Tenni másokért

Tenni másokért

Tenni másokért

Decemberben a boldogító jó cselekedetek jegyében két boldogságórás foglalkozást tartottam, de igyekeztem az ünnepek közeledtével az osztályomnak tartott többi órámon (irodalom, etika, közösségi nevelés, vizuális kultúra) is szót ejteni a témáról.
Sok mindent megbeszéltük ezeken az órákon, sokféle tevékenységgel igyekeztem elmélyíteni ismereteiket, dolgoztak csoport- és páros munkában is. Nem maradtak el az óra eleji relaxációs gyakorlatok (melyeket mindig jó kedvvel végeznek a gyerekek), és a hónap dalának meghallgatása és eléneklése sem. A jó cselekedetekkel kapcsolatos idézeteket két felét társították, majd megbeszéltük ezeket. A paralimpiáról szóló történet szociális érzékenységük fejlesztésére kiválóan megfelelt. Beszélgettünk a december 3-i fogyatékossággal élők világnapjáról, és a december 5-i önkéntesek világnapjáról, annak hátteréről, fontosságáról. A tanult irodalmi hősök jótetteit jártuk körbe idézetek és képek társításával, a jótettek értelmezésével.
Kártyákról egy-egy szituációt húztak a gyerekek, és próbálták elképzelni, mit tennének az adott helyzetekben (pl.: Ha az általános iskolában is bevezetnék a közösségi munkát, mit vállalnál szívesen? Te milyen településfejlesztő jó tetteket kezdeményeznél? Hogyan tudsz jót tenni másokkal karácsonykor? Milyen jó cselekedeteket tudnál végrehajtani a tantermed szépítése céljából / az osztályod / az iskolai diákönkormányzat / a családod számára? Értelmezd a mondást: Kétszer ad, aki gyorsan ad. Mit tudnál tenni a környezeted védelme érdekében?) Ötletbörzét tartottunk, kivel és hogyan tudnának még jót tenni a karácsony közeledtével. Jó alkalom volt a december közepi ünnepvárás arra, hogy bekapcsolódjunk a csokigyűjtő akcióba, hogy ezzel is segítsük a rászorulók karácsonyát szebbé varázsolni. Filmet néztünk a jó cselekedetek újabb jótetteket generáló hatásáról (Kindness Boomerang).
Utánajártunk annak, hogy a jóság jelképe a fehér rézvirág. Így zinnia rajzok egy-egy szirmába vagy aköré gyűjtötték össze a gyerekek, hogy ők milyen jó cselekedetek szoktak végrehajtani. Például teát, kávét készíteni szülőnek, testvérnek; régi, megunt játékot felajánlani rászorulónak; segíteni apának szerelni, autót lemosni; segíteni a háztartásban; házi feladat elkészítésében segíteni osztálytársnak; játszani a kistestvérrel, vigyázni a kistestvérre; nem felbosszantani a szülőket, testvéreket; rámosolyogni a másikra stb. Nagy lelkesedéssel színezték a karácsonyi témájú mandalákat, hogy azt családtagjuknak ajándékozva örömet okozhassanak nekik.
Nagyon fontos, hogy megtanuljanak szívvel-lélekkel adni, és örömmel fogadni az apró kedvességeket, jótetteket. December 6-án kis mikuláscsomagokkal kedveskedtem nekik. Jó volt látni, hogy nem az ajándék értékét nézik, hanem tudják értékelni a gesztust, a feléjük áradó szeretetemet. Az osztály mikulásbuliján a csomag mellé egy-egy kedves verset is írtak a gyerekek egymásnak, kiemelve benne a társuk jó tulajdonságait.
Hiszem, ha megtanítjuk a gyermekeket arra, hogy tudatosan figyeljenek arra, hogy jót tegyenek másokkal, és észrevegyék az ő érdekükben tett jó cselekedeteket, akkor hozzájárulunk ahhoz, hogy kiegyensúlyozott, gazdag lelkivilágú, jó szándékú, boldog felnőttekké váljanak.

Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke

Kaba, 2023. 12. 19.

Képek