ZRÍNYI MIKLÓS Àltalànos Iskola Nagykanizsa

ZRÍNYI MIKLÓS Àltalànos Iskola Nagykanizsa

Az áprilisi téma a megbocsátás.

A megbocsátás feltételezi, hogy valami olyan sérelem történt, amit nem tudunk elfogadni, feldolgozni, és ezért haragszunk vagy legszívesebben meg nem történtté szeretnénk tenni a múltat. A megbocsátásnak tehát az a célja, hogy visszaállítsuk a sérelem előtti állapotunkat.
Sérelemnek leggyakrabban azt éljük meg, amikor valakitől kritikát vagy elutasítást kapunk, vagy cserben hagy minket egy fontos helyzetben. Ezekre a kellemetlen helyzetekre gyakran reagálunk hasonló módon, például megpróbáljuk elkerülni, megszűntetni vagy kontrollálni ezeket az élményeket. A sérelmek átélése után természetes reakció a düh, vagy harag átélése.

Továbbá nem mindegy, hogy kitől kapjuk a sérelmeket, hiszen attól esnek legfájóbban, akik hozzánk közel állnak és fontos személyek számunkra. Amikor egy ilyen biztonságos kapcsolatban átéljük a sérelem következtében fellépő kellemetlen érzelmi állapotot, akkor gyakran a fizikai fájdalomhoz hasonló érzéseket élünk át, valamint csökken a szerethetőségünkbe vetett hitünk és gyengül a bizalom is.

Ha ugyanis képesek vagyunk megbocsátani, elfogadni és elengedni a múlt sérelmeit, ha nem rágódunk tovább, ezáltal csökkenhet a bennünk lévő fájdalom, harag vagy ellenségesség, és növekedhet a másik irányába érzett elfogadás, szeretet, ami megkönnyebbüléssel járhat. Ezek a pozitív érzések pedig kedvező hatással vannak a testi és lelki egészségünkre is, hiszen nem terheli a lelkünket tovább a múlt fájdalma. A megbocsátó, kiengesztelő magatartás helyreállítja a fontos kapcsolatokban a felborult egyensúlyt és utat nyithat az újra közeledés felé.

A megbocsátás során fontos az építő hozzáállás, vagyis a társas harmóniára és fejlődésre törekvés. A szeretetből fakadó megbocsátás nincs feltételekhez kötve, mert a szeretet diktálja.

A témát rendkívül sokoldalúan ,nagyon sok idő alatt dolgoztuk fel:
1.Rengeteget beszélgettünk arról,amikor minket bántottak meg. Milyen érzés volt ez, s hogy esett a bocsánatkérés?
Milyen érzés volt,amikor mi bántottunk meg valakit, nehéz-e bocsánatot kérni,s utána mit érzünk?
Nagyon sokat és nagyon őszintén meséltek a gyerekek. Örömmel töltött el,hogy rájönnek mennyire jó dolog,ha megbocsátanak nekünk.
2.Sajnos az osztályban több alkalommal probléma merült fel a hónapban a társak között, ezeket együtt mindig megbeszéltük osztályszinten,külön,együtt, s a szülőkkel. Megoldási javaslatokat gondoltunk ki közösen. Bocsánatot kértünk,megbántunk, őszinték voltunk ,megbocsátottunk és megkönnyebbülve kezet fogtunk.
Mivel a gyerekek serdülni kezdenek, sajnos hevesebbek, erősebbek az érzelmeik, kritikusabbak, gyorsabban ítélnek és cselekszenek. Egyre több konlfliktus alakul ki, s egyre gyakrabban szükséges ebbe beavatkozni. Szerencsére ezeket együtt sikerül megoldani.
3.Játékos feladatok (rejtvény) keretében jártuk körül a SAJNÁLOM szót. Megbeszéltük ennek igazi,mély értelmét.
Erről énekeltünk is: „Sajnálom,kérlek bocsáss meg,…”
4.Rajzoltunk,színeztünk bocsánatkérő üzeneteket.
5.”Forró zuhany” játék keretében pozitív tulajdonságaikkal bombáztuk a 2 legtöbb konfliktust előidéző gyereket. Boldogan hallgatták,hogy a sok megszidás és probléma mellett mégis mennyi értéket találnak bennük a társaik. Ez nagyon tanulságos volt.
6. A hónap során 3 NAGY KIBÉKÜLÉS is volt,mely mögött sok közös munka van.

Az egyik legnehezebb és legtöbb érzelmet felszínre hozó hónap volt,nagy eredményekkel. Érdemes volt ennyi energiát áldozni a problémákra.

Képek