ÖTLETTÁR 17. – Ki vagyok én? Boldogságórás gyakorlatok a hagymahéjakról

otlettar_17_bejegyzes_2

 

GYAKORLAT OVISOKNAK
GYAKORLAT KISISKOLÁSOKNAK
GYAKORLAT KAMASZOKNAK

Kapcsolat önmagammal

Ki vagyok én, milyen vagyok én, hol vagyok én a világban – ezekre a kérdésekre érdemes időről-időre (akár életünk végéig is) válaszolnunk. Egy dolog állandó, a változás, hiszen hatnak ránk utazások, barátok, írók, költők, tanulási helyzetek, akadályok, közösségek, virtuális és valós tapasztalatok. Én én maradok ugyan, de nem ugyanolyan. Minél mélyrehatóbban ismerem saját magamat (ideértve a múltamat, aktualitásomat és ideális én-állapotaimat), annál nagyobb eséllyel tudok bensőséges kapcsolatot kialakítani azzal, akit nevemen szólítok. Persze az önszeretet még nem garancia az önismeretre, de kétségkívül jó, ha jóban vagyok magammal, végül is 0-24 csak össze vagyok zárva magammal.

Különböző eszközök, módszerek révén fejtegethetjük le hagymahéjainkat, azaz szerepeinket, mígnem eljutunk valódi önmagunkhoz. Ebben a fejtegetésben szeretnénk a következő gyakorlatokkal segítségetekre lenni.

Gyakorlat – Ovisoknak

Ki vagyok én?

Színezzétek és egészítsétek ki a Kukucs! Ki vagyok én figuráját!

A sablonokat hozzá innen és innen tudjátok letölteni!

Instrukciók:

  • A jobb szélső pontozott területre ragasszátok rá egy ugyanolyan méretű félbehajtott papírcsíkot.
  • Belülre rajzolják le a gyerekek családtagjaikat, legjobb pajtásukat, kedvenc játékukat és a legtöbbet hallgatott meséjüket.
  • Díszítsétek még szabadon, majd behajtva ragasszátok fel a figura mellé. 

A játék forrása, ahol videós segítséget is találtok a sablon elkészítéséhez, itt található!

A játékot magatok is elkészíthetitek, ha nyomtatni nem tudjátok a sablont, szabad kézzel rajzoljátok meg!

Gyakorlat – Kisiskolásoknak

Meseszövő szálak

Instrukciók:

Olvassátok fel a gyerekeknek Bezzeg Andrea „A lusta király” c. meséjének elejét!

A történetet innen tudjátok letölteni!

A mese további részét ti találjátok ki, segítségül használjátok a meseszövő szálakat!

A meseszálakat innen tudjátok letölteni:

Meseszövő szálak 1.

Meseszövő szálak 2.

Meseszövő szálak 3.

A mese végéhez érve beszéljétek meg közösen:

  • Ki ismert magára a mesében? Melyik részében?
  • Hogyan szólhat a mese vége rólad?
  • Mi a mese tanulsága?

A játékot többször is játszhatjátok, ugyanis mindig más és más történet kerekedik ki belőle.

Gyakorlat – Kamaszoknak

Fontos vagyok társasjáték

Készítsetek társasjátékot a mellékelt sablon szerint, vagy készítsétek el azt saját kezűleg a lenti instrukciók mentén!

A társasjátékhoz a sablont innen tudjátok letölteni!

Instrukciók a saját társas elkészítéséhez:

1. Készítsétek el a társasjáték tábláját!

  • Legyen 28 mezőtök, amelyen lépkedni fogtok, számozzátok be őket és színezzétek ki. A színezéshez 5 színt használjatok és ezeket váltogassátok!
  • Az 1. a „Start”, a 28. a „Megérkezés” mezője legyen.
  • Az 1., 5., 16., és 21. mező azonos színű legyen, ezek lesznek az „Akció” mezők és ha ilyen színű mezőre lépnek a játékosok, akkor pl. előre léphetnek, dobhatnak még egyszer, vagy kaphatnak valamilyen külön feladatot is, ezt találjátok ki közösen!

2. Készítsetek kártyákat a következők szerint, minden kártyatípusból 24-24 darabot és mindegyik kártyatípust egy-egy mezőszínnek megfelelően színezzetek ki:

  • „Fontos vagyok” kártya: olyan helyzetek, szerepek, amikből kiderül, hogy valakinek, valamikor, valamilyen helyzetben fontosak voltunk.
  • „Pozitív belső párbeszéd” kártya: olyan helyzetek, amikor nem mindig sikerül belső önmagunkhoz jónak lenni, magunkat biztatni, tehát ezekre a kártyákra „nehéz” szituációk kerüljenek fel. Aki ezt a kártyát húzza, annak pozitív megerősítő, biztató, a rosszban is a jót meglátó dolgokat kell mondania. Ha nem sikerül neki, akkor a többieknek be kell segíteniük és az ő segítségükkel tovább mehet.
  • „Szeretem magamban” kártya: olyan részeink, dolgaink, birtokaink, tulajdonságaink, amikről elárulhatjuk másoknak, hogy miért szeretjük magunkban.
  • „Mit tennék, ha” kártya: olyan helyzetek, amelyek váratlanul érhetnek bennünket, és nekünk pozitívan kell rájuk reagálnunk a játék szabályai szerint.

Írjátok a fentiekhez hasonló szöveget a kártyákra közösen, találjatok ki hozzá befejezetlen mondatokat, amelyeket a játékosoknak meg kell majd válaszolniuk!

Játékszabály:

  • Állítsátok fel a bábukat az „Indulj el” mezőre!
  • A játékosok egymásután dobjanak a dobókockával és lépjenek előre a dobott számnak megfelelően!
  • Ha „Akció” mezőre léptek, hajtsátok végre a mezőn szereplő utasítást!
  • Ha olyan mezőre léptek, amelyen csak szám szerepel, húzzatok egy kártyát a mező színének megfelelően és fejezzétek be a rajta szereplő mondatot!
  • Az nyer, aki leghamarabb eljut a „Megérkeztél” mezőre.
  • Találjatok ki közösen további játékszabályokat!

Fő szabály: a játékosoknak meg kell mutatniuk pozitív viszonyulásaikat, tehát csakis pozitívan reagálhatnak! Egymást segíteni ebben lehet, de aki segít, önzetlenül tegye, plusz dobás, előrejutás ne járjon érte!

Hogyan tudod megállapítani, hogy mi pozitív és mi negatív? Kövesd az érzéseidet! Ha másoknak vagy neked fájna az, amit teszel vagy mondasz, akkor az ötletet még csiszoljátok, míg senkiben nem marad tüske.

Szükséges eszközök: egy dobókocka, annyi bábu vagy bábut helyettesítő gomb, kavics stb., ahányan játszotok, négy különböző színű kártyacsomag színenként 24-24 darab kártyával.

 

Teszteld mielőbb a játékot és ha van mit finomítani rajta, tegyétek meg akár közösen is!

Figyelem! Ha hiszed, ha nem, most rajtad a világ összes társasjáték készítőjének szeme!

 

Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>