunk meg közben tácoltak rá. Ebben a hónapban minden boldogságórát egy óra eleji kis mozgásos tornával kezdtünk. Sok időt töltöttünk az iskola udvarán és a tornateremben, ahol különböző gimnasztikákat és játékos versenyeket játszottunk. Továbba beszélgettünk az egészséges étkezésről, a víz fogyasztás fontosságáról a kinti filagória alatt. Játékok közben nagyon jó volt látni a boldogságot a gyerekek arcán.
Minden nap igyekeztünk valami izgalmas mozgásokat kitalálni.