Társaink és kapcsolataink

barátság2.jpg

5-6 éves korban a gyerekek már általában kialakult társas pozícióval rendelkeznek a csoportban. Vannak állandó játszótársaik és meghatározott a szerepük egy-egy közös játék során.
Vannak azonban olyan gyerekek, akik nehezen teremtenek kapcsolatot másokkal…
A héten sokat beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogyan érzik magukat baráti kapcsolataikban. Kiket tartanak barátnak és miért?
Sajnos sok volt a hiányzónk az elmúlt hetekben, ebből következően az állandó játszótársak hiányzása miatt a gyerekek új kapcsolatokat alakítottak ki egymással. Bízunk benne, hogy új barátságok is szövődtek – hiszen egy gyermeknek sok barátja lehet – és ha már újra teljes lesz csoportunk létszáma, akkor is megmaradnak az újonnan összekovácsolódott barátságok, illetve kibővülnek a játszócsoportok. Ehhez minden segítséget megadunk óvodásaink számára.
A témafeldolgozás során a közös játékokkal alakítottuk, fejlesztettük a gyerekek empátiás készségét. Képesek voltak alkalmazkodni társuk/társaik igényeihez, megtapasztalták, hogyan lehet bekapcsolódni a közös játékba, hogy tudnak együttműködni egymással. Erre nagyon jó példa volt a „Vezesd végig” játék, melynek során babzsákokból kirakott pályán kellett végigvezetnie egyik gyermeknek bekötött szemű társát. Visszafelé szerepcsere történt. Érdekes volt, hogy milyen változatosan instruálták egymást a gyerekek.
Sajnos az alacsony létszám miatt a Barátság-mátrixot (egyfajta szociometria) nem tudtuk megcsinálni, de mindenképpen szeretném bepótolni még az adventi időszakban ennek megvalósítását.
A „Madárka” játék is sok vidám percet adott gyermeknek és felnőttnek egyaránt. Itt a gyerekek hármasával alkottak csoportokat. Egyikük a madármama, kettő éhes kis madárfióka volt. A játék során csipesszel kellett alma- és ropidarabkákkal megetetni a fiókákat. A kis létszám előnyét kihasználva mindenki kipróbálhatta magát mindkét szerepben.

Képek