Társas kapcsolatok ápolása. Barátság.

Társas kapcsolatok ápolása. Barátság.

3.Boldogságóra vázlat: Társas kapcsolatok
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI, Zümi csoport
Ideje: 2025.11.14.
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Társas kapcsolatok. Barátság.
A foglalkozás célja: Társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Az egymásra figyelés képességének fejlesztése, erősítése. Elfogadás, kapcsolatteremtés kialakítása. Pozitív tulajdonságok megismerése, felismerése, megnevezése. A baráti kapcsolatok elmélyítése, újak kialakítása. Testséma, formaérzék, mozgáskoordináció, vizuális észlelés, ritmusérzék, utánzás, szenzoros érzékelés, finommotorika, kommunikációs és kifejező készség fejlesztése, szókincsbővítés.
1. Motiváció: Bagdi Bella: Édes élet, boldog élet

A dal hallgatása közben társak köszöntése öleléssel, simítással.
2. Téma feldolgozása: Mese megtekintése a barátságról.
Bogyó és Babóca: A barátság:

3. Beszélgetés irányított kérdések segítségével a barátságról.
Mit csinálnak együtt a barátok? A csoportban ki a barátod? Mit szoktatok együtt csinálni? Segítség képen képeket mutattam a gyerekeknek, amelyeken a gyerekek különböző dolgokat csinálnak együtt a csoportban és kiválasztották közülük, azt, amelyiket a barátjukkal ők is csinálni szoktak.
4. Barátság mondóka tanulása, gyakorlása mozdulatokkal kísérve.
Balla Piroska: Barátság mondóka
Hüvelyk ujjam elfogad- kézfogás
Mutató ujjam meghallgat- kéz a fülhöz tétele
Középső ujjam simogat-kezek simítása
Gyűrűs ujjam megnyugtat- szívükre teszik a kezüket
A kisujjam úgy szeret-ölelés
Egyre jobb legyen veled- 4 taps.
5. Közös tánc:
A Barátság Csodája | Vidám Gyerekdal a Barátságról | Gyerekzene Kicsiknek és Nagyoknak

7. Lezárás: Közös barátság só-liszt gyurma gyúrása, gyurmázás.
A gyerekek formaszaggatóval só-liszt gyurma figurákat szaggatnak, amellyel megajándékozzák a társaikat, barátjaikat.

Reflexió:
A tevékenység hangulatát nagyon jól megalapozta a motivációnak választott dal, meghitt légkör alakult ki a társak megsimításával, ölelésével.
Bogyó és Babóca: A barátság című mese nagyon jól bemutatta a gyerekeknek a társas kapcsolatok kialakításának, kezdeményezésének a lehetőségeit, segítve az autista gyerekek számára is a társas helyzet szemléletes megértését az adott szituációval.
A gyerekek nagyon aktívak voltak a téma feldolgozása során, örömmel szedték össze gondolataikat, arról, hogy ki a barátjuk, miért szeretik a társukat és arról, hogy mit szoktak együtt csinálni. A képek nagy segítséget jelentettek a nem beszélő gyerekek számára a gondolataik képszerű megjelenítésében az érzéseikről a témáról.
A tanult rövid mondókát a barátságról szívesen mondogatták, utánozták a vershez társított mozdulatsorokat, jeleket. A közös tánc jó lehetőséget adott, az új barátságok kialakítására, elfogadás, tolerancia fejlesztésére. Az egyébként magányosan játszó gyerekeknek is jó lehetőség volt arra, hogy nyissanak társaik felé a közös tánc során, amelybe minden gyerek érdeklődő volt és aktívan részt vett. Nagyon élvezték a közös táncot, volt olyan is, aki párban is táncolt a zenére.
A közös só-liszt gyurma gyúrása, formák szaggatása, majd a barátok megajándékozása a kész formákkal nagyon lelkesítően hatott a gyerekekre, örömmel bekapcsolódott mindenki az alkotói folyamatba, minden gyermek kapott ajándékot és még az a gyermek is új kapcsolatokat tudott kialakítani, aki nehezen illeszkedik be a csoportba.

ooo

Képek