Varázslatos jótettek

- Csoport neve: Csibészek 1.o.
- Várkerti Általános Iskola Vásárhelyi András Tagiskolája
- Kategória: Alsósok
- Téma: Boldogító jócselekedetek
- (2 megtekintés)
A boldogító jó cselekedetek témája kulcsfontosságú ezekben az órákban, mert másokat segítve önmagunk is boldogabbá válunk. A témakörének egyik fő célja: Az érzelmi jóllét és társas kapcsolatok fejlesztése azáltal, hogy tudatosítjuk: mások segítése a saját boldogságunkat is növeli.
Foglalkozást kezdő relaxáció
Nyújtás: Nyújtózz mindkét karral az ég felé mintha egy magas fa lennél! Nyújtózz mindkét karral oldalra mintha egy madár lennél, aki kitárja a szárnyait! Nyújtózz mindkét karral a föld felé enyhén hajlított térddel, mintha egy fűzfa lennél! Terpesz állásban az egyik karoddal nyújtózz a füled mellett át mintha egy szél fútta fűszál lennél! Majd nyújtózz a másik irányba is, megváltozott a szél.
Foglalkozást kezdő zenehallgatás:
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok.
A téma bevezetése
A jó cselekedetek gyakorlása
A téma feldolgozása a téli időszakra esik. Ebben az évszakban minden évben említésre kerül a madarakról való gondoskodás. Beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel, hogy mi történik azokkal a madarakkal, akik nem költöznek el, hanem itt telelnek velünk. Azt is megbeszéltük, hogy hogyan tudunk gondoskodni ezekről a madarakról és milyen eledelt szabad nekik adni és melyet nem. Ez vajon már jó tettnek számít? A gyerekek bátran beszéltek arról, ők milyen jó dolgokat tettek az elmúlt időszakban. Arról is kérdeztem őket, hogy hogyan érezték magukat, miután segítségére voltak valakinek, vagy valakivel/valakikkel jót tettek.
A téma feldolgozása
Témafeldolgozás mesével: Mesék a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről.
Mentovics Éva: Mióta van csillag a karácsonyfák csúcsán c. és Göbölyös Attila: A kisfiú és a varázslatos hógömb c. meséi alapján
A mese interaktív, hiszen többször is kiszól a gyerekekhez és kérdéseket vet fel. Valamint a mese része egy dramatizációs feladat is, ahol a mese egy kijelölt eseményét kell megjeleníteni.
„Vizsgáltad már az égboltot sűrű csillagos éjszakán? Te milyen csillag lennél, ha csillag volnál? Mit üzennél a többi csillagnak, hogyan szólnál hozzájuk?
Szerinted mire gondolt a csillagocska, milyen érzések és gondolatok cikázhattak a fejében? [Foglaljuk össze a gyerekek gondolatait]
Párokban játsszátok el a csillag és a fenyő találkozását, megismerkedését úgy, hogy a fenyő lassan, mély, dörmögő hangon beszéljen, a csillagocska pedig fürge, magas hangú, eleven legyen! Mik lehetnek az ő erősségeik?
Rajzos feladat: A foglalkozást megelőző rajzórákon készítettük el a fenyőt csillaggal a tetején. Kétféle technikával is.
Rajzoljátok le az öreg fenyőt a havas tájban, a kis csillagocskával a tetején! – Ennél a résznél a táblára már korábban felhelyezett elkészült alkotásaikat újra megnéztük és néhány gondolatot megfogalmaztunk velük kapcsolatban.
Majd a második mese következett:
Mi történik, ha megrázol egy hógömböt?
Szerinted mit érzett Ábel a karácsony közeledtével? Vajon miért volt nehéz éve a családjának? Miféle érzések és gondolatok cikáztak Ábelben?
Mit gondolsz, pontosan mik lehettek ezek az ajándékok? Te milyen apróságnak örülnél, ami a lelkednek táplálék?
Fejezzétek be a mondatokat: Aznap este a falusiak együtt ünnepeltek… Ábel a hógömböt… És ettől a naptól kezdve… A csillagok pedig…”
Ajándék hűtőmágnesek készítése
Az óra végén egy kis négyzet alakú karácsonyi színezőt kaptak a gyerekek. Saját ízlésük szerint kiszínezték. Ezt lamináltam, mágnes került a hátuljára, így lett belőle karácsonyi hűtőmágnes, amit a téli szünet előtti utolsó napon vittek haza.