Kezdésként meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam cimű dalát. Ezután mindenki elmesélte szabadidejében milyen testmozgást végez. Végezetül jót játszottunk..
Testmozgás
Időkeret / Az óra menete / Módszerek/ Munkaformák / Eszközök
2’ Az előző boldogságóra felidézése (Megbocsátás)
Megbeszélés/ Frontális osztálymunka Projektor, laptop, ppt. 1.dia
Korábbi élmények bevonása
2’ Az óra témájának felvezetése
Jobb és bal agyféltekét összehangoló gyakorlatok
Tornagyakorlat/ Frontális osztálymunka egy speciális fajtája a mozgásnak
7’ Párkeresés/ Reklám a mozgásért
Párkeresés: színes lapokat húznak egy zsákból, mindből kettő van, keresse meg a párját
Minden lapon egy sportág van, amit népszerűsíteniük kell egy szlogennel
Párok tagjai közül az egyik a beszéddel, a másik mozgással való illusztrálással kelti fel az érdeklődést a
kapott sportág iránt
Munkáltás/ páros munka
Megbeszélés/ Frontális osztálymunka
Színes lapok – sportágakkal
Tábla, táblafilcek, Jegyzetelés táblán Kommunikáció, mozgás
Saját élmények bevonása
2’ Tükörmozgás
Munkáltatás/ Páros munka
Tanári magyarázat/ Frontális osztálymunka
speciális fajtája a mozgásnak
9’ Mi tartozik még az egészséges életmódhoz? – Beszélgetés majd kvízjáték a témáról
Kvízjáték/Egyéni munka
Megbeszélés, tanári magyarázat/ Frontális osztálymunka
Projektor, Kahoot-játék étkezés, ivás, pihenés, mozgás
2’ Csoportalakítás: Az udvaron folytatódik az óra, két labdát feldobok, akik elkapják a csapatkapitányok, ők
választják ki a csapatuk tagjait. Egyet egyet, majd újra egyet egyet, minden hálóból kell választani
csapattagot
Munkáltatás/ Páros munka
Megbeszélés/ Frontális osztálymunka Labdák
20’ Sorverseny
Sorverseny/ Csoportmunka
Élménybeszámoló/ Egyéni munka, Osztálymunka Labdák, tollasütők, pingponglabdák
1’ Zárás: Mit visztek magatokkal? Vélemény/egyéni munka
Osztályunkban többen hódolnak valamilyen sportnak (foci, vízilabda, atlétika, tánc), így a téma feldolgozásánál könnyű dolgunk volt. Bevezetésként megbeszéltük, mit is jelent az „Ép testben ép lélek” kifejezés, szóltunk a sportolás jótékony hatásairól (stressz levezetése, a hangulat javítása, erőnlét, állóképesség fejlesztése, boldogsághormonok képződése, szívizom erősödése, immunrendszer erősítése, indulatok levezetése). Csapatunk lelkesen vesz részt a „Millió lépés az iskoládért”-programban is.
Gyakorlati feladatnak azt találtuk ki, hogy 1 perces kihívásra invitáljuk egymást. Egy tankocka segítségével megszerkesztettük, milyen feladatokat kell elvégezni 1 perc alatt, majd egy táblázatba bekerültek a nevek, és hogy ki mennyit teljesített. A klasszikus szerencsekerék játékot hívtuk segítségül a megvalósításban. Az 1 perces kihívás alatt nagyon jól éreztük magunkat, és megtapasztaltuk a sport hangulatjavító jótékony hatását is.
Testmozgás
A 9. hónap témáját „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalát. Játszottunk Tűz, víz, repülő játékot. Megismerkedtünk A lusta király meséjével és felelevenítettük A mezei nyúl és a sündisznó mesét is, melyről plakátot készítettünk. Megoldottuk a munkafüzetben található feladatokat. Kipróbáltuk a Tükör játékot.
A téma lezárásaként plakátot készítettünk a különböző mozgásokról, közben meghallgattuk ismét a hónap dalát.
Napirendünk nap, mint nap változatos mozgáslehetőségeket biztosít a gyerekek számára. Kedvelik a mozgásutánzásokat, az eszközökkel történő játékokat, zenés tornát, az akadálypályákat, mozgásos szabályjátékokat a csoportszobában és a szabadban egyaránt. A mozgáskotta program érdekes eszközeit és feladatait örömmel gyakorolják. Az óvodánkban szervezett Családi és Gyermeknap alkalmával, valamint a Boldog Ovi programhoz kapcsolódóan labirintuson át akadálypályán próbálhatták ki ügyességüket a szülőkkel, nagyobb gyerekekkel, testvérekkel együtt. Az egészséges életmód kialakítása érdekében rendszeresen kirándulunk, terepfoglakozásokon veszünk részt. Az elmúlt napokban lovas kocsikáztunk egy közeli Tanyára, ahol megfigyelték az állatok élőhelyét, gondozását, etetését. Mindenki bátran pattant nyeregbe és vidáman rótta a köröket.
