TÁMOGATÓ KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA/Egyedül nem megy

- Csoport neve: Pepszi11
- Kossuth
- Kategória: Középiskolások
- Téma: Társas kapcsolatok
- (74 megtekintés)
2024 november
TÁMOGATÓ KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
I. Bevezetés:
“A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.” Svéd közmondás
Mi jut eszetekbe erről a közmondásról? Rövid megbeszélés: Kinek mit jelent ez a közmondás?
II. Nézzétek meg a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet!
• Mi a probléma a történetben?
• Mi váltotta ki a konfliktust a mesében?
• Hogyan oldották meg a problémát a szereplők?
• Hányan vettek részt a megoldásban?
• Mi a történet üzenete?
• Vajon miért lehet fontos egy családnak, csoportnak, csapatnak, hogy együtt oldja meg a nehéz helyzeteket?
III. Vajon mennyit változott a világ? Jó irányba halad, vagy nem?
Képeket láttok a földön, válasszon mindenki egyet, ami számodra leginkább szimbolizálja a közmondás tartalmát.
(Képek a földön gyerekekről, felnőttekről, akik mobiloznak, játszanak együtt, beszélgetnek stb.)
Várható válaszok a megbeszélés, a képeken látottak következtetés során:
A telefonjaink, a velünk lévő technológia, az összes alkalmazás, amit használunk, csökkentik a társas kapcsolódásainkat. Ezek adják a mankót, amihez nyúlhatunk, ha épp nincs kedvünk beszélgetni valakivel. Továbbá a speciális alkalmazásokat, amelyeket használunk, sok esetben kifejezetten arra tervezték, hogy emberek nélkül végezzünk el dolgokat.
Alkossatok csapatokat, a választott képek hátán egy kis jelet láttok, akik azonos jelű képet látnak, ők kerülnek egy csapatba. A feladatotok az lesz, hogy a csapat tagjai által választott képekhez közösen szőjetek egy történetet. STORRY CUBE
A történet alkotásához a következő kérdések segítenek:
• Támogatja vagy akadályozza a telefon a szereplők kapcsolódását?
• Mit üzen nektek a kép?
• Ha te lennél a képen látható figurák egyike, melyiket választanád és miért?
• Milyen címet adnátok a képnek?
JÓ, DE… VAGY JÓ, ÉS…?
Kapcsolatok:
Most keressünk közös pontokat a csoportunk tagjai között! Teszteljétek társismereti készségeiteket!
4 karika (piros, sárga, kék, zöld) a terem 4 sarkában. Egy-egy állítást fogok mondani, tegyetek az utasítás szerint.
pl.: Menjen a kék karikához az, akinek vannak félelmei.
Menjen a piros karikához az, aki fél a matektól
stb. A karikában állók beszéljék meg mit gondolnak a hallott, állításról. Miért álltak ebbe a karikába, mit éreznek?
A feladat megbeszélése:
Hányan álltok most a karikában? Milyen érzés, hogy látod más is áll veled együtt? Gondoltad volna, hogy másnak is vannak hasonló problémái?
pl.: piros sárga kék zöld karika
félek a matektól szeretnék pihenni vannak félelmeim vannak nehézségeim
van barátom szeretek táncolni miskolci vagyok félek az emberektől
busszal járok van nyelvvizsgám szeretek olvasni van kutyám
macskám van sok barátom van egy barátom van magányos vagyok
Gyakorlatok csapatmunkára!
• Segítsük át egymást a túlpartra!
Guruljatok úgy, hogy szivacs alatt feküdjetek egymás mellé, mintha kerekek lennétek, a szivacs tetején fekvő társatokat így juttassátok át a túlpartra.
• Állatmentők
• kecske-káposzta-farkas
• ceruzával vonulni a terem másik végébe
• labda a hát és a has között kígyózzatok át a másik terembe
• vakvezetés
• jussatok át a túloldalra, de nem engedhetitek el egymás kezét, és nem érhettek a kötélhez hozzá
FAGYVESZÉLY
Vajon mit tesz majd a csapat, ha a túlélésük forog kockán? Oszd fel a csapatot 4-5 fős csoportokra. A szituáció a következő: minden csoport elveszett valahol a sarkvidéken és építeniük kell valamilyen menedéket, hogy túléljék a kegyetlen körülményeket. Minden csapatnak választania kell egy vezetőt, akinek megfagytak a lábai, ezért nem mozoghat. A többi csoporttag eközben a hótól semmit sem lát, ezért be kell kötni a szemeiket. A vezető lesz az, akinek utasításokat kell adnia a többi tagnak, hogy hogyan építsenek menedéket. A lényeg az, hogy a vezető nem mozoghat, a többi csoporttag pedig nem lát semmit.
TAPOGATÓZÓ:
El kell jutnia a csapatnak egy megszabott pontra csukott szemmel, úgy, hogy közben nem engedhetik el egymást. Az út mentén meg kell érinteni több kihelyezett papírlapot. (ezt előzetesen feltérképezheti a csapat, és valamilyen módszert dolgoznak ki a feladat megoldására). A távolság akár 300-500 m is lehet, amit meg kell tenni a csapatnak
FARKAS, KECSKE, KÁPOSZTA
Mozgassátok meg a szürkeállományokat egy kis tervezgetéssel – a „farkas, kecske, káposzta” kreatív problémamegoldásra ösztönzi a csapatokat. A feladata, hogy a három dologgal térjetek haza ehhez pedig át kell kelnie egy folyón egy csónakban. Egyszerre azonban csak egy dolgot vihettek át magatokkal ezek közül. Nem hagyhatja egyedül a kecskét és a farkast, mert a farkas egyből megeszi a kecskét, de a káposzta sincs biztonságban a kecskével. Mi tehát a megoldás? Egy kis kreatív gondolkodással, és összehangolt problémamegoldással nem lesz nehéz kitalálni!
Eszközök: Farkas, kecske, káposzta feliratik 3 gyereknek. Kék anyag, ami a tavat jelképezi.
Megoldás:
1. Áthozom a kecskét, marad a túlparton a farkas + a káposzta
2. Visszamegyek üres csónakkal
3. Áthozom a farkast, marad a túlparton a káposzta
4. Visszamegyek, de viszem a kecskét magammal
5. Kirakom egyedül a kecskét, és áthozom a káposztát
6. Így már átjutott a farkas, meg a káposzta, visszamehetek a kecskéért
7. Áthozom végül a kecskét is