Varázs-szavak

Varázs-szavak

Megbocsátás gyakorlása – Pozitív kapcsolatok

Közösségi életünk – legyen az osztály, család, kollégium, barátság – mindennapjaiban elkerülhetetlen, hogy ne legyen konfliktus a nézetkülönbség, a pillanatnyi hangulat, … miatt. A kapcsolatok pozitív fenntartására törekszünk. Együttélésünk során mindannyian megélünk nehéz, fájó, bántó, sértő helyzeteket.
1. Mit tegyünk, hogy a hétköznapokba a testünk, lelkünk jól legyen: 10 pontba foglaltuk:
1óra testmozgás, 2 liter víz, 3 csésze zöld tea, 4 ölelés, 5 étkezés kis adagokkal, 6 órakor felkelni reggel, 7 perc nevetés, 8 óra alvás (minimum), 9 órakor befejezni a napot és irány az ágy, 10 dologért hálát adni.
1 Pozitív osztályközösség kialakítása – ARANYSZABÁLYOK
– Kedvesség!
– Ne csúfold a társaidat!
– Segítőkészség.
– Támogasd, aki segítségre szorul!
– Türelem.
– Segíts annak, aki lassabban halad!
– Együttérzés.
– Vond be, aki egyedül van!
2 Problémák kezelése
– Mekkora a probléma: bökkenő – megtudod oldani egyedül (meglökött a sorban állásnál), kis probléma – kis emlékeztető és már meg is tudod oldani (veszekedés a játék során: nyertes/vesztes), közepes probléma – kis segítséggel megy is egyedül (megijesztenek a folyosón), nagy probléma – több segítséggel menni fog (sértegetnek/gonoszkodnak veled a folyosón, óriási probléma – sok segítséggel megoldod (veszekedésbe/verekedésbe keveredtél), vészhelyzet – mindenképpen felnőtt segítségre van szükséged (elájult/vérzik az orra.
– Amikor mérges leszek:
1. Megtartom a kezeimet
2. Elsétálok onnan, ami engem dühössé tesz.
3. Elszámolok tízig.
4. Elgondolkodom azon, miért vagyok mérges.
5. Átgondolom, hogyan tudnám megoldani a problémát.
6. Segítséget kérek, ha szükségem van rá.
– Dühszabályok: Nincs azzal baj, ha dühösek vagyunk, de…
1. Ne bánts meg másokat!
2. Ne árts önmagadnak!
3. Ne tégy kárt a környezetedben!
4. BESZÉLJ RÓLA
– Segítségül kitettük az osztály falára a nyugtató csillag légzést.

Nagyon gyümölcsöző volt a mindennapjainkban ezek a beszélgetések. A konfliktusok, a problémák kezelésével a megbocsátás ösztönösen jön, kellemes, jó érzés mindannyiunk számára.
Példa:
Bökkenő: L. kifaragom a ceruzáidat. L. ezt épp nem akarta. Odaütött a Cs-nek. Cs. szép szóval megértette vele, hogy nem veszi el, csak segíteni akar. Cs. kivár, L. megérti, bocsánatkérésként odahajtja a fejét a vállára. Cs *5.
Kis probléma: R., rendetlenség van az asztalodon. Te is így látod? Azonnal rendet tesz, persze a maga módján…, de fejlődik.
Közepes probléma: M. V. dühöng, hogy ez nem sikerül. Néma, szomorú tekintet a válasz. Csend, majd: Kérsz segítséget? Megfogalmazza a problémáját és egyik társa odasiet, segít neki. Elnézést kér a viselkedéséért.
Nagy probléma: L., dagadt vagy! – sértve panaszolja, hogy gúnyolódtak rajta. Belátja, hogy erős testalkatú. Segítséggel meg akarta beszélni vele a problémáját. Nem sikerült… Dolgozunk rajta, hogy ezt a helyzetet elfogadja a L., így a megbocsájtás is várat magára.
Óriási probléma: R.– megfogta az XY a fenekemet a szünetben, kérlek, beszéljük meg vele, ezt nem engedem! – segítséget kér, megfogalmazza a problémát elkerülve csúnya szavakat. A tanácsaimat megfogadva ő beszélt az illetővel, szép szóval figyelmeztetve, hogy ezt nem teheti meg vele. Ő maga ölelést kezdeményezett. R *5.
Vészhelyzet: szünetben V.-nek eleredt az orra vére. L. rögtön megkeresett engem és elláttuk V.-t. L *5.
Összességében az együttléteink ezzel nyugodtabbak, felszabadultabbak, örömtelibbek. Sokat tanulunk önmagunkról, fejlődünk azzá a felnőtt emberré, aki megállja a helyét az élet minden területén.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát, majd társasjátékoztunk.

A Föld világnapja alkalmából április 22-én megtettük a tőlünk telhetőt, hogy bocsánatot kérjünk a termőföldtől, bolygónktól. Iskolai szervezés alapján veteményeztünk, tavasztündért varázsoltunk, virágot ültettünk, öntöztünk, szemetet szedtünk a városban.

A hónapban tanuljuk és gyakoroljuk a VARÁZS-SZAVAKAT!!!

Képek