A mozgást mindig kitörő örömmel és jókedvvel fogadják a gyerekek, hiszen az egyik fő lételemük a játék mellett a mozgás. A „Jól érzem magam boogiet” a hónap során többször meghallgattuk, ha egy kicsit fel akartuk rázni a hangulatot, vagy kint esett az eső és álmosak voltunk, akkor mindig jó kedvűre mozogtuk magunkat. Alkottunk a hónap során százlábút, ahol különféle helyzetekben kapcsolódtak össze a gyerekek, mint: álló helyzetben fejükkel vagy vállérintéssel, illetve négykézláb helyzetben derék-fej összeérintéssel. Mindezek különféle mókás helyzeteket eredményeztek, hiszen nem is volt olyan egyszerű, hogy ne szakadjon szét a százlábúnk. Utánoztuk a Szív Szigeten élő Meseszövő Manók mozgásait, akik különféle vicces járásmódokat ismernek aszerint, hogy milyen kedvük van. Tudnak sánta rókaként járni, ismerik a pókjárást, pingvinjárást, tudnak óriásnként is lépdelni és még sok más mozgásformát megelevenítettünk. Ám a Szív Szigeten az Elvarázsolt szoborparkba tévedtünk, ahol egy boszi bűbájt hintett ránk, így csak akkor tudtunk mozogni, ha zeneszót halottunk, ha viszont elhalkult a zene, akkor megdermedtünk. Úgy táncoltunk, mint az: angyalok, tündérek, robotok, manók, űrlények, sellők, unikornisok. Volt ám hangos kacagás, ahogy kitaláltuk a különféle lények táncát. Kialakítottunk játszóteret is a szigeten, ami különféle szivacsokból, alagutakból, csúszdákból, ugróiskolából stb. állt. A gyerekek megebszélték a játszótér milyen elemekből álljon és mi hova kerüljön. Labdáztunk is, egymásnal gurigatva a labdákat, ám ahelyett, hogy egymást nevét mondtuk volna, akinek gurítottuk a labdát, annak elmondtuk, hogy mit szeretünk a másikban. A hónap során jógáztunk is jókat, minek alapjául a jóga móka videó szolgált. Majd próbáltuk Szikra Szávát rábírni a mozgásra, ami nem bizonyult egyszerű feladatnak, hiszen rettentő lusta manó lévén nem szívügye a mozgás. Ám azon túl, hogy a gyerekek elmondták, hogy mennyire egeszséges a mozgás, azt is elmesélték neki, hogy milyen örömet, jókedvet okoz nekik, ha mozoghatnak, és bizony a mozgás jó móka, hiszen lehet fogócskázni, bújócskázni, rollerezni, focizni, és még sok-sok más dolgot csinálni, ami csupa jókedv, és öröm. Azt hiszem végül Szikra Száva is belátta, hogy nem is lehet olyan rossz ez a mozgás, ha ennyi kacagással jár.
A hónap témáját a Mozogjatok együtt című mondókával vezettük be. Ezt követte Prof. Dr. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlata, majd Bagdi Bella Jól érzem magam boogie dalával hangolódtunk rá a hónap támájára. A téma feldolgozását folytattuk Bezzegh Andrea Lusta király című meséjével, amely nagyon tetszett a gyerekeknek, többszöri elolvasás után maguk is előadták. A hónap feladata elvégzésében a gyerekeket szinte még motiválni sem kellett, egyik kedvenc daluk ez. Mindenki részt vett a táncolásban és jól érezte magát. Látszott a gyerekek arcán a felszabadultság, felszabadultság, öröm. Élmény volt a 10 hónap témájának megismertetése, feldolgozása a gyerekekkel. Úgy érezzük maradandó ismereteket, élményeket szereztek általuk. Úgy érezzük elértük a célunkat, együtt sok boldog órát élhettünk meg.
Ráhangolódás:ismerkedés a „Szupererő” kártyajátékkal. A testmozgás fontosságáról spontán beszélgetés során, gyorsan eljutottunk a kedvenc sportolóm témakörhöz.Általában a fiúk és a lányok is focisták nevét sorolták fel. Ezt követően megpróbáltuk összegyűjteni a sportágakat, majd kitöltöttük az ehhez tartozó munkafüzeti táblázatot. Visszaemlékeztünk, hogy a tanév során ki milyen sportágban jeleskedett. Az órát a közelgő nyári szünethez való tervekkel zártuk.
A testmozgás hónapját nagyon élvezték a gyerekek, mivel mozogni, tornázni, futni nagyon szeretnek. Az evolúciós játékot több alkalommal is játszottuk, mindig jól szórakoztunk, a boldog gyerekek visszamentek a bákaként, amőbaként rekedt társaikért.
A feladatok közül a világnapi mókát választották, amelyről párban elkészítettek egy prezentációt, amelyet a társaiknak megmutattak. A legnépszerűbb nap a gyermeknap volt, de láthattunk jó kis összeállítást a törülközőnapról, Afrika napjáról, anyák napjáról is.
Beszélgettünk az egészséges étkezés fontosságáról is.
Mivel a csoportomból a gyerekek szeretnek rajzolni, nem maradt el a testmozgás poszter elkészítése sem. Összegyűjtöttük a szavakat közösen, és egy levél formájában elevenítették ezt meg a papíron a gyerekek.
Az óra folyamán az osztály tanulói megismerkedtek az egészséges életmód elméletével. A tanulóinkra jellemző a nagyfokú mozgásigény, különböző játékos feladatokat végeztünk el.