ÖTLETTÁR 30. – Családi kihívás – Az esélyegyenlőségért
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 1745
GYAKORLAT AZ EGÉSZ CSALÁDNAK
Családi kihívás az esélyegyenlőségért
Május 5-én az esélyegyenlőség napját ünnepeljük.
Talán kevesen tudják, hogy a 2000-es évek elején az OECD-ben (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet [angolul Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD], amelynek Magyarország 1996 óta tagja) paradigmaváltásnak lehettek tanúi a tagállamok és az esélyegyenlőség (equility) „illúziója” helyett bevezették a méltányosság (equity), vagy más néven egyenlő esélyek fogalmat.
Fontos tudni, hogy az esélyegyenlőség elsősorban az egyenlő hozzáférés azonos módon való biztosítását (más szóval az egyenlő bánásmódot) jelenti. Erre jó példa a diszkriminációval és szegregációval ellentétes szándékú integráció (együttnevelés), amely esélyegyenlőségi szempontból azt jelenti, hogy a különböző személyeknek és csoportoknak lehetősége van másokkal közös térben és másokkal azonos módon és arányban hozzáférni információkhoz, tevékenységekhez, szolgáltatásokhoz eszközökhöz stb.
Az egyenlő esélyek biztosítása azonban ezen túlmutat. Kimondja, hogy a valódi esélyegyenlőség létrejöttéhez szükséges olyan feltételek megteremtése, amelyek nemcsak látszatra, hanem eszközökkel támogatottan teremtik meg a hozzáférést. Vagyis tenni kell azért, hogy mindenkinek valóban lehetősége legyen a felkínált javakból részesülni.
E heti családi kihívásunkban a másságra szeretnénk irányítani a családtagok együttműködő és empatikus figyelmét.
Gyakorlat – Az egész családnak
Először töltsétek ki ezt a kvízt a gyermekjogokról!
Majd ismerkedjetek meg a mindannyiunknak kijáró, mindannyiunkra érvényes, összesen 30 jogunkkal! Ehhez segítségképpen egy-egy 1 perces rövid filmet láthattok itt angolul:
Magyarul ugyanezek a videók megtekinthetők itt:
A 24. Európai Unió által biztosított jog a játékhoz való jog.
Játszatok ti is, kövessétek az instrukciókat:
- Válasszatok ki minél több játékos tevékenységet az alábbiak közül: társasjáték, nyelvtörő, labdajáték, bújócska, közös főzés, takarítás, utazás a nagyvilágban, tánc, kirakózás, legózás, tornagyakorlatok, egyebek, amiket Ti határozzatok meg!
- Majd írjátok fel cetlikre az alábbi sajátos nevelési igénnyel bíró típusokat: halássérülés, látássérülés, mozgássérülés, beszédhiba, diszkalkulia, diszlexia, figyelemzavar, zenei tehetség, számolási tehetség, szociális hátrány, nyelvi vagy kulturális kisebbséghez tartozás.
- Húzzatok egy-egy cetlit és a rajta szereplő szónak megfelelő módon vigyétek véghez az általatok választott játékos tevékenységet. A többieknek az a dolga, hogy kitalálják, mit húzhattál, és a lehető legnagyobb odafigyeléssel segítsenek téged a tevékenységed kivitelezésében.
- Például, ha a látássérülést húztad, kösd be a szemed és próbálj meg így kitakarítani; ha diszkalkuliát húztad, akkor próbálj meg egy recept alapján süteményt sütni; ha a szociális hátrányt húztad, akkor dönthetsz úgy, hogy nem telik játékokra (tehát anyagi hátrányod van) és próbálj meg társasjáték nélkül társasjátékozni.
Érdemes betartani a következő figyelmességeket:
- Mielőtt cselekednél, kérdezz!
- Ne tégy a másik helyett, hanem hagyd, hogy a másiknak legyen sikerélménye!
- Adj pozitív megerősítő visszajelzéseket!
- „Segíts nekem, hogy magam csináljam!” (Maria Montessori)
- Azzal törődj, amit meg akarsz tanítani a másiknak, ne a rossz dolgokkal, amiktől szeretnéd megóvni.
- Támogass!
- Legyen türelmed!
- Légy megértő!
- A kudarcokat használd fel tanulásra és újbóli felállásra!
- Figyelj oda a másik szükségleteire!
- Mondd ki a szükségleteidet!
- Hagyd, hogy válasszon!
- Ne javítsd ki – hacsak nem életveszélyes, amit tesz. Példával tanítsd!
- Biztasd a teljesítményét!
- Beszélgess vele az érzéseiről!
Ha van a családban sajátos nevelési igényű gyermek vagy felnőtt, vonjátok be a feladatba kellő figyelemmel és szeretettel!
A hét végén osszátok meg egymással és velünk, hogy milyen nehézségekbe és sikerekbe ütköztetek a feladatok során:
-
- Milyen volt segítséget kérni és elfogadni?
- Milyen volt a „másság” bőrébe bújni?
- Mit tanultatok meg mindebből?
- Van-e valami, amit csak most értettetek meg igazán?
Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>