AZ EGÉSZSÉG A LEGNAGYOBB KINCS
Májusban részesei lehettek a gyerekek egy rendkívüli kalandnak, Nyulász Péter: A fürdők réme című regényének hőseivel nyomoztak a Föld körül.
A kincskeresés a szárazföldön, a levegőben és a víz alatt zajlott.
Sokféle mozgás, színes játék várta délutánonként a gyerkőcöket az iskola udvarán és a közeli tóparton.
A szivárvány ernyő mozgatásával hullámokat hoztak létre, a tenger hullámait. Belehelyezték a labdákat, a lufikat és vigyázva a levegőbe lendítették.
Az „ejtőernyős teknős”, „a keresd meg a kincset” játék szórakoztató időtöltésnek bizonyult. Éljen a csapatsport!
A foglalkozásoknak a közös relaxáció és a közös ének adott keretet.
A hónap végére elkészültek a barátságkarkötők is, az elhatározások jelképeként. A fonás az egészségért és a boldogságért folyamatosan tevékenykedő kicsik kedvenc időtöltésévé vált.
Az osztálykirándulás napján ellátogattunk Magyarország legnagyobb tudományos játszóházába a Futurába. Áramlatok, vízfolyások, víz alatti merülés és vizes élőhelyek vártak ránk a Víz szintjén. A levegő szintjén egy virtuális repülésen pilóták lehettünk.
VAKÁCIÓ
Testmozgás
Sokat mozogtunk a szabad levegőn. Jógáztzunk. A kerékpáros ügyességi pályán mentünk végig.
Az értelmileg akadályozott gyermekek számára is nagyon fontos a rendszeres testmozgás. A mozgás számos jótékony hatását ismerik. A tanítási órákon szoktuk feldolgozni a különböző témákat Kommunikáció órák keretein belül átbeszéltük a mozgás pozitív hatásait szervezetünkre, betegség megelőző, gyógyító hatását. Ezzel kapcsolatban ábrázolás órákon szívesen kapcsolódnak be különböző plakátok készítésébe pl. egészséges életmód, egészséges ételek, Mozgásnevelés órákon nagyon szeretik a gyerekek ha akadálypályát építek nekik, szívesen haladnak végig többször is az útvonalon. Az osztály kedvelt játékai közzé tartozik a Tűz, víz repülő, a különböző kidobók és labdajátékok. Életvitel órán a személyes szükségletek című témakörök feldolgozása során beszéltünk a testmozgás fontosságáról és arról, hogy ki milyen mozgásformát végez szívesen szabadidejében.
Május 9-én került megrendezésre az értelmileg akadályozott intézményegységünk tanulói számára szervezett sportnap. A gyermekeket színes programok várták. Kislabdadobás, futás, helyből távolugrás és különböző ügyességi feladatokban (kötélhúzás, zsákban ugrálás, mozgással nehezített formakereső) próbálhatták ki magukat.
A gyerekek nagyon élvezték a délelőtt minden percét, napokkal később is az átélt élményeiket mesélték.
(Rózsa Anita, gyógypedagógus)
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Május hónapban a testmozgás köré épült a foglalkozás. A mozgás mindannyiunk számára jótékony hatással bír, a gyerekek pedig ebben az életkorban még nagyon szívesen vesznek részt mozgásos tevékenységekben, ösztönösen érezhetik testünkre, lelkünkre gyakorolt jótékony hatásait.
A tanulókkal az evolúciós játékot valósítottuk meg elsőként, végigélve az evolúciós fejlődés megadott fázisait. Az órát kint az udvaron, szabad levegőn játszottuk, még inkább növelve az oxigén frissítő hatását, vitalizáló erejét.
A gyerekek örömmel fogadták a játékos foglalkozást, megértették a szabályokat és segítették egymás fejlődését. Később az osztályteremben megbeszéltük, hogy melyik fázisban, szerepben érezték legjobban magukat, milyen érzés volt fejlődni?
A testünk beszél feladattal folytattuk a játékot, ahol számukra kedves járásformát választva haladhattak a tanteremben.
Az óra végén pedig most is meghallgattuk a hónap zenéjét. Mindannyian jól éreztük magunkat. Kicsit feltöltődtünk, sokat nevettünk és mosolygósabban tudtuk teendőinket folytatni.
Májusban beköszöntött a jó idő,így végre többször is ki tudtunk sétálni a közeli játszótérre, így változatosabbá tudtam tenni a mozgást. A csoportomban minden reggelt a Köszöntő kör után, tornával indítok,ugyanis az ovisaim a torna alatt felélénkülnek és a későbbiekben több ideig bírnak figyelni a foglalkozásokon, nem mellesleg jól is érzik magukat közben. Minden mozgásfejlesztés végén örömtáncolunk,illetve a csoportom nagyon szereti a közös körtáncokat is. Ez úgy érzem összekovácsolja a gyerekeket és velem is együttműködőbbek.
Az egészséges életmódra nevelés fontos a munkám során, ezért erre személyes példamutatással is törekszem.
A témával kapcsolatos órát a közös éneklés után egy szerv-szójátékkal kezdtük. Minden gyerek húzott egy szervet, amit megjegyzett, és amikor a körbe járó labda hozzá került, kimondta a szerv nevét. Több kört is játszottunk, mivel 6 főre csökkent az osztályunk létszáma.
Ezután a szervek egészségének megörzéséről beszéltünk. Mindenki elmondta, hogy az ő „szerve” érdeklében mit lehet tenni és mit nem szabad tenni, hogy az egészséges maradjon.
Következett az olimpia-activity, amelynek során a gyerekek különböző sportokat mutogattak el. Azért is volt hasznos ez a játék, mert a gyerekek több olyan sportágat is megismertek, amiről korábban nem hallottak.
A téma jegyében a Nagy Sportágválasztóra is ellátogattunk.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat (tükör játék)
4.Gombolyag
5.Átkelés a mocsáron
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
Egy, a témával foglalkozó újságcikk felolvasása után kibővítettük a cikket még azzal, milyen jó hatása van szervezetünkre a sportnak. Tanulságos kísérletek ismertetésével ezt alá is támasztottuk. Activity során sportágakat mutogattak, rajzoltak, vagy írtak körül a diákok. Kifogásokra kerestünk ellenvéleményt, ha valaki valami miatt nem akar sportolni, milyen gondolatokkal, ötletekkel lehet ebből a hozzáállásból kilendíteni. Mindenki kiszámolta a BMI indexét, hogy lássa, sovány, normál testalkatú vagy túlsúlyos-e. Egy Down szindrómás fiú sportnak köszönhető sikertörténete után végiggondoltuk, hogy mentálisan mennyi, de mennyi előnye van a sportnak. Fotókon átalakulásokat néztünk meg a sportnak köszönhetően. Egy mátészalkai híres sportoló, Bodó Richárd válogatott kézilabdázó sziporkázó pillanatainak megtekintésével fejeztük be az órát.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az egészséges életmódhoz kapcsolódva több dolgot is megvalósítottunk. Beszélgettünk az egészséges és egészségtelen ételekről, helyes táplálkozási szokásokról, a mozgásszegény és mozgásgazdag életmódról. Zöldségeket, gyümölcsöket kóstoltunk, gyümölcstálat színeztünk. A testmozgás több formáját is kipróbáltuk. Jógáztunk, meditáltunk, relaxáltunk, kipróbáltuk az Evolúciós játékot, fogócskáztunk, túráztunk, játszótéri játékokkal játszottunk, strandoltunk, vízicsúzdáztunk, kerékpároztunk, gördeszkáztunk.