ÖTLETTÁR 13. – Mit gondol a teknősbéka?

otlettar_13_bejegyzes
GYAKORLAT OVISOKNAK
GYAKORLAT KISISKOLÁSOKNAK
GYAKORLAT KAMASZOKNAK

Optimizmus

A mélyen gyökerező személyes optimizmus egy már-már betörhetetlen, erős bástya. Az ilyen ember, ha nem megy neki valami, megpróbálja újra. Ha nem sikerül, megpróbálja másként. Vagy megpróbál valami mást. És ha semmi sehogy nem megy? Akkor majd egyszer menni fog. Mert eljön az ő ideje. Az optimista minden idegszálával e szebb jövőn csüng, erre készül. Semmi nem kerüli el figyelmét, ami közelebb viheti céljaihoz. Amiben tehetsége van: talpra állni, újrakezdeni akár a semmiből, nekivágni az ismeretlennek, meglátni az esőfátyol mögött a szivárványt.

Következő gyakorlataink az optimizmus „mentális izomcsoportját” kívánják megdolgoztatni.

Gyakorlat – Ovisoknak

Mit gondolhat a teknősbéka?

 

Beszélgessetek a képről a gyerekekkel:

Nézzétek, mi történt! Szegény teknős a hátán kötött ki, s most nagyot fordult vele a világ, szó szerint a feje tetejére állt! Kis teknősünk mégsem csügged. Vajon miért nem? Szerinted mitől maradt olyan vidám? Ha ott lennél most vele, szerinted mit mondana neked?

Gyakorlat – Kisiskolásoknak

Optimista holnap

Instrukció a gyerekeknek:

Készíts kis cetliket olyan jövőbeni tervekkel, amiket nagyon vársz! Figyeld meg, mi történik a testedben, hol és mit érzel, miközben leírod ezeket a dolgokat!

Írd rá a cetlire, hogy mennyire várod már az adott dolgot (lehet ez egy tárgy, egy íz, egy élmény, egy esemény, egy történés vagy cselekvés) a következő skála szerint:

  • 1: Á, semmiség.
  • 2: Egy kicsit várom.
  • 3: Leheletnyi izgatottság.
  • 4: Számolom a napokat.
  • 5: Aludni sem tudok az izgalomtól.
  • 6: Repesek a boldogságtól, annyira várom!

Itt egy minta, hogy hogy csináld:

 

Érdemes folyamatosan gyűjtened és félre tenned, amit megírsz, hogy majd amikor eljön a terved napja, elővedd és ellenőrizd, mennyi minden valósult meg belőlük.

Gyakorlat – Kamaszoknak

Pattanás a homlokon

Olvassátok el Martin Wehrle tanmeséjét:

Volt egyszer egy lány, aki reggel az előszobában, a tükör előtt állva, egy icipici piros foltot pillantott meg a homlokán. Első látásra nem is zavarta, de ahogy közelebb lépett a tükörhöz, és belenézett a nagyítólencsébe, észrevette, hogy ez a piros pötty egy kialakulóban lévő pattanás.

Nem, semmi esetre sem hagyhatta el így a házat! Minél tovább szemlélgette magát a tükörben, annál inkább egyértelművé vált, hogy ma senki sem tud majd az ő szemébe nézni, ciki lesz minden pillanata. Ez a piros dombocska a homlokán, ez a kitörés előtt álló, fortyogó vulkán, mindenkinek a pillantását magára fogja vonni. Mit gondolnak majd róla az osztálytársai? Senki sem látja majd benne az embert, hacsak nem úgy tekintened majd rá, mint egy sétáló pattanásra.

Ezért elhatározta, hogy szembeszáll vele. Annak reményében, hogy sikerül eltávolítania a gyulladást, és láthatatlanná válik majd a pattanás, körbenyomkodta azt. De minél jobban nyomta, az annál jobban felduzzadt, így az icipici pontból egy nagy piros képződmény lett, Suliba indulás helyett legszívesebben elsüllyedt volna a fürdőszobában.
Végül mégis elment, muszáj volt, hasfájásra már késő volt fogni az egész otthonmaradási kísérletet. Az utcán, a suliban tényleg azt tapasztalta, hogy mindenki az ő pattanását nézi. Ezzel aztán azt érte el, hogy megerősítették a feltevését, miszerint ilyen pattanásos arccal nem lett volna szabad kilépnie az ajtón.

Ezután beszélgessetek a történetről a következő kérdések mentén:

  • Mit gondolsz, mi a történet tanulsága?
  • A történet főszereplője a homlokán keletkezett kis piros pontot nagy problémának ítélte meg. Szerinted miért?
  • Mit akart elérni azzal, hogy nyomkodni kezdte a pattanást?
  • Vonatkoztasd most ezt egy olyan helyzetre, ami neked problémát jelent: hol van a te életedben ez a kis piros pötty, amit árgus szemekkel figyelsz?
  • Mennyire nagyítja fel a szemléleted saját életednek piros foltját? Hogyan nézne erre a foltra egy rendíthetetlen optimista?
  • Milyen mértékben kezdted el megdolgozni gondolatban ezt a piros foltot az elmúlt hetek, hónapok vagy évek során? És mi lett ennek az eredménye?
  • Hogyan kellett volna a lánynak a kis piros foltra gondolnia ahhoz, hogy sértetlenül jöjjön ki ebből a helyzetből?
  • Hogyan kellene neked a saját kis piros foltra gondolnod ahhoz, hogy sértetlenül, energikusan, a megfelelő megoldással tudjál előállni?
  • Milyen pillanatokban sikerült ez már neked? Pontosan mit csináltál olyankor máshogy, mint egyébként? Mi az, amit ez alapján a mostani piros foltnál is kipróbálnál?
  • Tedd meg!

Ha tetszettek az ÖTLETTÁR játékos gyakorlatai, és szívesen megosztanád másokkal is, kattints a Megosztás gombra itt a cikk alatt! Ha szeretnéd megtekinteni a teljes #jobbveledavilágotthon ötlettárat, kattints ide >>