Velünk történt
- Csoport neve: Harmas Csoport
- Komárom-Esztergom Megyei Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
- Kategória: Tanulásban akadályozottak
- Téma: Az optimizmus gyakorlása
- (276 megtekintés)
A téma címe: Velünk történt
Óravázlat – Boldogságóra (30/6, Optimizmus 3/3.)
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Készítsenek a gyerekek rövid videót egy olyan esetről, amelyik valóban megtörtént velük, és jól fejezi ki az optimizmussal kapcsolatos gondolataikat!
Cél: a) Bemutatni az optimizmust, mint életszemléletet, melynek révén borús élethelyzetben is felfedezhető valami jó; b) rámutatni az optimista szemlélet és a boldogság kapcsolatára.
Előzmény: a tanévben már 5 (+1) boldogságóra volt.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: mobiltelefon, tévé.
Helyszín és időtartam: tanulószoba, 45 perc, továbbá egy későbbi alkalommal egy kiegészítő óra a kész videó megtekintéséhez, megbeszéléséhez.
1. (5 perc) Mozgásos relaxáció: Jacobson-féle gyakorlat. Rávezetés után 20 ismétlés. A kevésbé jó mozgáskoordinációjú tanulóknak guggolás nélkül, csak térdhajlítással. A Bagdy Emőke által javasolt mondóka fontos: „Lendül a karom, ha akarom, ha nem akarom.”
2. (5 perc) A feladat ismertetése A): Készítünk egy kisfilmet egy olyan eseményről, ami velünk történt; és amely arról szül, hogy rosszul alakul egy esemény kezdetben, de aztán jóra fordul. Tehát egy optimista tapasztalatot fogunk bemutatni. Elsőként meg kell kérdezni, hogy van-e valaki, akinek van ötlete erre. Ha nincs megvalósítható ötlet, akkor részemről a javaslattétel – ez a tavaly év végi, tardosi kirándulás. Fel kell eleveníteni, hogy a kitűzött nap reggelén zuhogott az eső, dörgött az ég. A kirándulásról lemondott mindenki, és a csoport indult az iskolába. A folyosón azonban éppen találkoztunk, és megbeszéltük, hogy még érdemes várni, mert a szél elviheti a felhőzetet. Visszafordult tehát a csoport. Végül nagyszerű kirándulásban volt részünk.
3. (5) A tavalyi videobeszámoló megtekintése: Ha a tardosi kirándulásra esik a választás, akkor a tévé használatával megtekintjük az előző tanévről készült videobeszámoló erről szóló szakaszát.
4. (5 perc) A feladat ismertetése B): Gyors döntést kell hozni a témaválasztást illetően. Gyorsan össze kell állítani a történet vázának bemutatását, hogy kidomborodjon belőle a reális optimizmusra okot adó tapasztalat. A tanulók elmondásából és a közös felvételekből, vágott részletekből épül bemutathatóvá a történet. Az önként jelentkezők és a bátorított résztvevők között elkészül a szereposztás.
5. (25 perc) A felvételek elkészítése: Elkészítjük a felvételeket, melyek tartalmaznak közös jelenetet és egyéni beszámolót is.
——————————————————————————————–
A téma címe: Velünk történt
Óravázlat – Boldogságóra (30/6, Optimizmus 3/3.)
Kiegészítő óra – következő alkalomra – az Optimizmus 3/3-hoz
1. (5 perc) Tanári narráció, megbeszélés. „Miért voltunk optimisták akkor?” „Mit tettek volna a pesszimista emberek ilyen helyzetben?” „Vajon minden esetben így alakul az időjárás?” „Vigyázni kell, hogy az optimizmus realista maradjon, és ne csapjon át ostobaságba. Dicséret. Hálanyilvánítás. „Hálásan köszönöm a fegyelmezett együttműködést!” „Hálám jeléül valami olyasmit csinálhattok, játszhattok az óra második felében, amit szeretnétek.”
2. (30 perc) Szabadon választott tevékenység. Kerékpározás, famászás, foci, homokozás stb.
3. (5 perc) Összefoglalás, értékelés. Közös beszélgetés az optimizmus és a pesszimizmus ellentétéről, és arról, hogy csak addig legyünk optimisták egy-egy helyzet kapcsán, míg az optimista szemléletünkkel nem a vélt, hanem a valóságos körülményeket mérlegeljük.
Baranyai Mihály kollégiumi nevelőtanár